Vertrouwen winnen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lydia_

Vertrouwen winnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 19:10

Sorry als hier al een topic over is, of als mijn discussie niet goed staat. Bloos

Ik vraag me af, hoe kan je nou het beste vertrouwen winnen bij een pony?
Ikzelf vind dit een van de belangrijkste dingen, maar die manieren weet ik dus niet. Clown
Wandelen enz doe ik al, ook knuffelen en heerlijk troetelen (oke ik voel me nu
een penny. ^^) worden ook al met Sok gedaan maar toch krijg ik het gevoel
dat ze me nog niet vertrouwd, of overhaast ik het?

Liseef

Re: Vertrouwen winnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:00

Ik denk niet dat je het vertrouwen heel snel kunt winnen van een paard/pony. Soms kan het zo lijken, maar als je dat paard dan echt iets vraagt om te doen wat die moeilijk vindt of van zichzelf niet snel zal toestaan, dan zal die dat ook echt niet doen. Maar het vertrouwen... Nee, dan hoef je niet uren te tutten en te wandelen met het paard.

Je moet gewoon een beetje "trouw" zijn als het ware. Zo veel mogelijk komen en proberen te doen wat het beste is voor jouw paard/pony. Dus ook gewoon inderdaad poetsen, knuffelen, als het lekker weer is etc. es wassen. Maar ook werken. Ze mogen best voor je werken, zelfs al is het hard werken. Als je maar genoeg aandacht (gaat niet zo zeer om de uren per dag denk ik, maar wel om dat het iedere dag is) aan het paard besteed.

Mijn paardje bijvoorbeeld laat zich door een vreemde al niet vangen in de wei, en ik kan er alles mee (heb haar in februari 4 jaar). Van de zomer ben ik ook gewoon op kamp met haar geweest etc. Dan is het inladen, daar uitladen, dezelfde avond nog gaan rijden ermee, in een wildvreemde bak/bos, tussen vreemde paarden en mensen. Maar dat gaat dan gewoon prima.

Je moet niet te veel aandringen bij je paard, als je een band opbouwt, komt dat vertrouwen echt wel. Hoe lang heb je Sok dan al? Wat doe je zoal met hem? Hoe vaak? Lachen

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 20:39

Ik heb Sok (eigelijk Rosalie, maar ik noem der sok.) nu ongeveer 2,5 maand?
Ik ga bijna enkele dag naar haar toe.

Ikzelf denk dat ik overhaast aan het denken ben. Ja

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:28

2,5 maand is niet zo lang... helemaal niet zeg maar...

shadow13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:53

Beste manier om vertrouwen te winnen is grondwerk met haar te doen.

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:57

Je moet idd lekker poetsen en zulke dingen, maar ook voor het paard enge dingen doen, zoals over zeilen lopen enz.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:01

Het echte vertrouwen komt meestal als je haar veilig door "gevaarlijke" situaties heen loodst. Een obstakelparcours is, naast het poetsen ed, erg goed voor de vertrouwensband. Lachen

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:38

vertrouwen kan via lichaamstaal heel snel gaan.
maar toch niet iedereen kan dit zo snel.
Dus kan het vertrouwen nog wel ffe doen.
ga lekker grond werk doen. Bij haar/hem in de stal/wei zitten en praten of lezen. Lekker poetsen en wandelen Haha! probeer je paard te begrijpen Lachen dan gaat het snel genoeg Lachen

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:03

Om paarden vertrouwen te geven en te krijgen moet je eerst hun taal leren, ik vertrouw ook niet direct iemand die mijn taal niet kent, en maar wat brabbelt.
Verdiep je dus in NH en leer haar taal!!!! Als je je paard goed leert lezen dan pas kan jij de juiste antwoorden geven.
Eigenlijk moet jij haar eerst leren wat jou "oortjes naar voor" zijn en "jou oortjes naar achter". Had je graag meer info hier rond let me know and i'll send you some good sites
groetjes

19karen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:35

Ik denk ook dat het komt als je lekker met haar bezig bent en er vooral ook plezier in hebt. Lekker kletsen tijdens het rijden, poetsen e.d. En ik heb ook gemerkt dat consequent zijn ook erg possitief werkt, wat goed is uitbundig belonen en wat niet duidelijk straffen.
Ken ook paarden waarbij het me wel een half jaar heeft geduurd voordat 'ik' het gevoel kreeg dat ze me vertrouwde Tong uitsteken, terwijl ik nu een paardje heb waarbij ik dat gevoel al na een weekje heb. Lachen

Liesje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:51

Ik denk dat je het vertrouwen wint door gewoon lekker met hem/haar te wandelen, te poetsen en te knuffelen enz. gewoon dingen doen zie hij/zij ook leuk vind. Dan komt het meestal de rest allemaal vanzelf Knipoog

xx_Lizet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:57

Ik weet het niet zeker.
Ik verzorg mn pony al 5 jaar. Ik vertrouw haar wel. Hopelijk zij mij ook.
Als ik iets heb ga ik naar haar toe en bij haar staan en dan duwt ze steeds zachtjes met haar neus en gaat smakken, ze trootst me zo vind ik het voelen.
Als ik in de wei kom komt ze gelijk op me af stormen enzo. Ze is heel lief voor me.
Dus ik denk dat er wel vetrouwen is. Haha!

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:32

Veel met hem doen en respectvol met hem omgaan zijn denk ik een paar belangrijke dingen.. Lachen

snowfever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:08

Je zou eens kunnen proberen iets met natural horsemanship te gaan doen. Probeer eens wat op te zoeken over een 'join up' Lachen

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:19

geen join up zomaar doen hoor Bloos!