boos paard door weinig aandacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aurora3

boos paard door weinig aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 23:47

Heey,

1 van mijn verzorgpaarden is een Friese ruin van net 5. Hij is afgelopen jaar weggeweest om ingereden te worden en daarna ben ik hem gaan rijden. In het begin hebben er een aantal anderen opgezeten en die heeft ie er stuk voor stuk afgegooid. Ik ben er eerst mee gaan longeren en daarna voorzichtig rijden als ie al goed moe was enzo. Nu ging het de laatste tijd heel goed met rijden in de wei, dus ik ben al een paar keer met hem naar buiten geweest. Eerst samen met een ander paard, dat ging heel goed. En ook al 2 keertje met alleen maar iemand op de fiets erbij. Als ik hem in de wei eerst flink rijd dan is ie best braaf. Maar nu is de wei al weken 1 groot zwembad, dus daarin rijden durf ik echt niet meer. Longeren gaat ook niet, want het paard glijdt alle kanten op. Om nu al echt buiten te gaan rijden vind ik nog wat vroeg, want hij is nauwelijks verkeersmak. Hij kent nog heel weinig van wat je buiten tegen kan komen.
Hij staat nu dus al een tijdje stil. Op zich niet zo erg, maar hij wordt er ontzettend vervelend van. Als ik het andere paard wil pakken om te gaan rijden dan komt ie met zn oren in zn nek op me af in de wei. Ik neem altijd een zweep mee en als ik daar wat mee dreig dan doet ie niets, maar ik vind het toch geen fijn idee. Hij is redelijk dominant, dus ik wil de verhoudingen wel goed duidelijk hebben, anders gebeuren er ongelukken.

Met hem wandelen heb ik in het verleden al eens geprobeerd, maar dat is vragen om problemen. Hij had toen heel weinig respect voor me en tilde me soms gewoon van de grond. Ik heb dat wel een beetje geoefend in de wei en dat gaat nu wel beter, maar ik durf het buiten nog niet te proberen.

Ik heb geprobeerd om hem veel te poetsen enzo zodat ie toch aandacht krijgt, maar dat vindt ie maar 5 minuten leuk en dan is ie het zat en dan blijft ie toch zo vervelend doen.

Ik wilde wat meer vrijheidsdressuur met hem doen, het is een heel slim paard, dus ik denk dat ie dat wel snel door zal hebben. Maar nu ie in de wei zo bijterig doet naar me weet ik niet of ik dat wel zo'n goed plan vind. Hij heeft me al eens een gebroken neus getrapt en dat wil ik niet nog eens.

Nu laat ik hem maar gewoon lekker staan, omdat ik eigenlijk niet zo goed weet wat ik ermee moet. Maar ik vind het wel een btje sneu voor het beestje, want je merkt gewoon dat ie wel graag aandacht wil. Hij kan wel de hele dag in de wei en hij staat samen met een ander paard, dus het is niet dat ie echt iets tekort komt.

Maar hebben jullie misschien een idee wat ik hieraan zou kunnen doen??

ellepel

Re: boos paard door weinig aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:50

ik ga vragen wat je je paard voert?
het zou namelijk kunnen dat hij wat teveel krachtvoer krijgt waardoor hij zijn energie niet kwijt kan en zo dus niet lekker in zijn vel zit...

hoeft natuurlijk niet he Knipoog ,
grondwerk zou goed zijn,misschien kun je iemand vinden die je daarin goed kan begeleiden zodat jullie met zijn tweeen tot een goede verstandhouding komen?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 08-12-07 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:53

Hmm.. Het klinkt dat je een paard hebt die op een leeftijd is dat die dingen wil gaan uitproberen. Hij tast zijn grenzen af, ziet wat die kan maken bij jou. Beetje pubergedrag en redelijk normaal in een kudde.
Omdat je een tijdje niets met hem hebt gedaan denk ik dat hij zich daarin wat sterker voelt. Hij klinkt niet bijzonder agressief, maar redelijk dominant tegenover jou.
Zoals je het beschrijft, is een moment die ik vanmiddag nog tussen 2 paarden van ons gezien heb.

Eigenlijk moet je hem laten weten dat je er niet van gediend bent. Jij bent de baas, en hij mag best om aandacht vragen, maar niet opeisen. Ik zou hem wegjagen, en dan ook echt goed, wanneer hij weer op me af kwam op deze manier. Daarmee laat jij zien dat jij degene bent die beslist of hij in jouw ruimte mag komen of niet. Zet hem dus weer op zijn plaats.
Hiervoor hoef je hem echt geen uren aandacht op een dag te geven. Een vakantie na het inrijden is vaak fijn, zeker bij friezen, omdat die erna gewoon weer beginnen waarmee je bent geeindigd.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 23:56

@ ellepel: hmmmm ja, vraag maar beter niet wat ie eet. Daar ben ik het namelijk helemaal niet mee eens. 2 keer per dag volle schep zemelen in een emmer, met ruime halve schep biks en wat water. En dan nog 3 plakken hooi, maar daar laat ie vaak een deel van liggen

grondwerk zou idd wel goed zijn ja. Los longeren gaat wel heel goed met hem, dan luistert ie prima. Maar dat durf ik nu dus ook niet in die modderzooi

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:58

nou dan ligt het niet aan het voer denk ik hoor,zemelen zit dacht ik niks in en een helve schep is ook niks te veel.
dan dus toch dominantieprobleem..

ja die modder zitten we allemaal mee he?
wandelen zou mooi zijn ( moet hij zich wel gedragen)of uitwijken naar iemand in de buurt waar je terecht kunt?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 00:01

@ RianneH: Hij probeert idd heel erg uit ja, voordat ik hem ging rijden was het ook zo en nu ik dus weer even gestopt ben begint ie weer met dat geklier. Ik jaag hem eigenlijk altijd wel weg ja, als ie komt, maar misschien moet ik daarin wat duidelijker zijn. Dat zal ik wel eens gaan proberen.
Ik probeer hem ook idd wel op zijn plaats te zetten, door heel consequent te zijn met alles en heel vaak een paar passen achteruit dat werkt ook wel goed bij hem. Het lijkt of ie zich dan weer realiseert dat ik hoger in rang ben.

Maar jij vindt dus niet dat ik hem zo snel mogelijk weer aan het werk moet zetten?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 00:03

Het probleem zit hem er ook wel een beetje in dat ie nooit in een kudde gestaan heeft. Het enige andere paard dat ie kent is zn moeder. Die staat er al vanaf zn geboorte bij, maar zet hem nooit echt op zn plaats.

Uitwijken naar iemand in de buurt zou misschien kunnen, maar ik weet zo niemand, dus dan moet ik echt op zoek en dat duurt wel ff denk ik

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:07

heel herkenbaar probleem, wat mij goed heeft geholpen is heel erg concukwent zijn, en erg afwisseling in het werk dat je met hem verricht, slaan helpt niet echt, daarmee kan je het gedrag erger maken, en kan hij nog dominanter gaan doen dan dat hij al is. ik neageerde vaak zijn gedrag en als hij aan me zat dus bv een bijtbeweging, of slaan met het voorbeen een corigeerende tik. en daarna keek ik hem een paar seconden even niet aan. bij mijn paard heeft deze methode super geholpen! miss werkt het ook bij jou paard.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:09

Ik vind het ook geen slecht idee hoor, dat ie weer effe rust heeft na het inrijden. Lekker rustig aan.
Maar ik zou de biks weglaten, en de zemelen ook.Nergens voor nodig, zeker niet als ie niet gereden wordt.

Is er geen bak in de buurt, waar je naartoe kan, eventueel samen met iemand? Ik zou het risico niet nemen er zelf op uit te gaan, heel verstandig van je.
En anders laat je hem nog lekker even van zijn vakanie genieten, doe wat vrijheidsdressuur in de wei (hoef je hem niet bij te laten rennen) en zorg dat de verhoudingen weer goed komen te liggen.
Staat hij samen met het paard dat je wel rijd? Of staan er nog meer bij? Want ik kan me voorstellen dat ie niet blij is als je het enige vriendje bij hem weghaalt, het zijn kuddedieren. Dan moet je voor gezelschap zorgen.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 00:11

@ UpDate: ja consequent zijn doe ik al zoveel mogelijk. Negeren als ie me bijt lijkt me niet zo'n strak plan, want dan bijt ie echt door. Dat straf ik liever meteen af met een tik.
En afwisseling, ja ik zou wel willen, maar dat gaat nu dus heel moeilijk.

Het probleem is er trouwens niet tijdens het werk, met rijden of longeren zie je helemaal niets terug van die dominante houding. Ik denk dat ie zich dan nog niet zeker genoeg voelt om veel trucen uit te halen. Dat zal vast nog wel komen

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:14

Aurora3 schreef:
@ UpDate: ja consequent zijn doe ik al zoveel mogelijk. Negeren als ie me bijt lijkt me niet zo'n strak plan, want dan bijt ie echt door. Dat straf ik liever meteen af met een tik.
En afwisseling, ja ik zou wel willen, maar dat gaat nu dus heel moeilijk.

Het probleem is er trouwens niet tijdens het werk, met rijden of longeren zie je helemaal niets terug van die dominante houding. Ik denk dat ie zich dan nog niet zeker genoeg voelt om veel trucen uit te halen. Dat zal vast nog wel komen

nee ik bedoel als hij een beweging maakt bv hij wil bijten moet je hem gelijk een tik geven voordat hij jou al aanraakt, en daarna een paar seconden ( wel stiekum kijken) niet aankijken een andere kant op kijken...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:15

ik ben van mening dat een paard van 5 jaar aan het werk moet! doordat hij nu te weinig te doen krijgt wordt hij vervelend. Jammer dat je geen bak tot je beschikking hebt. Is er in de buurt niet ergens waar je (evt tegen betaling) kan rijden?
succes!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 00:16

@ GamblersCup: Ze staan met zn tweeen ja, maar voor dat uurtje moet ie daar maar tegen kunnen hoor, ff alleen zijn. Daarbij staan er nog 3 paarden aan de overkant van de straat, dus dan moet ie daar maar even naar kijken. Kan me wel voorstellen dat ie niet wil dat ik hem alleen laat, maar daar kan ik weinig aan doen.

Dat de zemelen eraf moeten dat vind ik ook, worden ze alleen maar dik van en tis nergens voor nodig. Maar leg dat die eigenaars maar eens uit.
Een bak is er wel, maar of ik daar zomaar in mag? dat zal ik eerst moeten vragen, en dan moet ik daar wel een eind over de weg naartoe. Op zich kan ik vast wel regelen dat er een keer iemand meegaat, maar om nou voor 1 of 2 keer heel dat gedoe op te hangen. Dan geef ik hem liever nog even vakantie denk ik, hij is nog jong ook dus is misschien wel goed voor hem

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:26

Aurora3 schreef:
Ze staan met zn tweeen ja, maar voor dat uurtje moet ie daar maar tegen kunnen hoor, ff alleen zijn. Daarbij staan er nog 3 paarden aan de overkant van de straat, dus dan moet ie daar maar even naar kijken.

Ik geef hem groot gelijk dat hij vervelend is, naar jouw maatstaven. Het zijn kuddedieren.

Ik had hetzelfde probleem en ik heb er bu een dartmoor bij lopen, als gezelschapspony. Geen paard meer dat doordraait als ik de ander meeneem. Als je paarden neemt moet je ze niet als mensen behandelen (daar moet ie maar tegen kunnen hoor... etc.) maar behandel ze als een paard, denk na.
dit zijn dan niet jouw paarden, misschien kun je er niets aan doen. Maar je reactie is voor mij al genoeg.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 00:38

@ GamblersCup: ik weet dat het een paard is en dat het een kudde dier is, dus dat ie eigenlijk niet alleen zou moeten staan. Zo bedoel ik het ook niet. Maar ik denk gewoon dat dat niet het probleem is. Als hij zelf ook regelmatig loopt dat is het probleem weg en daarbij is het helemaal niet zo dat ik dat andere paard altijd meeneem als ik de wei in ga. Soms ga ik alleen maar poep scheppen en dan reageert ie ook zo boos. Als ik dat andere paard wel kom halen dan ga ik haar ook vaak genoeg alleen maar even poetsen en dan mag ie er gewoon bij staan (wel met een hek ervoor, maar ze staan gewoon met hun neuzen bij elkaar dan). Volgens mij is zijn reactie eerder een probleem met de verhoudingen.

Het zijn idd mijn paarden niet, dus ik kan er weinig aan doen. Ik ben het met je eens dat paarden eigenlijk met een hele grote kudde met zijn alle op een enorm weiland zouden moeten staan. Maar dat is een ideaal beeld en dat kan niet altijd. We moeten proberen om een paard zoveel mogelijk paard te laten zijn, maar wel binnen de grenzen van het mogelijke. Daarom staan ze dus ook met zn tweeen en niet alleen en daarom hebben ze ook een mooie grote wei met 2 stallen eraan grenzend die altijd open staan. Je kunt moeilijk verwachten dat de eigenaars er nog een paard/pony bij zetten om te voorkomen dat iemand zich eenzaam voelt. Wat dan als we eens met allebei de paarden willen gaan rijden, dan moet er weer een speelmaatje komen voor het speelmaatje zodat die zich niet eenzaam voelt???

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:48

ellepel schreef:
grondwerk zou goed zijn,misschien kun je iemand vinden die je daarin goed kan begeleiden zodat jullie met zijn tweeen tot een goede verstandhouding komen?

Dat zou ik ook voorstellen Lachen . Het is a) een hele leuke manier om met een paard bezig te zijn, b) de dominantie verhoudingen worden meteen geklaard en (vooral) c) hij moet hierbij z´n koppie gebruiken Knipoog .
Zeker nu je erg beperkte mogelijkheden hebt om wat met hem te doen, is dit iets wat je wél met hem (in de wei) kan doen.
Als je iemand kent die je hiermee kan helpen is dat natuurlijk een groot voordeel, anders zou je misschien een boek kunnen kopen/ lenen (bieb) waarin eea duidelijk beschreven staat.
Ik ken het boek zelf niet, maar vaak wordt het boek van Inge Teblick (?) aanbevolen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 02:32

Aurora3 schreef:
Ik ben het met je eens dat paarden eigenlijk met een hele grote kudde met zijn alle op een enorm weiland zouden moeten staan.
Sorry, maar zou je geen dingen willen verzinnen, wat ik zogenaamd gezegd zou hebben?
Ik heb gezegd: paarden zijn kuddedieren, punt. Overdrijven is ook een vak, waardoor je een mooi verhaaltje verder kunt schrijven, zoals hieronder.
Aurora3 schreef:
We moeten proberen om een paard zoveel mogelijk paard te laten zijn, maar wel binnen de grenzen van het mogelijke.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:30

juval schreef:
ik ben van mening dat een paard van 5 jaar aan het werk moet! doordat hij nu te weinig te doen krijgt wordt hij vervelend. Jammer dat je geen bak tot je beschikking hebt. Is er in de buurt niet ergens waar je (evt tegen betaling) kan rijden?
succes!

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Het zijn niet haar paarden en ze kan wegens veiligheidsredenen niet in de bak rijden.. Nou goed, dan maar een paar maandjes vakantie.
Ik heb wegens tijdgebrek ook mn 12-jarige vz-paard op vakantie gestuurd. Die krijgt af en toe nog eens een borstel over zich heen, maar rijden lukt gewoon niet. Maar vervelend is ze niet, ze vermaakt zich perfect.

Dus in mijn ogen probeerd hij je gewoon uit. Geef hem lekker die vakantie van het rijden. Af en toe een flinke poetsbeurt wanneer hij zich gedraagd en anders weer even die grenzen afbakeren.
Een paard kan heus wel een uurtje alleen wanneer je met het andere paard bezig bent. Zoiets moet die ook leren, wanneer je bijv. alleen naar buiten gaat. Anders krijg je zo'n moederskindje en ik weet uit ervaring dat dat niet fijn is...

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 19:30

Ik denk dat ik idd maar ga proberen wat meer grondwerk/vrijheidsdressuur met hem te doen. Het is wel een behoorlijk slim paard, dus misschien verveelt ie zich ook wel nu ie verder niets te doen heeft.
Rijden is op het moment echt onverantwoord, dus dat moet maar even wachten. Over de weg naar een andere, voor hem vreemde bak met een paard dat al zolang stil staat lijkt me niet zo'n goed idee ook.
Ik ga wel zoeken naar een bak, dan kunnen we daar in de toekomst wel gebruik van maken als het weer zo nat wordt. Lachen