Paard opnieuw opvoeden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aspirer

Paard opnieuw opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 13:22

Kan dat, een paard opnieuw opvoeden? Ik heb een haflingermerrie(Nynke, is eerst van Many hier op bokt geweest). Ze vertoont heel erg dominant gedrag. Tuurlijk ga ik er wel tegenin en ik laat niet over me heenlopen maar bv als ze haar tanden in me zet en ik straf haar krijg ik gewoon een mep of nog een hap. Ook staat ze totaal niet stil met poetsen, oren plat in dr nek als ik met een borstel aankom. Juist bij poetsen en hoefjes uitkrabben bijt ze me. Korter vastzetten helpt niet.
Dan heb ik ook nog bij longeren dat ze dwars door me heen loopt. Dit gebeurt altijd als ik van hand wil veranderen. En Nynke wil altijd maar 1 kant op en dat is linksom.(tegen de klok in).
Verder is ze bokkerig met rijden en straffen is nog meer bokken.

Nu lees ik heel vaak op bokt dat een probleempaard ineens is omgekeerd tot een superbraaf betrouwbaar paard. Dan denk ik: dat wil ik ook..... Ik wil niet constant ruzie maken met Nynke, ik wil ook gewoon lief knuffelen en lekker rijden zonder dat ze me er zsm af wil krijgen.

Ik sta op een africhtingsstal, maar daar hebben ze al gezegd dat dit niet echt een goed paard is voor mij om te rijden Huilen Kortom: ze denken dat ze altijd dat gedrag blijft vertonen. En ik wil HEEL graag aan Nynke werken om haar weer goed te krijgen maarja met een stal die er niks in ziet schiet dat niks op..... Verdrietig

Weten jullie misschien een goede stal waar ze veel ervaring met dit soort paarden hebben? Hebben jullie ook verhalen over paarden die eerst net als Nynke waren maar nu anders zijn?

Alvast bedankt Bloos

isaja

Re: Paard opnieuw opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:30

Hoe oud is Nynke??

En heeft ze dit gedrag ook vertoond bij de vorige eigenaar?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:51

Die respectlloosheid tegenover jouw als je er naast staat, daar valt genoeg aan te doen, en tegen het bokken bij correcties ook, ik vraag me alleen af of jij wel de aangewezen persoon bent om dat aan te pakken. Als jij een lief knuffelpaardje hebben wilt, ga je dat waarschijnlijk in deze merrie niet vinden, en je zult altijd op je strepen moeten blijven staan als je met haar bezig bent.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:54

De vragen van isaja zijn inderdaad wel van belang.

Toch kan het zeker zo zijn dat paarden eerst onhandelbaar zijn en later erg braaf. Dat was mijn verzorgpony vroeger ook. Het was toen ik begon een zeer dominante 5jarige New Forest ruin die ook nog eens was mishandeld. Hij stijgerde wel 10 x op een dag in het begin en was zo gestressed dat stilstaan met poetsen niet wou lukken. Reed je zonder zweep dan had je hem totaal niet nodig, reed je met, dan ging meneer in protest.
Doordat hij mishandeld was, had hij niet veel vertrouwen in mensen. Toen ik na een half jaar zonder zadel met alleen een halster met 2 touwen ging springen en hij door kreeg dat ik niet goed zat na de landing deed hij zijn achterbenen zo de lucht weer in direct nadat ze geland waren. De 3e keer dat mr. dit deed werd ik pissig en liep ik op hem af hierdoor kwamen al zijn angsten weer boven waardoor hij weer ging stijgeren. Het probleem bij zijn stijgeren was ook dat hij altijd echt met zijn voorbenen begon te maaien en dit keer dus ook, alleen had ik nu een hoefafdruk in mijn gezicht staan. Hij stond daarna aan de andere kant van de bak te shaken omdat hij bang was dat ik hem zou straffen (dat was echt zo'n zielig gezicht...), dat heb ik dus niet gedaan (zijn eigen angst leek me meer dan genoeg straf) en vanaf de dag erna had ik een 100% betrouwbaar niet meer paniekerige verzorgpony die zelfs niet meer bang was voor de zweep en zelfs stil kon staan met poetsen en vanaf dat moment eigenlijk alles goed vond.
Totdat ik 2 jaar later 1 week op vakantie was. Ik kom terug en alle spullen lagen anders en ik was weer 2,5 jaar terug in de tijd... Dat is voor mij toen de reden geweest om er helaas mee te stoppen, maar ik kon het toen niet opbrengen om weer het hele riedeltje met hem te doorlopen, wetende dat wanneer ik er niet ben het weer fout gaat. Daarnaast besefte ik op mijn 15e toen ik stopte meer wat de gevaren waren dan dat ik dat 2,5 jaar terug besefte.

Als de pony zo dominant is zou ik met hem gaan grondwerken. Over grondwerk kan je via de zoekfunctie heel veel informatie vinden en ook via Google zul je waarschijnlijk vele sites vinden hoe of wat. Ook zijn er diverse boeken en DVD's over te vinden.

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 17:04

isaja schreef:
Hoe oud is Nynke??

En heeft ze dit gedrag ook vertoond bij de vorige eigenaar?

Ze is 5 jaar en heeft dit gedrag ook bij haar vorige eigenaar vertoond..... Dat was ook de reden van verkoop

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:27

Ik zou zoals eerder opgenoemd aan grondwerk doen en heel consekwent zijn. Ik zou je in dit geval adviseren om aan Parelli te gaan doen (maar vraag daar dan advies bij).

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:49

Volgens mij kun je een paard opnieuw opvoeden.
Ik heb ook zo'n moeilijk paard. Ze is erg dominant en probeert je de hele tijd uit. Iets waar ik totaal niet mee om kon gaan. Ik werd steeds onzekerder en op een gegeven moment zelfs bang voor haar. Toen ze een keer ontsnapt was, kreeg ik haar niet meer te pakken. De buurman heeft haar toen moeten vangen (hij is heel goed met probleem/moeilijke paarden) Hij was even 5 minuten met haar bezig en ze deed helemaal niets meer fout.
Met iemand erbij zou het met mij en mijn pony misschien nog wel goedkomen maar ja ik moet het ook alleen kunnen. Dus ik heb besloten haar te verkopen. Ik heb er vaak nog over gedacht. Of toch houden en weer opnieuw beginnen. En waarschijnlijk had ik er ook veel van kunnen leren. Maar ik heb er gewoon de energie niet meer voor. Ze gaat nu hopelijk naar iemand die er wel mee om kan gaan en er lekker mee kan rijden enzo.

Dus als ik jou was zou ik gewoon kijken of je iemand in de buurt hebt die je ermee kan helpen. En dat je er zelf ook veel bij bent. Daar kun je het meeste van leren. In ieder geval heel veel succes!

johnannet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:13

Het heropvoeden van een paard kun je in een uurtje klaren vermits je consequent en doeltreffend je paard een paar regels van respect voor je bijbrengt
Makkelijk gezegd echter zo zit het niet in elkaar.

Aan de halster en laat het paard naast je lopen, op het moment dat het paard je wilt bijten blok je het paard met je elleboog af. Zij heeft niet jouw ruimte te betreden. Jouw ruimte is de plek tussen jouw en je paard dus komt haar hoofd naar jouw met de wil om te bijten, elleboog vanonder richting paard.
Deze oefening legt de basis van het krijgen van respect voor jouw ruimte en ga hiermee door totdat ze niet meer bijt en netjes doet lopen aan de lijn. Vanzelfsprekend is het dat je goed gedrag beloont.
Hoe meer ze zich verzet hoe harder je moet blokken.

Laat je niet verleiden om kwaad te worden want dit werkt averechts.

Dit paard heeft gewoon een tijd kunnen doen wat ze wilde en niet de juiste harde hand gehad. Laat zien dat je een leider bent en wees consequent

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:23

Vindt het altijd heel moeilijk om te oordelen hoe of wat als je het paardje en de eigenaar niet kent.......maar vindt het nogal wat om haar te kopen als je al van te voren weet hoe moeilijk haar gedrag is...........kan het ook als een uitdaging zien maar dan moet je genoeg kennis en ervaring hebben in paardengedragingen en weten hoe te handelen.

Hoe gedraagt Nynke zich eigenlijk bij andere soortgenoten???
Misschien is het wat als ze een poosje in een kudde staat met een leider en kijken hoe ze daar reageert.
Kan natuurlijk ook wel dat ze dan de leidersrol overneemt maar dan weet je misschien welke stappen je dan moet ondernemen.

Momenteel is Nynke zeer dominant en accepteert ze jouw niet als leider, ook al heb je alles al geprobeerd om dat te veranderen.
Eventueel proberen opnieuw naar de basis te gaan met grondwerk etc. en vraag hulp van proffesionals laat hun jouw aanschouwen hoe jij met Nynke aan het werk gaat.
Consequent zijn en haar kort houden en heel veel engelen geduld is een vereiste

Las wel dat ze al bij een africhtingsstal is geweest en dat ze daar ook moeite met haar hadden...........maar er moet toch een reden of een fase in haar leven zijn geweest waardoor zij zo reageert.

Ben heel benieuwd hoe het verder verloopt en ga je topic nauwlettend volgen.........hoop echt dat je een oplossing vindt om samen met Nynke een goede band te krijgen.

Succes.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:06

icando schreef:
Kan dat, een paard opnieuw opvoeden?
Weten jullie misschien een goede stal waar ze veel ervaring met dit soort paarden hebben? Hebben jullie ook verhalen over paarden die eerst net als Nynke waren maar nu anders zijn?

Alvast bedankt Bloos

Dat kan wel maar je zult je wel voor 100% moeten inzetten. Het gedrag was namelijk al aanwezig voordat je haar kocht, dus is al geruime tijd bevestigd. Dit paard denkt nu dat het zo hoort. Afhankelijk van het paard en jouzelf moet gekeken worden naar wat werkt. Want je kunt bijvoorbeeld denken in straf, maar als dat niet bij jou past om straf te geven moet je dus een andere oplossing zoeken, die zijn er. Het gaat om communicatie en op een leuke manier zal een dier zich eerder geven dan alleen door straf. Waarmee ik niet zeg dat gevaarlijk gedrag niet gestraft mag worden...

Grondwerk is goed, mits je zeker weet wat je doet. Dit is een dier dat handig gebruikt maakt van de geleerde foefjes en best een eigen oplossing zou kunnen vinden voor een situatie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:10

jahoor, heel simpel Haha!:D

CNTR ALT DELETE

en je begint met een schone lei..........

Alle gekheid op een stokkie, en zonder beledigend ofzo te zijn......... maar jij bent niet de juiste persoon om dit dier weer in het gareel te krijgen........ want als je dat wel was, dan had ze dit gedrag niet vertoond bij je...

Ga inderdaad op zoek naar iemand die JOU leert dit op te lossen....... peerd weet het allemaal wel. Jij moet leren met haar om te gaan, en op zo een manier dat ze een eerlijk respect voor je heeft......... succes

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:13

misschien kan je gaan freestyle. Dat werkt best goed om je paard respect voor je te laten krijgen.

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 22:32

KiWiKo schreef:
jahoor, heel simpel Haha!:D

CNTR ALT DELETE

en je begint met een schone lei..........

Alle gekheid op een stokkie, en zonder beledigend ofzo te zijn......... maar jij bent niet de juiste persoon om dit dier weer in het gareel te krijgen........ want als je dat wel was, dan had ze dit gedrag niet vertoond bij je...

Ga inderdaad op zoek naar iemand die JOU leert dit op te lossen....... peerd weet het allemaal wel. Jij moet leren met haar om te gaan, en op zo een manier dat ze een eerlijk respect voor je heeft......... succes

Ik weet ook wel dat ik dit niet alleen kan maar de stal waar ik nu sta denkt dat dit gedrag blijft. Ze heeft bij haar andere eigenaar 2,5jaar kunnen doen wat ze wilde. Dat krijg je er echt niet zomaar weer uit. Daarom dacht ik ook aan een GOEDE stal waar ze ervaring hebben met dit gedrag en waar ze wel bereid zijn me te helpen. T is voor de rest een supermooi beestje en ook lekker actief. Maar met dit gedrag kunnen er ongelukken gebeuren en dat wil ik niet. Als het er niet uit te krijgen is moet ik haar denk ik verkopen.... Alleen ben ik dan bang voor waar ze dan terecht komt, ik wil niet dat ze nog 10x van eigenaar verandert Verdrietig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:40

ik wil zaterdag wel komen kijken, waar sta je?

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 23:13

Ik ben nu voor africhtingsstallen(speciaal vooe gedrag) aan t zoeken op google

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:19

paard hoeft het niet te leren............. JIJ moet het leren Lachen Lachen

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 23:23

Sorry maar als mijn paard mij bijt als ik niks doe dan vind ik dat de fout niet bij mij ligt..... Ik heb al gezegd dat ik dat gedrag niet accepteer maar mevrouw gaat gewoon door als ik haar corrigeer.... Dat ze de baas in de kudde is vind ik prima maar in mijn handen moet ze naar mij luisteren. Ik respecteer haar in de dingen die ze doet maar ik krijg geen respect terug. Alleen als ze eten nodig heeft gedraagt ze zich voorbeeldig. Ik mep haar ook niet als ze fout is, ik beloon haar voor het goede gedrag.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:28

Een africhtingsstal zal inderdaad niet veel helpen als je er zelf ook niet elke dag mee bezig bent om het samen met je paardje te leren. Ik zou het aanbod van KiWiKo met beide handen aanpakken als ik jou was!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:29

jawel, want jij laat het gebeuren Lachen Lachen

en jij denkt dat als je haar naar een opvoeder brengt dat het bijten dan bijvoorbeeld genegeerd wordt??? Meis ik kan je uit de droom helpen, eenmaal in handen van een corrigeerder, krijgt het dier toch zo ongeloofelijk op zijn flikker als ze alleen maar aan stout zijn denkt....... wil je niet weten.

honderden van dit soort gevallen heb ik de afgelopen 20 jaar gehad, en dat was een van de mindere kanten van mijn werk kan ik je verzekeren........... moet je paarden ontzettend op hun falie geven omdat baasje het altijd maar goed vond en nu tegen een muur oploopt met het dier, omdat ze doet wat ze gewoonweg van nature doen........ en dat is de leiding overnemen als er geen leider is.

JIJ laat het gebeuren. Paard doet alleen wat voor het dier natuurlijk is....

en daarom heb jij nu een onhandelbaar paard voor JOU Lachen Lachen

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 23:32

Ze doet ook heel erg geirriteerd met poetsen. Hoefjes niet willen geven enzo. Oke, ik wil best van haar afblijven als ze dat liever heeft maar ze heeft wel regelmatig een borstel over dr vacht nodig en hoefjes moeten ook uitgekrabt worden. In het begin stond ze niet stil maar nu ben ik zover dat ik er een rosborstel en een harde borstel overheen krijg en dat ze dan begint te drentelen. Het is een stukje vooruitgang iig en ik laat t ook blijken aan haar dat ik dat heel knap vind.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:36

dat is ook goed Lachen Lachen positief gedrag belonen Lachen Lachen

misschien is het wel een blijf van mijn lijf paard........... en dat geeft niks Lachen maar net zo goed als jij moet accepteren dat het geen knuffelkont is moet zij accepteren dat dat borsteltje echt zo af en toe moet.......... en voetjes geven er toch echt gewoon bij hoort Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:40

Een andere optie is om je paard een jaar weg te zetten om hem alles te laten vergeten wat hij heeft meegemaakt in zijn jonge leven. Want er is ergens iets verschrikkelijk mis gegaan, dat is wel overduidelijk

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 23:42

Als ik de leiding neem gaat ze tegen me in, ze is het als 2,5 jaar gewend om leider te zijn en volgens mij wil ze die rol niet aan mij geven ofzo..... Het is niet zo dat ze voor me loopt als we aan t wandelen zijn, ze loopt schuin achter me en dan leid ik haar. Longeren kan ik haar ook gewoon zonder problemen. Ze mag ook alleen iets als ik aangeef dat het mag(bijv rollen)
Maar ze blijft steeds proberen over me heen te walsen en haar zin door te drukken. Als ze weet dat dit niet mag kan ze het toch ook gewoon laten ipv steeds de confrontatie op te zoeken? Zal wel aan mij liggen dat ik dat zo denk..... Als we allebei respect voor elkaar hebben komt het best goed. Maar dan moet ik dat eerst krijgen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:48

En je verteld in het begin dat je hem niet kan longeren??
Daarbij denk je nu dat je pony een mens is, met de gedachtengang van een mens, als je zegt...qoute..als ze weet dat dit niet mag kan ze het toch ook gewoon laten.
Jammer genoeg zit een paard heel anders in elkaar.

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 23:49

Ik zou niet weten wat er mis is gegaan waardoor ze zulk gedrag vertoont....

Haar vorige eigenaar kreeg haar als 3 jarige en toen was ze poeslief. Ze hebben haar professioneel laten inrijden. Door een ongeluk op de weg(meisje wilde haar verkeersmak maken, Nynke schrok van auto, meisje kreeg hoef in haar gezicht en Nynke vluchtte) is ze bang van Nynke geworden en Nyn merkt dat natuurlijk wel. En toen heeft Nynke de leiderspositie overgenomen.... Meer weet ik niet.