Kan met de rest meegaan.........
.........Respect krijg oa door je houding en handelen naar je paard toe, alle materialistische dingen eromheen boeit een paard niet.
Hoe aardig/lief of veel je ook voor je paard doet, het gaat om de manier "waarop" meer niet.
Mijn haflinger bijvoorbeeld had totaal geen respect voor mensen, ze konden er niet eens mee rijden, terwijl ze toch al een beetje ingereden was. De eerste keer dat ik bij haar kwam kijken en proefrijden (wat de eigenaar mij zeker niet aanraade) ging het eigenlijk vlekkeloos, ik stapte op en reed weg.
Klinkt heel simpel, dat was het ook voor mij, want ik ben erg duidelijk en geen poespas, ik kende haar nog geen 30 min. en ze liep gewoon braaf dr rondje door de bak.
Niet dat alles perfect gaat tussen ons en is veel wat heeft moeten groeien en tijd nodig had, maar respect was er gelijk.
Bij enkele paarden moet je hier meer voor doen dan bij een ander en op verschillende wijze, maar grotendeels komt het allemaal op hetzelfde neer.....Eerlijkheid..... Duidelijk en Consequent zijn.
Respect krijg je in mijn ogen niet van een paard, dat moet je verdienen!
Klinkt misschien wat hard en kort door de bocht, maar het in feite wel zo. Je paard moet in dit opzicht helemaal niks, jij moet wel het 1 en ander, wil je uberhaupt in deze richting iets terug verwachten, tenminste zo denk ik erover.
Bv, Als je een zadel en hoofdstel omlegd om te gaan rijden, zal een paard leiding verwachten, krijgt hij deze niet dan zal die al vrij snel zelf de leiding nemen, dat kun je een paard op zo'n moment toch ook niet echt kwalijk nemen vind ik.