Pony is de baas

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aline_17

Pony is de baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 16:10

Hallo Bokkers

Ik heb een shetlandpony van 1.5 jaar oud. En ik ga vaak met haar even naar de 'brink' (groot grasveld tegen over de boerderij waar ze staat). Tot een paar weken geleden ging dit altijd goed. Nu is het niet leuk meer om daar heen te gaan. Als ze de Brink ziet wordt ze totaal gek en gaat ze schoppen en rennen net zolang tot mevrouw los komt. Meestal hou ik haar wel en dan maak ik haar wel duidelijk dat ik de baas ben. (ik ga niet slaan, want ik vind dat je daar niets mee bereikt). Maar nu wordt ze al gek als we voor bij de weg zijn, ze is vanmiddag bijna aangereden door een auto omdat ze zich los 'trapt'. HELP! HELP! hoe kan ik haar de baas blijven?

oooh

Re: Pony is de baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:50

Ik vind het vervelend dat je pony zo doet, misschien heeft ze een slechte herrinnering aan de Brink. Met slaan bereik je wel wat, en volgens mij is dat precies wat jouw pony nodig heeft. Met altijd maar hard slaan bereik je niks, dat klopt. Maar als je een paard helemaal NIET slaat zal hij/zij toch de baas blijven. Slaan lijkt zielig maar paarden kunnen zo wel beter begreipen wat je bedoeld.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 22:29

Ik weet voor 100% zeker dat ze GEEN nare herinneringen heeft aan de brink, want ik ben de enige die met haar naar de brink gaat Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 00:15

oooh schreef:
Ik vind het vervelend dat je pony zo doet, misschien heeft ze een slechte herrinnering aan de Brink. Met slaan bereik je wel wat, en volgens mij is dat precies wat jouw pony nodig heeft. Met altijd maar hard slaan bereik je niks, dat klopt. Maar als je een paard helemaal NIET slaat zal hij/zij toch de baas blijven. Slaan lijkt zielig maar paarden kunnen zo wel beter begreipen wat je bedoeld.

Slaan helpt nooit, dat is onmacht van de mens.
Dit heeft duidelijk met geen leiderschap te maken en de pony altijd maar zijn eigen gang hebben laten gaan, een paard verwacht leiderschap en als ze die niet krijgen krijg je dus dit gedrag,

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:27

Een tijd niet naar de brink gaan en mbv grondwerk de verhoudingen duidelijk stellen. Als het grondwerk goed gaat, dan weer voorzichtig op pad. Maar nog niet naar de brink en beginnen met een paar minuutjes, dan omdraaien en terug. En tegen de tijd dat het goed gaat... veel afwisseling met de plaats waar je heen wilt, zodat ze niet van te voren weet waar het heen gaat. Is ze vervelend? omdraaien en andere kant uit...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:40

Ja Grondwerk
Gebruik een touwhalster, en een láng halstertouw (leadrope van 6 meter bijvoorbeeld)
Zorg dat ze nóóit met de kont in jou richting gaat staan, als ze dat doen dan heb je namelijk veel minder te vertellen en trekken ze zich veel sneller los. Doet ze dat wel, dan geef je met het hastertouw een tik tegen de kont, zodat ze die wegdraait en weer in jou richting kijkt Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:20

grondwerk is inderdaad de beste oplossing voor dit soort problemen. leer haar het principe van 'wijken voor druk', zodat ze niet aan het halster gaat trekken. verder een paar duidelijke commando's aanleren, zoals 'ho', en 'kom hier'. op die manier kan je haar zonder fysieke kracht te hoeven gebruiken (dat verlies je namelijk) je pony netjes naast je laten lopen.

je schrijft dat ze 1,5 jaar is, veel jonge paarden vinden het gewoon prachtig om te spelen, en het klinkt alsof de brink voor haar een speelplaats is waar ze lekker uit d'r plaat wil gaan.
maak haar duidelijk dat dat wel kan, maar alleen als jij aangeeft dát het kan. spelen is natuurlijk hartstikke leuk, maar het moet wel veilig blijven.

concentreer je niet alleen op dit probleem, maar op de gehele opvoeding aan het halster. je kunt haar vrij gemakkelijk leren netjes aan het halster te lopen, en daar heeft ze haar hele leven nog profijt van.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 12:30

bedankt voor de nuttige tips !!!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:37

1,5 jaar, dan beginnen ze wel uit te proberen wat ze wel en niet mogen, ik verzorg een shet ook 1,5 (wel hengst Knipoog ) die nu denkt dat hij tegen mij mag steigeren, op me springen, bijten en met m'n jas in zijn mond wegrennen (met mij op sleeptouw want hij laat niet los Lips are sealed)

slaan, licht er aan HOE je er mee omgaat, als de pony mij bijt, kan ik er wel een klap op geven (niet dat gelijk een bloedneus enz. maar gewoon dat hij weet dat dat niet mag Knipoog) maar als jij met de pony loopt, hij maakt zich sterk en jij slaat is dat niet echt de oplossing.

leer eerst eens goed in de wei lopen met haar, ik heb altijd geleerd dat je met trekken aan een touw echt helemaal niets bereiken kan, pony trekt terug en is nou eenmaal veel sterker, je kan beter gewoon het touw normaal houden en als ze weg wil gewoon ineens omtrekken, een rondje lopen en opnieuw, gaat ze weer voor je lopen, trekt ze je mee, trek je weer in 1x beestje om en draai je weer een rondje met dr (trek gewoon heel kort gewoon ineens als hij ervoor gaat lopen trek je erg hard zodat ze omdraaid Knipoog )

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:48

Mijn hengstje is nu ook 1,5 jaar... Ik ben al vanaf het moment dat ik hem heb (maart dit jaar) regelmatig met hem bezig (grondwerk)
Hij luisterd goed en is bij mij ook heel braaf. Ik merk nu wel dat hij bij een vriendin ( die hem verzorgd als ik niet naar em toe kan) ook gaat proberen hoe ver hij kan gaan. Van de week begon hij ook tegen haar te stijgeren (bij mij nog nooit gedaan) Hij reageerd gelukkig heel erg goed op je stem, dus heeft ze hem op die manier op zijn plek kunnen zetten.

Dus ik zou zeggen... Probeer zoals al eerder gezegd is, lekker wat met grondwerk te doen en op die manier moet het toch zeker goed gaan komen...

Suc6

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:43

Bij zo'n jonge paarden is het ook heel belangrijk dat ze genoeg contact hebben met andere paarden, zowel veulens van dezelfde leeftijd als oudere dieren. Veulens om mee te spelen, en oudere dieren om ze op hun plek te zetten af en toe. Zo leren ze ook het steigeren af tegen paarden die hoger in rang staan.

jouri_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:37

hoofdstel in doen met bit en anders een wat scherper bit

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:58

Een hoofdstel met scherp bit voor een paardje van 1,5 jaar oud??!! Hamer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:02

Ander plekje op zoeken en wat afwisselen qua plaatsjes Lachen
Ik zou het ook niet leuk vind als ik iedere x maar naar 'het zelfde' plekje moet gaan.
En grondwerk idd! Ja Lachen

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:07

Slaan is inderdaad onmacht! doe dat ajb niet..
Ik zou je ook grondwerk aanraden.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 10:46

dankjewel voor de reacties allemaal! Ik had nog een vraagje, kan ik hier wel posten...
Ik heb zaterdag al een hoofdstel gekregen voor mijn pony Ziek maar kan ik dat ding al wel gebruiken? Ik dacht zelf van niet, maar degene waarvan ik het hoofdstel heb gekregen dat het al wel kan, zolang ik maar niet haar iets laat trekken ofzo etc.
wat vinden jullie?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:45

ik vind haar veel te jong daarvoor. Je kunt je wel voornemen om er niet aan te trekken, maar als zij dan opeens wegspringt? Nee... echt nog geen bit in.

SielxSAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:15

Oooh, Ij zou ene tijd neit naar de brink gaan..x

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:17

Niet doen Zo'n jonge pony is volop aan het wisselen, heeft dus regelmatig last van de tanden. En als daar dan zo'n hard bit tegenaan tikt dan heb je kans dat ze het bit later echt niet meer wil aannemen.

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:27

jouri_lover schreef:
hoofdstel in doen met bit en anders een wat scherper bit

lijkt me niet echt slim bij een pony van 1.5 jaar Knipoog
dan neemt ze straks geen bit meer aan, ze is nog veel te jong om al met een hoodstel te beginnen.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:11

Nee absoluut geen bitje gaan gebruiken.... dat werkt alleen maar tegen... Gewoon beginnen met grondwerk oefeningen... is voor je pony erg leuk en voor jezelf ook want dan bouw je echt een band op en die zie je groeien op die manier...

Veel suc6 en laat weten hoe het gaat he? Lachen

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:20

waarom doe je als je naar buiten gaat niet even een hengstenketting aan het halster ?
even een rukje als je ponie de benen wil nemen en na en paar keer begrijpt hij de boodschap wel hoor Knipoog

slaan werkt inderdaad in jou geval niet, dan zal hij alleen maar harder van je vandaan willen Knipoog
en om nog even verder te gaan over dat slaan, soms is een corrigerende tik nodig, als hij je bijt bijvoorbeeld, of als hij je trapt, en met een corrigerende tik bedoel ik natuurlijk niet dat je hem knockout slaat Tong uitsteken
gewoon een tik op zijn boeg/borst kan al voldoende zijn of even heel snel je vinger omhoog met een hele boze stem kan ook nog wel is helpen Ja

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:32

melaniepk schreef:
waarom doe je als je naar buiten gaat niet even een hengstenketting aan het halster ?
even een rukje als je ponie de benen wil nemen en na en paar keer begrijpt hij de boodschap wel hoor
;)

slaan werkt inderdaad in jou geval niet, dan zal hij alleen maar harder van je vandaan willen Knipoog
en om nog even verder te gaan over dat slaan, soms is een corrigerende tik nodig, als hij je bijt bijvoorbeeld, of als hij je trapt, en met een corrigerende tik bedoel ik natuurlijk niet dat je hem knockout slaat Tong uitsteken
gewoon een tik op zijn boeg/borst kan al voldoende zijn of even heel snel je vinger omhoog met een hele boze stem kan ook nog wel is helpen Ja

Ik vind dit voor een pony van 1,5 jaar ook niet meteen de oplossing... Zo'n beesie moet nog zoveel leren en kan dat ook op die leeftijd heel erg goed met rust en vertrouwen... Ik vind het gebruik van een hengsteketting in dit stadium een beetje het zelfde als er gelijk op gaan slaan...
Rust en geduld en vertrouwen... Dat zijn voorlopig de toverwoorden...

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:52

oooh schreef:

helemaal mee eens!
Niks onmacht van de mens.
Waarom niet?

Dan gaan we even kijken naar wat die paarden met elkaar doen in het weiland. Een paard dat niet de baas is, zal altijd een trap/beet kunnen krijgen als die iets doet wat de leider niet goed vindt. De leider is consequent en zal vrijwel nooit hoeven trappen, omdat het voor het andere paard duidelijk is, dat die ene de baas is zeg maar. Hij weet zijn grenzen, en waar die aan toe is als die ze overschrijdt.
En gezien de vreselijk harde trappen die paarden uit kunnen delen, vind ik een gewone tik van de mens niet zielig meer Lachen

Het is beter begrijpbaar voor een paard, als je in zijn taal "spreekt". Lachen Dus niet zielig zolang het consequent/terecht gebeurt. En dan is dat ook al helemaal geen onmacht van de mens.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:55

Maar ik zou er trouwens geen bit/hengstenketting aanhangen. Tikkeltje jong daarvoor inderdaad. Een gedoseerde tik, puur zodat ze je serieus gaat nemen en als baas gaat zien, dat lijkt mij het beste Lachen Veulens krijgen van mama ook wel eens op hun sodemieter hoor. (En dan geen trap, maar wat wil je, zo'n paardenhoef komt ook heeeeeel veel harder aan dan een gedoseerde tik van de mens).