[OPG] hoofdschudden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nestle

[OPG] hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 17:57

h0oi ik hoop dat het goed staat anders verplaats je het maar
ik zit met een probleem ik doe nu zins kort een pony, maar zodra ik gewoon met hem aan de hand ga lopen schut hij met zijn hoofd
dat doet hij niet bij het rijden en als je hem dat een tik geeft omdat ik vind dat niet dat niet mag gaat hij heel angstig met zijn hoofd om hoog.
voorderst is hij heel lief bij zijn hoofd maar ik zou dit toch wel heel graag af willen leren.
omdat dat nou niet echt lekker loopt met zo'n pony die heel erg met zijn hoofd schut hebben jullie mischien een oplossing om dat af te leren.
voor vederen info hij is pas 4 .

alvast bedankt nestle

saskiakefie

Re: [OPG] hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:02

Je denkt er echt heel gemakkelijk over. waarom denk je niet eerst, wat is de oorzaak? Waarom doet hij dat? Hoogstwaarschijnlijk heeft het een reden, hij heeft waarschijnlijk pijn ofzo iets. Ik weet zelf ook niet wat het kan zijn (heb niet zoveel verstand van paardenziektes) maar waarschijnlijk wil die je alleen duidelijk maken dat er iets niet goed zit, en dan wordt ie er voor gestraft! Bloos!
Laat er eens een dierenarts bijkomen.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 20:16

is er al geweest en dan zoou die dat toch ook moeten doen tijdens het rijden of zo

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:32

Een paard hoeft er niet altijd last van te hebben. Ik zou toch de DA er nog eens naar laten kijken of anders een andere DA een second opinion laten doen.
Als een paard straf 'verdiend' gaan ze echt niet angstig kijken, dus waarschijnlijk schrikt hij gewoon erg dat je hem straft, omdat hij alleen maar wil laten merken dat hij ergens pijn heeft.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 22:36

er is een dierenarts bij geweesten nog een specialen da maar konen niks vinden en nogmaals dan zou die dat toch ook bij het rijden last hebben?

Celestaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:52

De verzorgpony van mijn zus Lisa. Die gooit altijd met haar hoofd, of als ze het heel erg naar haar zin heeft ( zoals tijdens rijden) of als ze tijdens wandelen er niet naartoe wil. Of als ze zich verveeld. Ik weet niet of het helemaal het zelfde is. Maar wij leren het niet af het hoort gewoon bij Lisa..
Groetjes,

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 22:55

zoou op zich wel kunnen

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:00

Zo jij reageerd heftig (denk dat je in je begin bericht ook even moet zetten dat DA en alles er al bij is geweest)

Ik denk dat je je er niet te veel van aan moet trekken en even halter na kijken, of hij daad werkelijk past, geen scherpe puntjes of zo.

Tanden is ook optie (maar DA is al geweest dus lijkt me niet)

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:00

ik ken een paard dat in de zomer met zijn hoofd schud, omdat hij lichte staart/maan exceem heeft. tijdens het rijden doet hij dit ook niet, omdat hij dan meer geconcentreerd is op het rijden en niet op de jeuk.. kan dit bij jouw paardje ook zo zij?? of een ander soort van jeuk?? of geoon vliegen Tong uitsteken

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:18

*zit het halster wel goed?

*zitten haar manen mischien niet goed onder het halster heen?

*zit het te strak? of te los? dat de neusriem net over haar neusvleugels zit?

*moet je haar mee trekken? zodat ze van de druk af wil komen?
sommige paarden zijn heel gevoelig in de buurt van de oren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:17

Ik heb ook een 'hoofdschudder'. Zij doet het uit stress. Ook met wandelen, soms op stal en met poetsen, of met rijden. Ligt aan de omstandigheden. Afstraffen zou ik niet doen, als je niet weet waarom hij het doet. Straks is het pijn of zoals bij mij stress. Ik ehb het bij mij in het begin wel altijd afgestraft, dat hielp natuulijk geen zier. EN heb ik ook spijt van.
Het afgelopen half jaar is het een stuk minder geworden, doordat ze gewoon minder aanleidingen had om te gaan stressen.Zo nu en dan heeft ze het weer heel erg, so be it. Ik ga het niet afleren of afstraffe, het hoort gewoon bij haar. En voor mij is het een goede indicatie om te zien dat ik teveel van haar heb gevraagd (bv nieuwe, moeilijke oefeningen, of een buitenritje over een nieuwe route, wat toch wat teveel van haar heeft gevergd) en of ze zich wel oke voelt op stal en alles.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 18:39

Tancreda4 schreef:
Ik heb ook een 'hoofdschudder'. Zij doet het uit stress. Ook met wandelen, soms op stal en met poetsen, of met rijden. Ligt aan de omstandigheden. Afstraffen zou ik niet doen, als je niet weet waarom hij het doet. Straks is het pijn of zoals bij mij stress. Ik ehb het bij mij in het begin wel altijd afgestraft, dat hielp natuulijk geen zier. EN heb ik ook spijt van.
Het afgelopen half jaar is het een stuk minder geworden, doordat ze gewoon minder aanleidingen had om te gaan stressen.Zo nu en dan heeft ze het weer heel erg, so be it. Ik ga het niet afleren of afstraffe, het hoort gewoon bij haar. En voor mij is het een goede indicatie om te zien dat ik teveel van haar heb gevraagd (bv nieuwe, moeilijke oefeningen, of een buitenritje over een nieuwe route, wat toch wat teveel van haar heeft gevergd) en of ze zich wel oke voelt op stal en alles.

ik denk dat dat het wel is het lijkt er wel op want toen ik weer na hele lange tijd het bos in ging deed hij dat heel erg en nu iets minder ik merk ook dat als ie moe is hij het een stuk minder doet ik denk ook dat ik hem niet meer ga straffen als ik het zo bekijk maar ik dacht het zal toch niet zo zijn dat ik er pijn van in me schouder krijg en jij het een leuk spel vind snap je
maar als ie lang si doet hij het veel minder

groetejs rachelle

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 18:39

neej exceem is het niet

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:37

Heb je hem dan strak vast dat je er last van je arm van krijgt? k heb altidj het touw in een 'boogje' hangen (groot woord maar toch) en loop een een metertje afstand van haar. Zo kan ze me niet raken met een kopzwaai en zit ik haar ook niet in de weg en krijgt ze niet steeds een ruk. Want dat kan het soms wat aanwakkeren.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 14:05

jah ik hou hem meestal strak omdat ie anders heel ver voor me uit loopt

NineliveZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:08

Ga eens naar een gecertifieerd paardenosteopaat Knipoog

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 14:16

ow jah dat moest ik nog vertellen er is vrijdag een gespeciveerd iemand geweest en die zij ook al dat er niks aan de hand is ook zijn er foto's gemaakt waar niks uit kwam

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:36

Tja, als het paard bijna met je op de loop gaat zou ik je aanraden je toch een beetje te verdiepen in natural-horsemanship of iets van grondwerk.
Zodat ie gewoon leert naast je / achter je te lopen. Geen getrek en gedoe.

Mijn shet schud ook wel eens met haar hoofd, als teken van frisheid/joligheid, een beetje van "yes, ik heb er zin in". Als ze dat prettig vindt moet ze dat lekker zelf weten, ik heb m'n touw ook in een boogje dus mij heeft ze daar niet mee Knipoog

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 17:09

Lise81 schreef:
Tja, als het paard bijna met je op de loop gaat zou ik je aanraden je toch een beetje te verdiepen in natural-horsemanship of iets van grondwerk.
Zodat ie gewoon leert naast je / achter je te lopen. Geen getrek en gedoe.

Mijn shet schud ook wel eens met haar hoofd, als teken van frisheid/joligheid, een beetje van "yes, ik heb er zin in". Als ze dat prettig vindt moet ze dat lekker zelf weten, ik heb m'n touw ook in een boogje dus mij heeft ze daar niet mee Knipoog

zou je me een site kunnen geven van natural-horsemanship ben daar wel in geintereseert

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:18

- kijk even het halster goed na misschien zit er een scherp ding aan die je zo 1,2,3 niet ziet dus even voelen of er iets zit..

- als je gewoon met hoofdstel loopt doet hij het dan ook??
dus van stal naar de bak of gewoon over het erf wandelen

- probeer eens een ander halster misschien zit het halster idd als wat al eerder gezegd is niet helemaal goed

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:20

kan heel goed zijn dat hij reageerd op het halster.

met rijden doet hij het niet,alleen met lopen he?
doet hij het ook als je met hoofdstel gaat lopen?

sommieg dieren vinden de losse neusriem van een halster niet fijn en gaan daarom schudden.
even wat dingen uitproberen?

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 17:25

Squit schreef:
- kijk even het halster goed na misschien zit er een scherp ding aan die je zo 1,2,3 niet ziet dus even voelen of er iets zit..

- als je gewoon met hoofdstel loopt doet hij het dan ook??
dus van stal naar de bak of gewoon over het erf wandelen

- probeer eens een ander halster misschien zit het halster idd als wat al eerder gezegd is niet helemaal goed

jah ook met hoofdstel doe hij het ook als ie vast staat doet hij dat maar tijdens het rijden niet en dat is het raren(weet niet of je dat zo schrijft)maar wil me nu wel gaan storten op grond werk en dat andere

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:48

daanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:52

Mij lijkt de oorzaak: het halster zit te ver tegen de oren aan waardoor het pijn gaat doen door de druk..

of dat het halster te strak zit onder aan zijnn hoofd.

ik heb niet alle berichten gelezen dus wat ik zeg kan er al tussen staan.

xx Maud

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 19:35

daanielle schreef:
Mij lijkt de oorzaak: het halster zit te ver tegen de oren aan waardoor het pijn gaat doen door de druk..

of dat het halster te strak zit onder aan zijnn hoofd.

ik heb niet alle berichten gelezen dus wat ik zeg kan er al tussen staan.

xx Maud

het is uit jou reactie wel een beetje te lezen dat je niet goed heb door gelezen want ook zonder haltser maar met hoofdstel doet hij het ook zo als ik al meerdere keren heb gezegt en ik heb alles laten controleren