Dominant Paard, Hulp nodig !!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh

Dominant Paard, Hulp nodig !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 21:04

Nou, ik ga hier even mijn verhaal doen in de hoop dat ik geholpen word, of goede tips krijg.

Ik heb een merrie (gelders paard) van 12 jaar oud. Op het moment heb ik haar 2 1/2 jaar, en ik zit nu gewoon echt met mijn handen in mijn haren..

We hebben haar drachtig gekocht, en het was echt een scheet van een merrie. Knuffelen, er onderdoor kruipen, echt alles kon je doen met haar.. Tot het veulen er uit was. Ze sloeg ineens om, we hadden haar in de wei laten veulenen, maar het weer was slecht en koud, dus we wouden haar op stal zetten.. Maar op geen enkele manier kon je binnen 10 meter van haar en het veulen komen.. Je werd echt de wei uitgeschopt. Nou, wat hooi voor warmte in de wei gegooid, en afwachten tot de volgende dag.

Weer geen succes, en toen hebben we haar maar met draden spannen (zo een weg naar stal) naar stal gejaagd, het was te koud buiten voor het pasgeboren veulen. Eerst hadden we zoiets : naja, wel logisch, beschermen van het veulen..Zouden wij ook doen. En na een weekje ging het ook beter.

Wij helemaal blij, na 2 weken weer rustig aan beginnen met rijden, ze was weliswaar niet zo heel knuffelig meer, maar niet vervelend of gevaarlijk...Tot mijn zus op een avond thuiskwam met de mededeling dat Nora (mijn merrie) haar bewust getrapt had en door was blijven trappen.. Ze liet me haar bovenbeen zien, en ik schrok me kapot...Ze heeft zo'n 2 weken niet normaal kunnen lopen..

Tja, op zo'n moment denk je wel even o? Maar de volgende dag bij mij was er niets aan de hand, kon dr op dr kont knuffelen en alles.. En dan vergeet je zoiets wel snel.. Tot weer een week later dat mijn zus met hetzelfde kwam, en daarbij dat ze het even niet meer zag zitten met onze merrie.. De volgende dag ik er naar toe, en weer niets aan de hand..

Tot ik haar samen met haar veulen in de wei zette, ik klikte haar los, en het eerste wat ze deed was bovenop me steigeren, gevolg : 2 blauwe plekken op mijn rug in de vorm van 2 hoeven. Een kennis heeft haar weggejaagd, en mij de wei uitgetrokken, want ik stond perplex... Gelukkig verder niets gebroken.

Ik heb echt de hele avond zitten huilen, ik snapte er niets van. Ze was altijd zo lief naar me, en ze is echt mijn droompaardje.... Nou, zo een beetje aan het sukkelen geweest, en af en toe was ze wat kriegelig, maar verder flikte ze niet meer zoiets.. En ja, ik was weer net zo blij met haar als eerst...

Toen het veulen er af moest, hebben we haar gelijk verhuist naar een kleinschalig pensionstalletje, waar ze hele dagen op de wei loopt (snachts ook). En het ging weer super...Wegens een peesblessure hebben we haar anderhalf jaar niet meer kunnen rijden, dus het was beter zo...

Maar sinds een maand of 3 / 4, is haar dominantie echt extreem geworden. Mijn zus deed zowieso al niets meer met haar, en ik was degene die elke dag naar haar toeging. Even poetsen, half uurtje wandelen, en dan voeren en weer weg.. Wel steeds wat anders, anders ging ze zich vervelen.. Maar ik kon ineens niets meer met haar, ik kwam op een dag bij haar, ging de wei in om schoon te maken, maar werd er net zo hard weer uitgeschopt... Ik dacht eerst, o ik ga wel naar het midden, maar ik moest letterlijk rennen voor mijn leven, schoppen, steigeren alles deed ze om mij uit de wei te krijgen..

En sinds die dag, kan ik bijna niets meer met dr... Zodra je de wei inkomt draait ze de kont naar je toe en schopt ze. Als je haar wel te pakken krijgt, loopt ze mee, maar altijd oppassen dat ze niet bovenop je springt.. En zelfde tijdens het poetsen, je kunt in principe geen achterbenen krabben of erachterlangs lopen of je hebt een hoef in je gezicht..

We hebben nu een weidemaatje voor haar gekocht, en die staat er nu 3 weken bij in.. Het weidemaatje is niet bang voor haar, en daar doet ze ook wel normaal tegen..

En nu ik eigenlijk al sinds een half jaar weer mag rijden op haar, wil ik toch wel een keer bezig weer met dr. Ik heb zelf al vele dingen geprobeerd, ik ben lief geweest, ik ben duidelijk geweest.. Ik heb haar nooit helemaal verrot geslagen, en dit wil ik ook niet !!!

Wat ik nu eigenlijk wil, is weer als vanouds bezig kunnen zijn met mijn merrie. Ik snap dit gedrag niet, het is duidelijk dat zij gewoon geen respect voor me heeft, maar ik weet niet hoe ik dit respect moet gaan krijgen, en of het te krijgen is van haar..

Ik heb ook vorige eigenaren gebeld, dit waren er 2. Achtergrondinfo is dat deze merrie 6 jaar (van haar geboorte tot haar 6e jaar) in een kudde heeft gestaan, en geen contact heeft gehad met de mens.. Dat ze op haar 6e jaar beleerd is, en dit ging allemaal goed tot haar 10e jaar, tot ze zullk gedrag ook ging vertonen naar de eigenaren en die haar weg hebben gedaan omdat ze haar niet aankonden. Toen heeft ze bij een handelaar gestaan, en op haar bijna 11e jaar is ze bij ons gekomen.

Wat ik met dit topic wil bereiken, is tips ontvangen van mensen. En eventuele tips over professionele mensen die kunnen helpen, is ook welkom !! Ook mensen met eenzelfde ervaring , of eenzelfde paard mogen reageren, graag zelfs !!!

Ik kan dit niet in mijn eentje met mijn paard, dat is gewoon te riskant.. En ik wil haar zeker niet weg doen, ik geloof nog in haar. Ik wil er ook alles wel voor doen, voor mijn part naar de andere kant van de wereld reizen, als ik maar een manier vind om met haar om te kunnen gaan en respect te winnen.

Dus als iemand tips ed heeft, asjeblieft meld het dan ! het mag ook via pb, maakt me niets uit..

_Femkee

Re: Dominant Paard, Hulp nodig !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:11

Jeetje, wat een gedoe allemaal, ik volg dit eventjes, want mijn verzorgpony is ook wat aan de dominante kant..
Ik heb al ietwat respect van haar gekregen, maar zodra ze geen zin meer heeft, doet ze ook niks of loopt weg (met mij erachter aan!!)

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:15

Mischien kun je het beste iemand laten helpen? www.2moons.nl heb ik goede ervaringen mee Lachen

oOoKellyoOoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:19

Bekent verhaal. Mijn merrie doet het precies het zelfde . Paar weken terug ben ik nog ik het ziekenhuis geweest om tehechten , ze had me flink gebeten. Ik denk dat het de hormonen zijn en al die veranderingen. Geef het de tijd. Heb ik ook gedaan nu gaat het al wat beter en kan haar weer aanhalen met een borstel.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:28

Zo te horen heeft het paard totaal geen respect!
Ik zal voor je eigen besherming toch maar met een longeerzweep oid de wei in gaan. Paard schopt jou immers ook en in een kudde zal ze klappen terug krijgen.

Het is een heel vervelend probleem!

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:41

He, bah, wat naar dat ze zich zo gedraagt. Wil je zo graag met d'r aan de gang, maar laat zij dat niet gebeuren Ach gut

Wat ik me afvroeg: Nora is toch nu weer drachtig? Wordt dit gedrag beter tijdens haar dracht? Of naarmate de dracht vordert?
Het klinkt mij alsof ze óók een probleem heeft met haar hormoonhuishouding. Heb je daar al eens naar laten kijken?
Ongetwijfeld speelt dominantie ook een rol, zeker na haar gelukte pogingen om iedereen bij zich weg te jagen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:46

Klassiek dominantie probleem. Hormonen of geen hormonen je zult haar duidelijk moeten maken dat JIJ de baas bent. Mocht je interesse hebben: wij geven één daagse cursussen speciaal voor mensen met dominantieproblemen. PM dan maar even.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:52

Heb je haar al eens laten nakijken op eventuele lichaamlijke problemen?
Een paard wat bijvoorbeeld chronische pijn heeft, kan zo reageren zoals je beschrijft.
Het lijkt me niet verkeerd om dat uit te sluiten, voordat je aan de dominantie gaat sleutelen. www.2moons.nl en www.emielvoest.nl vind ik allebei een aanrader om dit met professionele hulp op te lossen.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 00:55

Ik heb ook zo een dominant geval. Heeft nu 2 keer een veulen gehad, was tijdens de dracht poeslief en eens het veulen en was veranderde ze in een tijdbom met 4 benen eronder. Ze heeft mijn oma die naar het veulen wilde kijken ( ze stond in een hoekje aan de staldeur) gewoon bij haar schouder genomen en letterlijk de stal uitgerammeld.
Dit werd dan zo een beetje haar "imago" Ze is groot, donker en ziet er best imposant uit, dus iedereen liep in een boogje om madam haar stal heen.
Mij heeft ze in het begin ook heel erg proberen de stuipen op het lijf te jagen, maar op een gegeven moment was ik het gebijt en getrap zo moe dat ik haar echt een mep verkocht heb waar ze zich kapot van verschrok. Niet erg netjes, weet ik, maar paardentanden doen behoorlijk pijn. Het hielp wel. Bloos
Mijn merrie was onder het rijden ook echt een varken Clown , dus ben ik ergens anders gaan lessen en deze mensen hebben mij echt veel verder geholpen, hoe beter het rijden ging hoe makkelijker mijn paard werd.
De merrie is nu zover dat ik zowat alles met haar kan, maar het blijft opletten, grenzen stellen en deze ook handhaven. Als je haar een vinger geeft loopt ze letterlijk over je heen. Duivel Het zal ook nooit een knuffelpaard zijn.
Ik zou dit paard ook nooit verkopen, gewoon omdat je daar niemand een plezier mee doet, in de eerste plaats het paard niet. Wil haar ook niet kwijt hoor!!!
Het boek de "Aard van het paard" is erg interessant trouwens.
succes

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 01:10

Ik ben ook voor met een longeerzweep de wei in gaan, voor het paard is het ook fijner dat ze weten waar de grenzen liggen, vooral consequent blijven, duidelijk maken dat trappen, bijten, over je heen lopen enz. niet toegestaan is als jij de wei betreedt. Ben trouwens wel benieuwd hoe dit afloopt, ga t even volgen. Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:08

Om de rangorde tussen mens en paard de bepalen is meer nodig dan : met een longeer zweep de wei in te gaan. Dominantie zit em vaak juist in hele kleine handelingen. Wat straal je uit, handel je consequent, straf en beloon je op het juiste moment en met de juiste "middelen".

Dominantie bepaling begint al op het moment dat je de stal in wandelt, tijdens het voeren, het poetsen, wei in en -uit gaat, het zadelen, rijden etc etc. Het is een continue stroom van het verstrekken van signalen naar je paard. Een paard ziet en voelt meer dan de meeste mensen denken.
Hun antennes staan uiterst verfijnt afgesteld en weten precies waar je zwakke plekken liggen.
Om de rangorde opnieuw te bepalen zul je niet alleen aan je paard moeten werken, maar bovenal ook juist aan jezelf.

Succes

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 08:35

Bedankt voor de reacties !

Ik heb op 2moons gekeken en ook een mail gestuurd naar petra, hoop dat ik reactie krijg..

Met een longeerzweep de wei in gaan vind ik zelf geen optie,op mijjn vorige stal hebben ze ook haar een met de zweep willen bewerken, en dat is niet goed afgelopen, ze schopt net zo hard terug..

@ PAtricia : Nora is idd weer drachtig, maar in deze dracht is ze dus niet lief en knuffelig, even een week of 2, maar daarna was haar gedrag weer hetzelfde

@ MElody : Ze heeft geen pijn, we hebben haar wel 3 keer helemaal na laten kijken door onze dierenarts op vrijwel alles...

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:55

heb je haar ook op hormoonproblemen laten nakijken? Als de dominatieverhouding tussen jullie zo verstoort is, zou het toch meer constant moeten zijn? Maar misschien zie ik dat verkeerd?

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 12:02

Bij het laatste bezoek aan de dierenarts heb ik zeker haar hormonen ed na laten kijken.. Er is verder niets uitgekomen, en de dierenarts constateerde dat ze gewoon een dominante merrie is die aangepakt moet worden.. Of haar weg doen was de andere optie volgens haar

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:12

Wat ontzettend jammer voor je!

Kan het zijn dat je te vroeg weer begonnen bent met rijden, twee weken na de bevalling lijkt mij erg kort. Misschien heb je haar onbewust daarmee toch teveel belast en heeft ze daar een vervelend gevoel aan overgehouden (misschien zelfs wel lichamelijk) en associeert ze jouw komst nu telkens met iets onaangenaams of pijnlijks. Dan zal het heel veel tijd en geduld kosten om haar weer op andere ideeen te brengen en ik denk idd dat je dat onder begeleiding moet doen. Doet ze ook zo bij andere mensen die ze niet kent of is het specifiek tegen jullie gericht?

Is ze lichamelijk al eens goed onderzocht? Misschien heeft ze nog steeds ergens last van of heeft ze last gehad van een verstoorde hormoonbalans na de bevalling, daar kunne merries echt heel link van worden.

Ik begrijp dat ze nu weer drachtig is. Ik kan op afstand natuurlijk niet beoordelen waarom dat zo is, maar het lijkt me wel lastig voor jullie want de band met jullie is duidelijk nu niet goed, terwijl je toch bij haar in de buurt zult moeten kunnen komen om haar en straks het veulen te controleren enzo. Accepteert ze wel dat de hoefsmid en DA aan haar komen?

Op afstand oordelen is eigenlijk niet te doen, maar als ik je verhaal lees vermoed ik dat er iets niet goed is gegaan toen je direct na de bevalling weer kontakt met haar maakte. En of dat nou komt door het buiten bevallen en terugjagen naar stal (ondanks goede bedoelingen) of te vroeg rijden weet ik niet. Misschien dat ze op de Balingehof je kunnen helpen, die houden zich bezig met gedrag/therapie van paarden.

Ik wens je veel sterkte want het is hartstikke rot voor jullie als je lieve paard zo verandert. Ik vind het al best wel jammer als mijn merrie 'gewoon' chagarijnig doet en haar oren in haar nek legt, dus dit lijkt me echt waardeloos.
Hopelijk kan iemand jullie helpen! Ach gut

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 12:17

@ Simodi :
Het kan natuurlijk zijn dat we te snel zijn begonnen. Wel wil ik zeggen dat het enkel stappen was, en dat de merrie dit ontzettend leuk vond.. Ze houd van rijden, en lekker werken..

Zoals ik al eerder zei : een onderzoek naar haar hormonen heeft plaatsgevonden, en er is niets nuttigs uitgekomen.

We hebben de merrie nu drachtig, omdat we graag een veulen van haar wouden.. Op het moment dat we haar lieten dekken, ging het nog allemaal wel goed, ik kon in ieder geval wel alles. Dit hadden we dan ook niet kunnen voorspellen.

Ik ga in ieder geval bellen vandaag met Petra Vlasblom van 2 moons.... Had al eerder van haar gehoord, gisteravond een mail gestuurd met het hele probleem, en ik kreeg een mail terug van haar waarin ze vertelde dat ik haar maar moest bellen... Wat ik dan zeker vandaag nog ga doen

Meer tips, verhalen ed zijn altijd welkom.. ! Bedankt voor alle reacties

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:22

Het is inderdaad moeilijk om op afstand te bepalen wat er daadwerkelijk aan de hand is. Ik ga helemaal mee in het verhaal van Pensionnetje. En ik zou, als ik jou was, ook iemand als Emiel Voest bijvoorbeeld inschakelen (ja, 2 Moons lijkt me ook een goede optie Ja ). Het is vaak de combi mens/paard wat zulke problemen veroorzaakt.

Mensen die roepen 'met een longeerzweep de wei in' vergeten dat de mens vaak ook iets moet veranderen aan zijn/haar houding. Het is zo makkelijk om het paard de schuld te geven, terwijl de verhouding paard-mens een wisselwerking is van een aantal factoren. Heel goed dat jij open staat en je paard een kans wil geven. Heel veel succes!!! Lachen

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:24

Als hormonen nagekeken zijn en daarmee niets aan de hand is, heb ik verder geen tips voor je.
Ik hoop dat je snel bericht krijgt van 2moons.

Verder sluit ik me aan bij Pensionnetje. Let op je eigen houding, zodra er ook maar een greintje twijfel uit je houding spreekt, zal Nora het roer overnemen. Simpelweg door alle voorgaande succeservaringen.
Laat het goed duidelijk zijn in je hele houding dat Jij degene bent die bepaalt wat er gebeurt. Dat zij simpelweg te luisteren heeft. Ik weet het, dat is alles behalve makkelijk, zeker als het paard zulke gevaarlijke kunsten heeft, dus ik hoop écht dat 2moons je daarmee kan helpen.
Slaan is in dit geval niet de oplossing, maar om ongelukken te voorkomen zou je haar misschien wel weg kunnen jagen met een touw/zweep/iets anders. Ik bedoel, als ze je loopt op te jagen in de weide zo erg dat jij moet rennen naar de draad
Zou het niet helpen om je niet op te laten jagen en haar bij jóu vandaan te jagen?
Otto had hier ook zo'n periode en daar heeft dit heel goed geholpen. Touwtje of rijzweepje mee en zodra hij te dichtbij kwam omdraaien, groot maken en hem duidelijk maken dat hij als de sodemieter uit mijn ruimte moest gaan. Te dichtbij? Dan krijg je vanzelf een slinger van het touw. In het begin heeft hij best eens een tik mee gehad, maar dat was 2 keer. Toen had hij behoorlijk in de gaten dat hij moest opdonderen als hij zo deed.
Het scheelde wel dat hij goed reageerde op stem. Dus als je maar eens even goed boos werd en hem opdreef, was het snel over. Uiteindelijk kwam hij na zo'n actie vanzelf naar je toe, terwijl je hem áltijd moest ophalen uit de weide.

Maar goed, ik weet niet of je er wat aan hebt. Kijk in elk geval alstjeblieft uit, je het ziekenhuis in laten slaan is niet de bedoeling! Niet doen dus als het te gevaarlijk is.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:25

Ik ben het met Nadya eens. (jij kunt het goed verwoorden, Haha! ) Heel fijn dat je het met professionele hulp gaat oplossen. Petra is erg goed!

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:32

Citaat:
Mensen die roepen 'met een longeerzweep de wei in' vergeten dat de mens vaak ook iets moet veranderen aan zijn/haar houding. Het is zo makkelijk om het paard de schuld te geven, terwijl de verhouding paard-mens een wisselwerking is van een aantal factoren.

Klopt helemaal. Jij zegt het alleen een stuk beter en netter uitgedrukt dan ik Haha!
Waar twee vechten hebben twee schuld zeggen ze wel eens zo mooi, zo moet je dit in feite ook zien. Je bent met twee bezig, dat gaat niet zoals het zou moeten. Dan moet je ook met zijn tweeën veranderen om dingen op te lossen.
En die oplossing ligt niet bij: Wie kan er het hardst slaan, om het maar even heel cru uit te drukken. (Overigens niet persoonlijk bedoelt Cheytjuh Lachen )

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 12:34

@ NAdya, ik ben het helemaal met je eens, mensen pakken tegenwoordig zeer snel de zweep, en slaan het paard dan maar helemaal klein, dan luistert hij/zij wel... Ik kan hier echt kwaad van worden, en wil dit zelf dus echt niet !!!!

@ Patricia, eerst bedankt voor de reactie ! Nora bij je vandaan jagen lukt je op zo'n moment niet ! Ik heb het al eens geprobeerd en met de wei schoonmaken de longeerlijn meegenomen.. Voor het geval dat.. Toen ze in de aaval ging, haar er ook mee geprobeerd weg te jagen door ermee te zwaaien, maar ze werd er nog feller van.. Toen moest ik helemaal maken dat ik de wei uitrende, anders konden ze mij zeker afvoeren ! Alles schopte ze aan de kant, en had geen tijd meer om de kruiwagen uit de wei te halen.. Dat hebben ze nog met 4 man gedaan, want ik deed het niet meer..

Ze weet gewoon dat ze met haar agressie alles en iedereen aankan, en daar maakt ze ook misbruik van. Jammer genoeg wel..

Ik weet ook dat mijn houding niet altijd even goed is, maar ik ben al zo lang bezig en zonder resultaat, dat mij de moed echt in de schoenen is gezakt.. Het is alleen al frustrerend dat je paard dit doet, laat staan je echt kapot wil trappen ubehaupt... Dat doet echt pijn ! Helemaal omdat ik echt heel veel van dr houd..

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:40

Ach lieve Cheytjuh! de tranen staan bijna in mijn ogen... het komt echt wel weer goed. Ik denk dat je het supergoed aanpakt zo. Heel veel succes Cheytjuh! Achteraf denk je misschien 'dat was leerzaam!' .....

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:43

Dit is een erg vervelend probleem Cheytjuh! Ik heb zelf erg goede ervaringen met de Paardenmaat in Arnhem. Ik heb even op de site van 2moons gekeken en deze mevrouw doet ongeveer hetzelfde als de mensen van de Paardenmaat. (http://www.depaardenmaat.com) Ik heb zelf geen ervaring met overdominante paarden dus ik kan je er verder niet mee helpen. Heel veel succes met het maken van de juiste keuzes! (En pas alsjeblieft wel goed op jezelf en doe voorzichtig!)

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:48

Kijk eens op deze site:

http://www.balingehof.nl

Heb persoonlijk geen ervaring met hen, maar een vriendin van mij werkt er en ik hoor geweldig goede verhalen!
Ze hebben daar ook allerlei 'probleem'paarden die ze behandelen.

Succes!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:49

Cheytjuh schreef:
@ NAdya, ik ben het helemaal met je eens, mensen pakken tegenwoordig zeer snel de zweep, en slaan het paard dan maar helemaal klein, dan luistert hij/zij wel... Ik kan hier echt kwaad van worden, en wil dit zelf dus echt niet !!!!
Ik weet ook dat mijn houding niet altijd even goed is, maar ik ben al zo lang bezig en zonder resultaat, dat mij de moed echt in de schoenen is gezakt.. Het is alleen al frustrerend dat je paard dit doet, laat staan je echt kapot wil trappen ubehaupt... Dat doet echt pijn ! Helemaal omdat ik echt heel veel van dr houd..

Het lijkt me heel, heel erg zwaar als je in zo'n vicieuze cirkel met je paard bent beland. Maar je zoekt nu hulp en meer dan je best kun je niet doen. Paarden hebben altijd een reden voor hun gedrag en hopelijk kun je met die deskundige hulp er achter komen wat er echt aan de hand is. Geef niet op, ga er voor! Heel veel succes en ik hoop dat er snel verbetering in haar gedrag komt. Ik leer ook nog dagelijks van mijn paard, hoor. Hij is mijn spiegel, elke dag weer.

Verder zou je eens kunnen overwegen om een reading van haar te laten doen (als je daarvoor open staat). Ik weet een hele goeie. Maar goed, het is aan jou, hoor. Niet iedereen wil daar iets mee. Lachen