Angstige pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Angstige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 09:17

Tijdens de lessen is er niks aan de hand, ze ziet en hoort wel alles maar oké en ze is heel gevoelig voor dingen die om haar heen gebeuren.
Gisteren wou ik haar even gaan longeren. Dat gebeurde in een andere bak, daar komen we niet zo vaak maar ze is er wel een aantal keer geweest. Dit ging ook nog wel oké (veel snuifwerk) maar toen ik vanuit die bak weer in de gewone bak kwam toen ontplofte ze zowat. Dit is al de tweede keer. Waarom ze dit doet is mij totaal onbekend. Ze gaat omhoog en ze rent steeds weer terug en ze is heel erg extreem schrikachtig. Zodra ik dan weer bij de uitgang ben is ze weer rustiger.
Van dit gedrag begrijp ik helemaal niks, is er hier iemand die een verklaring zou kunnen geven?
Verder is ze een hele lieve pony maar ze reageerd soms gewoon zo enorm overgevoelig (wat ze voordat ze beviel van haar veulen nooit was).

ikenindi

Re: Angstige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 09:20

ik denk dat er toch iets is wat haar angstig maakt in die bak. stap eens rustig rond met haar aan de hand zodat jij haar laat ziend at er niets engs is. dan moet je zelf wel goed ontspannen zijn...

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 09:22

Ik heb gehoord dat als een paard een veulen heeft gehad, het gedrag veranderd. Meestal worden ze volwassener, maar dit kan ook een oorzaak zijn?

Verder weet ik ook geen reden...

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 09:25

Missschien ze ergens een soort terugval heeft van in een bak?

Ga eens enkele dagen met der iets van half uur lopen in de bak waar ze zo erg schrikt. Misschien ze dan meer veiilig voelt als jij naast der bent het bak weer rond loop waar ze ergens van schrikt.

Probeer daarna der weer te longeren lukt niet? dan loop je weer met haar rond de bak. Onthou dit atlijd nooit in 1 dag weggaat

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 10:07

Ja maar het vreemde is, ik loop terug van de bak die ze niet zo goed kent, naar de bak die ze wel goed kent (daar loopt ze meerdere uren per week). Daarom vind ik het zo raar dat ze zo doet. Ook met het rijden en ik rij alleen is ze anders dan normaal. Dan let ze nóg meer op de dingen die er om haar heen gebeuren.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:01

Magica schreef:
Ja maar het vreemde is, ik loop terug van de bak die ze niet zo goed kent, naar de bak die ze wel goed kent (daar loopt ze meerdere uren per week). .

Misschien heeft ze daar juist iets gezien waar ze bang voor is! Waardoor ze dus bang is...

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 18:18

Jah misschien wel, maar dan weet ik niet wat Knipoog het enige wat ik kan bedenken is dat ze dan mensen die ergens lopen eng vind, maar dat gebeurd ook zo vaak tijdens de les zeg maar.

Yourie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:42

Probeer zelf altijd rustig te handelen met zo'n pony. Want hoe rustiger jij bent hoe rustiger je pony word. En probeer de aandacht bij jou te houden. Dat hij de kans niet krijgt om zich met andere dingen bezig te houden. Maar probeer vooral de rust zelfde te zijn.

Groetjes Suus

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 19:00

Jah ik ben dan zelf wel rustig en ik wordt ook niet boos op haar, ik wordt dan alleen maar doodongelukkig omdat ik niet weet wat ik kan doen zodat zij wat rustiger wordt. En ik vind het gewoon heel erg vervelend.

Yourie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:18

Dan toch proberen dat ze de aandacht bij jou houd. Zulke paarden mogen de kans niet krijgen om zich eigen ergens anders mee bezig te houden. Of probeer is van alles in de bak te leggen. Zodat aan verschillende dingen wend. Een keer een balkje draven of wat pionen wegzetten en daar om heen rijden. Shock proof maken zeg maar. En dat kan nog een hele tijd duren. Maar als je niet probeert weet je het nooit

Groetjes Suus

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:19

Praat rustig tegen je pony, en doe zelf of er niets aan de hand is.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 11:26

Jah precies, het praten helpt ook wel hoor maar toch blijft het soms lastig met haar.