zure buurvrouw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

zure buurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 18:14

hallo
mijn 2 jarige merrie komt eind deze maand op leuke pensionstal te staan
het punt waar ik een beetje meezit is dat ze naast een hele zure 2 jarige merrie komt te staan
en ik vraag me af of dat ze dat niet gaat overnemen
er word daar 8 keer per dag gevoerd en dus elke keer als er gevoerd word vliegt die merrie tegen de tralies op
mijn merrie heeft geen voernijd enzzzz
maar kweek je het zo niet ??
en wat is wijsheid ?

Esther

Re: zure buurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:10

Tsja, waarom is die merrie zuur?
Staat ze de hele dag op stal en verveelt ze zich?
Krijgt ze wel genoeg te eten?
Of is ze gewoon zuur van zichzelf?

Als je zeker wil weten dat jouw merrie het niet overneemt dan moet je haar niet naast deze merrie zetten. Komt het doordat de paarden zich vervelen op stal dan kan het zijn dat je merrie uit zichzelf een ondeugd gaat ontwikkelen. Dan zou ik zelfs nog een andere stal zoeken.
Ieder paard heeft het vrij kunnen bewegen en sociale contact met soortgenoten nodig. Een tweejarige nog meer om tot een evenwichtig paard op te kunnen groeien.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:11

ik dnek niet dat jouw paard het overneemt hoor. Ik sta ook op een pensionstal en daar staan ook een aantal paarden met voernijd, en de buren daarvan nemen het niet over. Als het te erg is kan je eventueel een schot tussen de boxen hangen, dat ind die "zure" merrie waarschijnlijk ook fijner. Succes ermee!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:16

8 keer per dag gevoerd ???
dat is wel een dagtaak ,zeg !

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:18

hoi! ik denk dat het wel jammer is als er tijdens het voeren een buuf tegen de tralie's vliegt, word je niet ontspannender van lijkt mij. bij ons reageren de paarden wel degelijk op elkaar, en hebben we in 1 geval er voor gezorgd dat de paarden elkaar tijdens het eten niet kunnen zien.misschien is dat bij jou ook mogelijk? bijvoorbeeld een plaat aan de tralie's tussen het voergedeelte maken.eten zou rustig moeten kunnen , anders gaat ze misschien schrokken en dat is niet goed voor haar..succes groetjes deess

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:18

Ik zou er ook een schot tussen doen. En als dat niet kan op zoek naar een andere stal. Waarschijnlijk neemt die van jou dit gedrag over.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:22

Mijn merrie is ook erg zuur wat betreft eten, die vliegt ook regelmatig de tralies in, heb haar al bijna 6 jaar en ze heeft al naast verschillende paarden gestaan, nooit iemand die het overgenomen heeft, in tegenstelling zelfs als ze bij haar kwamen door hun eigen luikje, probeerde ze het eten op te eten wat op de tralies terecht kwam Tong uitsteken

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:26

ja maar een 2 jarige zou eerder dat voorbeeld volgen dan een ouder paard lijkt mij. Hoewel ik er zo ie zo niet van hou om een jong paard op stal te houden. maar goed dat moet ieder voor zich weten.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:35

Een paard dat ik zo af en toe rijd, stond ook naast een paard met voernijd. Té irritant, ze stonden op een gegeven moment ook beide tegen het schut te trappen en toe doen. De 1 had de ander in de neus gebeten en de ander had een hap in der hals. Ondanks dat zijn het beide schatten van paarden, maar op stal is de 1 een kreng en de ander ergert zich er dood aan. Overigens heeft de 1 het niet van de ander over genomen! Lachen

Dit hoeft natuurlijk niet bij die van jou te gebeuren heur! Knipoog

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:37

Mijn merrie heeft al langs jonge paarden gestaan ( een van 2,5 jaar, veulen van 8 maanden ) en nog wat oudere, geen enkele heeft het van haar overgenomen. Het zit gewoon in haar, op het land kan ze met alle paarden samen maar ze heeft gewoon voernijd en op stal is dat nog wat erger, in het weiland moet je ook niemand bij haar zetten binnen een meter of 5 dan jaagt ze ze ook weg, eigenlijk juist een natuurlijke reactie..

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:10

ik denk dat het inderdaad wel wat meevalt wat betreft het overnemen.

(jemig 8 keer per dag voeren, beetje overdreven is het niet)

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 00:08

ja ik vond het ook veel
maar ze voert heel goed en gevarieert
van brokken muslie hooi en kuil
allemaal top kwaliteit
de eigenaresse wil dat het goed op gang blijft en de zorg staat hoog bovenaan
ik ben er wel een voorstander van
tis kleinschalig
en ja das een keuze die je maakt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:17

Ik heb 2 basis merrie's. die staan al jaren bij elkaar en de 1 heeft voernijd, de ander niet. Hun nu 2 jarige dochters hebben tot 1,5 jaar oud bij elkaar in de box gestaan, de dochter van de voernijd-merrie heeft ook voernijd, in de tijd dat de jonkies samen stonden had de andere jonge merrie er ook last van maar nooit in de hevige mate als de andere. Nu staan ze gescheiden en heeft de ene uiteraard nog steeds voernijd, de ander niet meer. Opvoeding en deels aanleg bepalen het karakter, maar op 2-jarige leeftijd is de kans gering dat ze het overneemt. Aangezien het niet in haar karakter zit zou ze het evt. tijdelijk kunnen ontwikkelen, maar dat is er dan ook wel weer uit te krijgen als ze op een andere plek zou komen te staan.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:11

mijn merrie had nooit voernijd, echter op een gegeven moment heeft er een witte merrie naast gestaan die iedere voerbeurt de trailies aanvloog, begon te schoppen met het voorbeen en tussen de happen door, oren in de nek deed en dreigde. Mijn merrie nam snel dit gedrag over, echter alleen naar de kant waar die merrie stond. Nu is het nog steeds zo dat als er een schimmel in de stal naast haar staat, dat ze dit gedrag vertoont (mijn merrie dan), bij een ander gekleurd paard heeft ze dit niet of in veel mindere mate...