Hoe uitdagend gedrag aan te pakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnkeD

Hoe uitdagend gedrag aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 17:45

Soms heeft mn mn paard geen zin in om naar binnen te komen, wat voor kort hielp was hem als het ware weg te "sturen" en dan kwam ie daarna vanzelf (want dan is natuurlijk de lol er snel vanaf....) Gister was het weer hetzelfde liedje, mn pony (zijn grote vriendin) stond al binnen inmiddels, dus was ie zoiezo al onrustiger, zo van waar is ze nou??
Maar zelf ook naar binnen, hoo maar Knipoog
Dus stuurde ik m weer weg, ging ie in circels lopen met zn neus op de grond en briesend staart omhoog en gaan met die banaan.
Dus ik kwam op m af stond ong op 5 meter afstand, hij draait zich om en stijgert niet heel hoog, maar toch...
Daarna kwam ie gewoon rustig op me af en kon ik m gewoon pakken.
Zit verder geen kwaad in, superlief in de omgang.
Weet dat stijgeren niet goed te praten is, maar zou dit gewoon baldadigheid zijn, dominatie of wat anders?
Waarom ik dit topic open is als het nog een keer gebeurd (en ik heb m niet vast), wat ik dan kan doen om hem duidelijk te maken dat ik daar NIET van gediend ben en ook geen indruk op me maakt met oa lichaamstaal/ houding of stemverhef oid? Alvast jullie dank!

Tanja

Re: Hoe uitdagend gedrag aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:47

VD-->OPG

feliciaa

Re: Hoe uitdagend gedrag aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:56

Mijn pony daagt mij ook wel eens uit, dan niet met het geen wat jij nu beschrijft maar aan de longeerlijn. Het meeste negeer ik gewoon bijvoorbeeld het op me afrennen maar ik trek wel een grens. Als ze dichter dan 3 meter bij mij in de buurt kom verhef ik mijn stem even en als ze dan weer netjes op de hoefslag loopt beloon ik haar..
Ik zou denk ik als ik jou was gewoon zelf ook naar binnen lopen en niet buiten op hem staan te wachten, laat het hem maar lekker in zijn eentje uitzoeken, jij en zijn grote vriendin zijn lekker binnen verder moet hij het zelf maar weten.. Verder zou ik dat rondjes draaien en briezen gewoon negeren, het stijgeren klinkt als protest daarbij zou je dus je stem even kunnen verheffen, maar gewoon heel kort en hem daarna gewoon weer negeren.