Staart schuren tijdens transport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

co2

Staart schuren tijdens transport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 15:08

Mijn pony wil wel eens haar staart schuren tijdens transport.
Dit doet ze dan tegen de achterste stang.

Toen ze de vorige keer van Hillegom naar Emmen ging, zo'n 3 uur trailer, heb ik haar staart gebandageerd.
Toch had ze bij aankomst helemaal haar staart tot bloedens aan toe geschuurd, zo erg zelfs dat het ging ontsteken. Ze heeft toen de bandage naar beneden weten te duwen (hij zat echt strak zat).

Zaterdag ga ik weer van Emmen naar Hillegom, en wil ik dit leed besparen. Hoe doe ik dat?
Bandageren helpt dus niet. Een staartkoker helpt dan ook niet, die zit te laag zodat ze deze nog verder naar beneden drukt. Nu heb je ook staartkokers (staartbeschermers) die iets meer mhoog lopen voorbij het begin van de staart, maar deze moet je bevestigen dmv zo'n ring die eraan zit. En ik heb geen flauw idee hoe.

Is het misschien een idee om de achterste stang niet vast je maken of is dit te riskant?
Of heeft er iemand andere tips?

Het gaat om een 2-paards trailer en er staan tijdens de rit ook 2 paarden in.

De pony schuurt overens niet op stal oid. Dit doet ze denk ik uit verveling.
Ook bij korte ritjes is er niks aan de hand.

Iorrr

Re: Staart schuren tijdens transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:10

Mijn vorige paard deed dit ook. Ik ben toen gewoon naar de ruitersportzaak gegaan en heb een staartbeschermer gekocht. Ding kost haast geloof ik zo'n 10 euro en gaat echt helemaal over de staartwortel. Zit klittband en antislip op. Werkt perfect!

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 15:35

Maar zo'n beschermer zit dan niet hoog genoeg waardoor ze er alsnog boven kan schuren en deze naar beneden drukt.
Antislip is dan helaas niet goed genoeg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:39

misschien een idee om een stuk pvc schuim om de achterstang te schuiven?
of in elk geval er iets omheen wikkelen waardoor je dus minimale schade krijgt als ze toch schuurt?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:42

Nou ik weet niet of je het wel is geprobeerd hebt, maar mijne had de bandages er dus ook altijd af liggen, maar die beschermer is zelfs nooit losgegaan of verschoven... Je moet hem wel aardig strak aantrekken! Misschien is het vershil tussen een pony en een paard dat weet ik niet, maar ik vond het een ideale uitvinding!

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 16:05

PVC schuim zat ik eerst ook aan te denken, maak later bedacht ik mij dat dat schuim een stuk ruwer is dan gewoon een ijzeren staaf, die is natuurlijk glad. Ik denk dat de schade dan helemaal erg wordt, is zo zonde.. Nagelbijten / Gniffelen

De pony zit zeg maar precies met haar 'doos' tegen de stang, dus de ideale hoogte om lekker te schuren. Ze kan daardoor zo'n 20cm schuren van boven tot onder de staartwortel. Nadeel is dat ze juist het bovenste stuk doet elke keer Verdrietig
Daardoor heeft dus een bandage of een koker geen zin, omdat deze niet hoog genoeg aansluiten. Het bovenste stuk van de staart is dan alsnog 'bloot'.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:23

je kunt ook van dat matras schuim gebruiken, of een oude handdoek ofzo om de stang draaien?
gewoon wat dingen uitproberen?

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:19

Misschien heeft je paard wel last van exceem...??

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:10

Zelfde vraag als M_ariskaa. Misschien kun je er wel iets insmeren wat tegen jeuk helpt?

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 01:29

Wij hebben een staartbeschermer die met een riem die over de rug loopt bevestigd is aan een soort elastische singel. Beetje het systeem van een staartriem.

Zit altijd nog perfect op zijn plaats bij aankomst.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:20

Ik gebruik voor Dirk een dikke neopreen staartbeschermer met een grote ronding aan de bovenkant. Wel goed aantrekken!
De ronding komt dan boven de staartinplant uit en is nog nooit verschoven.
Staartbeschermers met ringen vind ik zelf lastig, omdat je met singels moet werken om de ring te bevestigen. Dirk is al zo groot!
Verder de bilstang met zacht isolatieschuim in buisvorm (bedoeld voor waterleidingen) omkleden, helpt ook prima.
Dirk had ook altijd last van zijn staart, ook tot bloedens toe. Nu ik bovenstaande dingen gebruik, is er geen centje pijn meer!
Succes in ieder geval!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:29

Komt het echt omdat ze schuurt of omdat ze, net als de mijne, tijdens de rit op de stang gaat "zitten" ?
Die schuurt uiteindelijk haar staart open aan de klep Bloos! . Ik heb een gewone katoenen staartbeschermer en tot nu toe gaat dat prima.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 18:42

De pony heeft absoluut geen eczeem hoor Haha!

Inmiddels is de eerste rit achter de rug en dat ging super.
Ze stonden allebei super relaxed op de trailer. We hebben de stang op het achterste gaatje gedaan en de pony goed kort gezet, dat ze wel net aan kon eten van het hooi. Verder niks met haar staart gedaan, maar ze kon ook niet bij de stand dus uiteindelijk kwam ze heel netjes de trailer uit. Ze had wel een deken met staartflap om.
Gelukkig maar!