Mijn Shet hengst valt me aan !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kelz

Mijn Shet hengst valt me aan !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 18:45

sinds kort heb ik een shetlander hengst van 9 jaar oud..
hij was onbeleerd en is 6 jaar lang dek hengst geweest..
nou is het zo als hij bv. zoals vandaag niet aan mest mag ruiken van een paard dat in het bos ligt..
dat ik hem er lang op stuur, gaat die in de achter uit en begint hij met bokken steigeren en bijten..
ga je ernaast lopen dan steigert hij tegen je aan en bijt je gewoon en slaat je met zijn voor hoeven onder het steigeren..
het is werkelijk waar levens gevaarlijk..

hij wordt zonder zadel gereden en met een touwhalster..
ik wil absoluut geen hulp middelen zoals zweep enz. gebruiken..
een bit krijgt hij nooit van zijn leven in zijn mond..
en zadel komt er nog wel een x..
hij is inmiddels al wel ingereden en dit gaat prima..
alleen me been vind hij niet prettig maar daar heb ik me oplossing al voor..

een join up is zelfs al gevaarlijk hij loopt namelijk dwars door het touw heen..
en nou weet ik dus niet hoe ik hem dit af moet gaan leren..

Wat zouden jullie doen ?
wie geeft mij de juiste oplossing ?

Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Mijn Shet hengst valt me aan !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:27

Iemand erbij halen die meer ervaring hier mee heeft. Zoals je zelf zegt: Dit is levensgevaarlijk. Dit is alleen af te leren door iemand doe goed weet waar hij mee bezig is, en zo te lezen ben jij het niet.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 19:32

excuseer me..
heb zelf altijd shetlanders ingereden en heb eerder zon geval gehad..
alleen nou ben ik het zelf al wel aan het oplossen op een paardVriendelijke manier,, en de vorige x heb ik het op de engelse wijze gedaan..
nou wou ik graag Kijken wat er aan reacties op kwamen, hoe het op een paard vriendelijke manier kan..

weet echt wel hoe of wat heb zelf per slot van rekening 2 hengsten..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:37

Maar 2 weten toch meer dan 1? Castreren zal vast niet meer helpen he? Aangezien hij al 6 jaar heeft mogen dekken

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 19:41

helaas helpt dat niet meer.. en het is ook een ingrijpende behandeling, op deze leeftijd..

ja klopt, maar goed vind maar iemand die in de zelfde wijze met paarden omgaat als dat ik doe.. en hem ook aan durft..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:46

Citaat:
excuseer me..
alleen nou ben ik het zelf al wel aan het oplossen op een paardVriendelijke manier,, en de vorige x heb ik het op de engelse wijze gedaan..
nou wou ik graag Kijken wat er aan reacties op kwamen, hoe het op een paard vriendelijke manier kan..

Wat dus in mijn ogen weer betekend dat je met deze methode niet de ervaring hebt om het op te lossen. Zeker in NH komt het erg nauw hoe je op welk ogenblik reageert, daar heb je dus veel NH ervaring voor nodig. En dat leer je op brave, niet al te dominante paarden. Dus ik blijf bij mijn mening dat je het niet alleen zou moeten doen.
Je geeft namelijk zelf ook aan dat hij door het touw heen loopt met join up. Nou begrijp ik niet helemaal wat je hiermee bedoelt, maar wat ik wel weet is dat nu iemand met dit paard moet werken bij wie dat niet gebeurt.

Er zijn genoeg mensen met die ervaring die het geen probleem vinden met zo'n paard te werken. Denk aan Emiel Voest, de mensen van Balinghehof en zo zijn er meer.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 19:54

weet niet of je het weet maar ben al heel lang bezig met nh..
heb èèn 4 jarige hengst, die is mishandelt geweest en hier rij ik met nek-ring mee..
en ik kan hem prima aan op nh wijze..
mijn punt is wou graag kijken hoe andere het op zouden lossen voor de grap en of je er mischien nog wat uit kan halen..
en dat hij door het touw loopt,, dat komt omdat hij nog nooit een mense de baas over zich heeft gehad, hij komt dus gewoon als nog op je af vliegen een join-up doet hem niks..en hij voelt zich hier snel door beledigt waardoor hij alleen maar dominanter wordt
en 1 ding van brave paarden leer je niet of ieder geval nauwelijks !!

en haal absoluut geen vreemde erbij, die kent ten eerste mijn pony niet.. en weet niet hoe die verder is, waardoor er mis verstanden uit komen..
zo iemand zet ieder paard op de zelfde wijze terug maar niet bij alle paarden is die toepassing toegankelijk..

zet 1x iemand bij mijn 4 jarige hengstje en laat die gene wat van hem vrage dan gaat die met kei grote paniek ogen er vandoor omdat die doods bang is voor mensen die hij niet kent..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:30

Het maakt niet uit hoeveel ervaring je hebt of hoe goed je bent. iedereen kan wel eens tekens missen ed. en dan is het handig als je bv een ander zeer ervaren NH persoon vraagt om te kijken als je met hem bezig bent. Die kan dan wellicht meer gericht advies geven omdat hij of zij de situatie ziet. Je kunt nu eenmaal niet altijd alles zelf en alleen. Daar is niets mis mee, zolang je dat maar beseft en erkent.
overigens is castratie toch een optie (tenzij je dat zelf niet wilt) Inderdaad zijn de risico's op infectie wat groter op deze leeftijd, maar ik ken veel hengsten in mijn omgeving die eerst voor het dekken zijn gebruikt en later alsnog werden gecastreerd. De manieren veranderen daarna evengoed, al duurt het soms wat langer. Ik ken hier een geval van een moeilijke 11jarige dekhengst die werd gecastreerd en daarna zeer goed hanteerbaar werd.
Shethengsten zijn zeker niet de makkelijkste om te hanteren, maar dat zul je dan wel weten. Dus wellicht is castratie toch iets om over na te denken.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:34

Hengsten moet je als hengsten opvoeden. Hij lomp, jij lomp! Hij lief, jij lief.
Straffen en belonen op het JUISTE tijdstip. Plaats hem altijd lager in rangorde dan jijzelf.
Wees consequent!
Ga niet lopen klungelen, testosteron bommetjes kunnen idd gevaarlijk worden.

Geen eenvoudige klus dus haal er iemand bij met verstand van zaken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:42

als je perse via Nh dit wilt gaan oplossen dan zou ik er iig voor zorgen dat jullie onderlinge hierarchie goed is geregeld, nu niet het geval lijkt mij....
Als hij tegen je aan steigert en/of bijt op het moment dat jij hem iets opdraagt dan vertoont hij dominantie naar andere 'hengsten'(jij dus in dit geval).
ik zou als ik jou was toch zeer consequent afstraffen eventueel met een welgemikte tik en als het wat beter gaat via join up en lichaamstaal een betere verhouding krijgen.....succes

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:57

tja net wat de rest zegt uit jou verhaal maak ik op dat hij jou absoluut niet als leider ziet en aangezien je hier vraagt hoe je het probleem moet oplossen is toch het beste iemand anders erbij halen die ook veel/ of meer ervaring heeft dat jij.

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:25

Ik zie toevallig dat hij op marktplaats staat...

Hoeveel zou je voor hem willen hebben ?

Ik heb namelijk heeel veel ervaring met aanvallende ponys (Met name aanvallende arabieren)

En dit lijkt me een superpony

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 00:18

@ TS, als er dus geen probleem is (je geeft aan dit topic voor de grap te plaatsen om te horen hoe anderen het doen), want je zegt het zelf op te kunnen lossen, kan je het beter anders onder woorden brengen.

je ervaringen met twee andere hengsten en basiskennis van NH zeggen hierin niet veel, ieder paard is een individu en moet als dusdanig behandeld worden, wat bij het ene paard werkt hoeft bij het andere niet te werken. om hier goed mee aan de slag te gaan vereist niet alleen kennis (theorie) en enkele basisvaardigheden, maar een inzicht in het wezen 'paard' dat niet iedereen meekrijgt.

ik zou dus ook zeker aanraden om het op te laten lossen door een professional, aangezien je zelf naar JU's grijpt die niet blijken over te komen. verder toch maar castreren, het wegvallen van de testosteron maakt zéker verschil, helemaal bij een hengst die al gedekt heeft. het maakt hem zeker niet ineens een makkelijk paardje, maar alle beetjes helpen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 00:24

Ow sorry, is dit een grapje? Of serieus? Nagelbijten / Gniffelen

Mocht t serieus zijn; haal er ioemand bij die ECHT weet wat hij of zij doet, en ga alsjeblieft niet zelf aan de klungel.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:15

Je plaats een vraag, mensen geven je advies en jij valt ze daarop weer aan..Wat wil je bereiken met je topic?
Je kan nog zoveel ervaring hebben (ikzelf rij inmiddels 22 jaar paard en heb daarvan 15 jaar eigen paarden), maar soms is dat nog altijd niet genoeg. Ik heb om die reden bij mijn eigenwijze fjordenmerrie ook proffesionele hulp gezocht. En ondanks al die jaren ervaring, bleek ik nog heel veel te moeten leren.

En nu nog sta ik af en toe met mijn handen in mijn haar, maar dan is er altijd nog mijn instructrice om op terug te vallen..

Ik denk inmiddels aan mijn eigen veiligheid en aan de veiligheid van mijn maatje, vroeger in mijn puberteit dacht ik alles te kunnen, pff hoe naief kun je zijn..

Ben het helemaal met merrieveulen eens

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:23

Je paard staat bij die van Superroos op de wei, haal ik uit je profiel? Klopt dat? Misschien kun je haar eens om hulp/raad vragen, er zijn weinig mensen op bokt die zo'n goede band met hun paarden hebben als zij dat heeft, althans voor zover ik dat kan beoordelen van foto's.

johnannet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:23

kelz schreef:
excuseer me..

Als je echt weet hoe het moet waarom start je dan een topic ?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:26

Hallo,

Misschien is het verstandig om je shet toch op de engelse manier te gaan beleren dus met hoofdstel en met zadel. Met een shet heb je vooral aan het begin nog wel eens een zweepje nodig. je kunt toch zodra hij dit kent het weer overzetten naar bitloos, maar datn weet het diertje wel de regels en de dingen die hij wel en niet mag....

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:34

johnannet schreef:
kelz schreef:
excuseer me..

Als je echt weet hoe het moet waarom start je dan een topic ?

Vroeg ik me dus ook af Nagelbijten / Gniffelen
Voor de grap zei ze, maar daar schiet je toch niets mee op?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:25

een zweep is geen martelwerktuig, maar een aanwijsstok. je kunt je paard er náást stemcommando's dingen mee aangeven, vragen stellen en jezelf verduidelijken. zelf werk ik heel veel volgens diverse NH wijzen, op een paardgerichte en zo goed mogelijk verstaanbare manier (dwz heel veel lichaamstaal). toch gebruik ik regelmatig een zweep. ik kan mijn jonge merrie 'droog mennen' (dwz erachter lopen, tempo aangeven en sturen, basis dus) op alleen twee zwepen. één links, één rechts, zwepen ipv benen zoals ohz, en lopen maar. heerlijk vrij werken, mocht mijn merrie dit niet willen dan kan ze zo voor me uit wegrennen.

je zweep is een hulpmiddel, geen strafwerktuig. je kunt ogenschijnlijk eenvoudige zaken ermee verduidelijken. doordat je je arm er als het ware mee kunt verlengen, kan je het paard op iedere gewenste plaats aanraken, zonder je eigen lichaamstaal te verstoren. denk aan moeten bukken om je shet achterwaarts te laten gaan met een hand op de borst.

wil je de zweep per sé achterwege laten (hoewel ik niet begrijp waarom je dat zou willen, het maakt het immers voor je paard ook makkelijker), dan moet je je paard bijzonder goed het wijken voor druk op afstand aanleren, dwz jij wijst naar zijn borst en hij gaat achterwaarts. nou is dat op zich een simpele oefening, maar met een 'aanvallend' paard krijg je dat echt niet voor elkaar. je moet hem eerst leren wijken voor druk, dwz zonder fysieke druk (of laten we zeggen: minimale druk want ook het gewicht van een touwtje om de hals is in zekere zin druk) je paard van die druk af laten gaan. bijv: je staat naast de pony, en neemt het halstertouw (of de halslijn) op tot het zwaarder voelt. minimale druk, alleen het gewicht van het touw. hierop moet je paard dan een pas achterwaarts doen. hoe simpel het ook klinkt, de gemiddelde persoon heeft hier al heel veel moeite mee. het vergt oefening. door je zweepje voor zijn borst te houden, of evt. tegen de borst aan te raken, maak je duidelijker wat je wilt zonder meer druk op het touw te hoeven zetten. in die zin is een zweepje (of aanwijsstok) dus bijzonder nuttig, en allesbehalve paard onvriendelijk.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:28

Als hij steigert, pak je gewoon zijn voorbenen beet. Bij een klein shetje lukt dat nog wel.
Deed ik vroeger ook bij zo'n hengstje; snapte hij helemaal niks van maar het steigeren was wel over!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:40

beantsje schreef:
Als hij steigert, pak je gewoon zijn voorbenen beet. Bij een klein shetje lukt dat nog wel.
Deed ik vroeger ook bij zo'n hengstje; snapte hij helemaal niks van maar het steigeren was wel over!

dit kan voor ernstige blessures bij de pony zorgen, en ik neem aan dat dat niet is wat de TS wil. het feit dat je aangeeft 'hij snapte er niks van' geeft ook eerder een beeld van 'per ongeluk' of een 'peperkoek- methode' dan dat het daadwerkelijk als handeling effectief was.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 01:02

kelz schreef:
excuseer me..

Citaat:
...maar goed vind maar iemand die in de zelfde wijze met paarden omgaat als dat ik doe.. en hem ook aan durft..

Citaat:
weet niet of je het weet maar ben al heel lang bezig met nh..
heb èèn 4 jarige hengst, die is mishandelt geweest en hier rij ik met nek-ring mee..
en ik kan hem prima aan op nh wijze..
mijn punt is wou graag kijken hoe andere het op zouden lossen voor de grap en of je er mischien nog wat uit kan halen..
en dat hij door het touw loopt,, dat komt omdat hij nog nooit een mense de baas over zich heeft gehad, hij komt dus gewoon als nog op je af vliegen een join-up doet hem niks..en hij voelt zich hier snel door beledigt waardoor hij alleen maar dominanter wordt
en 1 ding van brave paarden leer je niet of ieder geval nauwelijks !!

en haal absoluut geen vreemde erbij, die kent ten eerste mijn pony niet.. en weet niet hoe die verder is, waardoor er mis verstanden uit komen..
zo iemand zet ieder paard op de zelfde wijze terug maar niet bij alle paarden is die toepassing toegankelijk..

zet 1x iemand bij mijn 4 jarige hengstje en laat die gene wat van hem vrage dan gaat die met kei grote paniek ogen er vandoor omdat die doods bang is voor mensen die hij niet kent..

Sorry, ik begrijp niet helemaal wat je wilt; je vraagt hier hulp omdat je problemen hebt met een 9-jarige shettie-hengst, je vertelt dat je 2 hengsten hebt en "al heel lang" met NH bezig bent, dat je al dit-en-dat gedaan hebt en hij alleen maar dominanter wordt.
Die hulp wordt je door diverse mensen op wat voor manier dan ook aangeboden en vervolgens vertel je dat jij alles helemaal onder contolle hebt, jouw methode prima is en "mijn punt is wou graag kijken hoe andere het op zouden lossen voor de grap en of je er mischien nog wat uit kan halen.."
Ehhh Verward ....

Ik lees dat het shetje verkocht gaat worden; ´t is te hopen dat hij dan in competente handen komt Lachen .

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 01:12

Je bent zelf 15 vertel je in je profiel.... nou zegt leeftijd niet alles, maar ook weer genoeg. Jarenlange ervaring, het spijt me zeer maar ik denk dat je jezelf iets overschat in ervaring. Jaren tellen ook mee, en die heb je eenvoudigweg nog niet kunnen maken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 01:27

misschien heel erg offtopic, maar ik hoop niet dat je het shetje ook zelf in wilt rijden...

verder vind ik je woordkeuze nogal opvallend, je zegt 'met alleen nekring kan ik hem prima aan'
NH spreekt echter niet van het 'aankunnen' van het paard, maar van een samenwerking op zo gelijkwaardig mogelijke basis. aangezien je erg vast wilt houden aan je werkwijze en methodes, vind ik deze opmerking niet helemaal passend.

verder ben ik het eens met delerium.