'Pismerrie' of niet..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orrieborrie

'Pismerrie' of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-07 08:21

Sinds zo'n twee maanden heb ik een ander paard. Een merrie van 5 jaar. Heeft in het verleden (zeggen ze) twee veulens gekregen, maar kwa type is het een rijpaard geen fokmerrie.
Nu is het zo dat ze sinds twee dagen hengstig is. Nu heb ik wel meer merries gehad, maar die waren niet zo hengstig als deze. Als ze een ander paard hoort hinniken staat ze gelijk te plassen. Dit doet ze op stal en als ik met haar loop. Als ik aan het rijden ben heb ik (tot op heden) nog nergens last van. Niet van het plassen en ze is ook niet vervelend. Eigenlijk gedraagt ze zich zoals ze altijd heeft gedaan. Is ze nu een 'pismerrie' of is ze gewoon hengstig.

piewie

Re: 'Pismerrie' of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:01

Mijn vorige merrie deed dat ook, ze zeiden tegen mij dat dat een pismerrie was, qwa rijden nergens last van. Ik kreeg later met rijden wel last. Ook plassen zodra er een ander paard de bak in kwam en hoog steigeren. Het werd op den duur echt te gevaarlijk, met buitenritten deed ze nix, dus veel buiten gaan rijden.
Ze is nu verkocht aan iemand die alleen maar buiten rijd dus dat is beter voor haar.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:04

Dit is gewoon een normale hengstigheid hoor en geen pismerrie.
Een pismerrie lijkt doorlopend hengstig en vertoont dit gedrag continue. Ook zijn die niet braaf en leuk maar, maar janken op alles en iedereen, zijn vaak zuur en schromen niet om te meppen en zijn onder het zadel niet vooruit te branden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:07

Wij hebben hier ook een pismerrie staan, die heeft er ook last van met rijden. Als je je been aanlegt gaat ze pissen en naar je been slaan, zelfs in draf.

Ik denk dat het woord pismerrie gebruikt wordt, wanneer het paard zelf ook duidelijk last heeft van haar hormonen, dus jouw merrie kan er idd ook een zijn.

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:12

ik heb een soort van pismerrie, als die hengstyig is haalt ze naar iedereen uit en is ze supert chagier,, maar dat van jou is nog erger, volgens mij is dat wel een echte pismerrie jah!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:15

orrieborrie schreef:
Sinds zo'n twee maanden heb ik een ander paard. Een merrie van 5 jaar. Heeft in het verleden (zeggen ze) twee veulens gekregen, maar kwa type is het een rijpaard geen fokmerrie.
Nu is het zo dat ze sinds twee dagen hengstig is. Nu heb ik wel meer merries gehad, maar die waren niet zo hengstig als deze. Als ze een ander paard hoort hinniken staat ze gelijk te plassen. Dit doet ze op stal en als ik met haar loop. Als ik aan het rijden ben heb ik (tot op heden) nog nergens last van. Niet van het plassen en ze is ook niet vervelend. Eigenlijk gedraagt ze zich zoals ze altijd heeft gedaan. Is ze nu een 'pismerrie' of is ze gewoon hengstig.
Die van mij is extremer, ik denk dat jou paard gewoon hengstig is.. Ik kan niet op mijn paard rijden rijden als ze hengstig is, ze blijft steeds staan op te plassen. Ze is ook erg regelmatig hengstig. De stal is een bende dan. Ik heb een tijdje moody mare gevoerd van de paardendrogist. Ik vond het effect niet noemenswaardig. Je kunt ook equine regumate van de dierenarts krijgen. Dat heb ik nog niet geprobeerd. Lijkt me vrij heftig spul.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:13

ik heb ook zo'n lievelingspony gehad, dat is heel irritant