Met been kappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plotie

Met been kappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 15:14

Mijn merrie (in mijn bezit sinds dit jaar september) heeft een vervelend iets.
Elke keer als er iets niet snel genoeg gaat dan kapt ze met haar voorbeen.
Laatst was ze in de piste los en ze was nerveus omdat ze alleen was, ik haal haar eruit maar wou eerst het hek van de piste goed open doen zodat ze haar niet bezeerd. Het ging niet snel genoeg en het was kap kap kap met haar voorbeen.
Toen ik haar net had wou ik rijden op de grote weide achter, en ze was weer nerveus, mijn moeder hield haar vast en net toen ik erop wou kruipen kreeg mijn moeder dus een zeer grote blauwe plek van haar.
Dit gebeurt enkel wanneer ze een beetje nerveus is, als ze gewoon staat vastgeonden aan de muur ofzo doet ze dit niet.
Ik vind het best gevaarlijk als ze dit wil doen.
Heeft iemand tips hoe ik haar dit kan afleren?

Allejandro

Re: Met been kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:19

Simpelweg elke keer consequent straffen Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:37

of negeren. en dan ook consequent negeren.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 15:41

En wat beodelen jullie met consequent zijn?
Dus gewoon waarschuwen met mijn stem? Stem verheffen bedoel ik dan.
Maar bij stem verheffen zal ze niet meer verder kappen, maar ze mag het gewoon al niet doen.
Zo het zo helpen dat ze het niet meer doet, of zijn ern nog andere methoden?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:45

iedere keer weer. dus niet de ene keer wel aandacht geven en de andere keer negeren. gewoon of iedere keer negeren of iedere keer straffen. wat het beste werkt en wat voor jij het beste werkt.

bij het negeren heb je trouwens wel kans dat ze het eerst erger gaat doen, om aandacht te krijgen, maar als jij vol houdt en haar pas aandacht geeft als ze rustig is, dan heeft ze dat snel genoeg door.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:29

Negeren is vaak de beste methode en als het even kan weglopen zodra ze gaat klieren met dat been. Zodra je straft of je stem verheft of blijft staan beloon je het gedrag met aandacht.
Weglopen en pas terugkomen als ze stoppen werkt erg goed. Maar wel elke keer op dezelfde manier behandelen (consequent dus)

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:15

Ik ben het met sjakie eens, en zeker consequent blijven!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:38

Ze heeft zichzelf het 'kappen' (schrapen/met voorbeen naar voren maaien neem ik aan?) aangeleerd omdat het blijkbaar werkt. Ze krijgt er aandacht door. Negatieve aandacht is ook aandacht. Actief negeren dus!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:50

Bonita_Bon schreef:
Ze heeft zichzelf het 'kappen' (schrapen/met voorbeen naar voren maaien neem ik aan?) aangeleerd omdat het blijkbaar werkt. Ze krijgt er aandacht door. Negatieve aandacht is ook aandacht. Actief negeren dus!

mee eens. leer haar dat het kappen niets oplevert, en dan ook helemaal niets. geen tik, geen aai, niets om het saaie moment waarop ze onrustig wordt doorbreekt. gewoon negeren tot ze stopt, hoe lang het ook duurt, en belonen op de momenten dat ze het niet doet.

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:45

Consequent blijven in het negeren blijft inderdaag het verstandigste. Weglopen en belonen door terugkomen als ze er mee stopt.