Klieren bij buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nilda

Klieren bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 16:51

Ik heb een fjord van 14 jaar waar ik marathon mee rij. Als ik voor de kar een buitenrit maak is ze zo lief als wat maar ohz een buitenrit is verschrikkelijk... ze gaat steeds op dezelfde plekken stil staan, achteruitlopen, stijgeren enz. Ik krijg haar gewoon niet vooruit

Heeft iemand hier ervaring mee of tips???

Jeskim

Re: Klieren bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:06

Die van mij was ook vreselijk, beide eigenlijk..
Maar ik heb het met verschillende methodes opgelost..

De eerste deed geen stap meer af en toe.. Ze rende ook niet weg ofzo, maar bleef stokstijf staan. Dara heb ik veel geduld mee moeten hebben. Gewoon laten staan en wachten.. Niet laten eten of naar iets anders kijken, dan doorlopen.. Werkt wel goed.. Soms vind ze nu iets eng en dan kijkt ze even, maar loopt daarna braaf door..

De tweede deed gewoon vreselijk stom.. Die ging ook achteruit, omdraaien en gek doen. Die heb ik met een zweep er door gekregen, klinkt heel gemeen, was het ook wel een beetje..
Op een geven moment vond ze weer eens iets eng en toen heb ik haar flink aangepakt. Met een zweep inderdaad. Een heel bospad heb ik haar door laten lopen en als ze stilviel heb ik haar echt behoorlijk op haar donder gegeven, want ik wist dat ze met voor de gek hield, het was puur uitproberen.. Ze deed ook niet gemeen terug, een teken voor me dat ze wel wist dat zij fout zat..
Na twee keer een staak/idiote poging te hebben gedaan was het over. Neem nog wel mijn zweep mee, maar ik hoef hem maar te laten zien of haar aan te raken en ze gaat alweer. Het gaat nu prima..

Nu vind ik absoluut niet dat je het meteen met streng straffen op moet lossen, maar probeer zo goed mogelijk te voelen of het echt angst is of dat ze je aan het uitproberen is, zit een groot verschil tussen..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:21

Is het ook zo erg als er een ander paard mee is? een van onze paarden wilde niet verder dan 100 m bij de stal vandaan als ze alleen was. Na heel veel buitenrijden met haar maatje is het vanzelf weggegaan.

Je kan het paard ook belonen als ie braaf loopt, voor voer lopen ze graag nóg een stukje Haha!

Ik ben niet zo voor de straffen-oplossing. Je kan wel dmv het vier fasen systeem een keer een flinke klap uitdelen, maar niet zomaar. VAak bereik je er niets mee. Dikke kans dat je paard nóg meer de pest in krijgt.

Nilda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 18:25

Ik weet zeker dat het niet is dat ze bang is anders moest ze voor de wagen ook bang zijn, en ze loopt marathons dus ze is wat gewend. En t kan ook niet dat t aan andere paarden ligt want ze is maar alleen en ze is gewend alleen te lopen. Ze heeft dit nu meer dan een jaar en daarom ben ik een hele tijd opgehouden met rijden maar omdat ik t zelf wel leuk vind en het goeie traning is wil ik dit toch graag doen. En ik heb ook al geprobeerd met een zweep en ook als ze achteruit ging gewoon een heel stuk haar de goede kant op laten lopen maar dan achteruit. Maja t helpt niks.

En wat is het vier fasen systeem? En hoe moet je belonen als ze wel loopt? Want t stuk wat ze wel loopt is 20 stappen vanaf huis en dan begint t gedonder

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:35

Heb je al eens met haar gewandeld in het bos? Anders zou ik dat eens proberen en kijken hoe ze dan reageert. Dan weet je al of het specifiek met het rijden te maken heeft, of alleen met het van huis weggaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:44

Nilda schreef:
En wat is het vier fasen systeem? En hoe moet je belonen als ze wel loopt? Want t stuk wat ze wel loopt is 20 stappen vanaf huis en dan begint t gedonder

Globaal is het vier fasen systeem: verzoeken, vragen, met nadruk vragen en dan EISEN. Bijvoorbeeld een paard dat niet voorwaarts is; kuit, kuit + tik op je laars, kuit + tik achter het zadel, kuit + mep achter het zadel. ALs er na de 1e fase geen reactie komt, treedt fase 2 in enz. Hanteer wel altijd hetzelfde systeem. Na een paar keer weten ze dat na fase 1 uiteindelijk fase 4 komt als ze niet luisteren en dat ze zelf kunnen voorkomen dat het zover komt door meteen te luisteren Pling Cool

Belonen? Snoepje! Haha!

umbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:41

Iemand anders mee laten gaan en als tie dan stil staat die persoon laten helpen. dat helpt wel eens.
En vooral niet opgeven! Tong uitsteken

Nilda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 17:48

ja mn vader is al een paar keer mee geweest dan gaat t wel redelijk. Maar als ik dan weer alleen ben is het niet veel beter.

Frank1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:57

Probeer niet te rijden met het gevoel van "oh jeej" zometeen gebeurt er misschien weer wat (stilstaan of misschien zelfs wel bokken o.i.d.) je paard voelt dit van nature aan en reageert hierop, ik vermoed zelfs een beetje dat dat het geval is, want ik vermoed dat je ook relaxter zit als je vader mee is?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:28

Uiteraard begin ik ook niet zomaar met tikken!! Ik vraag het ook eerst, daarna nog wat strenger en daarna een tik. Mijn paard kreeg er zeker niet de pest in, maar liep daarna gewoon door, wat eigenlijk toch ook wel heel leuk bleek..
Mijn paard was ook niet echt bang en wist ook wel dat ze fout zat, ze was me aan het uitproberen.. Als ze het echt eng vinden en ze gaat ze dan aantikken kunnen ze wel boos reageren..

Maar je moet inderdaad ook zorgen dat je ontspannen blijft en dat is heel moeilijk, want een paard heeft dat heeel snel door!!

Nilda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 15:15

Ik heb gister geprobeerd met het fasensysteem maar heeft helaas niks geholpen.

Ik ben idd niet ontspannen, het is niet zo dat ik bang ben omdat ik weet dat ze me er niet afgooit maar vind het zo vervelend als ze steeds bij andere mensen op het erf gaat en dan ga ik er maar weer vanaf om haar op de weg te zetten. Mischien moet ik dat ook niet doen ofzo