Binnen ben ik baas, buiten omgekeerd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

Binnen ben ik baas, buiten omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 18:18

Mijn 2,5jarige welsh cob voelt zich sinds kort als ik met hem ga wandelen "baas". Dit is nog niet zo lang want enkele weken geleden lukte het nog wel gewoon.
Dit is heel vervelend, als ik met hem thuis ben kan ik er werkelijk alles mee maar vanaf ik buiten kom begint hij te bijten en te stijgeren. Dit word voor mij wel gevaarlijk, niet meer buiten komen is gewoon het probleem ontwijken, ik ben op zoek naar een oplossing. Dus alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt,
Leen

Yourie22

Re: Binnen ben ik baas, buiten omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:44

Ik neem aan dat je hem aan de hand meeneemt? Neem je hem dan gewoon aan een halster en een touw mee, zo ja? Probeer hem anders is met een hoofdstel aan mee tenemen. Dan kan je al minder snel buiten. En als hij dan om hoog komt heb je gewoon veel meer te vertellen als dat je hem enkel aan een halster meeneemt.

Groetjes Suus

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:48

Ik zie dat hij 2,5 jaar is, ik neem aan dat hij nog niet gewend is om een bit te dragen. ik zou een hengstenketting aan het halster doen. Eventueel een zweepje meenemen zodat je hem een mep kan verkopen als hij je bijt. Bijten mag gewoon echt niet.. en zweepje is dan echt niet zielig het is zielig als jij straks over straat gesleurd wordt en er grote ongelukken gebeuren. Verder kun je een braaf paard meenemen (die begeleid wordt door iemand anders) zodat hij kan 'afkijken' hoe het wel moet.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 18:49

ik neem hem idd gewoon aan de hand mee, en aangezien hij nog maar 2,5 is vind ik hem nog wel een beetje te jong voor een bitje Bloos

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 18:50

Damber schreef:
Ik zie dat hij 2,5 jaar is, ik neem aan dat hij nog niet gewend is om een bit te dragen. ik zou een hengstenketting aan het halster doen. Eventueel een zweepje meenemen zodat je hem een mep kan verkopen als hij je bijt. Bijten mag gewoon echt niet.. en zweepje is dan echt niet zielig het is zielig als jij straks over straat gesleurd wordt en er grote ongelukken gebeuren. Verder kun je een braaf paard meenemen (die begeleid wordt door iemand anders) zodat hij kan 'afkijken' hoe het wel moet.

zweepje neem ik al mee maar hij loopt er gewoon door Bloos
een braaf paard meenemen gaat niet aangezien er geen "braaf" in de buurt is..
een hengstenketting ga ik wel eens over denken Ja

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:54

Ook een hengstenketting en zweep zijn geen oplossingen voor dergelijke problemen; het is gewoon symptoom bestrijding. De boodschap die je je paard geeft is: jij vertoont gedrag waar ik niet mee door de één deur kan, dus ik gebruik geweld.

Mijn advies: zoek begeleiding. Er is duidelijk iets gebeurd waardoor zijn gedrag zo veranderd is, en zelf ben je blijkbaar niet in staat om dit te analyseren en te ontwortelen.

Suc6 ermee! Het is wel een droppie!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:58

Mijn verzorgpaard is net zo, dus ik weet wel degelijk waar ik over praat Lachen . Wanneer we buiten zijn.. is alles eng... springt hij opzij vanwegen een blaadje die over de grond waait en oh oh.. als er een traktor of vrachtwagen aankomt. Dan heb ik echt een 'probleem'. Hij is dan echt aan het springen en spartelen. Een hengstenketting is op dat moment geen bestrijding van het probleem, je hebt gewoon even meer te vertellen. Als ik namelijk een ruk aan die ketting geef of hem een goede tik verkoop met de zweep is dat blaadje of die vrachtwagen niet meer eng.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 19:00

@Isis_Ywen: Er is buiten nooit iets gebeurd, alles is er altijd rustig aan toe gegaan.
Misschien is een zweep geen oplossing, maar vertrappeld worden is nog minder een oplossing Bloos

@Damber: bij hem is het niet van "bang" zijn hij is echt super verkeersmak het is gewoon van "baas" zijn

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:03

Juist door hem op z'n plaats te zetten, laat je hem merken dat jij de baas bent... binnen of buiten. Doe alles wel stapje voor stapje.. Hiermee probeer ik te zeggen dat je er niet dagelijks een strijd van moet maken.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:03

Ik zei ook niet dat er iets buiten gebeurd was; maar dat er 'iets' gebeurd is. Een paard denkt niet van de ene op de andere dag: ach laten we me baasje is bestijgen, zonder daar enige aanleiding voor te hebben.
Vertrapt worden is geen oplossing inderdaad; dat is een gevolg.

Yourie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:09

Nou ik denk dat je beter aan je eigen veiligheid kunt denken dan aan de mond van je paard. En veel paarden worden trouwens al ingereden met hun 2,5. Of je dat te jong vind is ieders eigen reden. Maar je kan het ook proberen met een hengstenketing. Die kun je dan onder zijn kin langs, of door zijn mond heen halen. Mar als je dat wilt doen kun je beter een bitje in doen dat is vriendelijkers als zo'n keting in zijn mond.

Groetjes Suus

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:12

Is hij al gecastreerd?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 19:59

shan schreef:
Is hij al gecastreerd?

Nee, nog steeds hengst
Isis_Ywen schreef:
Ik zei ook niet dat er iets buiten gebeurd was; maar dat er 'iets' gebeurd is. Een paard denkt niet van de ene op de andere dag: ach laten we me baasje is bestijgen, zonder daar enige aanleiding voor te hebben.
Vertrapt worden is geen oplossing inderdaad; dat is een gevolg.

Daar ben ik het mee eens, maar ik denk dat het ook een beetje door het weer komt, en dan moet ik alsnog duidelijk kunnen maken dat ik met dit weer even goed baas ben..

Ik denk dat ik de hengstenketting ga proberen

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:04

is het geen optie om hem te laten castreren?
De meeste paarden worden daar stukken rustiger van !

veel succes iig!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:24

love_lady1 schreef:
is het geen optie om hem te laten castreren?
De meeste paarden worden daar stukken rustiger van !

veel succes iig!

idd.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 22:05

Castreren zou een oplossing kunnen zijn ja, maar aangezien ik er voor de rest geen problemen met heb weet ik dat nog niet zeker.
Het is een "gewoonte" die hij krijgt door steeds te stijgeren, eerst moet dat gedaan zijn anders haalt het niet zoveel uit van hem te laten castreren.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:09

ik heb dit probleem ook gehad. alleen had ik een 2,5 jarige friesche hengst. die deed dit ook. oplosing hengstenketting eraan en zweep erbij. als hij in een kudde de leider voorbij gaat wordt hij ook terug op zn plaats gezet hoor. en een zweepje als hij daar neit op reageert misschien eens een wat hardere tik/. je kan beter 1 goede harde geven dat 10 zachte .

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 07:58

Leentje_ schreef:
Castreren zou een oplossing kunnen zijn ja, maar aangezien ik er voor de rest geen problemen met heb weet ik dat nog niet zeker.
Het is een "gewoonte" die hij krijgt door steeds te stijgeren, eerst moet dat gedaan zijn anders haalt het niet zoveel uit van hem te laten castreren.

Bijten en stijgeren zijn typisch hengstetrekjes, aangezien hij pas 2,5 is zal hij eerder nog lastiger dan gemakkelijker worden.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 09:24

Isis_Ywen schreef:
Ook een hengstenketting en zweep zijn geen oplossingen voor dergelijke problemen; het is gewoon symptoom bestrijding.

totaal niet mee eens.
toen ik mijn paard kreeg, een ijslander, werd hij als de vorige eigenaar als 'onhandelbaar' bestempeld.
hij was klophengst en ze hebben erg lang gewacht met castreren hopend dat de bal nog zou indalen.
hij is beresterk en had ontdekt hoe mensen de baas te zijn.
het eerste rondje met hem lopen deed hij niets anders als zijn gewicht in de strijd gooien, wegspringen, stijgeren.
heb een henstenketting genomen en die over zijn neus gedaan, als je hem onderlangs doet komen ze namelijk juist omhoog.
ik heb er in het totaal drie keer een flinke ruk aan moeten geven, en er natuurlijk goed op gelet dat hij verder geen hinder of pijn van de ketting had, alleen als hij sprong of omhoog kwam in één keer flink afstraffen.
de tweede dag was hij al braaf, niet meer nodig gehad, derde dag voor de zekerheid nog erom, maar het was over, ik had hem niet meer nodig.
en sindsdien heb ik het braafste paard wat je je voor kunt stellen [tenmiste dat is hij nu, maar hij is nu negen en was toen vier, dus hij heeft links en rechts nog wel wat tegen me aangepuberd], hij heeft respect voor mij, en hij weet dat als hij lief is ik ook lief ben, maar dat hij geen geintjes met me uit hoeft te halen.
denk wel dat in dit alles de sleutel naar een goede band ook respect en vooral eerlijk zijn is.
paard zoekt naar de baas in de relatie, en de één gaat daar een stapje verder in als de andere, je moet gewoon op het juiste moment laten zien dat jij de overtreffende trap bent, en als je dat op de juiste manier doet heb je een band voor het leven.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:34

Maar toch zijn het hengsten trekjes ookal doen ruinen dat ook en merries maar het komt toch meestal voor bij hengsten en het kan erger aflopen ! en erger worden!

Denk er maar goed over na op je paard te laten castreren..
Het is ook beter voor je eigen veilig heid