hoe leer je een paard weer vertrouwen te hebben voor mensen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mijntje1232

hoe leer je een paard weer vertrouwen te hebben voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 15:18

ongeveer een jaar geleden heb ik met een heel moeilijk paard gewerkt, hem helemaal weer op nieuw beleerd en getraint, toen hij mij vertrouwde ging ik naar buiten waar hij het allemaal heel eng vond maar hij deed het wel, toen redbull een paar weken daarna aan een meisje (heel erg jong) werd verkocht omdat ze hem zo mooi vond zag ik dat redbull haar niet vertrouwde. nu ik heb ongeveer twee weken geleden een mailtje gekregen van die moeder van dat meisje ze vroeg waarom redbull haar dochter had aangevallen. ik ben toen heel snel naar die mensen toe gegaan om te kijken wat er mis was. toen ik aan kwam werd amber (een paard wat die mensen al eerder hadden gekocht waar ik ook mee heb gewerkt) helemaal gek en werd heel blij, dus ik ga even bij amber kijken en zie zweep striemen op haar achterhand. ik vroeg waar ze die vandaar had en toen zei die moeder van dat amber het zelfde had gereageerd op haar dochter als redbull dus ik dacht van dat die dochter heel erg slecht was voor die paarden. toen ik bij redbull kwam zacht ik eerst niks ik deed de stal deur open en liep naar binnen waar ik redbull in een donker hoekje zag staan met zweepstriemen op zij achterhand. ik sprak heel rustig met hem en hij kwam naar mij toe heel erg aarzeldyt, helaas kwam dat meisje er aan en riep heel erg luid van rot pony kom er uit, ik ben heel erg boos op haar geworden en heb gevraagt wat ze met amber en redbull heeft gedaan. ze keek me heel erg arogant aan en zei van bemoei je met je eigen zaken. ik heb gezegt tegen die moeder dat ik amber eb redbull weer mee naar de stal nam waar ze vandaan kwamen. het meisje werd helemaal boos en kwaad en begon bijna te huilen, haar moeder vroeg aan mij of ik haar dochter eens wou zien rijden. nou ik mee, toen ik zag dat ze op een arabier ging rijden werd ik ongerust, en ja hoor toen ze een tijdje reed en in galop ging, ging het mis de arabier ging er vandoor wat ik al had verwacht. het meisje ging de arabier heel boos slaan met haar zweep en toen de arabier haar er had afgegooit riep ze hele erge dingen naar zijn hoofd, ze stond op en liep met haar zweep naar het paard toen die heel erg bang werd. ik ben heel erg boos op haar geworden en ben zelf naar het paard toen gelopen rustig met hem gesproken en geaait toen heb ik de baas van de stal gebelt om te vragen of hij met een trailer voor twee paarden kon komen, hij vroeg waarom en toen heb ik gezegt dat zie je wel als je er bent. ik heb de moeder vertelt dat haar dochter eerst maar eens paardrij lessen moets volgen voor dat ze een eigen paard kon hebben. ik heb die moeder ook vertelt waarom en dat haar dochter niet mocht rijden voor dat ze eerst een paar lessen had gehad. toen de baas kwam had ik onder tussen de drie paardjes klaar gezet(amber, redbull, en king(de arabier)) hij vroeg waarom ik er drie had staan en toen zei ik deze gaan mee terug. het meisje flipte helemaal en de baas vroeg waarom de paarden er zo uit zagen toen had het meisje vertelt van dat toen ze buiten aan het rijden was dat amber en redbull haar er afhadden gegooit en toen naar huis waren gerent. ik ben op amber naar huis gereden omdat die nog wel een beetje vertrouwen had, mijn fiets en de andere twee paardjes gingen mee in de trailer naar huis. ik dus met amber naar buiten, ze was echt overal bang voor maar ze deed het wel. toen ik thuis kwam heb ik ze eerst met zen drieen in de bak gezet en ging de liefste pony van stal halen (oke het waren er twee, ze zijn bejaard en de een is bijna blind en de ander is de leider van de blinde pony ze staan dan ook met zen tweeen in een stal) twee hele lieve shetjes, en heb ze er bij in gezegt, de andere drie kwamen nieuwschierig dichter bij en werden vrienden met die kleintjes. nu een week verder zit ik met drie paarden die mensen helemaal niet vertrouwen of alleen een klein beetje. mijn vraag nu is weten jullie mischien iets om de paarden weer vertouwen in mij en andere mensen kunnen krijgen, ik weet dat ik heel veel gedult moet hebben en dat heb ik ook, en nu ook nog een vraag: dat meisje was dus aangevallen door alle drie de beestjes en ik weet nog steeds niet waarom (waarschijnlijk door de zweep maar het kan ook iets anders zijn). ik vind het namelijk heel erg erg Verdrietig Huilen en ik ben heel boos Boos! geworden op dat meisje terecht of niet ?

Tessa

Re: hoe leer je een paard weer vertrouwen te hebben voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:10

TAO -> OPG

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:17

Ik vind het heel erg.. maar ja wat jezelf al zegt, tijd is het belangrijkste bij vertrouwen winnen.. probeer ze veel te belonen als ze ook maar een klein dingetje goed doen en heel lizht te straffen maar dat ze wel weten dat eht nie tmag.. (bijvoorbeeld alleen je stem lager maken o.i.d.)

suc6 en sterkte !!

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:18

heb je die pony's nogsteeds?? en zijn ze van jezelf nu ?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:15

tijd en geduld.
En helaas kun je nu eenmaal niet altijd uitkiezen wie je paard koopt.Ik begrijp dat de dieren nu nog van jou zijn? (anders had je ze toch niet zomaar meegenomen?)

Het blijft erg, zo iemand zou niet met paarden mogen omgaan, maar ze zijn er en helaas kun je niet alle arme dieren redden die in handen van deze mensen vallen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:16

als je even de moeite doet om je lap text leesbaar te maken dan wil ik met alle liefde een poging doen

mijntje1232

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 09:30

dank jullie wel, nee de pony's zijn niet van mij ze staan bij een wat oudere vrouw die ze een beetje verwent en ze leren haar inderdaad vertrouwen. helaas kan ik niet altijd bij ze zijn maar ik en een vriendin werken er nu mee. dank jullie wel ik zou proberen nog meer gedult te hebben, en ze belonen als ze iets goed doen die dingen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:38

Rust, geduld en maak gebruik van het goede voorbeeld dat de shetjes geven.

mijntje1232

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 12:59

dank dank dank

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:27

Ik heb ook een tijdje gewerkt met paarden die "niet normaal" waren. De een was bang voor mensen en alles, de ander was een onhandelbare bijdehande draak. Beet in alles, kwam omhoog als iets hem niet zinde, kon niet meelopen aan een touwtje maar dacht ik ga zelf wel doei.
De ander was vooral bang, voor alles wat hij niet kende. Gaandeweg kwam ik erachter dat hij mensen niet vertrouwde, en doodsbang was voor mannen. Het gedrag van beiden ligt in het feit dat ze mishandeld zijn. Ze kregen een knal tegen hun hoofd voor alles wat ze fout deden, al stonden ze alleen maar in de buurt als de eigenaar weer eens een rotbui had.
Hierdoor werd de jongste brutaal, waar hij nog meer op afgestrafd werd. Hij was echt levensgevaarlijk.
Door geduld en liefde zijn ze beide uit hun schulp gekropen. De jongste ging door hem te corrigeren met bijten (niet slaan, maar hoofd wegduwen en nee zeggen) steeds minder bijten, en maakte zelfs verschil tussen nieuwschierig en liefdevol knabbelen.
De oudste heb ik gewoon veel liefde gegeven. Aangezien die 5 was en licht ingereden, kon ik daar wat meer mee, dwz longeren ed. Met longeren zag je hem gewoon groeien. Eerst had hij zoiets van wat bedoel je, naarmate ik duidelijk bleef deed hij steeds beter zn best. Tot hij me zelfs speels ging uitdagen ("pas op ik pak jeeee!"). Hij bloeide helemaal op.
Ze bouwden allebei heel erg op mij, en ook steeds meer op mijn moeder die er steeds bij was. Een ander heeft er echter niet veel mee gekunt, op binnen- en buitenzetten na. Al lag dit ook aan het feit dat niemand hier echt behoefte aan had (hadden allemaal een eigen verzorgpaard, hadden niet veel met deze twee te maken).

Jammer genoeg zijn ze nu verkocht, en kan ik ze niet verder zien groeien, wat ik erg graag had gewild.

Wat ik probeer te illustreren met bovenstaand verhaal, is dat je - door jezelf als een soort baken voor ze op te stellen - hen vertrouwen zult geven. Een soort van, vertrouw eerst mij, ik bescherm je wel. Daarna verschuil je je niet meer achter mij, maar sta je naast me en ga je andere dingen en mensen ook vertrouwen.
Ik hoop dat je de mogelijkheid, tijd en geduld hebt, want die heb je toch wel het hardst nodig.
Succes!!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:27

Beetje apart verhaal vind ik het wel hoor. Hadden die mensen die paarden gekocht en heb je die nu weer teruggehaald ofzo? Je schrijft dat je 1 van die dieren een jaar geleden met veel geduld hebt makgemaakt, dus blijkbaar weet je al hoe je dat voor elkaar krijgt.

johnannet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:11

joyce_90 schreef:
Ik heb ook een tijdje gewerkt met paarden die "niet normaal" waren. De een was bang voor mensen en alles, de ander was een onhandelbare bijdehande draak. Beet in alles, kwam omhoog als iets hem niet zinde, kon niet meelopen aan een touwtje maar dacht ik ga zelf wel doei.
De ander was vooral bang, voor alles wat hij niet kende. Gaandeweg kwam ik erachter dat hij mensen niet vertrouwde, en doodsbang was voor mannen. Het gedrag van beiden ligt in het feit dat ze mishandeld zijn. Ze kregen een knal tegen hun hoofd voor alles wat ze fout deden, al stonden ze alleen maar in de buurt als de eigenaar weer eens een rotbui had.
Hierdoor werd de jongste brutaal, waar hij nog meer op afgestrafd werd. Hij was echt levensgevaarlijk.
Door geduld en liefde zijn ze beide uit hun schulp gekropen. De jongste ging door hem te corrigeren met bijten (niet slaan, maar hoofd wegduwen en nee zeggen) steeds minder bijten, en maakte zelfs verschil tussen nieuwschierig en liefdevol knabbelen.
De oudste heb ik gewoon veel liefde gegeven. Aangezien die 5 was en licht ingereden, kon ik daar wat meer mee, dwz longeren ed. Met longeren zag je hem gewoon groeien. Eerst had hij zoiets van wat bedoel je, naarmate ik duidelijk bleef deed hij steeds beter zn best. Tot hij me zelfs speels ging uitdagen ("pas op ik pak jeeee!"). Hij bloeide helemaal op.
Ze bouwden allebei heel erg op mij, en ook steeds meer op mijn moeder die er steeds bij was. Een ander heeft er echter niet veel mee gekunt, op binnen- en buitenzetten na. Al lag dit ook aan het feit dat niemand hier echt behoefte aan had (hadden allemaal een eigen verzorgpaard, hadden niet veel met deze twee te maken).

Jammer genoeg zijn ze nu verkocht, en kan ik ze niet verder zien groeien, wat ik erg graag had gewild.

Wat ik probeer te illustreren met bovenstaand verhaal, is dat je - door jezelf als een soort baken voor ze op te stellen - hen vertrouwen zult geven. Een soort van, vertrouw eerst mij, ik bescherm je wel. Daarna verschuil je je niet meer achter mij, maar sta je naast me en ga je andere dingen en mensen ook vertrouwen.
Ik hoop dat je de mogelijkheid, tijd en geduld hebt, want die heb je toch wel het hardst nodig.
Succes!!

Ik reageer even op dit bericht en met name op de zin, ¨ik heb ook een tijdje gewerkt met paarden die niet normaal waren¨.

Op de eerste plaats zijn paarden normaal en vertonen zij normaal gedrag dat typisch voor paarden is.
Op het moment dat de mens bepaalde paarden als abnormaal gaat beschouwen schort het mijns-inziens aan besef dat een paard intuitief reageerd op omgeving en omgang.
Vertrouwen bij een paard win je slechts op een manier en dat is liefdevol en consequent gedrag van de eigenaar. Knipoog

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:19

Sorry maar vind het een erg vaag verhaal.
Een meisje heeft drie paarden en die moeder laat ze gewoon meenemen door jou?? Verward

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:28

johnannet schreef:
joyce_90 schreef:

Succes!!

Ik reageer even op dit bericht en met name op de zin, ¨ik heb ook een tijdje gewerkt met paarden die niet normaal waren¨.

Op de eerste plaats zijn paarden normaal en vertonen zij normaal gedrag dat typisch voor paarden is.
Op het moment dat de mens bepaalde paarden als abnormaal gaat beschouwen schort het mijns-inziens aan besef dat een paard intuitief reageerd op omgeving en omgang.
Vertrouwen bij een paard win je slechts op een manier en dat is liefdevol en consequent gedrag van de eigenaar. Knipoog

Zoals je kunt lezen, staat "niet normaal" tussen aanhalingstekens. Hiermee bedoel ik dus dat het een term is die misschien niet helemaal correct is, maar in het verhaal het best past. Hun gedrag is uiteraard normaal, in de zin dat ze op deze manier op het verleden reageren. Het is alleen naar de maatstaaf van andere mensen gedrag wat niet bij paarden hoort. Dwz de eigenaar en voor de rest zo ongeveer iedereen die met ze te maken heeft gehad. Als ik het gedrag echt zo abnormaal had gevonden - in de zin van dat ik het gedrag van deze dieren niet begrijp - hoe kan ik dan bovenstaand verhaal hebben meegemaakt, waarin ik vertel wat er gebeurt is, de reden dat ze zo zijn geworden, en wat ik eraan heb gedaan om dit tegen te gaan, zodat ze weer paard kunnen zijn, niet bang voor van alles?

johnannet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:01

Je verhaal is correct en mijn opmerking is geenzins een verwijt maar een opmerking.

Het ergste wat een paard kan overkomen is onbegrip en geen geduld. Knipoog

mijntje1232

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 11:24

ja sorry maar ik heb dit van een vriendin gekregen en er zo in geplakt, ik werk wel de de paardjes, king doet heel erg zijn best maar redbull geeft het op ofzo hij doet zijn best niet meer, amber gaat ook wel vooruit.

Pinky_Loesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:57

mijn verhaal komt nog daar ga ik even de tijd voor nemen en even goed nadenken hoe ik dit precies kan schrijven. Wel heel goed wat je gedaan hebt!!!!!!!!!!!!!

zannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:25

veel belonen is heel belangrijk! niet alleen dingen doen zoals rijden waar jij ook plezier in hebt doe ook wat voor hem:P kom vaak langs laat zien dat je er altijd bent bij welk weer ook!

kerihuel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:23

We hebben zelf al een aantal paarden gehad die problemen hadden met het vertrouwen van mensen. Ze hebben dan vaak een hele geschiedenis achter de rug. Het kost heel veel geduld en tijd om dit vertrouwen weer op te bouwen. Ik vind het heel moeilijk om zo een advies te geven zonder het gedrag van het paard zelf gezien te hebben. Je moet je gevoel volgen. Wij zijn zelf erg tegen het gebruik van zwepen en andere aanverwante hulpmiddelen. Ze richten vaak nog meer schade aan.