Toch maar even omhoogschoppen want de reading is er !!!
Ik had dit niet verwacht maar ik kan mij er helemaal in vinden.
Met dank aan Nancy, deze reading heeft al mijn verwachtingen overtroffen!
Hier de reading met Varona.
Pittig dametje, Varona, veel hormonen, soms erg onrustig, ik krijg het gevoel dat ze nooit rustig een dutje kan doen, omdat ze alles in de gaten moet houden, ze heeft enorm veel onrust in haar lijf zitten..
*Klopt helemaal.
Ikzelf heb het vermoeden dat Varona erg veel last heeft van de hormoonhuishouding en dat dit haar onrustige gedrag veroorzaakt, ze kan er eigenlijk zelf niets aan doen, haar lichaam geeft dit zo door en daar reageert ze eigenlijk op, alles borrelt en broeit van binnen als het ware.. zie het als een adrenaline stoot, zoals wij mensen dat wel eens ervaren als we iets spannends gaan doen.. dat gevoel is het wat Varona doorgeeft.
at beeld klopt wel met wat wij zien.
Dominant vind ik haar niet, eerder erg meelevend en zorgzaam, een eigen veulen zou voor Varona zeker wat rust kunnen brengen in haar leventje en in haar hormoonhuishouding. Even een vraagje, worden er wel eens veulens geboren op stal of staan er erg jonge paarden in haar omgeving misschien, ik heb het idee dat deze nou juist haar reacties verergeren, zeker als het andere dier nog geen twee jaar is, moedergevoelens die erg opspelen en waar ze geen controle over heeft. Ze reageert eigenlijk vanuit moedergevoelens, zo moet ik het omschrijven.
*Afgelopen voorjaar is er een veulen geboren waar ze gek op is. Ze heeft dat beestje compleet geadopteerd.
Op stal zie ik haar helemaal onrustig zijn, ze heeft dan totaal geen controle over de situatie en omdat ze opgesloten staat, is er al helemaal geen mogelijkheid om iets te ondernemen, dan maar wat staan draaien, herrie maken en zichzelf vooral erg vervelend te voelen, ook hier dus het gevoel geen controle te hebben over de situatie waar ze zich in bevindt. Ik zie haar met een lange nek de boel in de gaten houden, van links naar rechts te koekeloeren en vooral haar oren te spitsen als er ergens geluid vandaan komt. 's Nachts gaat het wel, omdat er dan wat meer rust is op stal, maar ook dan krijg ik toch ook het gevoel dat ze haar rust niet krijgt, ook hier is ze erg alert op haar omgeving. Ze mist dus eigenlijk wat rust in haar leven en daardoor wordt ze erg geleefd eigenlijk.
*In de nacht is ze inderdaad iets rustiger, haar box blijft dan schoner en ze eet beter.
Vanuit haar verleden komt dit gedrag niet, deze is namelijk goed geweest en krijg ik geen trauma's door of iets dergelijks waardoor ze zich zo voelt in een bepaalde situatie. Wel krijg ik ook hier veulens door, weet je waar ze vandaan komt en of daar veulens werden geboren of dat daar veulens stonden?? Heb je enig idee hoe haar moeder was, ik heb namelijk het idee dat ze heel erg beschermend is grootgebracht door haar moeder, ze was best streng voor haar, en daar was ze erg van onder de indruk, zeker de eerste weken van haar leven.. Hier zou het namelijk wel vandaan kunnen... de opvoeding..
* Ze is geboren bij een fokker die elk jaar zo'n 40 veulens heeft en daar in de kudde opgegroeid tot ze 2,5 was. Haar moeder is al dood maar ik kan mij wel indenken dat een merrie die haar veulen grootbrengt in een kudde met oa een dekhengst beschermender zal zijn naar haar veulen.
Verder geen rare dingen met haar gebeurd wat betreft mensen of andere nare dingen waar ze last van zou kunnen hebben.
Ook lichamelijk voelt ze verder goed aan, geen mankementen of pijntjes waar ze last van heeft waar haar gedrag vandaan zou kunnen komen. Wel vind ik de hormoonhuishouding problematisch bij Varona en ik zou dit zeker wel een keer laten nakijken door een dierenarts. Weet eerlijk gezegd niet hoe ze dit doen, waarschijnlijk middels bloedtesten of iets dergelijks, maar het moet te onderzoeken zijn volgens mij. Verder zou een eigen veulen wel wat rust kunnen brengen in haar lichaam en op haar gedrag, zodat ze zich kan concentreren op haar eigen kindertjes.. Ze ziet alles om haar heen als haar kinderen waar ze goed voor moet zorgen en als daar iets in gebeurd wat ze niet plaatsen kan, raakt ze lichtelijk in paniek, en weet zich geen raad met de situatie, heb dan ook het idee dat je haar niet tot rust kan brengen en dat er verder ook geen kontakt mogelijk is met haar...
* Lichtelijk panisch en bijna geen contact mogelijk is heel herkenbaar, je moet dan echt tegen haar schreeuwen wil ze merken dat je bij haar bent.
Toch zul je wel zien dat het wel zal gaan verminderen, in de loop der jaren, als ze een jaar of 8 is, zal ze wat meer stabiel worden daarin, maar goed, dat is nog 3 jaar verder..
Met rijden, is Varona dan makkelijk afgeleid ook, ze heeft namelijk moeite haar concentratie langer dan 10 minuten vast te houden, waardoor het misschien soms best moeilijk is haar nieuwe dingen te leren, ze onthoudt het wel, maar is het dan ook weer snel vergeten, omdat haar aandacht er niet altijd voor 100% bij is. Doe alles op je gemakje, maar ik heb wel de indruk dat je dit ook daadwerkelijk doet, ik heb niet de indruk dat er ergens met rijden iets stoort op haar lichaam, danwel dat ze erg snel afgeleid is door haar omgeving. Lichaam werkt verder wel oke, geen botproblemen, wel makkelijk spieren die vast zitten door wat spanning, maar daar kun je aan werken tijdens het rijden. Alles stapje voor stapje leren en niet eerder iets nieuws gaan doen voordat ze het echt goed begrijpt, dit voorkomt voor later toch wel wat probleempjes op technisch gebied.
* Ze gaat tijdens training inderdaad al snel bakkabouters zien en het is dan moeilijk om haar bij de les te houden.
Verder is het ook wel een laatbloeier wat betreft haar groei, nog 1 jaartje rekening houden met haar groei en dan vooral de spieren die nog moeten aansterken. Vooral de rugspieren en achterhand zijn hierbij nog wat achter.
* Dat komt van haar vaderlijn, allemaal paarden die lang blijven groeien en pas laat volwassen zijn.
Varona haar hengstigheid moet vrij heftig zijn, dat kan haast niet anders... erg veel verandering van gedrag en zeker 1 week voordat ze hengstig moet gaan worden, dan is het erg herkenbaar en ik krijg hierbij ook extra spierspanning door, je kunt het dus voelen tijdens het rijden.
* Hier merken wij niet veel van, ze toont niet extreem maar kropt het blijkbaar wel op want de spierspanning is wel herkenbaar, verder reageert ze heel extreem op de hengstigheid van andere merries, die wil ze wel bespringen.
Varona zit ondanks haar onrust toch wel goed in haar vel, hoor, grotendeels hoort dit gedrag wel bij haar en zul je dit er ook niet geheel uit gaan krijgen, al zie ik het wel gaan verminderen als de hormoonhuishouding wat meer stabiel is. Het kost haar gewoon ontzettend veel energie, die ze beter voor haarzelf kan gebruiken om goed uit te groeien, het belemmert dus een beetje haar groei ook.
* Graatjemager!!!
De trailer is eigenlijk hetzelfde verhaal, geen controle hebben over de situatie, ze ziet dan ook niets meer gebeuren, maar hoort wel een heleboel om haar heen, waar ze niets van wil missen en zelfs wil ingrijpen als ze dat nodig vindt.. Dus het opsluiten in dat kleine hokje op wielen is voor haar drama.. zo snel mogelijk weer uit dat ding, krijg ik ook zo door.. doet ze dat ook? Zorg ervoor dat ze zoveel mogelijk kan zien onderweg, dus grote raampjes en ik zou de achterkant open laten boven de klep, zodat ze toch nog wat kan zien. Verder is het toch belangrijk eerst wat rust in haar lijf te krijgen, dan iedere keer te moeten "vechten" om haar dingen te laten doen, ze kan er gewoon echt niets aan doen in dit geval.
* Met 80 km. p.u. eruit en altijd achterom kijken.
Tussen jullie is er zeker de klik, ze vind je aardig en ik heb het idee dat jij haar ook erg leuk vindt. In Varona schuilt toch ook wel wat talenten hoor, op dressuurgebied. Weet niet of je dit eruit wil halen bij haar, maar mocht je de ambitie hebben, zeker proberen.. Varona vind werken leuk, maar toch weer het onrustige in haar lichaam wat haar soms weerhoudt om juist te presteren...
* Ze mag graag werken, absoluut en ik vind haar zeker een schatje.
Gezond is Varona... daarin kan ik gewoon niets vinden, haar lichaam voelt goed aan en ik krijg geen pijnen door of andere problemen van binnenuit. Hou de voorbenen wel even in de gaten, ze lijkt makkelijk te hangen op 1 kant, er zit een storing aan de linkerkant van haar lichaam/ voorbeen. Het zit vrij hoog en zou te maken kunnen hebben met spieren ook, een verdikking van een spier... makkelijk overbelast.
In haar linkerschouder heeft ze afgelopen zomer een stalen pen gehad, vieze wond die weken nodig heeft gehad voor de ontsteking er zelfs maar uit was.
Verder een leuk paard, hoor, goed karakter ook verder, zit geen kwaad in.
*Klopt helemaal, ze is goudeerlijk en zal nooit gemeen zijn naar mensen.