Vanaf oktober ben ik de gelukkige bijrijdster van een 4 jarige tinkermerrie. Ik doe haar nu dus 1 maand. Ze staat overdag op de wei en 's nachts meestal binnen. Het is een paardje met een heel vriendelijk karakter. Zo kwam laatst de paardentandarts voor de eerste keer en liet ze zich alles rustig welgevallen alsof ze verdoofd was, zo rustig en braaf. In het begin hebben we wel wat aan elkaar moeten wennen en was ze bijvoorbeeld erg onrustig en veel aan het draaien onder het poetsen. Dat is nu bijna nooit meer.
Nu het volgende: ik zet haar vast aan haar stal wanneer ik haar ga opzadelen. Ze is tijdens het zadelen vaak heel erg aan het draaien. Toch gaat dit al beter dan eerst. Vervolgens het hoofdstel. Het kost altijd veel geduld voordat ze het bit aanneemt in haar mond. Wanneer dit dan zover is begint het gedram en gedraai. Ik kan heel moeilijk alle riempjes van haar hoofdstel vastmaken omdat ik haar voortdurend vast moet houden en ze ook dan nog door me heen dramt. Ze begint gewoon te lopen en te draaien waardoor we een hele tijd verder zijn voordat alles vastzit. Wanneer ze begin te lopen probeer ik zelf gewoon te blijven staan en haar daardoor ook te dwingen stil te staan, maar dit eindigt meetal in draaien.
Ik merk dat ik op de grond nog geen respect van haar heb. Enerzijds wel want ze gaat netjes een stapje 'om' als ik haar dat vraag of een stapje naar achter. Maar, ze is wel 'lomp' in haar bewegen en in staat om dwars over me heen te walsen alsof ik er niet sta. Nu weet ik natuurlijk dat dat absoluut niet de bedoeling is! Nu is mijn probleem dat ik rustig, consequent en vriendelijk wil blijven. Ik vind het lastig hoe ik dit kan aanpakken als ze doordramt.
Ik heb vandaag mijn eerste les met haar gehad en ga het ook mijn instructrice binnenkort eens vragen, maar ik hoop hier ook tips te ontvangen.
Ik denk dat grondwerk wel een optie zou kunnen zijn? Maar, wat voor oefeningen zou ik dan met haar kunnen doen?