uit angst niet in de trailer willen, hoe los jij het op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

uit angst niet in de trailer willen, hoe los jij het op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 15:42

Mijn verzorgponytje (mini appaloosa) durfde een tijdje terug niet de trailer in. En hoe kwam dat? Nou, gewoon omdat ie er bang voor was. Hij was namelijk een keer onder het rijden gevallen, omdat de trailer zo erg heen en weer ging. Dus de volgende keer durfde hij er niet meer in. Hoe gingen ze dat aanpakken? Hij moest er immers toch in. Ze gingen met de longeerlijn om de kont van Shendie heen, en dan als het ware de trailer in trekken. Daardoor is hij nu ook nog eens bang voor de longeerlijn. Gisteren, toen moest hij weer de trailer in, heb ik hem gerusteld en duidelijk gemaakt dat het niet eng was, en hij liep er gemakkelijk in. Maar de eigenaar had voor de zekerheid toch de longeerlijn meegenomen. Ik vind deze manier onwijs slecht! Hij liep er dan wel in, maar het had ook gekund dat hij nu alleen maar banger zou zijn. Dat ie alleen maar meer in paniek zou raken. Waarom doen ze niet, dat het paardje elke week even de trailer in en uit loopt. Tot dat ie zijn angst kwijt is. Maar niet zo dwingen. Want ze zijn er toen ook 2 uur mee bezig geweest om hem er in te krijgen.. Nu hoorde ik dat deze manier wel vaker wordt toegepast. Wat vinden jullie ervan?
Hoe zou jij het oplossen, of hoe heb je de het ooit opgelost?
Ben benieuwd.

saskiakefie

Re: uit angst niet in de trailer willen, hoe los jij het op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 15:43

oh ja, de pony is 2 jaar. Lachen

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:09

dat doen ze wel vaker hoor.

oke misschien niet de beste manier
maar toch

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:06

lisaamor schreef:
dat doen ze wel vaker hoor.

oke misschien niet de beste manier
maar toch

haha, ja daarom juist Knipoog

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:08

voer?? mijn paardjes zijn altijd te lokken met voer,,, Tong uitsteken en ja, geruststellen vind ik het diervriendelijkst..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:10

nanette_bokt schreef:
voer?? mijn paardjes zijn altijd te lokken met voer,,, Tong uitsteken en ja, geruststellen vind ik het diervriendelijkst..

Ja, dat is gisteren dus ook gelukt. Knipoog

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:12

Oke;)

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:21

Het is niet de diervriendelijkste manier maar is laatst ook bij mijn pony gebeurt ze liep er altijd zo op en heeft geen nare ervaring en toen wilde ze er ineens niet meer op...
dus longeerlijn er na een poos achter en na een hoop gedoe stond ze erop, allee hierbij heeft ze zichzelf wel zo aangetikt dat haar been een beetje bloedde maar was snel weer over en ga het vrijdag weer proberen en dan zonder.
Ik ken ook een paard deden ze altijd met twee longeerlijnen...

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:23

ik doe het ook meestal met touwtjes achter de kont langs, maar die van mij gaat er uit protest niet in, niet omdat hij bang is. dan is dit denk ik de beste manier, maar dan moet je het wel zo doen dat je je paard geen pijn doet, maar alleen zorgt dat hij niet achteruit kan lopen! ik weet niet hoe de eigenaar van jou verzorgpony het deed?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:28

Ja, met de longeerlijn als het ware om de kont heen, en dan trekken, dat ie er wel in moet gaan. Zo heeft ie het verteld, ik was er toen zelf niet bij.
Maargoed als je zeker weet dat het niet uit angst is, geeft het niet. Lachen

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:29

mijn paard is ook een lange tijd bang geweest van de trailer, ook omdat hij er eens in is gevallen.
toen hebben we ook geprobeer dmet een longeerlijn, gevolg, hij werd nog banger dan daarvoor.
het is gelukt door gewoon te oefenen.
er naartoe lopen als hij stopte, geruststellen en terug doorlopen en tot aan de klep gaan.
stopt hij weer, laat hem even kijken en beloon(geef desnoods eens een koekje)
ik heb toen geprobeerd of hij wou doorlopen op de klep, maar dat wou hij niet dus heb ik zijn been genomen en op de klep gezet.(weer uitbundig belonen)
en zo vaak geoefend, als hij er dan eindeljik opstond even laten staan en er weer af.
oja, hij daarna vond hij het leuk om er braaf op te gaan en voor je de bar achter hem kon dichtdoen stond hij weer buiten.
dat hebben we opgelost door met twee mensen klaar te staan aan de klep om deze direct dicht te doen als hij er op staat.
naja ik hoop dat je er wat aan hebt.

greetz

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:41

oke, fijn dat het gelukt is Lachen

Pinky_Loesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:09

xSharonax schreef:
ik doe het ook meestal met touwtjes achter de kont langs, maar die van mij gaat er uit protest niet in, niet omdat hij bang is. dan is dit denk ik de beste manier, maar dan moet je het wel zo doen dat je je paard geen pijn doet, maar alleen zorgt dat hij niet achteruit kan lopen! ik weet niet hoe de eigenaar van jou verzorgpony het deed?

Het lijkt misschien alsof je paard niet bang is maar het komt altijd van uit angst. Bij mijn paardje dacht ik ook dat het protest was maar het bleek ook gewoon angst te zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 20:12

Pinky_Loesje schreef:
xSharonax schreef:

Het lijkt misschien alsof je paard niet bang is maar het komt altijd van uit angst. Bij mijn paardje dacht ik ook dat het protest was maar het bleek ook gewoon angst te zijn.

Ja, inderdaad, ik ben het met je eens. Lachen
Mensen denken te snel dat het paard "eigenwijs" is, terwijl het vaak angst of pijn is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:13

Met veel geduld en belonen als ze erin lopen.

Pinky_Loesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:15

Probeer je paard eens op de monty roberts manier te laden, dus ervoor zorgen dat je paard alleen maar naar achter kan en net naar de zijkant door je trailer langs de muur te zetten en dan aan de andere kant een hindernis. En er voor zorgen dat je paard mee wil lopen. Elke keer je paard weer terug zetten en dan weer een paar passen naar voren en weer terug. Op de trailer gaan staan en dan vragen of je pard naar voren wil stappen, druk geven op de lange en weer los laten. Geen druk houden!!!!
[size=18]HEEL VEEL SUCCES!!!![/size]

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 17:15

oke, bedankt Lachen

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:45

Het kan een kwestie zijn van geen vertrouwen, geen leiderschap. Mijn zus dr paard heeft een keer in de trailer zijn hoofd gestoten, en durfde er ook niet meer in. Daarvoor ging ie er ook altijd super in. Ze is toen in training geweest, omdat ze haar paard toch echt de trailer in moest krijgen voor school. Bij de training is er verteld dat er geen leiderschap/wederzijds vertrouwen was. Ze heeft toen lange tijd grondwerk gedaan, wat ontzettend goed heeft geholpen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:50

heeeeeeeel veel geduld hebben

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 19:14

oke, bedankt Lachen Lachen

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:07

Hoi
Heel logisch dat je paard wat angsten van een trailer heeft. Meeste paarden hebben het trouwens, is vrij natuurlijk, daar een paard claustrofobisch is!
Maar toch kan je hen laten inzien dat het niet zo eng is dan het lijkt. En je paard er dan opdwingen met zo van die touwen aan zijn kont, sorry dat is in mijn ogen compleet verkeerd.
Stapje voor stapje dichter bij de trailer gaan en telkens belonen is volgens mij het beste. Als hij door heeft dat er niets eng aan is, en hij er telkens na een tijdje er toch terug af mag kan je zelf er mee gaan spelen; en hem er is opsturen. Voor voorbeeld kijk eens op www.naturalhorsemanship.be.
Mijn paardje ging er zo vanzelf op dat ik dacht: zou je dat ook alleen kunnen. en ja hoor. ze vond het zelfs leuk na een tijdje.
Veel geduld hebben en beloon al het positieve gedrag dat naar de trailer toe is. En werk in stukjes, probeer je paard niet op een dag op die verdomde trailer te krijgen. Denk, als hij vandaag op een meter afstand rustig kan staan, doe ik morgen op een halve meter, de dag erna is met voorbenen erop en misschien eind deze week er volledig op. Kan hij erop, dan mag hij er direct terug af, morgen moet hij een minuutje blijven staan, dag erna iets langer, en misschien eind deze week doe ik die klep is dicht. ZO went je paard er rustig aan, en ga je jezelf niet te hard forceren, je hebt tenslotte alle tijd van de wereld.
Vaak oefenen mensen te weing trailerladen, en doen het enkel wanneer ze echt weg moeten, hierdoor zit er teveel druk op, wat het paard ook voelt en beangstigend vindt. Train daarom geregeld je trailerladen.
Groetjes

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 19:26

Bedankt Marilyn!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:07

saskiakefie schreef:
Mijn verzorgponytje (mini appaloosa) durfde een tijdje terug niet de trailer in. En hoe kwam dat? Nou, gewoon omdat ie er bang voor was. Hij was namelijk een keer onder het rijden gevallen, omdat de trailer zo erg heen en weer ging. Dus de volgende keer durfde hij er niet meer in. Gisteren, toen moest hij weer de trailer in, heb ik hem gerusteld en duidelijk gemaakt dat het niet eng was, en hij liep er gemakkelijk in. Maar de eigenaar had voor de zekerheid toch de longeerlijn meegenomen. Ik vind deze manier onwijs slecht! Hij liep er dan wel in, maar het had ook gekund dat hij nu alleen maar banger zou zijn. Dat ie alleen maar meer in paniek zou raken. Waarom doen ze niet, dat het paardje elke week even de trailer in en uit loopt. Tot dat ie zijn angst kwijt is. Maar niet zo dwingen. Want ze zijn er toen ook 2 uur mee bezig geweest om hem er in te krijgen.. Nu hoorde ik dat deze manier wel vaker wordt toegepast. Wat vinden jullie ervan?
Hoe zou jij het oplossen, of hoe heb je de het ooit opgelost?
Ben benieuwd.

jij heb het goed opgelost, gewoon een paar keer laden er in er uit er weer in weer er uit, net zo lang tot hij er rustig in blijf staan, dan later weer eens gaan rijden, misschien moet de gene die de trailer rijd wat rustiger door de bochten rijden, een paard of pony valt niet zomaar om.
Er word ook overal voor getraind, behalve voor trailer rijden en laden, is altijd hup er in en scheuren.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:15

Piietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:33

ik heb het probleem ook ga dit even volgen.