schrikachtige pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruikerit

schrikachtige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 13:47

Hallo,
ik heb sinds de zomervakantie een hele lieve 11-jarige e-pony, het is een nrps en hij is bijna 90% arabier.
Hij was altijd heel braaf en ik kon alles met hem doen, maar nu het kouder wordt schrikt hij van alles en daar word ik wel een beetje zenuwachtig van. Ik word niet echt heel erg snel bang, maar dit wordt me iets te veel, het is vooral in de draf, hij rent dan opeens weg en meestal bokt hij dan een aantal keer, ik weet ook niet goed hoe ik hierop moet reageren, meestal moet ik zelf ook weer heel even van de schrik bekomen.
Ik heb wel les, maar ik heb niet het idee dat dat echt helpt, heeft iemand tips?

plotie

Re: schrikachtige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:03

Misschien even longeren voor het rijden? Zodat die al een beetje energie kwijt is?
Succes ermee

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:38

als je het idee hebt dat je niet verder komt met lessen wordt het misschien tijd voor een nieuwe instructeur/instructrice die je wel verder kan helpen.

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:45

volgt even

Gebruikerit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 16:06

Longeren zal ik proberen, een nieuwe instructeur is helaas niet mogenlijk op deze stal.
De pony is pas geschoren dit is waarschijnlijk de oorzaak van zijn frisheid.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:26

Dit is bij ons op de manege ook. Meestal op het paard waarop ik rijd, heeft nog niet gelopen die dag. Ze heeft gewoon veel energie en doet alsof ze inneens heel bang is voor alles. Dit os dus echt onzin! Longeren van te voren is handig. En in het begin even draven kan ook, maar als ze dan nog moeilijk doet moet je gewoon aanpakken. Even flinkt boos worden. JIJ bepaald hoe het tempo is, je paard moet maar even geduld opbrengen. Gewoon als hij weer inneens weg springt meteen een flinke tik. Misschien lijkt dit zielig maar dat is niet zo, je paard gaat anders boven je staan, want zoals je al schreef wordt je er al een beetje bang van. Niet doen! Succes Knipoog

oooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:08

Longeren is een goed idee, zo wordt hij ook een beetje warm, ik denk dat hij het niet gewend is dat het zo koud is, misschien is het wel gewoon omdat het eerder donker wordt, omdat je hem pas hebt, in elk geval: praat erover met je instructie, je krijgt heus tips en natuurlijk hebben lessen zin! Je leert altijd wel iets, en als je nou probeerd als hij gaat bokken gewoon een tik op de kont te geven, denkt hij "oei, dat mag niet" en dan leert hij het misschien wel af. Je moet een tik geven, niet proberen er op te blijven zitten, dat je goed rijdt is belangrijker dan dat je er op blijft zitten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:55

oooh schreef:
Longeren is een goed idee, zo wordt hij ook een beetje warm, ik denk dat hij het niet gewend is dat het zo koud is, misschien is het wel gewoon omdat het eerder donker wordt, omdat je hem pas hebt, in elk geval: praat erover met je instructie, je krijgt heus tips en natuurlijk hebben lessen zin! Je leert altijd wel iets, en als je nou probeerd als hij gaat bokken gewoon een tik op de kont te geven, denkt hij "oei, dat mag niet" en dan leert hij het misschien wel af. Je moet een tik geven, niet proberen er op te blijven zitten, dat je goed rijdt is belangrijker dan dat je er op blijft zitten.

ik denk dat je paard er blijer mee is dat je er af valt dan dat ie geen tik krijgt. Ik denk dat ie meer gebruik ervan maakt als je er af valt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:10

saskiakefie schreef:
oooh schreef:

ik denk dat je paard er blijer mee is dat je er af valt dan dat ie geen tik krijgt. Ik denk dat ie meer gebruik ervan maakt als je er af valt.

Longeren helpt vaak alleen in het begin omdat de conditie daarna beter wordt. Tenzij je inderdaad alleen een paar rondjes laat lopen omdat hij het dan niet meer koud heeft. Maar gebruik longeren niet om hem moe te maken. Dan verbeter je alleen zijn conditie en daar schiet je in dit geval niet mee op. Je schrijft dat hij geschoren is. Het kan heel goed meespelen omdat hij het frisser heeft. Maar misschien staat hij nu in de winter meer op stal. Als hij normaal veel buiten komt en nu veel op stal staat, kan dat een rol spelen omdat hij dan teveel energie heeft. Wellicht krijgt hij ook rijker voer (brok, eiwitrijk hooi) ook dat kan zijn energie aardig omhoog schroeven. Probeer die dingen na te gaan.
Mag ik trouwens vragen waarom hij is geschoren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:17

Ik zou grondwerk met hem doen om hem mentaal uit te dagen, verder vraag ik me af hoe lang en hoe intensief je rijdt en hoeveel (kracht)voer hij krijgt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:19

Ik snap dat het lastig is, maar als jij zenuwachtig wordt, neemt het paard het van jou over. Jij moet je leren je zenuwen in bedwang te gaan houden, een leider worden voor je paard. Hij heeft iemand nodig op wie hij kan vertrouwen als er iets 'spannends' gebeurt. Als jij al nerveus wordt, dan heeft jouw paard niemand om op terug te vallen, behalve zichzelf.

Ik denk dat veel paarden bij weersveranderingen, voerveranderingen e.d. wat pittiger kunnen worden, zo eentje heb ik zelf ook. Maar ik merk dat als ik zelf rustig blijf, hem desnoods even laat uitrazen door los te werken, te longeren e.d., hij zich weer meer op mij gaat richten en dan is het zo over. Daarbij blijf ik altijd rustig, want hij neemt mijn stemming heel snel over en dan heb je een probleem. Ik heb overigens nog een jong paard, wat vrij snel afgeleid is, snel schrikt door onervarenheid.

Ik heb het idee dat jij nu in een vicieuze cirkel zit met je paardje en dat moet je zien te doorbreken. Zoek dan toch even wat intensievere begeleiding desnoods. Ik doe zelf aan NH, doe veel grondwerk, volg ook lessen/workshops daarin, omdat ik mijn lichaamstaal naar het paard toe wil laten beoordelen door iemand die mij observeert en dat werkt echt heel erg goed. Mijn paard richt zich steeds meer op mij i.p.v. alles om hem heen (en er is bij ons een hoop te zien, hoor Knipoog ).

Waar schrikt jouw paard eigenlijk echt van? Kun je dat benoemen? Kun je met hem gaan wandelen en/of een schrik-en obstakeltraining doen enzo?

Gebruikerit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 17:46

Bedankt voor alle reacties, hier nog even wat info:
-Hij staat tijdelijk niet op de wei.
-Hij krijgt even veel voer als eerst, wat precies weet ik eerlijk gezegt nu niet.
-Hij is 11 jaar en heeft veel wedstrijd ervaring.
-Hij is geschoren omdat hij niet meer droog werd na het rijden
gr, laurie

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:25

Dan kan hij goed een teveel aan energie hebben, want doorlopend op een stal maakt het voor een paard onmogelijk om eens lekker te spelen en gewoon paard te zijn en dat hebben ze nu eenmaal nodig. Spelen en rondrennen is toch niet hetzelfde als regelmatig een uurtje rijden en zich aan regels houden en geeft niet dezelfde mogelijkheid om overtollige energie kwijt te kunnen. Probeer hem dagelijks in de bak te laten spelen, al is het maar een uurtje. Dat zou al heel erg veel verschil kunnen uitmaken.

anne_AVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:41

oowwh ja mijn verzorgpaard schrikt ook van alles en nog wat zelfs van een hoopje zand van 3 cm hoog:)

jouri_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:39

aan iemand vragen of hij hem goed wil longeren en dan alle schrik punten laten zien en hem niet ze zin geven gewoon er af gaan en hem er laten kijken en zo proberen er aan te laten wennen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:26

jouri_lover schreef:
aan iemand vragen of hij hem goed wil longeren en dan alle schrik punten laten zien en hem niet ze zin geven gewoon er af gaan en hem er laten kijken en zo proberen er aan te laten wennen

dit klinkt meer als een cursus 'hoe overdonder ik mijn paard'.
@ jouri_lover, persoonlijke tip van mij: let even op wat voor adviezen je geeft. de kans dat mensen het gaan uitproberen is altijd aanwezig, met alle gevolgen van dien.

kissXbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:47

longeren helpt vaak we;!

kissXbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:48

edit:spelfoutje ik bedoel wel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 08:42

als ze steeds op stal moeten staan, lijkt mij persoonlijk een uur laten spelen en gewoon paard laten zijn een betere optie, liefst met een ander paard.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:33

Gewoon longeren voor je gaat rijden, of anders na het inrijden een tijd galopperen.

r0bijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:57

mijn pony is ook geschoren en is nogal een drukke pony van 5,5 jaar. hij kreeg 1 kilo basisbrok per dag, eerst kon je ook alles met hem doen maar nu als je er naast loopt gaat hij steigeren,bokken en van alles wat je je maar kunt bedenken en hij is voor de rest ook schikachtig enzo. iemand had het advies om minder voer te gebruiken, dat heb ik dus gedaan. nou is hij veel braver, minder doordrammerig en minder schikkerig onder het rijden! helaas nog niet aan het halstertouw maar goed dat komt van de zomer wel als hij weer lekker in de wei mag.
ik weet niet of dit wat helpt maar het heeft bij mij in iedergeval geholpen. Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:32

Elke dag buiten laten spelen... een hele normale maatregel die helpt. Hier in zweden is het verboden om een paard 24 uur per dag op stal te laten omdat inmiddels is bewezen dat het ten koste gaat van het welzijn van een paard. Minimaal 6 tot 8 uur weidegang of los laten lopen in een paddock met minstens 1 paard erbij is hier verplicht.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:33

jennylicious schreef:
Gewoon longeren voor je gaat rijden, of anders na het inrijden een tijd galopperen.

dat is niet hetzelfde als laten spelen in een paddock of wei.

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:35

Ik herken dat schrikgedrag wel,
maar als jij denkt dat je les niet helpt is het misschien toch verstandig opzoek te gaan naar een andere instructeur/instructrice ?
En je geeft zelf ook al aan, een beetje benauwd te worden van de schrikacties, en ik denk dat je pony dat best zal merken, en daardoor alleen maar doorgaat met testen wanneer hij/zij door krijgt dat jij het spannend vind..

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:37

jennylicious schreef:

Bedoel je instappen, en dan even een tijd galloperen?

Dat vind ik dus echt geen optie Nors opkijken