Gericht schoppen .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nightlover

Gericht schoppen .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 23:38

Ik heb mijn welsh merrie vanaf dat ze 5 maanden is .
Eigenlijk nooit problemen met haar gedrag gehad ,
Ja natuurlijk heeft ze zo haar ondeugden maar ze is nog maar 19 maanden
dus dit kan ook niet anders !

Voor mij is mn pony altijd een knuffelkont geweest .
Was er iets eng stond ze direct achter mij verscholen .
Ze is nu nog erg aanhankelijk naar mij toen maar sommige mensen zeggen toch dat ze een
beetje "kopschuw" is ...
Ikzelf merk er eigenlijk nauwelijks wat van :
Tenzij ik haar te snel benaderd dan trekt ze haar hoofd weg .
Natuurlijk wel een probleem maar er zijn mensen die het merken bij haar en mensen die het niet merken .

Ik zit sinds een paar dagen eigenlijk met een ander probleem ...
Wil ik haar poetsen gaat ze gericht schoppen !
Maakt niet uit hoe ik het probeer :
Vaststaand , in stal , of los/vast in de bak !
Ik heb haar div keren gewaarschuwd en daarna een tik gegeven maar toch blijft ze bezig .
Achter is niks te zien van wondjes e.d en volgens mij is ze gewoon eigenwijs .

Hoe is dit het beste op te lossen ?

ellepel

Re: Gericht schoppen .

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 06:23

opvoeden Haha!

als je zeker weet dat ze schopt omdat ze er geen zin in heeft dan vind ik persoonlijk dat je haar een trap terug mag geven, geen keiharde,maar ze mag em wel voelen.doen paarden onderling ook als ze geschopt worden.
duidelijk zijn met je commando's "voetje" betekend ook voetje omhoog en niet na 5 minuten pas Knipoog
houd alles kort, even poetsen, voetjes even omhoog, en hup de wei weer in.

verder gaan opvoeden!
dat kopschuwe krijg je er wel met geduld uit, veel overal aanraken en aaien, gewoon lekker rustig aan....

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 07:10

mijn paard deed dit ook toen ik haar kreeg.
Ze is nu 2 jaar en ik ben 3 weken terug van stal veranderd waar ik zelf wat vertrouwder ben en het gericht trappen is nu gestopt! omdat ik gewoon consequenter werd en na een paar keer waarschuwen even haar liet weten dat ik de baas was.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 07:13

een paard schopt voornamelijk uit verdediging, de werkelijke aanval doen ze met de voorbenen. Kennelijk voelt hij zich dus niet op gemak en heeft hij de behoefte om zich te verdedigen. Straffen heeft dan denk ik eerder het tegenovergestelde effect Lachen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:23

Met gericht schoppen ben ik zelf altijd vrij makkelijk, terugschoppen, ik zou het van mijn paard ook nooit pikken, gelukkig heeft hij nog nooit geschopt.
Ze heeft ook wel de leeftijd dat ze lekker gaan kijken hoe ver kan ik gaan, dus ik zou haar gewoon een schop terug geven. Je hoeft haar natuurlijk niet keihard te trappen ofzo, maar dat ze wel ff zoiets heeft van oeps

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:26

rockwitch schreef:
Met gericht schoppen ben ik zelf altijd vrij makkelijk, terugschoppen, ik zou het van mijn paard ook nooit pikken, gelukkig heeft hij nog nooit geschopt.
Ze heeft ook wel de leeftijd dat ze lekker gaan kijken hoe ver kan ik gaan, dus ik zou haar gewoon een schop terug geven. Je hoeft haar natuurlijk niet keihard te trappen ofzo, maar dat ze wel ff zoiets heeft van oeps

Precies, een paard dat gericht naar je schopt, verdient gewoon een rotschop terug.
Die van mij zou dat 1 keer doen en daarna nooit meer.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:30

Ik zou het niet afstraffen. Ze voelt zich duidelijk niet op haar gemak en voelt zich waarschijnlijk uit balans als ze haar achtervoeten moet geven. Probeer haar eerst eens tegen een muurtje te zetten en dan haar voetje te laten geven. Dan heeft ze tenminste het idee dat ze niet om kan vallen. Het schoppen zelf kun je beter negeren, niet reageren, maar zodra ze rustig is op het juiste moment belonen en helemaal de hemel prijzen indien ze haar voetje geeft. Zelfs als het heel kort is. Mocht het niet lukken en erger worden dan kun je beter contact zoeken met Petra Vlasblom (http://www.2moons.nl)

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:48

Ik denk dat zij het poetsen niet prettig vindt. Dit is natuurlijk nooit een reden om te gaan schoppen. Wel vind ik dat je dingen beter positief kunt oplossen dan negatief.
Aanraken is denk ik het punt. Probeer gewoon eerst met je hand op de plaatsen te komen waar zij gevoelig is. Beloon als het goed gaat. Ga dan een stapje verder, met een handdoek of zo iets. Dit ga je uitbouwen. Elke keer belonen als het goed gaat. Zo krijg je veel meer vertrouwen en respect dan direct zelf te gaan schoppen. Het is maar wat voor een relatie je met jouw paard wilt hebben.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:08

nou als ik mijne afstraf op het slaan met de voorbenen dan werkt dat echt wel hoor;)
Vandaag weer gemerkt hebben met pijn en moeite haar neus vastgekregen zodat ik een achterbeen op kon tillen:D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:37

Gericht schoppen is not done, als ze niet onder de indruk is van die tik ben je niet hard genoeg doorgekomen. Ga grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten, en verder wil ik waarschuwen om teveel en verkeerd te gaan tutten. Kan op die leeftijd alleen maar averechts uitpakken. Ik durf zelfs al te beweren dat er al een verkeerde basis inzit...

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:44

als ze gericht schopt ; terug schoppen ! dat zou ik niet tollereren!

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:10

mijn paard is te veel verwend en die weet dat als zij met de voorbenen ging slaan ze haar zin kreeg.
Nu niet meer en ze is al mega veranderd!

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:12

ik heb persoonlijk ook iets van paard mept gericht naar mij, ok schop ik gericht trug

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:55

Een volwassen paard wat altijd voetjes heeft gegeven en gericht begint te schoppen en dat je hem een schop terug geeft begrijp ik, maar een jong paard kun je verpesten als je die een trap terug geeft. Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar naar mijn idee krijgt zo'n beestje een verkeerde associatie met het voetjes geven en daarom lijkt gericht terug trappen niet de beste oplossing, maar het opbrengen van geduld wel. Het is een veulen en het is bang, tuurlijk moet je streng zijn, maar je moet ook leren het één en ander te negeren en veel belonen, zodat de lol er voor zijn kleintje af is. Als een puppy je bijt in je hand dan bijt je hem toch ook niet terug in zijn oor??

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 21:16

Cassidy schreef:
Gericht schoppen is not done, als ze niet onder de indruk is van die tik ben je niet hard genoeg doorgekomen. Ga grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten, en verder wil ik waarschuwen om teveel en verkeerd te gaan tutten. Kan op die leeftijd alleen maar averechts uitpakken. Ik durf zelfs al te beweren dat er al een verkeerde basis inzit...

Ja, en dat TS haar jaarling een 'knuffelkont' noemt, wekt bij mij hetzelfde idee als Cassidy zegt. Veulens en jaarlingen moet je niet 'knuffelen' en vertroetelen. Je kunt het beste de taak van de (alfa)merrie op je nemen om de verhoudingen weer even recht te zetten. Dus grondwerk, grondwerk en nog eens grondwerk. Hoewel je zo'n jong ding uiteraard niet moet overvoeren met grondwerk.

En mocht je er niet uitkomen dan raad ik - net als Kimbaie - Petra Vlasblom aan.

Succes! Knipoog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:32

Ik sluit me bij cassidy aan. Op haar plaats zetten en dan met rust laten.

Mijn veulen (nu 8 maanden) heeft de basis begrepen en staat nu lekker met de anderen buiten. 2 keer per dag komen we voeren en een praatje slaan, voor de rest mag ze haar ding doen in de kudde. We komen wel terug als ze 3 is...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:40

Duke schreef:
Cassidy schreef:

Ja, en dat TS haar jaarling een 'knuffelkont' noemt, wekt bij mij hetzelfde idee als Cassidy zegt. Veulens en jaarlingen moet je niet 'knuffelen' en vertroetelen. Je kunt het beste de taak van de (alfa)merrie op je nemen om de verhoudingen weer even recht te zetten. Dus grondwerk, grondwerk en nog eens grondwerk. Hoewel je zo'n jong ding uiteraard niet moet overvoeren met grondwerk.

En mocht je er niet uitkomen dan raad ik - net als Kimbaie - Petra Vlasblom aan.

Succes! Knipoog

Kan ik mij ook bij aansluiten. Teveel tutten/knuffelen ed kan averechts werken en behoorlijk wat irritaties opwekken bij je pony. Vaak geven ze dan al lange tijd kleine signalen af, maar als je die mist, dan gaat het op een bepaald moment fout.
Ook Hemfling besteed daar in zijn boek een hoofdstuk aan. : Van knuffelbeer naar monster.
Ik denk dat dat genoeg zegt.
En dan meteen gaat terugschoppen, zoals hier veelal wordt aangeraden, heeft dan een averechts effect.
Zet hem eens een poosje in een kudde tussen andere paarden, laat hem met rust. (gewoon lekker paard zijn) en begin daarna met de opbouw van grondwerk, waarbij de relaties duidelijk kunnen worden.