niet verkeersmak te krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katoo71

niet verkeersmak te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 19:14

Dit probleem heb ik dus met mijn friese merrie, het is altijd al een dominante dame geweest maar goed dat heb ik onder controle.
Ze is sinds een half jaar goed onder het zadel alhoewel ze soms nog flink kan bokken en echt overal boze kabouters ziet Clown .Maar goed eens even uitstappen op de weg lukt dus echt niet ze is zo gespannen ,hals erop en echt helemaal flippen, aan de hand als je erop zit, het is gewoon echt gevaarlijk.
Met dit weer kan ik weinig in de bak doen helaas is onze bak niet regenproof en met de pony kan ik dan wel lekker langs de weg gaan lopen als beweging maar mijn paard is dus een ander probleem.
Ik weet gewoon niet meer hoe het aan te pakken het lijkt wel alsof ze het ook nooit gaat leren .
Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt en hoe hebben die dit aangepakt ik wil zo graag eens verder met haar dan de stal en de bak.
Ze kruipt echt helemaal in mij hangt tegen mijn arm aan tot die zeer doet ze flipt helemaal staat op de achterbenen dus ben ik altijd weer snel thuis.
Graag advies anders ben ik bang dat ik toch voor de rest aan de bak blijft verbonden.

Wesco

Re: niet verkeersmak te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:15

en als met een ander paard erbij de straat op gaat?

idijkzeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:18

Hoi Katoo71, ik denk ook dat je eens met iemand samen naar buiten moet proberen. Ik rij zelf een 7-jarige merrie die erg druk is, en buiten bijna niet te houden. Wanneer is met een wat oudere ruin naar buiten ga houdt ze zich een stuk rustiger. Bovendien stap ik alleen maar, ze wordt drukker van draven dan van stappen, dus eerst maar eens rustig blijven. Ik moet zelf ook opletten dat ik rustig blijf, hoe zenuwachtiger ik word, hoe drukker zij gaat doen... hou dat ook goed in de gaten...

Ik ben benieuwd of het beter gaat als je met een (klein) groepje gaat.

Groet, Isolde

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:18

Ja idd probeer het een keer met een ander paard erbij, dan natuurlijk wel een brave en die niet zo snel meeloopt.
Ik heb het geluk dat mijn jaarlingen aan een doodlopende straat staan... Ik oefen daar dus ook om ze verkeersmak te maken.
Dus misschien een rustige straat kiezen om te oefenen?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:23

zoals hierboven al gezegd zou ik gewoon eens een aantal keren met een bomproof paard meegaan, zo heeft mijn merrie die echt buiten overal bermkabouters, asfaltkobolten en noem maar op ziet ook geleerd dat het eigenlijk best leuk is om iets anders dan de bak te zien. nog steeds is het niet echt leuk om met haar alleen op pad te gaan, maar het lukt nu in iedergeval, met dank aan de onverstoorbare hengst van een vriendin van mij.
Succes!!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:33

Boven genoemde tips zijn natuurlijk heel handig! Maar misschien heb je de mogelijkheid om haar los te gooien in een bak / paddock of iets langs de weg. Dan kan ze lekker gek doen als er een vrachtwagen fzo langs rijd. Dan heb jij er geen last van, dan is het niet eng meer Knipoog Een shet (is wel wat anders maar toch) die was ook bang voor van alles en nog wat.. Maar sinds die los ging in de bak naast een weg was het snel over Knipoog

kiirstenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:38

ja inderdaad, met een paard ernaast, in het weiland een auto, fiets, tractor ofzo laten rijden zodat ze er aan went, aan de hand lopen kan ook, je hebt heel veel mogelijkheden

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:47

Prinslover schreef:
Boven genoemde tips zijn natuurlijk heel handig! Maar misschien heb je de mogelijkheid om haar los te gooien in een bak / paddock of iets langs de weg. Dan kan ze lekker gek doen als er een vrachtwagen fzo langs rijd. Dan heb jij er geen last van, dan is het niet eng meer Knipoog Een shet (is wel wat anders maar toch) die was ook bang voor van alles en nog wat.. Maar sinds die los ging in de bak naast een weg was het snel over Knipoog

Als dit zou gaan, zou ik het ook zo doen! Mijn paard flipte ook bij alles wat voorbij kwam, logisch bij een baan waar ze tegen de 100 km/u voorbij razen... Toen hebben we tegen de straat een stuk afgespannen en hem gewoon constant hooi gevoerd tegen de omheining aan de straatkant, zodat hij daar wel moest gaan staan.
Een dikke week later kon ik met hem de straat over Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:35

Inderdaad in een weitje zetten langs de weg, dat helpt héél goed Ja

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 13:21

bedankt voor jullie reactie's, ik heb nog niet met een ander paard erbij geprobeerd op de weg te lopen dat is een goede tip. wij wonen in een dorp maar ik heb mijn wei niet aan de weg maar echt achter huis , als wij in de wei met de trekker rijden loopt dat maffe paard van mij er gewoon naast dan is het allemaal bere interessant maar dat is in haar eigen omgeving zodra we dus de weg opgaan is het vreemd en fipt ze helemaal. ik het zeker proberen met het buurpaard erbij die is erg nuchter .

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:32

Samen met een ander paard is zeker een goed idee!! Let er wel op dat, hoe moeilijk het ook is, je er heel ontspannen op zit. Er is niets aan de hand, jullie gaan niets eng doen en hebben dit al 100x vaker gedaan... Haha! Moeilijk, maar heel belangrijk!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:53

Ja en als je een paar keer met je buurpaard voorop gegaan bent niet vergeten dat ook eens om te draaien zodat ze zich niet kan verschuilen. Anders kan je straks niet meer zonder buurpaard de weg op. Misschien is het ook een goed idee om als je eenmaal bezig bent met buurpaard ook met haar alleen dat stukje aan de hand nog eens te lopen. Ze kent dan de omgeving al en je zit er dan niet op waardoor zij zich toch nog een beetje achter jou kan verschuilen....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:33

Heb je als eens geprobeerd om haar in een landje te zetten vlak langs een drukke weg.

Mijn dieren zijn zo bomrpoof daardoor als het maar kan, zelfs buiten als er een ambulance met sirene's langs komt kijken ze er niet eens meer naar.

Misschein ken je iemand in de buurt met een bak of landje vlak naast een hele drukke weg.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:58

Alle tips die ik heb gelezen zijn erg goed,
maar 1 ding mis ik: hoe ben jij langs de weg?
Als jij zelf ook maar enige stress hebt (bewust of onbewust) kan het ook zijn dat je paard dit over neemt. Zelf rustig blijven is dan ook het allerbelangrijkste.
Ik snap dat dat lastig is wanneer je gewoon van te voren al weet dat ze gaat flippen, maar je kan het een paard niet aanrekeken dat ze niet rustig blijven als je het zelf ook niet bent (jij bent immers de leider).

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:54

Wij hebben een speciale training ontwikkeld om paarden maar zeker ook de ruiter verkeersmak te krijgen. Je kunt voor info even de website checken aangezien het een omschrijving is van een pagina zowat!

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 20:14

nogmaals bedankt voor de reactie's ik ga zeker even op jullie site kijken.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:54

jullie hebben het over je paardlangs de weg zetten.
Mijn vzpaardstaat in dezomer ooklangsde weg, maar zodra hij buiten een bepaald ''gebied'' komt wordt ie druk.

Ik zou las ik jou was ook veel wandelen, en idd met anderepaarden oefenen Lachen

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:05

Wennen aan verkeer door een dier langs de weg te zetten helpt wel, MAAR dat is nog iets anders als onder het zadel deelnemen aan het verkeer. Dan wordt het paard van zijn eigen erf afgehaald, uit zijn eigen omgeving en daarop kunnen dieren onzeker reageren, de ruiter is dan van cruciaal belang. Het wederzijdse vertrouwen moet hoog zijn.

Bij het wennen aan iets geldt een factor: plaats en prikkel. Een prikkel kan in de ene omgeving (plaats) worden geaccepteerd, maar in een andere omgeving nog niet. Leg maar eens een zeil in de ene hoek van de bak, uiteindelijk gaat het paard daar langs, verleg je het naar de andere hoek kan ie zich weer "dood"schrikken. Als je weet hoe je je paard hiermee kunt leren omgaan, dan ben je pas toe aan een buitenrit op een risicovolle plek.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 11:21

monya schreef:
Wennen aan verkeer door een dier langs de weg te zetten helpt wel, MAAR dat is nog iets anders als onder het zadel deelnemen aan het verkeer. Dan wordt het paard van zijn eigen erf afgehaald, uit zijn eigen omgeving en daarop kunnen dieren onzeker reageren, de ruiter is dan van cruciaal belang. Het wederzijdse vertrouwen moet hoog zijn.

Bij het wennen aan iets geldt een factor: plaats en prikkel. Een prikkel kan in de ene omgeving (plaats) worden geaccepteerd, maar in een andere omgeving nog niet. Leg maar eens een zeil in de ene hoek van de bak, uiteindelijk gaat het paard daar langs, verleg je het naar de andere hoek kan ie zich weer "dood"schrikken. Als je weet hoe je je paard hiermee kunt leren omgaan, dan ben je pas toe aan een buitenrit op een risicovolle plek.

Inderdaad, ik moet hierbij wel vermelden dat het vertrouwen tussen ons heel lang niet goed is geweest, ik heb met behulp van iemand die natural horsemanship beheerst het vertrouwen en het leiderschap weer terug gekregen.
mijn buurmeisje van 16 die mij af en toe helpt en die mijn paard echt overal langs krijgt lukt het dus redelijk maar ik heb dus die lef niet meer ( ben moeder en eind dertig dus word wat banger).
Ik ben vaak bang in de bak dat mijn paard weer last krijgt van een boksalvo en zit er dus niet vol vertrouwen op.
Ik krijg nu wel door dat ik verkeersmak maken maar even laat voor wat het is en het rijden wat beter
onder de loep moet gaan nemen.
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat als mijn buurmeisje rijd mijn paard heel druk is en als ik er dan op ga ze niet vooruit te branden is en als ik wil optreden ik merk dat ze drijgt met bokken waardoor ik alweer afhaak en dat heeft ze door natuurlijk door. Ook als ik wegloop en de ander rijd gaat mijn paard mij na hinneken en word druk dus ik denk dat ze mij wel als een soort leider ziet.
Jullie kunnen opmaken denk ik uit mijn verhaal dat ik echt een haat /liefde verhoudeing heb met mijn paard.
In ieder geval bedankt voor de tips ik ga even goed nadenken hoe ik verder ga....

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:36

Die andere paarden is in mijn optiek niet zo'n heel goed idee!
Heb je je merrie dan eindelijk zover dat ze een stukje lans de weg durft, dan weigert ze omdat ze alleen moet....
Wat wij altijd deden was de paarden op de ar en naar een groot bos toe rijden, opzadelen en gaan met die banaan....als ze dan gek doet is het risico minder groot dan langs de weg en vaak gaat het even om een klik die ze moeten maken dat het buiten het erf niet eng is.
Je schreef ook dat je een dominante merrie hebt, ligt er wellicht een stukje van het probleem binnen jullie onderlinge hiërarchie?
succes ermee

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 12:23

JJJJJJJJJJJJAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Go jij! Go jij! OK dan! ik ben vanochtend een stukje op de weg geweest .
Eerst even gereden en ze was zo braaf dus ik de weg op ,eerst 20 meter heen en weer en toen steeds verder ze vond het eerst heel spannend maar na een kwartier liep ze aan een halflang teugeltje netjes met mij erop over de weg, ik voel me echt super !

Langzaam gaat het lukken , we komen er wel. Haha!