Karakterveranderingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pattt

Karakterveranderingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 20:22

Op de site Dressuurpaarden te koop en de Engelse versie daarvan Dressage horses for sale zag ik een hengst van 3 jaar oud die volgens deze stal heel braaf in de omgang is.

Ik ben bezig met de koop daarvan maar ik vraag me af of het karakter van zo'n paard op den duur kan veranderen.

Weet iemand daar iets van?

Judje

Re: Karakterveranderingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:40

Sommige hengsten kunnen inderdaad wanneer ze wat ouder worden echte hengstenkuren gaan vertonen, zeker wanneer je de hengst laat dekken (en bij alleen maar 1 x dekken kan je hengst ook meer hengstenkuren gaan vertonen).

Maar: niet alle hengsten hebben dit en het is bij hengsten erg belangrijk om altijd de baas te blijven. Laat hengsten geen kans zien dat ze heel misschien eens de baas van je kunnen worden, want dan kunnen hengsten wat fanatieker worden in de baas willen worden dan merries of ruinen.

Maar: ook merries en ruinen kunnen door zo'n kleine kans steeds meer uitproberen. Daarmee wil ik zeggen dat ik niet echt vooroordelen heb over hengsten dat ze standaard gevaarlijker zijn dan merries en ruinen (daar heb je ook genoeg lastige tussen). Echter, wanneer ze de baas denken te worden gaan hengsten vaak van nature wat verder qua vechten dan merries en ruinen, omdat er maar 1 hengst de kudde kan leiden en er wel meerdere merries (en ook ruinen, maarja die heb je in de natuur niet) in 1 kudde voorkomen...

Ohja: castreren zou een optie kunnen zijn, al zeg ik altijd: als mijn vriendje vervelend is laat ik die ook niet castreren, maar zeker wanneer hengsten al hebben gedekt is er een kans dat de hengstenkuren niet overgaan door het castreren.

kerihuel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:25

Karakters van paarden kunnen veranderen, maar dat hoeft niet. Het is van belang dat je een goede band opbouwt met je paard. Hij moet respect krijgen voor je. Als jullie elkaar goed aanvoelen, zal hij door het vuur gaan voor je. Het opbouwen van zo'n band kost wel behoorlijk wat tijd. Dit betekent dat je, zeker in het begin, elke dag een paar uur kwijt bent (bovenop het reguliere werk, natuurlijk). Hij zal je inderdaad eerst gaan uitproberen, maar dat doen alle paarden bij een nieuwe eigenaar. Je merkt vaak al aan de manier waarop hij reageert op je als je hem voor het eerst ziet of dit het juiste paard is voor jou.

Veel succes ermee.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:23

Je kan een paard maken of breken natuurlijk. Dus zowel positief beinvloeden als negatief. Ook de omgeving speelt hierbij een rol. Heel veel factoren spelen dus mee in de karaktervorming van je paard, zowel bij hengsten als bij merries.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:16

Een hengst veranderd vaak zodra je hem verplaatst, dus van stal veranderd. Je zult de eerste niet zijn die een brave hengst hebt gekocht en eenmaal thuis is ineens enorm veel hengst. Leefomstandigheden en omgang bepalen hoe een paard vormt. Je koopt een 3-jarige, dat is net zoiets als een kind onder de 10, nog heel erg vormbaar. Het hangt dus grotendeels van jou af hoe hij zich zal ontwikkelen. Een hengst in NL is al gauw gedoemd tot een eenzaam bestaan. Ik heb zelf 6 hengsten en kan ze een sociaal leven bieden, maar als je dat niet kunt: gewoon lekker castreren en met andere paarden de weide in.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:43

Ik heb mijn hengst nu bijna een jaar en hij is qua karakter alleen maar liever en rustiger geworden. Hij was al een super brave hengst en nu hij basisopvoeding veel aandacht en liefde heeft gehad en krijgt is hij nog braver geworden in de omgang.
Hij loopt elke dag los met twee merries en heeft daardoor de kans op een sociale leven en een paardenopvoeding.
Ik ben superblij met hem en heb niks gemerkt van hengstenkuren. Er zijn ook rustige hengsten ze zijn niet allemaal hetzelfde.