sinds ruim een jaar heb ik een welsh A hengstje in mijn bezit.
Een leuke pony, nu 3 jaar oud, makkelijk, kan goed in de kudde, kan er kinderen opzetten of laten borstelen, hij bijt niet of slaat niet, echter, nu is dit weekend mijn veulen van 5 maanden bij ons komen wonen, een mangalarga marchador, ik had haar samen met mijn ruintje in de paddock staan de andere paardjes dr naast (welshje, walker merrie en mangalarga merrie), sjonnie (ons hengstje) en mijn veulen Jhumpa gingen steeds bij elkaar staan (met omheining er dus tussen).
na een half uurtje dacht ik, tja ik kan wel willen dat ze eerst aan mijn ruintje went, maarre als zij en sjonnie mekaar nou zo leuk vinden, ook prima.
Dus sjonnie erbij, nou ik had snel spijt, hij heeft haar zo ontzettend heftig nagejaagd en mijn ruintje ging meedoen, ze is tegen de planken gelopen, gevallen onderweg, kortom, veel paniek, echt erg sneu.
Gelukkig was mijn man er ook bij en kregen we sjonnie de paddock uit, sindsdien is hij continue aan t fixeren geweest op haar, hij kon er niet bij maar was wel duidelijk steeds bezig met haar.
Woensdagochtend hebben we hem naar een vriendin van ons gebracht waar hij een tijdje kan afkoelen, mijn veulen staat inmiddels rustig samen met mijn ruintje, maarre ik vraag me af of het verstandig is om sjonnie weer een keer terug te zetten?
Ik wil dit zowiezo pas doen als de rest allemaal bij elkaar kan staan, maarre ik maak me echt zorgen.
Kent iemand dit gedrag?
Sjonnie is wel de underdog (horse hihi) bij ons, dus ik kan me wel voorstellen dat hij nu zijn kans ziet om baas te spelen over haar, op zich prima, maar je hebt wegjagen en wegjagen en wat hij liet zien vond ik toch echt te heftig.
Iemand tips?
mijn man dreigde al dat hij anders maar gewoon verkocht moet worden, maar dat zou ik echt heel erg vinden, ik vind hem wel erg leuk, het is een donker schimmeltje met blauwe ogen en een echt rastypisch hoofdje, hij is lekker cool en braaf.
Hij fungeerd hier als grasmaaier, kan hem overal neerzetten, hij vind het prima.
hij staat nu met een ruin bij die vriendin, hij mag daar wel een tijdje blijven logeren, het scheelt alweer een beetje extra stress, maar goed, ik zou het liefste zien dat hij weer gewoon terug kan komen (of toch ergens anders een goed tehuis vind??)
iemand nog tips?
groetjes JOyce