veel dezelfde topics over "moeilijke" paarden die 24/7 binne

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

veel dezelfde topics over "moeilijke" paarden die 24/7 binne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 13:38

valt me op dat er erg veel topics zijn, over mensen die heet of moeilijk paard hebben en weten wat ze moeten doen.
Vaak komt als commentaar afstraffen dat vervelende gedrag, niet accepteren

Als je dan gaat doorvragen, merk je al vaak dat deze paarden/ pony`s 24/7 op stal staan en alleen eruit komen om te rijden of te longeren
Wel krijgen ze weet ik hoeveel kg brok op een dag

ben ik nu de enige die niet gek vind dat die paarden zo doen, bokken, erg voorwaards, stalondeugden?
Ik denk dat 90% van de gevallen weer braaf en normaal te rijden zijn als ze op zijn minst paar uur per dag eruit komen, en niet alleen om te rijden, of te longeren of stapmolen

gewoon de wei op, en als dat niet mogelijk is op een paddock of los in de bak

Anoniem

Re: veel dezelfde topics over "moeilijke" paarden die 24/7 binne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:49

Je bent niet de enige die dat denkt

Veel minder voer er in, want die energie die ze krijgen moet toch ergens blijven? En de basis sport (tot Z dus) is geen zware arbeid voor een paard. En als ik dan lees dat ze 3 of 4 kilo sportbrok krijgen snap ik het wel Ja

En idd lekker elke dag naar buiten
Maar goed, dan doen ze gek omdat al die kilo's sportbrok verbruikt moeten worden dus worden ze maar angstvallig binnen gezet..zie je wel dat die van mij gek is....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 13:51

gelukkig, ben niet de enige

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:52

Ik kan wel in je verhaal komen, maar ik ken GENOEG moeilijke paarden die maar 1 uurtje per dag (en 's nachts) op stal staan, en die alsnog niet te rijden zijn. Daarmee bedoel ik dat er gewandeld wordt, ze staan in het weiland, er wordt genoeg mee getut, dus het is niet per sé altijd zo dat paarden die lang op stal staan gelijk moeilijk zijn. Bovendien gebeurd het niet veel, dat paarden álleen maar eruit worden gehaald om gelongeerd of gereden te worden. Vaak staan ze ook in het weiland, maar dat is evengoed geen aandacht eraan geven. Ik vind dat je een beetje oordeelt over mensen met moeilijke paarden.

Als het wel zo is, is het inderdaad verstandig om de brok te verminderen, geen sportbrok meer geven, geen haver, maar gewoon bix, en dat in een kleine portie, maar veel mensen zullen dit soort oplossingen negeren, en gewoon bezig blijven zoals ze nu zijn.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:53

Ik ben het helemaal met je eens, mijn schatjes staan altijd in de wei behalve als we net gereden hebben (kan ze even binnen eten) daarna gaat ze gewoon weer lekker naar buiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:54

En is jou paard moeilijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:55

Ik begrijp je berichtje niet zo goed emma.
Bedoel je dat ze los staan in de bak of weide of dat ze veel aan de hand mogen stappen?
Ik vind dat namelijk nogal een verschil.

Want persoonlijk ken ik dus maar weinig paarden die echt niet te rijden zijn als ze niet propvol met energie gestopt worden en lekker elke dag los staan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:46

Ik ben het hier ook mee eens. Al zullen er natuurlijk ook paarden zijn die het dus niks uit maakt. Die van mij kan in de winter van 7.15 tot ongeveer 17.30 buiten staan en is ook frisser als er niet gereden of gelongeerd kan worden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:03

Ik denk dat er best veel paarden zijn die zeker in de winter 24 uur binnen staan en alleen uit de stal komen om te rijden, longeren of in de stapmolen en ook mij valt het vaak op dat de eigenaars klagen over overtollige energie, schrikachtigheid ed. Ik denk dat bij deze paarden de oplossing heel simpel is. Dagelijks buiten laten spelen met andere paarden en gewoon ff paard laten zijn. Natuurlijk zijn er ook moeilijke paarden die wel veel buiten komen en in die gevallen ligt de oorzaak ergens anders. Maar ik snap wel wat TS bedoelt. Ze zegt ook niet dat alle moeilijke paarden altijd binnen staan, maar dat vaak wordt geklaagd over een moeilijk paard en pas later wordt verteld dat het paard doorlopend binnen staat en over die paarden heeft ze het....

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:04

Emmaa_ schreef:
En is jou paard moeilijk?

nee

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 16:32

inderdaad liljebo

ik zeg niet dat alle paarden die moeilijk zijn alleen binnen staan, maar zie echt veel topics voorbij komen laatste tijd, waarin gezegd word dat paard bokt, moeilijk te rijden is, aan hand moeilijk doet, en dan vertellen ze pas aan eind erbij dat paardje 3 kg sportbrok op dag krijgt en alleen uit stal komt om te rijden.
dan vind ik niet gek dat op zo`n moment het beestje erg wakker is

Mijn paarden staan 24/7 buiten, 1 is zelfs bijna geslacht vanwege dr moeilijke gedrag, en nu kan ik dr gerust 2 mnd laten staan en zo weer opstappen.

Zeg nu niet meteen dat alle paarden 24/7 buiten moeten staan, maar er zijn er genoeg die 24/7 op stal staan in winter
En Dat vind ik dus niet kunnen

als mensen bang zijn dat wei kapot gaat, zet je toch stukje af? of maak je paddock?

Ook zijn mensen bang, dat hun paard blessures oploopt als deze op wei gehouden word, of in bak losgegooid word.
Maar in mijn ogen krijgen ze juist sneller blessures, als dit niet gebeurd
als paard dan nl een keer word losgelaten, gaan ze gek doen
Meeste paarden wat meer uit stal komen, doen niet meer zo gek.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 16:35

joyce83 schreef:
Ik ben het hier ook mee eens. Al zullen er natuurlijk ook paarden zijn die het dus niks uit maakt. Die van mij kan in de winter van 7.15 tot ongeveer 17.30 buiten staan en is ook frisser als er niet gereden of gelongeerd kan worden.

maar denk als je deze paarden, zoals monty juist 24/7 op stal hield, en je wilde een keer rijden, dat dat zelfmoordpoging was of niet?
En meeste paarden, ook die wat buiten komen zijn wat frisserd oor dit koude weer.
maar die wat overdag buiten komen, kunnen in elk geval wel wat energie al kwijt en even de benen strekken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:37

Ik had het idee dat het laatst juist wel mee viel met de 'moeilijke paarden topics'.

Lijkt me niet meer dan logisch dat een paard dat normaal gesproken vaker buiten komt en nu 24/7 op stal staat met dit frissere weer opspeelt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 16:41

veel mensen snappen dit blijkbaar niet, want kan zo 4 topics van deze week erbij zoeken.
pas na paar post vraagt iemand wat ze te eten krijgen en welke beweging en weidegang en kom je erachter dat veel te veel krachtvoer krijgen en amper of geen "vrije beweging"
alleen aan hand stappen of rijden of longeren.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:47

Lynn_Nikita schreef:
joyce83 schreef:

maar denk als je deze paarden, zoals monty juist 24/7 op stal hield, en je wilde een keer rijden, dat dat zelfmoordpoging was of niet?

Daar heb je gelijk in. Toen we hem kochten stond hij volgens mij wel op stal. Toen was hij echt heel erg voorwaarts maar wel weer heel makkelijk te houden. Indien hij dat zou zijn geen probleem natuurlijk. Maar nu is het echt meer klieren, met hoofd slaan onder het rijden, koppie omlaag en bokken maar. Ik moet er eerlijk bij zeggen dat het dit jaar iets erger is dan de voorgaande jaren. Toen kon je soms toch nog eens een keer longeren of toch rijden.

Heb ook een keer foutje gemaakt met brok. Mijn moeder gaf hem eerst altijd tussen de middag in de winter wat te eten. Ik gaf aan geef maar een schepje (wasschepje ongeveer 1/4 kg) brokjes. Ik heb het dus echt geweten! Toen ik erachter kwam dat ik dus brok liet geven ipv hooi wat ik normaal wel deed ben ik daar gelijk mee gestopt en na een tijdje was de extra energie er ook uit.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:49

Tsja, tegen te veel voer kun je niet rijden.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:55

nee daarom, ben zelf ook gaan kijken waar kan het aan liggen. Heb dat dus ook aan mijn moeder voorgelegd en ze gaf gelijk aan van ja vorig jaar moest ik hooi geven tussen de middag... Ik ben zelf ook als er gedragsverandering is dat ik al eerste ga kijken wat er veranderd is. Is er anders gevoerd, andere tijden op de wei geweest, minder aandacht gehad. Ik denk dat wat hij nu doet vooral komt vanuit weinig aandacht en weinig samen doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:12

Apple schreef:
Ik had het idee dat het laatst juist wel mee viel met de 'moeilijke paarden topics'.

Meen je dat nu echt?? Ik wordt er zo langzamerhand een beetje gek van, al die "probleem" paarden. In mijn ogen wordt het eerder meer dan minder.
Paard trapt, paard staat stil, paard bokt, paard bijt enz. enz. om nog maar te zwijgen van al de problemen met de jonge paarden die afgericht worden door onkundige mensen. Jammer..erg jammer...dat ze dan ook nog heel vaak geen goed bedoeld advies willen aannemen van mensen die hun hele leven al in de paarden zitten.

Sorrie, moest even mijn gal kwijt!!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:15

helemaal met ts eens, maar maak dat iedereen maar eens wijs. helaas zijn we in de minderheid...:s

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:18

Ben ik het helemaal mee eens!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 20:16

als de rest van bokt dat ook allemaal zei, waren we van het probleem af haha Haha!

maar idd, over dat inrijden ook
weet ik hoe vaak leggen ze probleem uit, vraag je wat zegt instructrice ervan,
ow ja, die hebben we niet, kost te veel geld..... of hebben ze iemand die er niks van bakt, plaatst nl foto`s en zie je de vreemdste dingen op, iemand ernaast meerennen, ondertussen de teugels vasthouden, 4e keer op paard wat elke keer die meid eraf gegooid heeft, 4e keer erop, geen cap en op een plein met kinderkopjes.....hoe hard wil je vallen?
Waarom denkt iedereen " ach , dat doen we wel, les nemen kost geld, en als dan niet lukt hulp van bokt willen en zelf op willen lossen

ja, paarden kosten geld, en als je geen geld hebt, en ervaring om groen paard in te rijden, koop dan een ouder paard, of spaar even door en laat je helpen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:34

Emmaa_ schreef:
Ik kan wel in je verhaal komen, maar ik ken GENOEG moeilijke paarden die maar 1 uurtje per dag (en 's nachts) op stal staan, en die alsnog niet te rijden zijn. Daarmee bedoel ik dat er gewandeld wordt, ze staan in het weiland, er wordt genoeg mee getut, dus het is niet per sé altijd zo dat paarden die lang op stal staan gelijk moeilijk zijn. Bovendien gebeurd het niet veel, dat paarden álleen maar eruit worden gehaald om gelongeerd of gereden te worden. Vaak staan ze ook in het weiland, maar dat is evengoed geen aandacht eraan geven. Ik vind dat je een beetje oordeelt over mensen met moeilijke paarden.

Als het wel zo is, is het inderdaad verstandig om de brok te verminderen, geen sportbrok meer geven, geen haver, maar gewoon bix, en dat in een kleine portie, maar veel mensen zullen dit soort oplossingen negeren, en gewoon bezig blijven zoals ze nu zijn.

Kan je misschien eens een voorbeeldje geven?

Mij viel het ook erg op. Hoeveel paarden wel niet de stempel vervelend krijgen door verkeerde voeding en te lang op stal.
Gebeurd niet alleen zomers hoor, pensionstal waar ik gewerkt heb ging van sportbrok over na basisbrok. Paarden werden opeens 'ziek' want tja, hij was lang zo gek niet meer.. Wat is die opeens rustig? Dat kon natuurlijk niet want het was een wedstrijdpaard dus werd er massaal sportbrokbijgevoerd. Resultaat, wij konden de paarden 's ochtends niet meer houden wanneer ze het land op moesten..

Daarnaast valt het me ook op dat juist het tegenovergestelde ook gebeurd. Vooral bij de leasepaarden hier uit de buurt. Die staan de hele dag op stal, worden een uurtje gereden en zijn echt doodongelukkig.
Imo kunnen heel veel rijtechnische en stalproblemen opgelost worden door die paar uurtjes buiten. Helaas beseft niet iedereen dat..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:37

Vanmiddag in een niet nader te noemen manege, zagen wij ook iemand trekken en zagen aan een oververhit paard. Iemand achter de bar zei 'ja hij is wat fris'

Wat fris????????? Dat paard jubelt dat hij eindelijk eens uit zijn box mag! Het enige dat ze daar hebben zijn twee binnenbakken en een stapmolen en heeeeeeeeel veel paarden. Dus ik kan zo al wel ruiken hoevaak de paarden uit hun box komen.....

En die boxen hebben een weefrekje dat zo hoog zit dat ze zichzelf bijna ophangen als ze hun waffel naar buiten steken. De tussenmuren tussen de boxen zijn blind. Misselijk

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:44

Oja en als ik dan toch even mijn gal mag spugen....

Vorig jaar huurde ik de binnenbak van een pensionstal. Dichte tussenmuren, uitzicht op een blinde muur en weinig uit hun hok. (Ik stond aan de overkant bij een collega op een weilandje)

Wat ik daar wel niet gezien heb Bloos!

Ruiter: "Ja hij is weer zo lastig vandaag"
Kijker-langs-de-kant :"hij neemt je gewoon in de maling"

*paard schrikt van mijn reflectievestje dat over de bakrand hangt*

Ruiter: "GVD! Zie je dat doet hij expres dat schrikken!"
*zweep, zagen, schoppen in de buik*

Bij het volgende rondje gaat hij natuurlijk weer in de paniek modus bij het reflectie hesje, want het hesje is niet alleen eng, maar het zorgt er kennelijk ook nog eens voor dat je pijn in je mond, op je kont en in je buik krijgt als je er bij in de buurt komt.

Ruiter "Oh het is zo'n kl.ote knol, hij is zooo lui, dit soort dingen flikt hij nou altijd"

Kijkerlangsdekant "Je moet hem eens goed doorpakken!"

*weer zweepslagen*

paard was uiteindelijk helemaal over de rooie, ruiter ook en het paard was kletsnat

en mijn paard was helemaal gestresst omdat hij steeds het slaan van die zweep hoorde.

Idioot gewoon!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:47

Tja.. gezellig.. Ben ik blij dat ik de baas ben over mn paardjes. Als die al eens een tik krijgen dan is het ook omdat het moet.
Heb hier ook nog eentje staan die helemaal flipt wanneer ze een zweep ziet. Omdat iemand het vroeger een goed plan vond om eerst op te jagen met zweep, dan te galoperen met nogal wat zweep en dan weer op te jagen..

De onze komen soms een dag niet buiten, maar dan zijn ze 20 minuten fris en daarna is de drukke er wel af... Tja..