Herkenning bij manegepony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Appelflapje

Herkenning bij manegepony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 13:08

Doei!

Ik vroeg me iets af..

Op een manege staan veel pony's, maar er zijn vooral erg veel ruiters/kinderen/mensen die met ze omgaan.
Kunnen manegepony's een bepaalde ruiter herkennen? En in hoeverre zouden ze dat kunnen? Alleen aan rijstijl, of ook echt aan stem en omgaanswijze?

Ik ben zelf namelijk manegeruiter en ik heb het idee dat ik wel een soort band heb met m'n lievelingspony. Ja Ik rijd niet alleen in de les erop, maar ga ook vaak naar wedstrijden op andere terreinen en rijd officiele wedstrijden met hem. Dus ik was benieuwd naar jullie mening daarover. Lachen

Ik zelf denk dat ze met rijden sowieso wel ruiters kunnen onderscheiden. Niet op persoon, maar ze voelen heel goed dat iemand een goede/slechte ruiter is. Op stal geloof ik dat als je écht heel erg veel tijd besteed aan een band, dat je die ook met een manegepony wel kunt opbouwen. Lachen
Ik ben heel benieuwd wat jullie hierover denken. Ja

Denise

Re: Herkenning bij manegepony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:10

Ik denk wel dat je een goede band kunt hebben met een manegepony, als je er echt heel vaak bent en vaak op rijdt en veel mee doet. Ik weet alleen niet of ik het zou willen... Iedereen hobbelt op datzelfde ruggetje, je moet 'm met honderd anderen delen. En als je je toch gaat hechten aan zo'n beestje en de manege-eigenaar besluit dat hij weg moet... Ik heb me zelf ook vaak een manegepaarden gehecht, en ik heb er maar een ding van geleerd: wees voorzichtig, want ze gaan altijd weg.

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:13

Appelflapje schreef:
Doei!

Ik vroeg me iets af..

Op een manege staan veel pony's, maar er zijn vooral erg veel ruiters/kinderen/mensen die met ze omgaan.
Kunnen manegepony's een bepaalde ruiter herkennen? En in hoeverre zouden ze dat kunnen? Alleen aan rijstijl, of ook echt aan stem en omgaanswijze?

Ik ben zelf namelijk manegeruiter en ik heb het idee dat ik wel een soort band heb met m'n lievelingspony. Ja Ik rijd niet alleen in de les erop, maar ga ook vaak naar wedstrijden op andere terreinen en rijd officiele wedstrijden met hem. Dus ik was benieuwd naar jullie mening daarover. Lachen

Ik zelf denk dat ze met rijden sowieso wel ruiters kunnen onderscheiden. Niet op persoon, maar ze voelen heel goed dat iemand een goede/slechte ruiter is. Op stal geloof ik dat als je écht heel erg veel tijd besteed aan een band, dat je die ook met een manegepony wel kunt opbouwen. Lachen
Ik ben heel benieuwd wat jullie hierover denken. Ja

Ik heb precies hetzelfde verhaal als jou. Ik weet zeker dat ik een ontzettend sterke band heb met mijn (verzorg/manege/wedstrijd/van-alles-wat) pony. We hebben samen veel meegemaakt. Ze reageert sneller op mij. Is losser en vlotter. En dat terwijl het totaal geen knuffelpony is. Op wedstrijdterrein hangt ze wel ontzettend aan me. Dan wil ze wel de hele tijd alleen bij mij zijn. Knipoog

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:25

Ik heb een verzorgpaard gehad, dat is ook een manegepaard.
Toen ik haar een tijdje verzorgde, en ze was aan het rijden in een manegeles en ik kwam langs de bak wilde ze naar me toe.
En ze reageert ook op blij op m'n stem. Ik denk wel dat manegepaarden mensen van elkaar kunnen onderscheiden. Vooral als je veel tijd met ze door brengt zoals ik met haar deed.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:23

Ik denk ook wel dat het kan.

Zelf reed ik eerder op een manege waar een mishandeld paard stond. Op de zaterdag moest ik deze dan ook zadelen voordat ik weg ging, omdat het verder bijna niemand lukte zonder geschopt of gebeten te worden.
Op een gegeven moment lag ik voor het paard in de stal (lekker verstandig Bloos maar dacht ik toen nog niet over na) en toen werd de instructrice in de bak er achter ERG boos op 1 van de zoveel eigenwijze Fjorden daar dat het paard schrok. Maar: hij sprong opzij tegen een vriendin van mij aan die daar stond en liet mij ongedeerd liggen.

Ook een manege later reed ik ook steeds op hetzelfde paardje. Mijn vriend ging bijna elke week mee en op een gegeven moment reageerde ze direct wanneer ze mijn stem hoorde en bleef ze met haar oortjes aandachtig luisteren (hoorde ik van mijn vriend), terwijl het ook geen knuffelkont was.

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:25

er is bij mij ook een pony op de manege en die heeft zn oren altijd plat in zn nek. maar als ik kom en praat zachtjes tegen hem en aai hem onder zn manen is ie weer helemaal happy

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:37

Vroeger reed ik elke week op een geweldige manegepony. Eigenlijk een pony waar verder bijna niemand op wilde, omdat hij een wat apart karaktertje had. Ik vond hem geweldig en volgens mij wist hij dat wel. Als ik bij de wei kwam en ik roepte zijn naam dan kwam hij in draf/galop op me af.
Dat doet nu zelfs mijn eigen pony niet. Cool

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:49

Ik geloof er eigenlijk niet zo in, in de herkenning van een ruiter namens een manege paard/pony.
Het zal best zijn, dat als jij op een iets kleinschaligere manege rijdt, en je een van de weinige ben die echt vaak bij deze pony ben, en veel dingen doet naast het rijden met de pony dat hij/zij je leert kennen.
Maar ik vind dit een heel groot verschil met een eigen of verzorgpony.

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:53

Ik denk dat manegepony's je wel degelijk kunnen herkennen. Vroeger verzorgde ik een manegepony en hij hinnikte alleen naar mij, nou waren er bij ons toen maar op 4 dagen lessen en de overige 3 dagen deed ik m dan.
Nu hebben we een fjord op de manege die ik 2 keer per week uitmest en daar 1 keer van laat rennen inde longeerbak erbij. Ik doe dat nu sinds 1 december en ze begint nu al naar me te hinniken... Dus ja, ik denk wel dat ze mensen herkennen!

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:54

nou ik en mijn lievelings pony van de manege denk ik wel dat hij mij herkent

bijv.
ik kom aan ik hoef hem even teroepen hij hinnekt en kom vaak naar me toe hoewel die dit noormaal bij bijna alle anderen mensen nooit odet

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:56

Ik weet t wel zeker Lachen. Ik merkte het aan mijn lievelingspony toen ik nog op de manege reed. Hij begroete me echt als ik langs kwam. Hij was ontzettend lastig in de galop. Maar samen kregen we het altijd voor elkaar. Ik bracht m ook altijd een manderijntje. En als ik dan zijn stal in liep snuffelde die meteen in me jaszak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:59

Ik denk dat een moeilijke pony op een gegeven moment wel weet bij wie hij dingen kan flikken en bij wie niet, dat hebben ze snel genoeg door. Maar ik denk verder niet dat ze een persoon echt kunnen onthouden en dus herkennen. Ze zien zoveel mensen..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 01:01

Ik hoop het wel....
En denkt het misschien ook wel... maar van 1 keer in de week? zou dat echt kunnen Nagelbijten / Gniffelen
Als ik namelijk de stalgang in kom waar Polly in staat en ik roep Polly(altijd op dezelfde manier) kijkt ze ook direct op.. maar is dit dan herkenning of gewoon opkijken omdat ik het met een vrolijke stem zeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 01:03

Ik denk gewoon opkijken Mar, dat doen ze bij ons op de manege ook bijna allemaal.. Volgens mij zit een paard gewoon niet zo in elkaar dat hij iemand herkent die hij niet elke dag en als een van de weinige ziet.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 01:06

Ik geloof er heilig in. Als je als ruiter op een bepaalde manier met een manegepaardje omgaat, die het dier waardeert, dan gaan ze je echt wel leuk vinden, soms iets te leuk Haha! .
Zelf heb ik zo'n band gehad met een manegepony. Als ik, één keer in de week, op de manege kwam, moest ik eerst naar haar toe om dag te zeggen, deed ik dat niet dan begon ze te hinneken net zolang totdat ik kwam. Verder was het absoluut geen springpony en eigenlijk een beetje een slome. Ging ik erop dan begon ze te sjouwen.
Jaren later ben ik haar nog eens gaan opzoeken en ik zweer je dat ze me herkende. Wat we vroeger deden was dat ik tegen haar stal ging staan en dan kwam zij met haar koppie over mijn schouder hangen. Dus ging ik weer tegen haar staldeur aanstaan en jahoor, daar kwam dat koppie en een hele diepe zucht....(en een traantje van mij Knipoog )
Verder zie ik aan de paardjes die ik nu rijd, dat ze donders goed weten wie ze op de rug hebben. Alsof ze met een soort rontgenoogjes dwars door iemand heenkijken, ze weten precies wat ze bij wie kunnen flikken...

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:12

Juul schreef:
Ik denk dat een moeilijke pony op een gegeven moment wel weet bij wie hij dingen kan flikken en bij wie niet, dat hebben ze snel genoeg door. Maar ik denk verder niet dat ze een persoon echt kunnen onthouden en dus herkennen. Ze zien zoveel mensen..

Ja dat denk ik ook, wel gemerkt:).

Ik moest op de vorige manege vaak op een Fjord.
Deze kan heel eigewijs zijn en bokken enz.
Een keer heb ik hem hard aangepakt, heeft die nooit meer bij me gebokt, terwijl die dat wel bij anderen nog steeds deed. Haha!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:17

Zeker kunnen ze je herkenen!
Bijv. een ruin, gigantisch groot beest, heel weinig mensen vonden hem echt leuk, maar wat was ik gek op hem!
Wij hadden ook echt onderlinge afspraken, deed hij z'n best op de dressuur, (vind hij heel moeilijk) dan deed ik een oogje dicht als hij met galoperen even melig wou doen (even wat bokjes eruitgooien, of een beetje versnellen) Ik reed hem in de les, en af en toe vrijrijden. Na een paar weken hinnikte hij iedere keer als ik kwam. Alleen me volgen deed hij niet, want hij heeft altijd voor de kar gelopen en heeft daar geleerd dat 'ie netjes stil moet blijven staan.

Maar je kunt zeker een band met een manegepaard krijgen hoor!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:44

Mijn lievelings pony herkende mij denk ik wel. Lachen

Marleeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:46

Ik denk wel dat je gelijk hebt,
Ik heb dat ook een beetje gehad,
De pony waar ik op reed, herkende me wel een beetje, dus ik denk wel dat je gelijk hebt! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:56

Als je veel op dezelfde pony rijdt, en in veel gevallen hem ook least of er in ieder geval veel mee bezig bent, dan denk ik wel zeker dat een paard jou kan herkennen. Wat jij met Vagebond hebt, ik denk dat die jou wel herkent, en weet wie jij bent. Ik weet niet of ik dat met mijn lievelingspaard heb, die van ons mogen niet de stal uit, en ik heb nog geen officiele wedstrijden op haar gestart, maar ik denk wel dat het moet kunnen, een vertrouwensband met een manegepaard.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:03

Ik weet wel dat ze een bepaalde stem of persoon kunnen herkennen dmv eten. Mijn vader heeft een tijdje op mijn oude manege gereden, en ook op 1 paard wat altijd heel erg chagrijnig keek (naam: Happy Hooker Clown )
Nou bracht mijn vader brood mee voor de paardjes, altijd. Als hij langs de stal kwam van dat paard met de woorden 'hée Happy', keek het paard automatisch op en begon het tegen de staldeur te slaan en vroeg naar brood. Tegen mijn vader was het dan ook absoluut geen chagrijnig paard. Als hij er dan later op ging rijden was het een superlief paard, maar het paard was tijdens het rijden sowieso wel lief Lachen

Maar dit is gewoon bijna logisch omdat het paard weet dat hij altijd eten meebracht Knipoog

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:06

ik denk dat het wel kan, een manegepony is nogal chagrijnig (vroeger mishandeld) dus bijt en trapt nog wel eens, maar een instructrice kan alles met hem hij is helemaal gek op der echt leuk om te zien!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 16:22

Leuk om zoveel reacties te lezen! Ja
Komt toch weer vaak terug dat het óf eten óf aanpakken is. Nagelbijten / Gniffelen
Dat hinniken gebeurt bij mij echt nooit, idd, heb ook het idee dat ie omkijkt omdat iemand iets vrolijk roept. Nagelbijten / Gniffelen

Nog iets, zou een manegepony zijn naam kennen. Als je in de stal loopt en een naam roept kijken ze namelijk bijna allemaal op. Nagelbijten / Gniffelen Ligt denk ik meer aan de manier waarop je het roept.
Ben benieuwd. Ja

zidalgohvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:20

hey nou ik heb het zelfde eerst had ik een lieverlings pony vaqn de manege ik poetste hem en reedt altijd op hem wedstrijden les alles mar nu hem hij is de pitbull van de manege maar als ik er aan kwam gingen die oren naar vorgen tegen mij is ie altijd lief en geen pitbull Kusje ik me eigen pony

Celestaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:40

Ik heb ook op een manege gereden, daar was ook zeg maar mij favopony; Luna en ik reed zo vaak op dr als ik kon en ik zat heel vaak gewoon bij haar in de stal. En leerde haar voetje geven. Op een gegeven moment kreeg ik ook het idee dat ik een band met haar had, en ze keek dan blij als ik kwam enzo. Dus ik denk dat ze je wel herkennen ja! Zo ook met mijn zus. Zelfs toen het paard ( Fursela) Verkocht was en mijn zus op bezoek kwam bij de nieuwe eigenaresse herkende ze haar nog steeds. Lachen