Stijgeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PonyBonnie

Stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 17:37

Heej allemaal,
Ik heb je shet ruin van 8 jaar,
maar telkens als hij naar de longeerbak loopt of naar de rijbak,
begint hij tegen mij aan te stijgeren en gaat hij op mijn rug hangen en
het wordt steeds erger. En het is niet zo dat hij iets doen niet leuk vind
want als ik eenmaal ga rijden of longeren doet hij echt heel goed zijn best,
waarschijnlijk komt het door de winter dat hij heel veel energie heeft en dat
niet kan uiten, maar telkens in de winter doet hij het weer, en weet het nu echt
niet meer, want hij doet me ook echt pijn. Maar het raarste nog is dat hij er ook geen
rede voor heeft, want rijden vind hij leuk, maar zou het dan door die energie komen?
En wie weet een oplossing?

Wiesje

Re: Stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:44

Oplossing? Geef hem eens flink op z'n donder!! En dan niet alleen verbaal!
Dit hoort geen een willekeurig paard/pony of wat dan ook te doen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:49

staat ie 24/7 buiten? als hij veel binnenstaat kan dat de reden zijn waarom hij energie over heeft. kijk eerst wat de oorzaak is van het gedrag. ben jij wel zijn leider, of wil hij jou de baas zijn? of heeft hij gewoon zóveel energie over dat hij het overal maar lukraak op loslaat? is het wellicht kinderlijke speelsheid (denk aan paarden die in een wild spel tegen elkaar opsteigeren)?

ga niet straffen voor je een oorzaak hebt, wellicht is het iets wat je je paardje niet kan aanrekenen. blijf zelf rustig, en laat je niet leiden door emoties als schrik of boosheid, in zo'n staat kan je je paard onmogelijk nog eerlijk behandelen. zoek de oorzaak op, en ga daarmee aan de slag.

let wel: op je steigeren kan gevaarlijk zijn (lees: is bijna altijd gevaarlijk), als hij dat doet zet je hem rustig terug, laat hem halthouden en beloon voor het halthouden! negeer het steigeren op zich, elke reactie van jou (hoe boos ook) is er één, en dat kan averechts werken.

PonyBonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 15:08

merrieveulen schreef:
staat ie 24/7 buiten? als hij veel binnenstaat kan dat de reden zijn waarom hij energie over heeft. kijk eerst wat de oorzaak is van het gedrag. ben jij wel zijn leider, of wil hij jou de baas zijn? of heeft hij gewoon zóveel energie over dat hij het overal maar lukraak op loslaat? is het wellicht kinderlijke speelsheid (denk aan paarden die in een wild spel tegen elkaar opsteigeren)?

ga niet straffen voor je een oorzaak hebt, wellicht is het iets wat je je paardje niet kan aanrekenen. blijf zelf rustig, en laat je niet leiden door emoties als schrik of boosheid, in zo'n staat kan je je paard onmogelijk nog eerlijk behandelen. zoek de oorzaak op, en ga daarmee aan de slag.

let wel: op je steigeren kan gevaarlijk zijn (lees: is bijna altijd gevaarlijk), als hij dat doet zet je hem rustig terug, laat hem halthouden en beloon voor het halthouden! negeer het steigeren op zich, elke reactie van jou (hoe boos ook) is er één, en dat kan averechts werken.

Hij staat sinds een tijdje weer binnen. Nou hij wil mij eigenlijk de baas zijn, want met poetsen gaat hij ook heel snel happen, met opzadelen soms soort aanvallen en dan kom ik in de bak en gaat hij stijgeren.. alleen als ik erop zit heb ik controlle over hem. Maar ik zal naar de oorzaak opzoek gaan. En bedankt voor de tip Knipoog

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:19

Herken wel wat in je verhaal.
Onze schetlander wordt ook altijd vervelend als hij weer op stal komt.
Zal hem heel strikt aanpakken en hem duidelijk laten merken dat jij er niet van gediend bent.

PonyBonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 15:28

@meliza: Bedankt voor de tip Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:16

Ga grondwerk doen, leer je paard je te respecteren. Dan is dat steigergedrag ook snel over, en zal hij ook niet meer zo snel gaan happen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:01

Cassidy schreef:
Ga grondwerk doen, leer je paard je te respecteren. Dan is dat steigergedrag ook snel over, en zal hij ook niet meer zo snel gaan happen.

mee eens.

verder: naar buiten met dat dier. waarom moet ie binnen? een shet kan prima dag en nacht buiten, mijn dieren hebben niet eens een schuilstal en hebben nergens last mee.
hou er ook rekening mee dat het rijden hem last kan bezorgen, je bent erg lang voor hem. en in je profiel zie ik een zadel dat op de schouder ligt, dat mag nooit! het zadel hoort achter de schouder, op deze manier doe je je pony pijn.

annemarieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:15

Ik lees nu al een tijdje mee op bokt en ben er achter gekomen dat de meeste mensen wel voor het grondwerk enzo zijn. Daar is absoluut niks mis mee, ik doe het zelf ook van tijd tot tijd. Maar bij deze reactie breekt toch echt mn klomp! De pony steigert TEGEN haar aan, dat kan levensgevaarlijk zijn. Dat mag een paard dus NOOIT doen maakt niet uit wat de oorzaak is. Zulk gedrag moet keihard afgestraft worden! Ik ben het dus geheel met Wiesje eens, geef hem eens gigantisch op zn donder!

PonyBonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 19:17

@Cassidy:Okee ik zal er mee beginnen.
@merrieveulen:Nou hij moet binnen omdat de welsh pony niet buiten kan omdat hij ergens alergisch voor is (wat weet ik ook niet precies) alleen vandaag had hij wel weer buiten gestaan en ik weet bijna zeker dat het daar door komt want alles ging prima.
Maar met dat zadel, ik had toen op die foto's nog geen staartriem en het zadel zakte heel snel naar voren maar nu heb ik al weer sinds een half jaar een staartriem dus nu blijft hij goed liggen Knipoog
@Annemarieke1: Ik ben nu heel streng geworden en wordt nu ook telkens geholpen door de gene van wie ik les heb en van andere op stal.

Bedankt voor de tips allemaal Knipoog

PonyBonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 19:19

@merrieveulen: ik leg het geloof ik niet helemaal goed uit maar Bonnie staat dus bij een welsh pony en die kan dus niet te lang buiten staan en voorderest staat hij niet bij andere pony's Knipoog
Laatst bijgewerkt door PonyBonnie op 14-12-07 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:24

PonyBonnie schreef:
Heej allemaal,
Ik heb je shet ruin van 8 jaar,
maar telkens als hij naar de longeerbak loopt of naar de rijbak,
begint hij tegen mij aan te stijgeren en gaat hij op mijn rug hangen en
het wordt steeds erger. En het is niet zo dat hij iets doen niet leuk vind
want als ik eenmaal ga rijden of longeren doet hij echt heel goed zijn best,
waarschijnlijk komt het door de winter dat hij heel veel energie heeft en dat
niet kan uiten, maar telkens in de winter doet hij het weer, en weet het nu echt
niet meer, want hij doet me ook echt pijn. Maar het raarste nog is dat hij er ook geen
rede voor heeft
, want rijden vind hij leuk, maar zou het dan door die energie komen?
En wie weet een oplossing?

Vet1: Dus het komt frequent voor?

Vet2: Nee, het komt omdat hij geen greintje respect voor jou heeft!

Vet3: Jawel, dit is dominant gedrag, dat altijd wordt opgewekt door een fout in de relatie baas - paard.

Vet4: Oplossing: geef hem eens een flink pak rammel als hij het nog eens probeert, zo dat hij er echt van schrikt, dan is het vaak ook meteen afgelopen!

PonyBonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 19:49

@Lara_Silver: Ja dat weet ik alleen hij doet het nu elke winter, ook al bij de vorige eigenaar (ik verzorge hem namelijk voordat ik hem kreeg ook al wel eens) maar vorig jaar was ik aan het zoeken naar de oorzaak maar had ik niet gevonden, maar in de zomer doet hij wel gewoon lief en dan word het weer koud en dan begint hij weer met stijgeren.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:40

merrieveulen schreef:
Cassidy schreef:

mee eens.

verder: naar buiten met dat dier. waarom moet ie binnen? een shet kan prima dag en nacht buiten, mijn dieren hebben niet eens een schuilstal en hebben nergens last mee.
hou er ook rekening mee dat het rijden hem last kan bezorgen, je bent erg lang voor hem. en in je profiel zie ik een zadel dat op de schouder ligt, dat mag nooit! het zadel hoort achter de schouder, op deze manier doe je je pony pijn.

Je antwoord dat je toen nog geen staartriem had, ik zie een duidelijke foto van jullie MET staartriem en ook daar ligt het zadel onaccpetabel ver naar voren. Maar dat was het topic niet.
Dus. Ik ben het ermee eens dat je shet aangepakt moet worden, maar niet door hem op dat moment een pak rammel te geven. Dan ben je al te laat. Sterker nog, je bent nu al te laat. Ga grondwerken. Iemand hier sneed het al aan. Alleen op zo'n manier leer je een pony jou respect te tonen en neem je zelf leiderschap. Dan zal de eerder genoemde situatie niet eens in hem opkomen. Er is dus eerder al iets mis gegaan tussen jullie in leiderschap, want anders verzint een paard zoiets niet. Hem daar NU op afrekenen zou totaal oneerlijk zijn. JIJ hebt onderweg een steekje laten vallen en hebt de hierarchie door de war geschopt (per ongeluk) dus JIJ moet het ook weer met hem rechtzetten.
succes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:51

annemarieke1 schreef:
Ik lees nu al een tijdje mee op bokt en ben er achter gekomen dat de meeste mensen wel voor het grondwerk enzo zijn. Daar is absoluut niks mis mee, ik doe het zelf ook van tijd tot tijd. Maar bij deze reactie breekt toch echt mn klomp! De pony steigert TEGEN haar aan, dat kan levensgevaarlijk zijn. Dat mag een paard dus NOOIT doen maakt niet uit wat de oorzaak is. Zulk gedrag moet keihard afgestraft worden! Ik ben het dus geheel met Wiesje eens, geef hem eens gigantisch op zn donder!

nou, na enkele zaken die ik voorbij heb zien komen in mijn korte leventje, ben ik toch wel van mening dat heel wat meer paarden in hun volste recht zouden staan bij dit soort acties...
dat het onacceptabel is wanneer voortkomend uit agressie, allá.
dat lijkt dan ook het probleem hier, pony heeft energie over, is fris... al met al werken de beschreven factoren problemen in de hand.
@ TS, laat eens kritisch naar je zadel kijken, een zadel hoort te passen, niet met een staartriem op de plek gehouden te worden. een paard dat pijn heeft of dit verwacht kan inderdaad naar uit de hoek komen.

verder, begeleiding zoeken met het grondwerken, ik verwacht niet dat je dit al langer voortdurende probleem zelf zomaar op kunt lossen. ga niet prutsen of 'proberen', dat kan levensgevaarlijke situaties opleveren.

PonyBonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 18:24

heej allemaal,
ik heb het probleempje al een beetje gevonden..
Maar bedankt voor de reactie's allemaal.
maaru.. hoe kan je zoown toppic sluiten? Tong uitsteken

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:30

Temmen, maar waarom zou je het sluiten, er zullen nog wel meer mensen met tips zijn, die kun je altijd nog gebruiken. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:51

In principe worden topics ook niet gesloten op verzoek. Gewoon niet meer reageren dan zakt het vanzelf Lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:29

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het 'probleempje' was....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:47

Bonita_Bon schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het 'probleempje' was....

ik ook wel, inderdaad.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:43

Wanneer het dier steigert en je wil dat probleem alvast op lossen voor je aan grondwerk begint: wanneer een paard steigert geeft hij een kwetsbare plek bloot, nl de buik. Tik hem op zijn buik en dan niet alsof je een vlieg verdoezeld wilt slaan maar alsof er 500kg stout paard voor je staat.

Maar daarmee los je het probleem van respect niet op. Met enkel grond werk los je echter ook dit probleem niet snel genoeg op om geen ongelukken te krijgen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:29

Indd helemaaal mee eens, neem een zweep mee, zodra hij probeerd te stijgeren geef je hem toch zo ongeloofelijk klap, Dit hoef je misschien maar twee keer te doen als je het goed doet. en zodra hij daarna braaf met je mee loopt dan moet je hem zo ontiegelijk goed belonen. en dit doe je met alles waarbij hij vervelend is. straks hoef je alleen maar te wijzen met je zweep dat is respect. als je er niks aan doet dan gebeuren er straks echt ongelukken en dan lig jij in het ziekenhuis.

succes Knipoog Pling
annemarieke1 schreef:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:34

Klappen geven hoeft niet perse meteen. Als je je paard leert om uit je persoonlijke ruimte te blijven kan hij onmogelijk tegen je aan steigeren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:34

dat is niet zozeer respect kingsley, maar dat is wel het dier duidelijk maken dat dat gedrag niet gewenst is. Lachen De zweep mag niet gebruikt worden om respect af te dwingen. Wel om het paard te corrigeren als het niet reageert op stem.

Cassidy: maar hij doet het nu al. Met grondwerk kan je corrigeren en deels oplossen maar in dit geval vind ik dat er sneller een oplossing moet komen om alvast dit probleem aan te pakken.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:22

weet je hoe hard leers shetlanders kunnen zijn. als ze een trap voor haar hoofd krijgt of waar dan ook dan is het wel te laat. als een paard niet naar je stem luisterd dan mag je best een tik geven. als een paard niet naar zijn soort genoot luisterd krijgt hij ook een knauw of een trap, dit is harder dan een tik van jouw zweep, het is wel drie honderd kilo wat naast je staat en stijgert. als een paard geen respect toont voor jouw stem of lichaams taal dan gebruik je een zweep. Ik zit al 25 jaar in de paarden ook in het trainen van jonge paarden en les geven. en in de eerst instantie hoef je niet met je zweep gelijk te slaan maar kan je hem wel laten zien als hij wil gaan stijgeren als dit al een oplossing is. Knipoog
pharagirlke schreef:
dat is niet zozeer respect kingsley, maar dat is wel het dier duidelijk maken dat dat gedrag niet gewenst is. Lachen De zweep mag niet gebruikt worden om respect af te dwingen. Wel om het paard te corrigeren als het niet reageert op stem.

Cassidy: maar hij doet het nu al. Met grondwerk kan je corrigeren en deels oplossen maar in dit geval vind ik dat er sneller een oplossing moet komen om alvast dit probleem aan te pakken.