Ik heb een probleem met mijn jaarling. We hebben ze nu ongeveer 4-5maand en we zijn vaak met haar bezig. Het spijtige is dat ze wel eens durft te bijten en te stampen (vooral bijten).
In het begin dreigde ze al als je nog maar in de stal kwam, maar ondertussen vind ze dit wel ok.
Bij het borstelen moet ik haar ook steeds in de gaten houden, want dan durft ze ook te bijten.
Nu had ik vandaag zo'n klein zadeldekje genomen en ik dacht ze er eens aan te laten ruiken en ze er wat mee aan te raken
(nee ik wil ze absoluut nog niet longeren, zadel opleggen, inrijden!!! Ik weet dat je een jaarling jong moet laten zijn, maar ik vind het zonde om ze drie jaar op de wei te zetten en ze dan plots te overladen met alles... ik merk dat ze stap voor stap alles heel langzaam gewoon moet worden en je kan nooit weten wanneer ze eens een deken ofzo om moet.)
Nu het probleem:
Ik liet haar dus het dekje ruiken en ze viel het dekje aan
Ze bleef er in bijten, legde haar oren plat, ging achteruit, kwam terug op er weer in te buiten en het bleef zo duren tot ik het dekje weglegde...
Het lijkt me dat ze dit doet omdat ze bang heeft? Zou het kunnen?
Zou ze echt alles gaan 'aanvallen' wat nieuw is puur uit angst?
Iemand tips?
Samen met een andere jaarling.
), dus vervelen doet ze zich op stal ook niet.
)
Ze had tot vorige zomer nooit op stal gestaan (haar moeder was een ex-renbaanmerrie en ze werd gek op stal - en we wilden die oude merrie dan ook liever laten genieten van eejn mooie uitloop). Bij dit paard leek het (naar mijn mening) meer op iets nog niet kennen ... en ondertussen heeft ze begrepen dat op stal staan wel leuk kan zijn
Ik had het dekje gewoon in de buurt gelegd en terwijl gedaan of er niets aan de hand was - gewoon verder geborsteld.