Wat heb ik toch een braaf paardje...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nagyl

Wat heb ik toch een braaf paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 17:57

Nou vandaag onder het rijden in het bos. Kwamen mijn vriendin in ik een groepje mensen tegen met honden. Normaal helemaal geen probleem. Maar ja, deze honden waren niet aangelijnd. Oplettende hondenbaasjes houden dan meestal toch de honden bij hun.Maar dat was dus niet zo.

Komt er toch een foxje op ons af. deze loopt tussen de benen van mijn paard door. en deze kijkt alleen vreemd. Tja een hond ligt er zo onder. Toen kwam er een zwarte labrador op hem afgerent en springt vol tegen mijn paard op richting zijn hoofd. Mijn paard steigerd en probeert gericht de hond te raken. De hond blijft tegen hem aan springen en probeerd zelfs van achter tegen hem aan te komen. Je kunt je voorstellen dat mijn paardje rare bewegingen probeerder uit te halen om deze hond uit zijn buurt te krijgen. Na zeker 5 minuten weten de eigenaren van de honden hem van me af te krijgen.
Gelukkig was het een speelse hond. Maar de trappen van een paard kan dus echt wel fatale gevolgen hebben voor een hond.

Ik schreeuwde nog tegen de mensen, als die wat heeft is het je eigen schuld. Want de honden mogen daar niet los lopen....

gelukkig werd mijn paard niet gebeten, en isdus toch wel vrij rustig gebleven. wellicht hadden andere paarden veel anders gereageerd.

Het is gelukkig nog goed afgelopen.

Leentje_

Re: Wat heb ik toch een braaf paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:14

Verschrikkelijk vind ik mensen die hun hond niet kunnen bijhouden
Gelukkig dat je paard er niets aan over heeft gehouden, als de hond er iets aan had overgehouden was het wel erg geweest voor de hond, maar dan zouden de eigenaren hem in het vervolg misschien bijhouden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:22

Ook al waren deze mensen op een stuk waar honden wel los mogen, uit fatsoen moeten ze de honden toch vast maken zeker als je weet dat je hond dit doet.
Ik had ze wat anders gezegd.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:25

Vreselijk. En nu maar hopen dat je paard er niet angstig van is geworden. Mensen die hun honden los laten bij paarden beseffen gewoon niet wat een gevaarlijke situaties ze creeren.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 18:37

tja van mijn waarschuwing dat de hond kon doodgaan na een trap deden ze niks mee.

Het waren gewoon echt blonde (sorry dat ik het zeg, maar ze waren het wel) mensen. Zeiden nog niet eens sorry toen ze hem eindelijk hadden. Dat vind ik gewoon nog erger.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:27

Wat een aso's zeg!
Mensen zijn echt zo ver van de natuur tegenwoordig, dat ze gewoon geen idee hebben (of niet willen weten) dat een losse hond en paarden niet samen gaan!
Echt super dat je paard zo rustig bleef! Haha!

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:34

Ooh word er nu al helemaal hellig van! Gelukkig dat jou paard zo reageerde Ja

Gisteren reed ik ook in het bos, samen met mijn nichtje en haar nieuwe pony. Komt er een hond de hoek om rennen.. blaffen als een gek, grommen en sprint bijna tegen 't paard van me nichtje op. De baas komt zo stom aan lopen, zegt ook nog hartstikke leuk gedag zegt niet eens dat haar hond stil moet zijn, of even bij haar moet komen! Grr, wat was ik boos, kon haar kop er wel aftrappen!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:36

Nou als je omdat mensen zich niet aan de regels houden je andere routes moet nemen dan zou het wel erg ver gaan. Als je ergens komt met een hond en de andere hond is niet aangelijnd dan is de niet aangelijnde hond naar mijn mening als er iets gebeurt altijd schuld. Het zou wat zijn als iedereen maar de hond los laat lopen. Daarbij als je niet weet hoe de hond reageert zorg je in elk geval dat hij naast je loopt en dan het liefst dat hij aangelijnd is. Wat als paardje ertussenuit was gegaan of ruiter valt ervanaf. De gevolgen zijn dan niet te overzien.

Maar gelukkig is het dit keer goed gegaan. Jammer dat die mensen niet geschrokken zijn.

Trouwens net zoiets als mensen die zeggen mijn hond doet niks. MAAR DIE VAN MIJ WEL!!
Laatst bijgewerkt door joyce83 op 05-11-07 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:37

een dier is een dier of het nou een hond is of een paard, nu moet ik zeggen dat mensen die geen verstand hebben van paarden denken dat alles kan en vergeten dat net als hun hond ook paarden een eigen willetje hebben soms

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 12:44

tja er had toch vanalles kunnen gebeuren als ik dus door eventuele gekke sprongen van mijn paardje eraf zou zijn gevallen. Man ik wil niet weten wat de gevolgen zouden zijn geweest. Een paar drachtige merries misschien als gevolg (die wat toevallig in de buurt staan), paard overal wonden.. enzovoorts. Ben blij met mijn vaste zit. Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:57

Niets is leerzamer voor de hondeneigenaar dergelijke situaties als de hond wel wat oploopt.

En Lindayroxy: een hond die een eigen wil heeft of een hond die gewoon zijn gang mag gaan omdat baasje niet ingrijpt zijn twee verschillende dingen.

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:59

Cassidy schreef:
Niets is leerzamer voor de hondeneigenaar dergelijke situaties als de hond wel wat oploopt.

En Lindayroxy: een hond die een eigen wil heeft of een hond die gewoon zijn gang mag gaan omdat baasje niet ingrijpt zijn twee verschillende dingen.

daar heb je gelijk in

Paardjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:53

echt stom van die mensen dat doe je toch niet?? ze mag haar honden best los hebben vind ik maar als er een dier in de buurt zit en ze weet dat hij zo doet moet ze ij/zij gewoon vasthouden!!!dat die ik ook altijd met me hond

Raf1705

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:58

Hoop dat de mijne later ook zo braaf reageert! Ik heb ook een hond, en geeft toe, laat ze vaak loslopen, ook daar waar het eigenlijk niet mag... Weet wel dat ik vind dat dat moet kunnen op voorwaarde dat je hond PERFECT luistert. Als ik zeg "Tina hier" komt ze naar mij, zeg ik "Tina voet" kleeft ze tegen me... Maar als ik zie dat er zich een situatie voordoet dat ik ze aan de lijn moet houden dan doe ik dat ook!
Ik hoop maar dat je paard er geen schrik van heeft nu! Want krijg dat er maar eens uit!

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:15

tjee wat fijn dat je paard zo rustig bleef. Het was wel echt dom van die mensen om hun hond los te laten lopen, maar nu hebben ze wel hun lesje geleerd denk ik. Zullen de volgende keer wel hun hond vasthouden.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:28

Dan heb je inderdaad echt geluk dat je paard nog zo rustig bleef, en natuurlijk die mensen ook. Toch was het hun eigen schuld wel geweest, en ik ga met Fennaa mee dat ze de volgende keer hun hond vast wel vasthouden. Ja

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:34

Je kunt proberen die hand een flinke pets met je zweep t egeven... Liever de zweep dan een trap van je paard, of erger, jouw paard gewond.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:58

Ik ga er wel vanuit dat je op een ruiterpad reed. Ik vind wel als je als honden eigenaar je hond niet onder controle hebt het aangelijnd moet houden, zij zijn er wel verantwoordelijk voor als er iets gebeurd. Gelukkig dat je paard zo braaf reageerde, mijn paard zou dus aan de kletter gaan en de pony van m'n dochter zou die hond dus een doodstrap hebben gegeven.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:44

Jeetje wat eng zeg! Ik vind het echt zo onverstandig van mensen om met paarden in het zicht toch hun hond vrij te laten. Pak hem dan meteen vast zou je zeggen maar goed. Gelukkig is het goed afgelopen!

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:48

Ik heb zo'n zelfde iets meegemaakt. Alleen greep die hond mijn paardje wel. Originele tekst van de hondenbaas erna was..' goh doet ie anders nooit..' Boos!
Even vasthouden voorkomt een hoop ellende..
Maar gelukkig dat het goed afgelopen is.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 17:13

We mogen in belgie in het gehele bos rijden.
Tja het is dat ik nooit met een zweep rij (hoef nooit) of moet ik nu een zweep meenemen voor de honden van me af te slaan....???? Dat zou toch werkelijk gekkenwerk zijn.

Ik hoop dat die mensen wat geleerd hebben. maar ze bleken niet echt onder de indruk. Moet er nou echt iets gebeuren voor "die mensen" willen ze het voortaan niet meer zo aanpakken?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:27

Ik ben bang dat de mensen zelf erg geschrokken zijn en zo onder de indruk waren dat ze neits konden doen.. Tuurlijk is het niet fijn om een drukke hond tussen je paardenbenen te hebben, maar die mensen deden het niet met opzet.
Tuurlijk moeten ze hem vasthouden wanneer er paarden aankomen en vooral waar die niet los mag.
Ben blij dat mijn paarden niet omkijken naar honden.. En altijd de baasjes ze vasthouden. Maar kom regelmatig mensen tegen die schrikken en niet weten wat hun hond zou zoen tegen zo'n groot dier..

Maar het is voor jou zeker schrikken.. En ja ik zou ook boos zijn Knipoog

mmiriammpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:13

Wow wat heb je een topper zeg! Die van mij had echt niet zo gereageerd... en wie weet wat er dan allemaal wel niet kan gebeuren! Mensen hebben echt geen idee hoe paarden kunnen reageren of wat ze kunnen doen... ( bijvoorbeeld als je buiten aan het rijden bent en de auto's racen langs je heen.. )

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:34

Heel vervelend voor je.
Een hond die niet onder controle is moet gewoon altijd aangelijnd zijn.
1 Om iemand anders niet in gevaar te brengen ( deze keer was het een paard, de volgende keer een fietser)

2 Om de hond niet in een gevaarlijke situatie te laten komen

Maar goed de meesten mensen en honden trouwens ook lijden aan het dikke middelvingercomplex.
Daarom heb ik mijn paard al heel snel aan honden leren wennen, en mijn hondje aan paarden.
Mijn paard is met duizendeneen dingen een zenuwpees, als er een hond onder, achter of over haar heen loopt is dat voor haar geen enkel punt.
Zelfs als ze tegen haar aan springen niet.

Ik moet zeggen dat ik hier heel veel profijt van heb gehad.

Groetjes Henrike

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:36

ja ikken dat. heb geen hekel aan honden, maar wel aan hun baasjes als die ze niet onder controle kunnen houden. indi doet niets. heeft ze vandaag wel bewezen weer, maar roos wordt knettergek en gaat ook gericht trappen idd...