hoeven uitkrabben,,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cynt_girl

hoeven uitkrabben,,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 21:56

Hey, ik heb sinds 2 a 3 weken een paardje gekregen , en ze is tijdens het opzadelen en poetsen nogal ongeduldig, ze gaat dan maaien met haar voeten, snap je wat ik bedoel? en als ik haar hoeven uit wil krabben doet ze dat ook, haar achter benen durf ik niet uit te krabben want toen ik dat laatst deed probeerde ze me te trappen,,

aan een ander vragen of ze het willen doen doe ik niet want me vriendinnen willen t ook niet en me familie is al bang voor ze snuitje,, wat moet ik nu doen? blijven proberen? en belonen als t ff goed gaat, ? t is toch belangrijk om uitgekrabben te worden? ze is nu al 2 weken niet gehoeven krabt..

wat kan hier van komen?
en hoe kan ik voorkomen dat ze iets krijgt.
hoe krijg ik het toch voor elkaar om haar hoeven uit te krabben..

p.s. het is trouwens alleen tijdens het poetsen en opzadelen tijdens het rijden kan het niet beter.

ponyparadijs

Re: hoeven uitkrabben,,

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:00

Oefenen en consequent zijn.
Als je in eerste instantie gaat oefenen na het rijden dan is ze misschien wat rustiger. En oefenen dat je gewoon aan haar benen mag komen. Haalt ze uit dan straffen. En dat consequent doen. Belonen als ze braaf is straffen als ze stout is. en als ze eenmaal toestaat dat je mag aaien voorzichtig vootje vragen. En mocht het je niet lukken dan toch maar hulp vragen van iemand die er verstand van heeft.

cynt_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 22:04

ponyparadijs schreef:
Als je in eerste instantie gaat oefenen na het rijden dan is ze misschien wat rustiger. En oefenen dat je gewoon aan haar benen mag komen. Haalt ze uit dan straffen. En dat consequent doen. Belonen als ze braaf is straffen als ze stout is. en als ze eenmaal toestaat dat je mag aaien voorzichtig vootje vragen. En mocht het je niet lukken dan toch maar hulp vragen van iemand die er verstand van heeft.

Oke bedankt,, ik zal dit proberen, ik heb ook weleens gedaan dat ze zeg maar voetje geeft krijgt ze snoepje,, maaar nu geeft ze voetjes zonder dat ik vraag moet ik blijven belonen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 00:33

Belonen en straffen kun je af met je stem. Je kunt wel aan anderen vragen of ze je paard willen afleiden wanneer jij de hoeven uitkrabt, bijv. lip kriebelen of wat hooi geven. Het moet een routine worden. Doe alles in rust en geef het de tijd.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:29

Als je van jezelf al een beetje bang bent om de hoeven uit te krabben, laat het dan eventjes iemand anders doen. Want je paard voelt dit namelijk. Inderdaad belonen en straffen wanneer nodig. Verder tips staan hierboven.

Hoe gaat het bij de hoefsmid dan? Want dan is het zeker ook een drama?
Hoe was ze bij de vorige eigenaar?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:42

cynt_girl schreef:
ponyparadijs schreef:

Oke bedankt,, ik zal dit proberen, ik heb ook weleens gedaan dat ze zeg maar voetje geeft krijgt ze snoepje,, maaar nu geeft ze voetjes zonder dat ik vraag moet ik blijven belonen?

Niet blijven belonen als ze het uitzichzelf doet. Zo probeert ze alleen snoepjes te krijgen. Gewoon negeren Lachen

marieke14122

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:59

nog een tip voor de achterbenen; pak een katoenen halsterlijn (niet tekort), leg hem om de kootholte heen, ga naast de buik staan, kijk hierbij naar het been dat je wilt optillen, til via de lijn de hoef op en je paard kan maaien of trappen zonder dat jij geraakt word en ze ervaart dat het geen zin heeft omdat er niets anders gebeurd dan dat haar been in de lucht hangt. belangrijk is wel zodra het paard iets toegeeft door te ontspannen of niet maait of schopt haal je direct de druk eraf (beloning) succes en heb vertrouwen in jezelf dat is halve werk.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:06

oefenen en belonen als ze het goed doet.
waarschijnlijk wil ze niet na jou trappen maar word ze ongeduldig en wil ze haar been los trekken en dan kan het soms lijken alsof ze wil trappen.
begin gewoon met het voetje op te tillen, hou het niet te lang vast en laat los voor ze gaat trekken of trappen, en beloon haar dan.
probeer het voetje steeds langer vast te houden en werk zo na uitkrabben toe.
het kan geen kwaad als ze een tijdje de hoeven niet uitgekrabd krijgt, beter van wel natuurlijk maar als het niet gaat dan maar even niet.
het is belangerijk dat jullie elkaar gaan vertrouwen en er zijn gewoon wel wat paarden die wat vervelend zijn met hoeven krabben omdat ze niet graag willen dat er iemand aan de benen zit.
probeer anders toch iemand op te zoeken die je kan helpen, desnoods een smid Knipoog

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:57

dat deed mijn paardje ook.
ik heb toen zijn hoef vast gehouden. ik werd helemaal door mekaar geschud, maar het heeft geholpen.
nu tilt hij braaf zijn hoef op en houd hem netjes stil

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:04

Je moet echt streng zijn, en als ze braaf is belonen met je stem.
Je kan straffen met een boze stem maar als dat niet helpt dan mag je best met je hand een tik geven jij bent de baas. En nooit belonen met een snoepje want dan gaat ze alleen maar bedelen. en vraag iemand om je te helpen hiermee.

succes met je paardje veel plezier.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:42

Een paard is een vluchtdier, dus als jij zn hoeven vasthoudt kan het paard niet weg rennen voor als er wat mocht gebeuren. Dus als jullie pas zo kort 'bij elkaar zijn' kan het zijn dat het paardje je nog niet helemaal vertrouwd. Dat is normaal en dat moet groeien. De tips die zijn gegeven zijn zeer goed.

marieke14122

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:13

denk ook eens aan een workshop bodywork (www.demaesberg.nl) of cursusgrondwerk (www.dressuurnatuurlijk.nl via emiel voest) helpt het vertrouwen op te bouwen bij paard en eigenaar (gaat niet specifiek in op het hoefkrabben)

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:38

ik zou het wel blijven proberen, maar weet natuurlijk niet wat je paard doet enzo, ik zelf zal hem meteen een knal geven als die dat bij mij flikt, leert ie het meteen af Haha! Als het goed gaat meteen goeed belonen.. doen alsof die Z geworden is ! Haha!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:12

Wat denk je zelf, hoe langer je er mee wacht, hoe moeilijker het word. Ik ben ook al 2 keer raak getrapt, ook met de achterbenen, omdat hij het ook nog niet kende maar goed, hij zal het toch moeten leren, veel blijven oefenen, goed belonen en dan komt het vanzelf, hij trapt nu ook niet meer.
En als je het zelf niet aan durft, laat het dan een ander doen Lachen.

Swingy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:18

Mischien een volwassen de eerste paar keer goed laten aanpakken ?

max_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:53

IK had dat ook maar je moet het been niet opzij trekken dat deed ik teminste fout Greetx max

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:54

VSW --> OPG.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:08

Als je de hoef probeert te pakken moet je daarna je hand ontspannen, je moet wel door blijven gaan met proberen! en niet belonen als ze gewoon voetje geeft zonder dat jij het vraagt! waarschijnlijk heeft ze in de gaten dat ze toch wel iets lekkers krijgt als ze je een voetje geeft!
Als ze wel een voetje geeft wanneer jij het wil, goed belonen met je stem liever niet met een snoepje, daar krijg je waars. ook problemen van!