Last van hengstigheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brittol

Last van hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 10:28

Hallo,

Ik heb sinds begin juli een merrie gekocht.
Het ging behoorlijk goed, maar ze begint nu toch wel raar gedrag te vertonen.
Namelijk als ik in de (groeps)les rijd, vertikt ze het gewoon om te lopen. Je kan werkelijk alles doen, maar ze zet geen stap vooruit.
Ook trapt ze snel naar een bepaalde ruin als hij langs rijd (een Fries).
Dat trappen heeft al voor enkele problemen gezorgt, want namelijk een aantal weken terug reed dezelfde ruin ook in de les en ook in die les trapte ze naar hem. Alleen ze raakte de ruiter inplaats van de ruin, dus die was een aantal weken niet in staat om te rijden.

Afijn, als ik alleen in de bak rijd, of er rijd maar 1 iemand erbij in, dan loopt ze keurig.
Nu heb ik gehoord van m'n instructeur dat het mischien kon zijn dat ze echt last heeft van hengstigheid, te vergelijken met menstruatiepijn.
Maar dan nogmaals, ze is in de zomer ook hengstig geweest en toen was ze juist erg voorwaarts.
En ik kan ook gerust met een andere ruin in de bak rijden, dan loopt ze ook gewoon normaal.
Dus ik heb echt geen flauw idee wat het is. Herkend iemand dit probleem?
Het is nog een vrij jonge merrie en ik heb haar ook nog niet zo lang, dus zat ook te denken dat ze me nog steeds uitprobeert.

Sorry voor de onduidelijke uitleg, maar uitleggen is niet echt mijn sterkste punt.

Brittol

Re: Last van hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 01:05

Niemand?

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 01:10

Mijn vorige paard was een merrie, die had er in het begin dat ik haar had ook last van, ze was toen jong (3) ik wist ook geen raad meer, maar gelukkig stopte ze er vanzelf mee en had ze er geen last meer van gehad.

Ze werd natuurlijk wel regelmatig hengstig maar ze was dan niet zo 'vervelend' als toen met rijden.

Ik heb dus hetzelfde meegemaakt maar heb eerlijk gezegt geen idee wat je eraan kan doen.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 01:28

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:37

weet niet ,ik heb zelf geen paard (helaass!!!) maar denk dat het van zelf wel over gaat

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:40

Ik heb zelfde, mijn merrie wil in de winter ook geef stap zetten en is om de 2 weken hengstig! als ik been geef plast ze, pis merries noemen ze dat Clown
In de zomer merkte ik er niks van dat ze hengstig was, ik denk ook dat het verschild per merrie want een andere merrie op stal heeft er nauwlijks last van

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 12:58

Ik heb gehoord dat er 1 of andere druppels verkrijgbaar zijn tegen dit soort gedrag? Maar ik weet niet of jullie daar wat van gehoord hadden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:11

Doet ze het alleen naar die ruin, want een paard heeft ook echt voorkeur naar bepaalde paarden en kan ook echt een hekel hebben aan andere soorgenoten, waar het echt niet mee klikt.
(soms zijn het net mensen;-) )

Je zou het eens in de gaten moeten houden wanneer ze hengstig word en wat haar gedrag dan is, meestal juist in de winter zou het gedarg minder moeten zijn en misschien vind ze die groeplessen gewoon niet fijn, misschien te veel dominante paardjes waar ze zich niet op haar gemak voelt, en dus blijft staan , soort van bevriezen.
Hoe draagt ze haar staartje in de groeples ?
Hoe is haar uitstraling van de ogen , ja je kan aan zoveel dingen merken dat een paard zich niet happy voelt en de een heeft dat weer meer als de ander, hoe is jou band met het paard, kan ook een oorzaak zijn??

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:37

Ze is zelf een vrij dominante merrie, maar die ruin waar ze naar trapt is ook vrij dominant. Mischien ligt het daaraan.
Haar staart draagt ze gewoon normaal in de groepsles, maar met de uitstraling van de ogen lijkt het wel af en toe dat ze gewoon niet lekker in haar vel zit.
Dus het is voor ons een beetje moeilijk hoe het nou allemaal zit.

Band met het paard is opzich wel goed, maar nogmaals, ik heb haar nog niet zo lang en kon wegens omstandigheden niet elke dag met haar bezig, dus het kan zijn dat ze me nog erg aan het uitproberen is. Op stal zijn we wel de dikste maatjes.
Het is ook een erg koppige merrie.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:32

IK denk juist dat het geen dominant paardje sis , zeker omdat ze ruzie zoekt met de ruin, dat doen alleen mindere in rang.
Ga lekker met haar grondwerk doen en bouw een band op , zorg dat je paard het leuk vind om met je samen te werken en zorg dat ze ook dat uitstraalt in haar ogen.
Waarschijnlijk ben jij ook een koppig persoontje en juist moet jij die koppigheid indammen om je paardvoor je te winnen .