Hoe straks voorbereiden op inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maggie

Hoe straks voorbereiden op inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 16:50

Niet schrikken ik doe nog niks maar als ik Gio (2,5) eind volgend jaar wil gaan inrijden.
Hij is lekker breed en ziet er heel sterk uit, maar dat is zijn uiterlijk, hij heeft natuurlijk nog geen bespiering of kracht.
Maar ik wil hem straks wel gaan voorbereiden, maar voor ik erop klim moet hij sterk worden.
Hoe doe je dat, ik wil niet teveel longeren omdat ook dat niet goed is.
Los in de bak maar volgens mij word hij daar niet echt sterker van.
Ik wil graag tips.

Evy

Re: Hoe straks voorbereiden op inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:17

Waarom moet hij zo sterk worden dan?

Longeren doe je om hem te laten wennen aan de hulpen en om hem te laten wennen om aan het werk te zijn.
Idd niet te vaak, 2 keer in de week is zat hoor. Misschien een keer balkjes lopen?

Sterker wordt hij vanzelf wel als je er eenmaal op gaat rijden denk ik.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:20

je kan in elk geval soms iets op zijn rug leggen, een jas ofzo.
ook kan je aan de hand alvast de comando's stap draf en halt aanleren, voor straks bij het longeren.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:27

Je kunt al wat aan de lange lijnen werken met hem maar ik weet niet hoe handig jij bent. Verder kun je hem wat laten vrijspringen en over balkjes laten draven MET MATE.

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 21:16

Ik dacht dat er misschien nog dingen waren om zijn conditie op te werken, maar dat zal wel vanzelf gaan.
De veearts vind hem een aardige conditie hebben qua bouw dus aan de dikke kant en hij mag best wat gaan doen.
Longeren kent hij goed hij luisterd perfect naar de commando´s.
Ik loop al met hem buiten van dat hij 8 maanden is dus dat gaat allemaal goed.
Zadel en hoofdstel kent hij al gewoon een paar keer in gedaan.
Ik merk dat hij het fijn vind om wat meer te gaan doen, en hij heeft gelukkig een maatje waar hij lekker mee speelt.
En grondwerk natuurlijk vind hij heel leuk dus dat alles gaat goed.

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:08

weet je wat je moet als hij er voor klaar is om ingereden te worden? nou dat is het zadel en het hoofdstel om doen en dan laten longeren zodat hij moe wordt en voorzichtig de stijgbeugels omlaag doen en dan je voet erin steken kijken of hij dat goed vindt en dan erover heen hangen en als hij dan nog niks doet kun je al voor 5 seconde ongeveer in het zadel zitten en dan afstappen en dan zo steeds verder gaan. want zo heb ik het ook met mijn fjord gedaan en die is nu al bijna 3 weken onder het zadel en heeft nog geen enkele bok gegeven of zo dus het gaat allemaal wel goed en vanzelf alleen had ik een zetje in mijn rug nodig om haar in te rijden. hopelijk heb je er iets aan.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 07:35

Nooit een paard moe longeren, dat is echt heel slecht voor paarden en zeker jonge paarden. Je mag alleen longeren om hem even de ergste frisheid kwijt te laten raken. Als je nu je werk goed doet hoef je helemaal geen toestanden te hebben met inrijden en kun je er zo op gaan zitten en zal hij het hele gedoe alleen maar interessant vinden en geen problemen maken. Duw nu al af en toe tegen hem aan dat hij er aan went, verder nog helemaal niets erop leggen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:07

Verplaatst van FJ naar OPG. Is geen Fjordspecifiek onderwerp.

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:14

Idd, niet moe longeren.
Gewoon eventjes longeren zodat hij zn frisheid kwijt kan.
Het paardje dat wij nu aan het inrijden zijn wordt zelfs niet gelongeerd op voorhand.
Het is zo'n rustig dier dat het echt doelloos is.
Wij zijn wel altijd met 2 personen
1 persoon die het paard aan de longe houdt, terwijl de andere erop zit.

Wij hebben haar niet specifiek voorbereid. Ze worden vanzelf sterk als je het rijden rustig opbouwt.
We longeerden haar, zodat ze alle commando's ed goed leerde kennen.
En we waren ook erg veel met haar bezig, zodat ze ons zeker helemaal vertrouwd.

Veel succes volgend jaar!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:04

Wat je alvast kunt doen als voorbereiding op het inrijden is het leren wijken voor druk. Grondwerk meenemen. Paard aan de hand vooruit, achteruit en opzij kunnen zetten, met maar een heel klein beetje druk. Leren dat hij zijn hoofd naar je toedraait als je naast hem staat en druk legt op het halstertouw. Waak ervoor om te blijven trekken als je reactie krijgt, je moet de druk laten vallen alsof je je verbrand hebt. Gaandeweg gaat je paard daar heel licht van worden, en zo help je degene die er uiteindelijk opstapt.

Voorbeeld: http://nl.youtube.com/watch?v=iGb8rLeZKhw

http://nl.youtube.com/watch?v=syb9qqKidXo

ChristyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:51

ik denk dat balkjes draven ook veeel helpt om je paard/pony sterker te laten worden

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:28

Ik zou lekker wat grondwerk gaan doen. Zorgen dat jij en je paard een goede vertrouwensband opbouwen, dat maakt het inrijden een stuk makkelijker.
Ook kun je 'm alvast verkeersmak maken en aan 'enge' dingen laten wennen. Lekker veel rechtuit wandelen of 'm meenemen naast de fiets.

Zeker niet intensief longeren!

En je paard longeren totdat ie moe is en er dan voor het eerst opstappen al helemaal nooit doen!!
Wat vreselijk dat zoiets hier als tip gegeven word!!
Als je niet op je paard kan stappen zonder dat je 'm eerst moe longeert is ie er duidelijk nog niet aan toe iemand op z'n rug te hebben...

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:29

Evy schreef:
Waarom moet hij zo sterk worden dan?

Longeren doe je om hem te laten wennen aan de hulpen en om hem te laten wennen om aan het werk te zijn.
Idd niet te vaak, 2 keer in de week is zat hoor. Misschien een keer balkjes lopen?

Sterker wordt hij vanzelf wel als je er eenmaal op gaat rijden denk ik.

Mee eens Lachen

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:37

Wat echt super goede tip voor mij was geweest is als je er voor t eerst op gaat hangen een trappetje of iets hoogs naast het paard, dat je niet teveel ze rug belast enzo, schrikt t paard ook minder , gewoon paar keer op hangen en dan langzaam op bouwen, als je er op kan rijden, sturen met zweepje in nek enz.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:38

de enige manier is om nu alvast je instructeur uit te zoeken en die hierbij te betrekken

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:48

HOi

Leuk dat je al zo bewust nadenkt over de tussenstapjes. Er zijn spijtig genoeg nog zoveel mensen die het inrijden ineens willen en het paard er helemaal niet op voorbereiden.

Zie eerst dat je je paardje aan veel gewoon maakt aan van alle rare dingen. Een plastic zak, een witte doek, een paraplu, ... Dit geeft hem veel vertrouwen, en gaat hij het zadel met die beugels en alle toestanden ook niet zo eng vinden. Voor je met zadel werkt, test je best ook eens uit of hij de singeldruk ook goed kan verdragen (touw rond zijn buik).
Op de grond moet hij inderdaad ook alles kennen qua hulpen, probeer alles zo licht mogelijk te doen, dus veel op lichaamshouding en energie. omdat je dit later in je rijden ook nodig hebt!

VOor zijn fysiek kan je inderdaad wat balkjes leggen op de grond en zo leert hij zijn voeten ook nog is opheffen.
Wat laten springen (zeker niet te hoog en wanneer goed opgewarmd) is ook goed. Heuveltraining kan ook geen kwaad, zodanig alles in mate is.
Longeren is niet echt slecht, maar leer hem het zelfstandig te doe, zo krijgt hij ook mentale prikkels ( zoals bv de circling game van parelli).

Inderdaad je paard moe maken is zinloos, want al denk jij dat hij moe is en wil je op hem stappen als hij dan toch nog angsten heeft, krijgt hij toch ineens genoeg energie Tong uitsteken
Stap op onder begeleiding. Tenslotte is dit je fundament van heel het rijden. Je paard moet je op zijn rug willen niet omdat hij denkt dat het moet. Hiervoor heb je genoeg vertrouwen in elkaar nodig, dus zie eerst dat jullie relatie heel goed is.
En opstappen moet je inderdaad in stapjes doen. iK ben een voorstander, om het inrijden zelf te doen, maar onder begeleiding van trainers die er heel de tijd bij blijven. Je kan ook laten inrijden door iemand anders, maar als je je paardje al zolang hebt, en zo'n mooie band hebt, is het eerlijker voor hem dat iemand die hij kent en vertrouwt het doet! Kies dus voor een goede trainer!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:09

Leren op commando stil te staan, daar heb je blijvend profijt van o.a. bij het opstappen. Neem hem ook eens tussen twee lijnen om het vast te leren wat sturen is. Anders moet hij strakjes zo veel tegelijk leren.

Wat betreft conditie, rustig aan, de eerste tijd zal hij na een half uurtje stappen al moe zijn. En dat is heel normaal. De conditie bouw je op door lekkere stapritten buiten met hem te maken, later kun je daar ook bij gaan draven of galoperen, maar maakt het niet te gek. Pas als hij vijf is kun je echt gaan kijken wat je voor zijn conditie kunt doen. First things first....

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:10

ja ok maar ik heb haar wel aan het werk gezet aan de longe waardoor ze wel moe is geworden en ik ging erop zitten de 2de x en deed helemaal niks maar de dag erna ben ik er op gaan zitten en heb haar los gereden en heb het wel rustig aan gedaan maar ik krijg haar niet aan de teugel hoe moet ik dat dan doen???

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:35

Mariekexzita schreef:
Wat echt super goede tip voor mij was geweest is als je er voor t eerst op gaat hangen een trappetje of iets hoogs naast het paard, dat je niet teveel ze rug belast enzo, schrikt t paard ook minder , gewoon paar keer op hangen en dan langzaam op bouwen, als je er op kan rijden, sturen met zweepje in nek enz.

Zou ik nog maar even mee wachten! .. We hebben het over een paard van 2.5 ..

molly88 schreef:
maar ik krijg haar niet aan de teugel hoe moet ik dat dan doen???

Het lijkt mij het handigst daar een hele goede en ervaren instructice bij te betrekken.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:08

Ik ben met mijn jonge paard ook regelmatig een eindje wezen fietsen. Ze bouwen ze al wel een stukje conditie en spieren op. Plus dat ze al lekker wat van de wereld hebben gezien. Dat is ook makkelijk als je ooit op buitenrit wil.

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:41

ja dat klopt maar dan heb ik nog geen antwoord op mijn vraag he

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:55

Dit is ook niet jouw topic Molly. Als je zelf een vraag hebt kan je beter een eigen topic openen denk ik anders wordt het een beetje lastig voor de ts.

TS: Als je paard vertrouwen heeft in jou, je hem overal aan mag raken, je ermee kan stappen, draven en halthouden aan de hand en je hem al wat kan longeren kan hij echt meer dan genoeg om hem straks zonder problemen in te rijden! laat hem lekker nog een tijdje genieten van zijn jeugd, blijf doorgaan met wat je nu doet en denk pas na over opbouw van spieren en conditie als je straks met 3,5 jaar daadwerkelijk aan het rijden gaat. Komt allemaal goed!

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:16

nee maar ik mag het toch wel vragen of niet dan????

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 20:19

Bedankt voor de reacties, daar heb ik zeker wat aan.
Ik lees veel over fietsen ik wandel met hem over de weg, mij lijkt het gevaarlijk om dat met de fiets te doen.
Hij is heel braaf hoor schrikt niet maar stel dat hij wel ergens van zou schrikken dan springt hij waarschijnlijk op mij.

wash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:26

Ik ben op 2,5 jarige leeftijd met mijn paard gaan wandelen Tong uitsteken
door het bos en langs de weg, soms lang en soms kort!
en hierdoor heb ik echt heeel erg veel vertrouwen van hem gewonnen!
we kwamen vanalles tegen (karretjes ed.) en als hij iets eng vond, dan zocht hij me op!
hierdoor zijn we elkaar gaan vertrouwen en ik ben er ook zonder moeite later op geklommen Haha!
en elke dag merk ik nog steeds hoe belangrijk vertrouwen wel niet is!!