lopen met pony, halster of hoofdstel om

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lopen met

a) Hoofdstel
34 (25%)
b) halster
89 (66%)
c) anders, namelijk.....
11 (8%)

Totaal aantal stemmen: 134

Kapi_Dust

lopen met pony, halster of hoofdstel om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 12:42

Hoi,

Vanaf vandaag staat mijn pony weer op stal (na 3 weken in een weide dag en nacht) omdat het te koud wordt op de weide.
Hierdoor gaan mijn vriendin en ik elke dag met hem lopen. Maar wat is verstandiger: (goed passend) halster om, of toch hoofdstel met bit?

Ik liep vroeger met halster een kwartier tot half uur, maar toen vertelde ze me dat je beter een hoofdstel om kan doen.
Wat vinden jullie?

Groetjes
Mirjam

Yellowfish

Re: lopen met pony, halster of hoofdstel om

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:46

Waarom zou je een hoofdstel omdoen als je pony gewoon goed te houden is met halster? Lachen

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:46

Als je paard perfect luistert op halster waarom zou je dan bit nemen ?
Dit is net dezelfde vraag als : " Bitloos rijden of met bit ? "
Doe gewoon wat voor jou het beste aan voelt, als jij vroeger nooit problemen hebt gehad met halster, wat zou je dan nu een bit in gaan doen. Een bit trek je ook makkelijk scheef zou ik denken, ik zou in elk geval gewoon een halster nemen.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 12:50

hij luistert wel goed op halster, maar ik weet niet hoe hij is als ik verder de weg afga.
Maar omdat ik niet inzie, waarom ik hem een dubbel-gebroken-bitje moet indoen, vroeg ik me af hoe jullie er tegenaan kijken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:53

Ik wandel altijd met touwhalster of kaptoom. en een lijn van 4 meter zodat het paard waarmee ik loop op keurige afstand kan blijven en de lengte van het touw heeft om eventueel te mogen schrikken, als je an een halster touw loopt is dat vrij kort en als een paard schrikt dan heb je meer aan een lang touw , omdat ze dan kunnen vluchten en je zal merken dat ze vaak binnen die afstand blijven , met een halster touw komt er al snel druk op de lijn en dat werkt weer tegen en dan raakt het paard vaak nog meer in paniek.
Waarom met hoofdstel, wat al eerder gezegt is , wat heb je meer te vertellen met hoofdstel aan??

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:55

Als de over het algemeen gewoon braaf is zou ik het gewoon met een halster doen.
Als ik denk een risico te lopen maak ik er een longeerlijn aan vast ipv een halstertouwtje.
Dan heb je net wat meer in de hand als de pony onverwacht een keertje wegschiet. Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:56

Als je pony braaf is waarom zou je dan met een hoofdstel gaan lopen.
Ik wandel altijd met een halster, ook met drukkere paarden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:29

Ik wandel altijd met hoofdstel, met daaraan de longe.
En ben er al vaak blij mee geweest wanneer er een onverwacht ineens besloot naar huis te gaan Haha! Met alleen een halstertje hou ik mijn pony niet eens als ze besluit echt weg te willen Knipoog

Flighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:44

Als ik een klein rondje ga wandelen doe ik dit meestal met een halster om, en een lang halstertouw.
Ga ik echter een grote ronde wandelen, of neem ik een van mij verzorgpony's mee om te fietsen, doe ik toch liever het hoofdstel aan.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:24

Yellowfish schreef:
Waarom zou je een hoofdstel omdoen als je pony gewoon goed te houden is met halster? Lachen

Hier ben ik het mee eens.
Een paard hoort zonder bit en druk hierop ook te luiseren. Gewoon naar je stem.
Je zegt dat je pony veel binnen staat, alleen als hij hier erg onrustig door wordt en je bang bent dat je hem niet meer kan houden zou ik een hoofdstel om doen. (ohja, ik heb op anders gestemd, omdat het bij sommige combi's niet altijd goed te beoordelen is wat het beste is)

Maar normaal gesproken: zo veel mogelijk wilen bereiken (in deze een paard/pony dat netjes bij je blijft en in jou tempo blijft lopen) met zo weinig mogelijk.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:26

Als je niet weet hoe je pony gaat reageren, zou ik voor de zekerheid gaan wandelen met een hoofdstel (met bit dus). Dan heb je wat meer te vertellen als ze praatjes krijgt. Is de pony hartstikke braaf, dan lekker met een halstertje.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:02

ik zeg halster, daar loop ik ok altijd mee. maar ik neem weel altijd voor de zekerheid een hengstenketting in me zak mee.

Joske_Fleur

Re: lopen met pony, halster of hoofdstel omhttp://www.bokt.nl/fo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 07:59

LiNdA1986 schreef:
Als je pony braaf is waarom zou je dan met een hoofdstel gaan lopen.
Ik wandel altijd met een halster, ook met drukkere paarden.

Dat dacht ik ook altijd, mijn paard kan ik bij wijze van spreke zonder een halster om meenemen. Tot een paar maanden geleden, we wandelden langs een weitje waar een ander paard in stond toen die door het schrikdraad heen vloog. Weg was mijn paard, ze luistert perfect maar op zulke momenten lijkt ze net een paard, een vluchtdier dus. Halstertouw geknapt en ik zag mijn paardje een maïsveld inschieten. Nee dank je, doe mij maar een hoofdstel, of nog liever wil ik erop zitten inplaats van ernaast te lopen.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 08:06

Mijn verzorgmerrie die denkt nog steeds dat ze de baas is overmij, daarom loop ík met hoofdstel. Maar als jou pony/paard gewoon goed luisterd? Waarom zou je het dan niet op een halstertje proberen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 08:21

te koud om op de weide te lopen?
Het heeft nog amper gevroren.

Halster of hoofdstel, als je paard goed is opgevoed blijft het met een halster ook normaal reageren.. als die echt wil gaan houdt je er met een hoofdstel ook weinig aan.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 09:09

Alane schreef:
te koud om op de weide te lopen?
Het heeft nog amper gevroren.

Pony heeft een peesblessure en stond net een kleine maand buiten. (Stond daarvoor op stal met een 100 grams deken) en hij had het echt koud buiten (en zijn maatje ging weer naar binnen, dus zou die alleen staan, nu staat hij op stal en zodra het kan gaat hij terug de weide in.

Maar hij liep voordat hij zijn blessure kreeg gewoon achter me aan (hoefde eigenlijk niet eens het touw vast te houden) maar of hij verandert is door de weide en zijn blessure (en mijn vertrouwen is na de bijt iets minder) weet ik niet, vandaar dat ik benieuwd was hoe jullie met jullie diertjes lopen.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:13

Ik gebruik zelf altijd een halster. Ja
Soms met de longeerlijn eraan, soms gewoon met halstertouw.
Ligt er een beetje aan hoe fris of dat ze is.
Verder vind ik een hoofdstel een beetje overbodig, als je paard voldoende op het halster reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:27

Als je paard goed naar je luistert met het halster, waarom dan een hoofdstel?. Als je paard sterk wordt buiten het hek, en gaat klieren, dan kan je altijd een bitje proberen. Als je maar oppast, je kan niet trekken (hard) als het hoofdstel om zit, dan kan je het bit door zijn mond trekken, en als ik jou was zou ik daar zelf eens gaan staan, met een bit in je mond en dan meegetrokken worden, lijkt me behoorlijk pijnlijk.

Als je paard druk is maar niet ongehoorzaam, dan zou ik als ik jou was een longeerlijn eraan vast maken, dan heeft hij/zij iets meer ruimte, persoonlijk vind ik dat het fijnst. Bij dit zou ik wel een halster gebruiken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:58

Ik zou een touwhalster aanschaffen om mee te wandelen. Dat voelt de pony bijna niet als hij braaf met je mee loopt, maar als het nodig is dan is het touwhalster wat scherper dan een normaal halster en heb je net wat meer te zeggen.
En inderdaad een lang touw meenemen, dan heb je wat meer touw voor als hij eens opzij zou springen.

Een hoofdstel is alleen maar vervelend, stel dat je halverwege even pauze wil houden, pony even laten grazen.. dat gaat niet met een bit.
Of je pony is lekker ontspannen, wil eens uitgebreid gaan gapen, dat kan ook niet met een neusriem om.. Nee, als het niet nodig is zou ik geen hoofdstel gebruiken Lachen

Chrisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:08

Wat al eerder aangegeven is, als ze goed luistert waarom zou je dan iets met een bit nemen. Ik zou dan gewoon met halster gaan wandelen.

Meestal kun je zelf het beste je paard inschatten.

Daarbij moet ik zeggen stel dat ze er echt vandoor wilt gaan en ze heeft t in d'r hoofd dan hou je d'r met een bit ook niet.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:21

Alane schreef:
Halster of hoofdstel, als je paard goed is opgevoed blijft het met een halster ook normaal reageren.. als die echt wil gaan houdt je er met een hoofdstel ook weinig aan.

Jep, dat denk ik ook. Als je paard echt weg wil, dan hou je hem ook niet tegen met een bitje.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:28

je kunt ook het hoofdstel aan doen en daar over een halster en aan beide een touw doen probeer je het op het halster gaat de pony vervelen pak je het hoofdstel erbij
maar natuurlijk niet aan beide gaan trekken!
maar dan heb je je hoofdstel wel bij de hand als je het nodig hebt en als het blijkt dat je het toch niet nodig hebt dan kun je volgende keer lekker met alleen een halstertje gaan wandelen Lachen

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 14:30

Ik ben niet iemand die snel gaat trekken, hij luisterd erg goed op het stemcommando Ho, dus trekken nee.

Maar laatste tip vind ik wel een super. Dan weet ik voor het vervolg.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:30

-> OMG

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:31

Ik loop met mijn jonge, oersterke paardje regelmatig stukken (langs de weg) en hij draagt niet meer als een touwhalster en een halstertouw. Hij is jong, kan nog erg schrikken, maar hij weet (o.a. door het grondwerk, maar ook door onze band) dat hij het beste bij mij kan blijven. Hij zoekt ook echt letterlijk steun bij me, als hij iets eng vindt. Vind ik prima, hij is nog zo jong (3 jaar).

Om een paard bij je te gaan 'dwingen' met een bit (als dat nodig is om hem/haar te houden, voor alle duidelijkheid!), zegt iets over de band tussen jou en je paard. Of tussen het paard en de mens in het algemeen. Zo zie ik het. Iedereen zou ervoor moeten zorgen dat zijn/haar paard zo opgevoed is dat hij op de mens vertrouwt en er niet vandoor gaat. Dat is misschien een droom, dat realiseer ik me. Maar zo zou het met je eigen paard (of verzorgpaard), het paard waar je een goede band zou behoren te hebben, wel moeten zijn in mijn ogen. Ja