Horen paarden Dazer / hondenfluitje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carolien81

Horen paarden Dazer / hondenfluitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 21:59

Ik vraag mij af of paarden ook tonen kunnen horen die Dazer uitzend.
Dazer schijnt een apparaatje te zijn waarmee je honden op afstand houdt.
Dit doordat het hele hoge tonen geeft.
Heeft iemand dit apparaat wel eens gebruikt bij paarden in de buurt?
Werkte het tegen de honden en reageerde de paarden erop?
Is er bekend welke tonen paarden wel en niet kunnen horen?
Alvast bedankt voor het antwoord.

Marije_jiplover

Re: Horen paarden Dazer / hondenfluitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 08:32

MD-->OPG

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:45

Ik vermoed van wel eerlijk gezegd. Paarden kunnen veel hogere tonen horen dan wij. Maar om het zeker te weten moet je weten hoe hoog de frequentie is van het apparaat. Hoeveel hertz dus.

Carolien81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 18:09

Ik kan nergens vinden hoeveel hertz de Dazer uitzend.
Wel wat honden, mensen en paarden kunnen horen:
Mens ~ 20 - 20.000 Hz, maximale gevoeligheid tussen 1000 en 4000 Hz.
Hond ~ 15 - 50.000 Hz (sommige bronnen spreken zelfs van 100.000 Hz), maximale gevoeligheid rond 8000 Hz. Honden zijn verder in staat, over een afstand van 25 meter frequenties rond de 1 á 2 Hz te horen. (wikipedia)
Paarden reageren tot een toon van 27.200 Hertz. (volgens horses.nl )

Dus, als de toon van Dazer hierboven is, kunnen paarden het niet horen maar honden wel.
Ik kan ook gewoon toch zo'n apparaat kopen en kijken of het paard reageerd. Alleen zou ik toch graag willen weten hoeveel hertz Dazer geeft, voordat ik het paard misschien op stang jaag of pijn doe.
Ik ga hiervoor maar de fabrikant opbellen, want het is echt niet te ontdekken via internet. Tenminste, ik kan het niet vinden.
Als iemand het weet.....

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:00

Frequentie van de Dazer is 25 KHz, paarden kunnen dat zeker horen:

http://www.lsu.edu/deafness/HearingRange.html

Een zweep lijkt dus nog steeds het beste om honden te verjagen. En als dat niet meer werkt is pepperspray een alternatief .....

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:58

Ik heb een keer een hondenfluitje gekocht met de bedoeling de honden weg te jagen. Paard noch hond reageerde erop. Heb niet veel hoop dat het apparaatje veel helpt.
Vreselijk als je buitenritten maakt en die honden komen met een groep achter je aan. Je zou ze soms willen "schieten",
Wij hebben wel veel straathonden.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:01

Ik heb een hekel aan die honden die het altijd maar weer geweldig vinden om hard achter mijn paard aan te rennen en soms zelfs in zijn benen te bijten! sterker nog.. ik ben er een paar maanden geleden door in het ziekenhuis beland. dus als iemand nog tips heeft om die beesten uit je buurt te houden; graag!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:46

We gingen vandaag een buitenrit maken en dan komen de straathonden op het geluid af, van de hoeven op de straat. Jippie stuk of 5 van die stomme straathonden die de staart en benen proberen te bijten.

Carolien81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 18:32

Bedankt voor de info, jrxs4all. Mag ik vragen hoe je erachter bent gekomen? Ik heb me helemaal suf gezocht!
Ik heb vandaag een winkel opgebeld die de apparaten verkoopt en die zouden mij gegevens mailen van de fabrikant.
Nu is nog de vraag: vinden paarden dit een vervelend geluid, gaan ze er raar van doen of zou het zeer doen aan hun oren?
Als dit niet het geval is, dan denk ik dat ik het ga proberen.
Ik kan het apparaat altijd nog terugbrengen naar de winkel als het geen goed effect heeft ( hond weg, paard geen last = wel goed effect)
Hondenbezitters nemen het niet zo nauw met aanlijnen.
Als ik vraag: wilt u uw hond bij u houden, zeggen ze: hij doet niets hoor.
Vervolgens hangt hij dan in de staart van het paard.
Of stuift ineens naar voren.
Paard schrikt, en ik ook.
Of ze gaan staan kijken hoe schattig hun hond geinteresseerd is in het paard terwijl ik probeer hem weg te jagen. En doen zelf niets. Met straathonden lijkt het me nog erger, die kunnen gewoon hun gang gaan.
Ik laat het weten als ik meer weet over het effect.

Carolien81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 18:34

Oh vergeten: Zaina, hoe ben je in het ziekenhuis beland?
Heeft een hond je gebeten of ben je gevallen?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:43

gevallen.. er kwam ineens een hond achter mn paard aangerend, happend naar zijn benen, paard trok een sprintje.. een paar meter verder stond er een boom waar ik vol tegenaan knalde Boos!
paard had niks gelukkig! alleen sindsdien vindt hij honden 3x niks

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:08

Carolien81 schreef:
Bedankt voor de info, jrxs4all. Mag ik vragen hoe je erachter bent gekomen? Ik heb me helemaal suf gezocht!
Ik heb vandaag een winkel opgebeld die de apparaten verkoopt en die zouden mij gegevens mailen van de fabrikant.
Nu is nog de vraag: vinden paarden dit een vervelend geluid, gaan ze er raar van doen of zou het zeer doen aan hun oren?

Als je Engelstalig gaat Googelen vind je genoeg referenties met de specificaties van de Dazer.

Ik heb de Dazer niet geprobeerd bij paarden, dat ga ik ook niet doen want ik verwacht dat het niet wordt gewaardeerd door het paard. Het lijkt me ook niet mogelijk om een frequentie te produceren die een hond wel hard kan horen maar een paard niet. Zo'n frequentie zou boven de 30 KHz moeten liggen en als je het audiogram bekijkt (link in mijn vorige posting) zie je dat de gevoeligheid voor geluid ook bij honden sterk afneemt bij die frequentie.

Vandaar dat dergelijke apparaatjes een toon produceren van rond de 25 KHz, die kunnen mensen net niet meer horen maar honden nog wel goed. Een andere vraag is of honden echt afgeschrikt worden door zo'n apparaat, daar heb ik ook nog mijn twijfels over.

Een lange zweep is het enige wat ik kan bedenken dat redelijk werkt en ook nog legaal is. Of anders pepperspray.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:11

Een waterpistooltje wat in je zak past?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:12

Trouwens, ik kan hondenfluitjes wel horen.

Vroeger reed ik bij een ponyclus waar een hondenclub naast zat. De paarden schrokken regelmatig van de hondenfluitjes. Ze vinden het geen fijn geluid. De meeste mensen snapten niet waar de paarden toch elke keer van schrokken omdat ze het niet konden horen. Een paar mensen, waaronder ik dus, hoorden het wel.
Ondingen zijn het, die fluitjes.

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:42

Wendy schreef:
Trouwens, ik kan hondenfluitjes wel horen.

Vroeger reed ik bij een ponyclub .....

Misschien nu niet meer ..... het gaat vanzelf over als je ouder wordt Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:51

Weet ik. Maar mijn punt is dat paarden die fluitjes vaak wel horen en behoorlijk irritant vinden.

Carolien81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 15:43

Hahaha, het waterpistooltje is een goed idee, bedankt.
Er zijn ook apparaten te koop die je in de tuin zet en die als er een kat in de buurt komt water gaan schieten.
Maar wie weet werkt het voor honden ook! Ik ga het proberen!

Dit is wat een verkoper mij mailde over de Dazer:
De DAZER produceert een toon van circa 25.000 Hz.
De meeste paarden horen het geluid wel en kunnen soms schrikken, dat is onze eigen ervaring.
Maar je merkt niet bij ieder paard een reactie.
We hebben klanten met paarden die de DAZER tegen honden gebruiken. Het gaat goed
zolang je de DAZER niet richt richting oren van het paard. Het DAZER zendertje richten
naar de zijkanten is volgens paardrijders geen enkel probleem.

Hmm. Ik denk er nog maar eens over na. Er zit misschien wat in, maar het is wel een verkoper die die dit schrijft dus vast niet geheel objectief.
Ik laat het weten hoe het verder hiermee afloopt.