Help !!wij weten het niet meer!!!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soyatjuh

Help !!wij weten het niet meer!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 20:31

(Ik weet niet presies waar ik dit bericht moet plaatsen)
Hallo allemaal.
Samen met me vriendinnen hebben wij een verzorgpony.
Een jaar geleden is hij verkocht voor dat hij verkocht werd was die heel vriendenlijk tegen mensen .Oke tegen wei genoten niet echt na de dood van zijn wei maatje.Hij begon iedereen aantevallen (de paarden) zo ineens.
De eigenaar dacht dat het beter was om hem te verkopen zo dat hij het verlies van zijn wei maatje wat sneller zou vergeten en omdat die ieder paard aanviel als die te dicht bij kwam (Mensen niet).Toen is hij verkocht en na een jaar weer trug gekomen omdat ze zijden dat hij naar iedereen trapte en aanviel ook de mensen. Wij en de einaar snapte het helemaal niet! hij deed geen vlieg kwaat toen die trug was en ook tegen de paarden was die noormaal.Tot de dag van vandaag...Sins een paar maanden staan ze op stal en hij vald iedereen aan hij iriteerd zich aan alles ook al is er niets of niemand in eens draait die zig om met plaat met zijn oren in zijn nek. en gaat weer veder. Laatst heeft hij zelfs zijn eigenaar in zijn rug gebeeten zonder een reden hij was alleen de water bakken aan het vullen.Hij trapt en doet heel anders dan die werkelijk is hij staat nu niet meer op stal wel heeft die een inloop stal. We vinden het zo erg en weten niet hoe dit komt kan iemand ons helpen?
We hopen het. Groetjes ons
Ps: Let niet op spelling

HarryM

Re: Help !!wij weten het niet meer!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:37

als al het medische is uitgesloten ? is het een kwestie van erg slecht gedrag waarvan het paard ver boven jullie + eigenaar staat.
Kijk eens naar wat er veranderd is in zijn/haar omgeving misschien is het omschakelen een beetje te veel voor em,...Probeer gewoon even goed te gaan kijken en goed op em letten wanneer hij welk gedrag vertoond.. Als je nergens een afwijkende reden kan vinden dan gewoon concequent en kordaat optreden

groetjes leonihuis

Soyatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 20:44

Het probleem is dat er niets in zijn omgeving veranderd is en het zo ineens is hij geeft geen pijn ofzo.En doet dit op monenten waaneer je bij hem komt. En zomaar ineens ookal is er niemand in de wei ofzo zie je in eens vanuit de stal dat die zo raar reageerd .Hij heeft bij zijn vorige eigenaar waar die van trug kwam ook op stal gestaan nu loopt die weer buiten met inloop stal net als vroeger....Bedankt voor je reactie

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:40

MD--> OPG

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:45

Hoe weet je zo zeker dat hij nergens pijn heeft? Het kan zijn dat hij ergens pijn heeft en daar chagerijnig van wordt. Ik zou hem toch eens na laten kijken door een dierenarts, dat kan nooit kwaad.

p.s. Let een beetje op je spelling en leestekens want je verhaal is een beetje onduidelijk hierdoor Knipoog

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:31

Die paard is nog in totaal verdriet van zijn wei maatje en geeft iederéén de schuld dit is het teken hij vertrouwen heeft verloren op deze punt is het harstikke moeilijk het terug te krijgen,.

Wat je kan proberen is zo nu en dan wat snoep in zijn voerbakje leggen die hij lekker vindt. Hierdoor kan het paard begrijppen het niet jullie schuld is van het verlies. Doe het een beetje om de 2-3 keer per week om hem af te troosten. [beetje extra hooi of kuil is ook nooit uitgesloten]

Staat die naast ander paarden? dan moet je hem even apart in de stal zetten zodat die rustig het verlies kan wegwerken. Misschien het paard denkt jullie alleen de andere paarden meer aandacht geeeft dan bij hem

PS; zet hem pas terug in de wei als je normaal weer op hem kan rijden want anders kan hij zo in 1 keer een teurgval krijgen dit overkomt heel veel.

Veel success

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:59

eerlijk gezegt denk ik dat een paard niet begrijpt van als ik eens een extraatje krijg word ik getroosd...

Tuurlijk kan hij zijn maatje missenmaar los je dit op door extra te voeren?? Ik denk van niet.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:03

Het gaat om vertrouwen en hij heb zijn vertrouwen compleet verloren dat is het punt. Natuurlijk zal die in begin niets van begrijppen maar in der tijden wel

Hij moet natuurlijk wel even apart staan want als die merkt je aandacht geeft aan de andere terwijl je met hem bezig bent kan die zo in de terugval vallen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:04

Ik ga helemaal mee met Leonihuis.

Soyatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 18:34

Hallo allemaal.
Bedankt voor de reacties.
Ik weet niet of het door het vertrouwen komt en het verlies. Wand hier voor kon je gewoon naar het bos met hem enzo. De laatse tijd niet meer zijn wei maatje is als meer dan een jaar dood =( Hij is natuurlijk wel vaak gekocht en verkocht (Toen hij niet bij ons stond stond hij bij een handelaar maar hij is steeds weer trug gebracht) Mischien is het de stres. Maar hij zou daarvoor dan toch ook zo moeten doen?hij is al zeker een half jaar weer bij ons. Vandaag was hij trouwens hartstikken lief tegen de andere paarden en ons. Ik snap het nog steeds niet goed. Mischien even afwachten. Tog bedankt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:43

Ik denk dat je in de verkeerde hoek zoekt en dat het paard echt niet meer weet dat zijn weidemaatje is overleden.

Allereerst moet je zeker weten dat hij in orde is, mijn oude paard werd ineens ook erg nijdig tegen langslopende mensen en paarden en die bleek artrose in zijn benen te hebben waardoor hij erg chagerijnig werd.

Krijgt hij genoeg voer, of moet hij steeds voor zijn voer 'vechten', daar kan hij ook nijdig om worden.

Sommige paarden willen ook gewoon met rust gelaten worden, denk aan manegepaarden die na de lessen gewoon rust willen en geen pennymeisjes die om hun hals blijven hangen.

Je kan aan de eigenaar vragen of hij de da een keer langs wil laten komen om de pony eens na te laten kijken, een pony word niet zomaar gemeen, het komt altijd ergens vandaan.

Als je alles hebt uitgesloten en hij heeft geen pijn, krijgt genoeg voer en rust, dan zou ik hem veel aandacht geven, ga lekker met hem rijden, wandelen, poetsen ed. Zo krijgt hij aandacht en vertrouwen.

Veel succes.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:47

Ik zou de DA eens laten komen. En eigenlijk ben ik het wel met Kensha eens Ja. Moest ik van jou zijn zou ik werken aan het vertrouwen van het paard, je zegt dat hij vaak verkocht is geweest en nu ineens mensen aanvalt? Ik denk dat hij gewoon geen vertrouwen meer geeft in mensen en met rust wil gelaten worden.
Komt hij eigenlijk nog buiten? Je zegt dat hij al een paar maanden op stal staat. Misschien helpt het ook als hij wat meer naar buiten gaat bv. in de paddock of aan de longe zodat hij z'n energie kwijt kan, in de winter kunnen ze namelijk wat frisser zijn Haha! . En veel leuke dingen doen met hem (wel in het oog houden natuurlijk dat hij je niet bijt ofzo, in ieder geval wel heel consequent zijn!)

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:34

Ik verzorg hem ook.
@Storm76, Maar hij pakt juist altijd het eten af van anderen Knipoog en hij krijgt apart eten dus genoeg krijgt hij wel!
Eerst was hij zo rustig met rijden. ik ben er op naar het bos geweest, kon met 1 handje rijden. Super. Maar maandje terug ofzo kon ik er buiten niets mee! Hij is 7x bijna in de sloot gesprongen.. we rijden daar altijd dus daar kan het niet aan liggen.. En hij was zoo druk.
En gister, reden Isa(TS, Soyatjuh) & Anke erop, en hij was gister weer super rustig! Tijdje terug allemaal raar springen, hard gaan en onbestuurbaar zijn enz en nu weer zo rustig. We snappen er niets van.
Dit was nog even mijn aanvulling Lachen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:39

Kan het misschien zijn dat hij dan juist teveel eten krijgt en daardoor teveel energie? Dan kunnen paarden ook behoorlijk fel van worden.
Halveer het eten en geef dubbel hooi. Zorg er ook voor dat je hij het warm genoeg heeft, ook tijdens de buitenritten, als een paard het koud heeft wil hij gaan rennen om het warm te krijgen.
Maar ik zou sowieso eerst proberen om het eten te halveren en veel hooi te geven, lekker warm dekje op en even aankijken of het helpt.
En natuurlijk goed les nemen! Je instructrice kan dan ook meekijken wat er precies fout gaat.
Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 02:10

A) Staat het paard met ander paarden samen? Zo niet, maatje voor hem zoeken.
B) Is het paard gewend om op het land te staan? Zo niet, zal het feit dat hij op stal moet heel zeker wat met zijn gedrag te maken hebben.
C) Wordt er naar de pony omgekeken? Rijdt men erop, heeft de pony een taak? Zo niet, proberen wat meer tijd aan hem te besteden en een taak voor hem te verzinnen.
D) Ga grondwerk met hem doen. Dat zet de verhoudingen recht en geeft de pony iets om over na te denken.

jouri_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:48

ik zou de dierenarts laten komen en een maatje voor hem zoeken en het vertrouwen laten komen en denken dat JIJ DE BAAS BENT

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:56

kensha schreef:
Die paard is nog in totaal verdriet van zijn wei maatje en geeft iederéén de schuld dit is het teken hij vertrouwen heeft verloren op deze punt is het harstikke moeilijk het terug te krijgen,.

Wat je kan proberen is zo nu en dan wat snoep in zijn voerbakje leggen die hij lekker vindt. Hierdoor kan het paard begrijppen het niet jullie schuld is van het verlies. Doe het een beetje om de 2-3 keer per week om hem af te troosten. [beetje extra hooi of kuil is ook nooit uitgesloten]

Staat die naast ander paarden? dan moet je hem even apart in de stal zetten zodat die rustig het verlies kan wegwerken. Misschien het paard denkt jullie alleen de andere paarden meer aandacht geeeft dan bij hem

PS; zet hem pas terug in de wei als je normaal weer op hem kan rijden want anders kan hij zo in 1 keer een teurgval krijgen dit overkomt heel veel.

Veel success

En hem alleen zetten zou helpen? Paarden zijn kuddedieren.. Daar zal dit paardje niet gelukkiger van worden Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:57

Als hij eerst buiten stond en nu binnen zou ik hem gewoon weer buiten zetten samen met een mogelijk nieuw maatje Lachen. Liefst een vriendelijke ruin waar hij nog geen problemen mee heeft gehad Lachen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:24

jouri_lover schreef:
ik zou de dierenarts laten komen en een maatje voor hem zoeken en het vertrouwen laten komen en denken dat JIJ DE BAAS BENT

dit roep je nou in elk topic... 'de baas zijn' heeft niets met goede horsemanship te maken, slechts een beperkt onderdeel van 'de baas zijn' spreekt van goed leiderschap. en dat moet je verdienen.

loveapollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:21

idd dat vind ik ook ik vind jij moet wel de baas zijn
maar zolang jij geen respect heb voor een paard moeten zij dat dn wel voor jou?
ik vind dat je byde uitmag maken kijk paard mag soms kiezen alleen jij maakt uit of het kan.
anders word het voor het paard ook niet leuk

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:15

ik denk dat hij lijding mist die hij hat toen zijn maatje er nog was, en nu alles in het werk stelt om aandacht en lijding te krijgen in de goede zin van het woord.
Dus weten wat wel en niet mag en geen eten geven uit de hand, daar worden ze alleen maar vervelend van, allen voeren in de voerbak of op de grond en niet in zijn ogen kijken.
Consequent zijn met iedere handeling, vandaag dit niet en morgen wel.

Sanju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:40

Zijn maatje is alweer een jaar geleden overleden, maar ik denk niet dat daar het probleem ligt. Ik denk wel dat het op dat punt door is gaan spelen. Hier een suggestie van mij, hoop dat ik je verhaal goed begrepen heb. Knipoog

Hoe zijn de vorige eigenaren met hem omgegaan? Ik heb gelezen dat hij vanaf toen ook mensen aan is gaan vallen. Ooit geprobeerd uit te pluizen hoe zij daarmee omgingen? Als zij bang voor hem waren en ook bang op hem reageerden denk ik dat dit een soort van 'actie op reactie' is geweest. Als zij dat paard niet meer vertrouwen dan voelt hij ook aan dat ze bang zijn. En waarom zou hij iemand vertrouwen die hem niet vertrouwt? Ivm dat hij zijn maatje kwijt raakte kan hij zich op die beide manieren wel in de steek gelaten voelen.

Ik denk dat je in elk geval moet zorgen dat hij niet alleen komt te staan. Zijn houding tegenover de andere paarden dat heeft gewoon tijd nodig en ik denk dat daar vanzelf een keer rust in komt. Al kan er wel een lange tijd overheen gaan. Verder zorgen dat hij even veel aandacht als de andere paarden krijgt en vooral, beweging. Hem weghouden bij de andere paarden zoals ik ergens hier nog gelezen heb vind ik niet de oplossing. Dat maakt het alleen maar lastiger om hem over een tijd weer in een kudde te plaatsen, het is belangrijk dat hij zo snel mogelijk op zijn eigen manier zijn plek weer terug kan vinden in de groep.

Dus aandacht, beweging, sociale contacten en wat ik ook belangrijk vind is rust in de omgang met hem. Hoe rustiger je zelf bent hoe meer je dat uit gaat stralen op je pony. Ik denk dat dit wel een probleem is dat veel tijd nodig heeft en je niet van de een op de andere dag op kan lossen.

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:40

Sanju, wat jij beschrijft is helemaal waar!

Hij staat gewoon met nog 5 Andere ponys en soms komt zijn geliefde merrie die bij de eigenaar thuis staat er ook nog bij. Nu doet hij gewoon weer rustig en valt niemand meer aan.
Van de week zijn er mensen voor hem komen kijken. Ze waren helemaal verliefd op hem en Argon was heel lief bij die mensen en voelde zich op zijn gemak. Die mensen hebben zijn geliefde merrie ook gekocht dus ze blijven samen.

Bedankt iedereen voor alle reacties. Sommige waren we niet mee eens maar met sommige echt 100%

Sanju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:45

Tof dat ze samen blijven! Goed teken dat hij zich bij hen op zijn gemak voelt, daar gaat het om. Ben best benieuwd hoe het hem vergaat en of hier de oplossing in zicht is, al klinkt het heel goed. Knipoog

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:13

Hij is Gisteren weggegaan. en hij maakt het goed Haha! hij is nu heel erg relaxt enz en hij zit na 1 dag al beter in zijn vel! Fijn!
Iedereen bedankt voor jullie reacties!