Paard verkeersmak maken, hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Paard verkeersmak maken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 09:16

Ik heb nu sinds 3,5 maand een nieuwe pony. Ze is 5,5 jaar en heeft voorheen nooit echt over de weg gelopen. Nu wil ik haar graag verkeersmak maken, maar het wil nog niet echt lukken.

De eerste keren dat ik met haar over de weg liep, waren auto's wel eng maar ze dribbelde een beetje naast me en daar bleef het bij. Maar de laatste tijd heeft ze de gewoonte om haar kont de weg op te slingeren zodra de auto wil passeren. Gister ging het weer bijna mis. Ik liep in een zeer brede berm en er kwamen een aantal auto's langs. Er was niks aan de hand, ja ze wilde er graag vandaan maar bleef netjes bij me. Toen kwam er ineens een auto die ze blijkbaar wel doodeng vond. En ja wat doet ze dus, ze rent voorbij mij recht op de auto af. Er zat echt nog maar 20 cm tussen de voorbijrazende auto en haar. Ze had er gewoon voor kunnen springen.

Dit heeft ze al een paar keer gedaan en vertrouw haar niet meer op de weg. Ik loop nu alleen nog maar over een fietspad (motoren en brommers vindt ze trouwens niet eng), maar het laatste stukje moet ik over de weg in een brede berm. Het liefst wil ik gewoon doorlopen, doen alsof er niets aan de hand is. Zodat ik haar angst negeer en zij aan mij merkt dat het no big deal is. Maar als ze haar kont op de weg blijft gooien wordt het gewoon gevaarlijk voor haarzelf en de rest van het verkeer.

Nu ben ik dus van plan om haar regelmatig in een brede berm te laten grazen aan een longeerlijn ver genoeg van de auto's vandaan, zodat ze went aan de auto's en niet bang hoeft te zijn. Maar heeft iemand nog andere tips?

DiantaM

Re: Paard verkeersmak maken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:19

Is er niet iemand die je kan helpen ,zodat er eentje ter hoogte van haar kont komt te lopen. En dat diegene haar rustig terugduwt?

Het belangrijkste is dat jij zelf absoluut niet bang bent, en zelf nergens op reageert. En aan een longeerlijntje grazen is een goed idee hoor!

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 09:29

Iemand bij haar kont laten lopen zou kunnen helpen, maar gisteren rende ze echt voor mij uit in een rondje om mij heen bijna voor de auto. Dus dan zou dat ook niet helpen.

Je zou denken dat een paard wat ergens bang voor is daarvoor vlucht, maar zij rent er juist op af...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:31

samen naar buiten gaan met iemand op een verkeersmak paard, zodat ze daar steun aan heft en zekerheid van krijgt.
laten grazen in een wei of zoals je al zei aan een lijn, naast de weg.
als ik jou was zou ik er voorlopig even niet in je eentje mee de straat op gaan, ze kweekt nu alleen maar angst geloof ik, zo te lezen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:33

Heb je geen ander ervaren paard wat mee kan. Daar kan ze van leren dat auto's echt niet eng zijn.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:34

ik ben het helemaal eens met Marigold !
mijn paarden hebben als veulen naast een vrij drukke weg gestaan, waar ook veel landbouwverkeer langskwam en dat scheelt een heleboel!!
Als we eens een paard hebben dat minder verkeersmak is nemen we die mee in een groepje en gaan dan op een rustige dag (zondagochtend bijvoorbeeld) de weg op. Omdat de andere paarden niet schrikken van het verkeer wordt het angstige paard ook snel rustiger!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:37

En eens oefenen met stilstaande auto's. Daar eens langs lopen, bij grazen, tussendoor lopen ect.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:46

Misschien kun je eens kijken of er een stukje wei langs de weg te huur is, dan zet je haar daar eens een weekje op. Dat scheelt een heleboel.

StefPiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:32

Hej,
Misschien helpt het als een ander ervaren braaf paard mee kan.. Daar reageren ze ook op..

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:20

Indd er gewoon op gaan zitten en iemand anders met een braaf paard meenemen daar leren ze het meeste van, of er naast lopen maar dan ook met een braaf paard erbij, en later als dat beter gaat dan alleen zonder ander paard maar wel met nog iemand erbij die je kan helpen.

En veel oefenen en alles wat ze goed doet erg belonen dat is heel belangrijk. en zorgen dat je ook conceqent bent.

Ik heb geleerd om nooit met een longeerlijn te gaan wandelen of grazen maar, met een stevig langer halster touw als normaal, Als ze schrikt en ze gaat rennen met de longeerlijn breekt ze haar nek er over want je houd ze niet meer als ze eenmaal voor je zijn. De moeder van mijn vorige paard die is een keer geschrokken bij mijn vriendin die dus ook met longeer lijn ging wandelen paard belanden op de auto weg met druk verkeer dat paard is dus onderuit gegaan auto reed over de longeerlijn met alle gevolgen van dien. het is goed afgelopen , paard had een hoop schrammen en spierpijn en de bestuurder was ook behoorlijk geschrokken.

Dus voor mij en nog meer mensen bij ons op stal nooit meer met een longeerlijn wandelen,

succes fijne feestdagen

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:27

Ik zou ook eens proberen om een ander braaf paard mee te nemen. Heb zelf een merrie die 100 % verkeersmak is en zelf best zeker is en neem haar dus ook wel vaker mee met andere paarden die bang zijn. Omdat zij laat zien dat er helemaal niks aan de hand is worden de andere paarden al snel rustiger.
Zelfde met me veulen, die staat vaker met haar op de wei vlak langs de weg waar auto's, bussen en vrachtwagens langs rijden, een stuk mogen ze 60 en dan moeten ze over een drempel naast de wei, hij is 1 keer gaan rennen en erna liep hij naar me merrie als er een auto kwam, nu kijkt hij alleen naar me merrie en als hij ziet dat zij blijft staan doet hij dat ook. Grazen helpt dus zeker wel, alleen ook dan zou ik een paard meenemen die verkeersmak is.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 16:36

Allemaal bedankt voor de tips. Verkeersmakpaard was erbij, maar daar trekt ze niks van aan. Misschien doet ze het beter als er een grotere groep meegaat.

Vandaag toch weer het rondje gelopen (met dit weer ben je toch helaas op de weg toegewezen, bakken zijn keihard). 3/4 deel van het rondje is toch fietspad dus kom je geen auto tegen. Laatste deel ben ik zo diep de berm in gaan lopen, dat we zowat de sloot in liepen. Ze was vandaag nogal afgeleid door een schaatser die de hele tijd de sloot heen en weer schaatste, dus auto's waren no problem.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:16

grondwerken zou ik ook even doen, maak haar duidelijk dat ze veilig is in jouw omgeving, dat ze op jou kan vertrouwen en niet op zichzelf aangewezen is om te vluchten. op die manier zal ze op jou reageren, en zolang jij dan rustig doorloopt zal zij dat ook doen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:33

en geduld hebben.

Zoek eens een dam op, of een arkeerplaats waar je makkelijk kan uitwijken. Wees een vriend voor je paard waar het dier steun in kan krijgen, iemand waar je paard zich aan vast kan houden.
Wees een ouder die een knd iets nieuws leert. Dit klinkt allemaal vaag, maar ik bedoel ermee dat paarden onze wereld echt eng vinden. Als we ze helpen, in plaats van leren, dan leren we beide zelfverdekerder te zijn in lastige situaties.
Neem iemand mee, en leid elkaar af.
Je paard zal jouw voorbeeld volgen, niet meteen, maar je bouwt samen iets op. Maak foutjes, maar zoek terrein op waar je uit kan wijken. en van dam tot dam voor mijn part.
Maar een paard in hetverkeer kan gevaarlijk zijn, vele automobilisten zien paarden als lastige wezens, niet zoals wij. Als vrienden.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 09:22

Meestal gaat het hier vanzelf, ze zien genoeg verkeer en de ouwe taarten zijn allemaal verkeersmak, dus goede steun. Maar soms wil het ook wel eens niet vanzelf en dan kiezen we voor de meest veilige oplossing. We oefenen op eigen terrein. Eerst eens laten snuffelen en eten vanuit de kofferbak, later eens starten terwijl het paard op enige afstand staat (en later dichterbij). Ook langsrijden, passeren (eerst langzaam uiteraard) e.d. kun je zo veilig en vertrouwd oefenen. Degene in de auto is dan betrouwbaar en geconcentreerd op het paard, dus je hebt niet te maken met 1 van die gekken op de weg... Zo wennen ze heel snel! Ze zijn hier allemaal toeter-, gierende banden- en harde bass-mak Knipoog

jouri_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:52

er aan laten wennen en met ze tweeen en dat als ie gaat samen vast huden maar belangrijkst

BLIJF DE BAAS

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:02

jouri_lover schreef:
Er aan laten wennen en met ze tweeën en dat als ie ?? gaat samen vast houden maar het belangrijkste:

BLIJF DE BAAS

Boos worden op bange pony's helpt idd erg goed...

Ik zou inderdaad gewoon iemand met een auto vragen of ze eraan mag snuffelen en of hij er een paar keer heel rustig langs wil rijden op een rustig weggetje (het liefst als ze aan het grazen is bijvoorbeeld) en het zo langzaam opbouwen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:22

jouri_lover schreef:
er aan laten wennen en met ze tweeen en dat als ie gaat samen vast huden maar belangrijkst

BLIJF DE BAAS

hé ja, als mijn beessies iets eng vonden trok ik ook zo hard mogelijk terug om ze bij me te houden, werkt uitstekend! de definitie van 'laten wennen' laten we ook maar even in het midden blijkbaar...
ook al ga je met z'n vieren aan zo'n paard hangen, dat verlies je altijd. niet alleen is het paard zowiezo veel zwaarder en sterker, maar een paard in paniek, daar doet geen mens iets tegen. je zult het van rust en vertrouwen moeten hebben, wil je goed met een paard kunnen werken.

nee sorry, met zo'n reactie kan de TS natuurlijk niets.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 23-12-07 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:25

ik denk gewoon door aan de hand naast de weg te lopen. en dan stilstaan als hij iets eng vind zodat hij het kan bekijken. geruststellen met je stem en belonen als hij iets goeds doet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:33

goh blijf de baas, de vergelijking>>>> 600kg paard of pony ( gaat om de vergelijking) en een mensje blijf de baas je moet tactiek hebben, met kracht win je t niet,

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:54

Mijn ervaring. lekker grondwerk doen en laat je paard aan je wennen je hebt haar nog maar kort en dat paard weet nog niet wat hij aan je heeft. Met grondwerk zorg je ervoor dat de band tsuuen julie verstevigd wordt of juist wordt opgebouwd mits je het correct doet natuurlijk. Als je paard je vertrouwd dan pas gaan wandelen buiten het erf en dat steeds een beetje opbouwen een ander paard erbij kan helpen maar je paard moet het met jou doen en op jou vertrouwen.