Paard lastig met uit de wei halen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flor

Paard lastig met uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 16:29

Geen idee of dit topic hier goed staat? Maar ik wist even niet waar anders.

Wij moeten soms een groepje paarden uit de wei halen, die dan natuurlijk allemaal heel graag de wei uit willen maar we zijn maar met 2. Nou worden al die paarden al wat lastig, maar er is er vooral 1 waar ik problemen mee heb. Dat paard dramt ontzettend, probeert dwars door het hek te lopen, trekt, drukt en let absoluut niet op waar ik loop. Waardoor ik me echt boos moet maken wil ik niet tegen een boom gedrukt worden. Met hangen en wurgen krijg ik hem dan wel veilig op stal, maar dit is niet mijn manier van relaxt paarden uit de wei halen.

Het paard is niet van mij en ik heb ook geen enkel contact met de eigenaar. Ik kan dus verder ook niks met het paard, het enige contact dat ik ermee heb is van de wei naar de stal. Nu is mijn vraag: hebben jullie tips hoe ik dit makkelijker kan maken? Omdat ik het paard nauwelijks ken weet ik ook niet zo goed hoe ik het aan moet pakken.

Mijn eigen paard weet hoe hij netjes mee moet lopen en krijgt ook op z'n donder als hij dat niet doet, maar met het paard van een ander ben ik in die zin toch wat 'voorzichtiger'.

Iemand tips?

Anoniem

Re: Paard lastig met uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:34

VSW --> OPG.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:37

Ik zou hem tegen de boom zetten wanneer hij over je heen wil denderen. Gewoon met z'n neus tegen die boom aan drukken, even afkoelen. En anders toch een ruk aan het halster. Is dan wel niet jouw paard, maar jij wilt ook rustig terug naar stal.
Ik heb ook wel eens een paard zijwaarts meegenomen. Die dramde zo door en trok mij een meter de lucht in, dan maar zijwaarts.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 17:41

Ja dat heb ik allemaal al geprobeerd. Inderdaad op een gegeven moment ruk aan het touw, hem met z'n neus die boom in gedrukt, rondjes om mij heen laten lopen.. maar hij is gewoon te sterk en hij is duidelijk niet gewend aan de kant gedrukt te worden door iemand van zo'n 500 kilo lichter.. Zij zijn groot en ik is klein!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:45

Owh tja, dat is wat minder.. Tja, je groot maken, zware stem op zetten, hem voor zijn dat is erg belangrijk.
Ik heb hier ook zo'n eentje staan die gewoon doorwandeld wanneer ze echt wil. Gelukkig kan ik die wel aanpakken maar met een paard van een ander is het altijd lastig.
Kan je hem ook niet achter het paard zetten die de ander mee neemt en dan iedere keer met de neus achter die kont houden? Is een beetje uitzoeken welk paard dat kan hebben.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 17:54

Mja misschien ga ik dat wel doen.. maar het is geloof ik ook wel een aardige leider. En die paarden lopen elkaar allemaal op te fokken, naar elkaar te trappen enzo. Als we deze eenmaal uit de buurt hebben is het ergste leed geleden, maar vooral het uit de wei halen! Maar goed in ieder geval dankjewel voor de tips. Ik denk trouwens ook dat dit paard véél te veel energie heeft.. maarja zoals ik al zei ik ben/ken de eigenaar niet.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:59

Misschien toch hetzelfde doen zoals je met je eigen paard doet. Althans, ik bedoel eigenlijk dat je je eigen manier moet gebruiken. Als je te voorzichtig bent voelt het paard dat ook wel.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 18:04

Nouja dat doe ik nu dus ook (dus niet 'lief en voorzichtig' zijn maar gewoon overtuigd van het feit dat ik bepaal welke kant we uitgaan), alleen het helpt nog niet echt. Mijn eigen paard was ook altijd wat drammerig maar die heeft wel ontzag voor mensen. Dus als ik mijn stem gebruik en eventueel een rukje aan het halstertouw geef dan snapt hij wel wat ik van hem wil. Dit paard denkt volgens mij gewoon 'zoek jij het even lekker uit, ik wil NU naar mijn stal en jij loopt niet hard genoeg'. Hij heeft dus gewoon echt geen respect voor mijn ruimte. En ik weet niet zo goed hoe ik dat zo op moet lossen. Dat paard heeft heel duidelijk door dat hij sterker is dan een mens en ik weet niet zo goed hoe ik dit zonder hulpmiddelen moet veranderen..

Dank voor de reacties, trouwens!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:05

Ja ik snap je probleem helemaal. Vooral omdat het niet je eigen paard is. Die zet je toch minder snel even duidelijk op zijn plaats. Heel veel succes en misschien eens met de eigenaar overleggen?

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 18:08

Misschien ga ik inderdaad maar eens even overleggen. Kijk met mijn eigen paard heb ik er op een gegeven moment tijdelijk een hengstenketting bijgehad en dat heeft heel goed geholpen, die hoef ik nu niet meer te gebruiken. Maar bij het paard van een ander doe ik dat niet zomaar en bovendien weet ik helemaal niet hoe dat paard reageert. Voordat hij gaat trappen of zich omgooit... Scheve mond

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:09

Je kan ook het touw een keer om de neus doen en dan door de ring waar je haak aan zit,je hebt meer te vertellen.je neemt niks speciaals mee ivm niet eigen paard.Je kan hem zo veilig weg brengen ook fijn voor de eigenaar.

Groetjes,
Marieke

x_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:11

wat ook wel handig is om het halster achter je rug te doen en bijvoorbeel een bak met lekkers dr in te doen ., dat dee ik ook altijd .
misschien heb je er wat aan !.

groetjes Daphne

superfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:16

Neem een extra halstertouw mee. Kan je altijd mee zwaaien als het paard te dicht in de buurt komt. Kan zijn dat hij een tik ervan krijgt, maar daar leren ze wel van. Ze kan jij jouw ruimte bepalen

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 13:36

Dat vind ik nog wel interessante tips inderdaad! Met een halstertouw zal ik ook niet zo gauw 'ruzie' krijgen met het paard en voor als hij braaf is wat lekkers.. ik zal het uitproberen! Oh en ook de tip met het halstertouw om de neus ga ik misschien wel een keer uitproberen. Thanks!

Petto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:17

Ik doe altijd bij van die lastige paarden het touw (langer touw) op maat pakken en dan het uiteinde van dat touw ook in mijn hand en dan heb je dus een lus hangen. Als hij voorbij dendert en al is het maar 1 pas te ver..geef ik hem een flinke tik met die lus midden op zijn hoofd. Doet niet zeer maar ze schikken zich meestal rot en dat is net de bedoeling.Vaak hoef je ze maar 1x precies op tijd te raken en ben je van het gedram af.
Je hebt gelijk hoor,ze moeten gewoon netjes wachten en aan een slap touwtje met je mee wandelen dus even flink oefenen!!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:46

Petto schreef:
Ik doe altijd bij van die lastige paarden het touw (langer touw) op maat pakken en dan het uiteinde van dat touw ook in mijn hand en dan heb je dus een lus hangen. Als hij voorbij dendert en al is het maar 1 pas te ver..geef ik hem een flinke tik met die lus midden op zijn hoofd. Doet niet zeer maar ze schikken zich meestal rot en dat is net de bedoeling.Vaak hoef je ze maar 1x precies op tijd te raken en ben je van het gedram af.
Je hebt gelijk hoor,ze moeten gewoon netjes wachten en aan een slap touwtje met je mee wandelen dus even flink oefenen!!

ja klopt zoiets doe ik ook altijd.. ik gooi altijd mij linker hand de lucht in Haha! haha dat paard schrikt dan wel ff maar meestal is de reactie: hoofdomhoog en stilstaan Knipoog
ook geef ik tijdens het lopen geen constante druk, maar af en toe kleine rukjes, zodat zn aandacht bij mij blijft Pling