Bij harde wind uit de wei halen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bij harde wind uit de wei halen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:48

Hallo,

Ik heb sinds een paar weken een ontzettend leuke Fries gevonden op Marktplaats, en ze zochten hiervoor een bijrijder.

Het is echt een schatje, was gelijk verliefd op hem. Ontzettend geschikt voor beginners (ik krijg samen met hem les), hij is heel erg braaf..

Alleen, wanneer het hard waait, is het soms een beetje moeilijk om hem uit de wei te halen. Ik snap dat wel, hij is dan iets 'frisser' enzo, maar omdat ik onervaren ben, vind ik het soms wel een beetje eng. Hij rent van me weg en geeft dan een bok, hij heeft tot nu toe nog nooit gebokt wanneer ik achter hem was.. Maar toch, die gedachte dat ie een bok kan geven wanneer ik achter hem sta...vind ik naar..

Ik laat hem dan altijd maar eventjes uitrazen, zorg ervoor dat ie rondjes om mij heen rent en dan komt ie vanzelf wel een keer op mij af en dan kan/durf ik het halster om te doen.
Volgens mij is dit niet zo'n super oplossing, wat vinden jullie ervan? Hebben jullie tips om iets zelfverzekerder te zijn, want ik blijf het een beetje eng vinden en wou toch graag iets sterker in m'n laarzen staan Tong uitsteken

_fiona_

Re: Bij harde wind uit de wei halen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:57

Hay, mijn paardje is als het waait ook altijd wat frisser, nou kan ik hem wel fatsoenlijk uit de wei halen maar ik moet altijd een stukje lopen van de wei naar de stal, over straat. In het begin vond ik het ook een beetje griezelig, want hij is behoorlijk groot, maar ik ben nu heel relaxt en gewoon een los teugeltje en gewoon doen alsof er niks aan de hand is. Maar dat je hem eerst even laat uitrazen is toch niet zo'n probleem, dan kan je hem daarna weer gewoon pakken toch..!?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:59

Ik laat mijn pony ook wel eens eerst uitrazen hoor Lachen
Ik smokkel wel eens als hij te blij blijft rennen: rammelen met wat biks doet soms wonderen Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:08

@ Fiona: Ja, als ik hem heb laten uitrazen, dan komt ie na een tijdje op mij af en dan blijft ie braaf stilstaan.

@Welshcobfan: Hmm, ik zal het eens proberen Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:32

Misschien kan de eigenaar(esse) je even helpen om met de Fries grondwerk te gaan doen.
Hiermee zorg je ervoor dat je nog meer de leider wordt. Wanneer dit goed gaat zal de Fries waarschijnlijk makkelijker naar je toe komen, omdat hij graag bij zijn 'leider' wilt staan. Staat de Fries alleen of met andere paarden?

Het is in ieder geval al goed dat hij uiteindelijk wel naar je toe komt!

Kirs_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:39

Niet zo onzeker he, met dit is misschien niet zo'n super oplossing! Het werkt toch? uiteindelijk komt ie wel naar je toe. Ik laat mijn pony ook altijd eventjes razen..anders loopt ze de hele wei raar te doen aan halstertouwtje (zie steigereffect enzo). Dus ik zou zeggen, niks mis mee even uit laten razen als je em daarna rustig kan meenemen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:07

Die van mij rennen ook altijd met de wind mee! Vooral in het begin van de herfst is het altijd feest. Ik laat ze meestal maar ff uitrazen, maar als ik eenmaal mijn halstertouwtje er aan heb, moet het gewoon afgelopen zijn. En dat weten ze dondersgoed zonder dat ik daar ooit veel voor heb moeten doen. (blijkbaar ben ik dominant genoeg, zonder dat ik actie moet ondernemen) Als ze dan toch nog een paar passen lopen te klieren roep ik een keer "Heej!!" en dan is het ook echt klaar.

Dus ik denk dat je moet proberen je angst van je af te zetten en te handelen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Makkelijk gezegd natuurlijk.. Maar zodra jij denkt "Ojee dit gaat niet goed" dan voelt jouw paard dat ook.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:43

Ik laat die van mij ook gewoon uitrazen als ze de dolle 5 minuten hebben. Zijn ze met rijden al mooi de ergste frisheid kwijt. Als ze gewoon na dat rennen naar je toe komt, zou ik niet beginnen met brokjes. Krijg je dadelijk een pony die alleen nog maar komt voor voer, als je dat te vaak doet.