Pony slaat uit het niets op hol

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siemoniek

Pony slaat uit het niets op hol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 18:57

hallo pony-gekken

ik heb een pony die uit het niets op hol slaat.ik ben er laats van af gevallen en een zwaargekneuste rug en heup er an over gahouden.mijn beste vriend(hij rijd ook paard op M1)heeft der ook geprobbert om hem dat aftelenren ook hij is er van afgegooit en het woord steeds erger.ik ben niet van plan om hem teverkopen dus om dat ik hem van veulen altijd bij voeding heb gegeven dus heb goeien band met hem.heeft iemand een tip hoe ik het kan laten stopen of iets vat het zo verminderen.

als je vragen veder hebt hoor ik het wel hoopelijk heb je de goude tip voor me!

dolor

Re: Pony slaat uit het niets op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:06

misschien heeft hij ergens pijn? bijvoorbeeld aan zijn rug of ligt zijn zadel niet goed. ik zou als ik jou was eens naar het zadel laten kijken. ligt dat goed, dan er een da of osteopaat ofzo bijhalen om zijn lichaam te controleren.

als het ook niks medisch is, dan moet je het rijtechnisch oplossen. niet door er iemand anders op te zetten, maar door iemand op de grond te zetten, dus een goede instructeur of instructrice die hier verstand van heeft en je verder kan helpen.
Laatst bijgewerkt door dolor op 02-11-07 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:08

wat zegt je instructeur hiervan?

Lieke_wuiles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:15

misschien heeft hij last van zijn tanden?

siemoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 19:22

ik heb de dieren-art al laten komen om hem telaten onder zoekken hij was hele maal gezond en ales vas in orde tot me grote op luchting.zadel ligt ook goed mij instructeur zegt dat ik gewoon moet blijfen door zetten dus daar heb je op zich niet eel aan.meestal rijd me vriend er niet op maar ik mocht 4 weken niet rijden door die val en dat hij 4 weken niets so doen leek mij niet so goed idee vandaar.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:25

misschien is dat juist wel een goed idee. dat hij even niks doet of alleen licht werk. misschien zit hij psychisch wel in de knoop. dat hij niet meer snapte wat je van hem vroeg en dat hij daardoor zo gaat doen. dan is gewoon wat licht longeerwerk en buitenrijden ofzo juist wel de uikomst. gewoon weer even terug naar de basis en van daaruit weer omhoog, zodat je paard even rust heeft en het allemaal kan bevatten.

siemoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 19:28

Dank je wel voor je tip ik ga het probeeren nu maar hopen dat het helpt.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:45

ja. ik kan jij ook rustig even herstellen van je val. als jij beter bent en weer kan rijden zal hij ook wel weer alles op een rijtje hebben. denk er wel aan om hem minder krachtvoer te geven als hij minder gaat doen, anders is het nog steeds een bom

siemoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 19:59

haha hij staat op de manege van me vriend ze beste vrindin dus zal daar ff over legen wel bedankt voor je tips

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 09:41

doet hij dit sins het wat kouder wordt? of is hij pas geschoren?
al dat zo is, is die misschien heel fris! ik heb dit vorig jaar ook met mijn merrie gehad. toen ben ik voor het rijden ff gaan longeren dat de meeste frisheid er uit is. hoop dat je snel de oorzaak weet.

siemoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 11:47

Jah zij is net geschroren dat klop.en hij slaat altijd op hol bij de deuren(als die open staat)ook als die dicht staat maar altijd bij de deuren.maar als ik hem dus niet mee schreer houd die er mee op?ik heb ok so uit rij deken al ik die nou gewoon om doe en dan warm idjen(en deuren dicht doen)so die het minder doen?hier heb ik nog nooit aan gedacht ik ga het vandaag nog uit probeeren Bedankt

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 11:50

dat kan ook. inrijden met inrijdeken en dan die eraf halen en verder rijden. misschien is het dan minder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:02

Ik denk dat het geen kwestie is van wel of niet scheren, en ook lichamelijke problemen zouden uitgesloten moeten kunnen worden als hij het iedere keer maar op bepaalde plekken doet. Je pony/paard behoort eens goed worden doorgereden, dan zijn die grapjes ook over.

Wet pads make sweet horses. Kijk naar het voer, kijk naar het werk wat hij doet en laat hem even doorrijden door iemand die er niet zo snel van afligt.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:19

hoe oud is je paard? en hoelang rij je hem al?

Reneetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:02

wat voor een ras is het en is het een ruin/hengst of merrie? merrie's kunnen namelijk ook van niks schrikken, dat heb ik ook wel eens met me paardje.

siemoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 21:48

nouw ff wat over de pony
hij heet pooh(zo noemt me dochtertje)egte naam heros
hij is nu 10.
het is een ruin hij ook ook best laat gecastreert
ik ben begonen met rijden toen hij 3.5 was ben ik begonne met longeren en so.heeft de dierenart geadvieseert
veder het is een kruising.
hij heeft dit niet altijd gedaan

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:51

wat voor voer krijgt hij?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:55

Zou je ABN willen typen het is moelijk te lezen..

Ik zou eerst alle medische redenen uitsluiten. En dan pas gaan kijken of ze loopt te klieren enzo.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:36

Mijn eerste gedachte is ook dat hij last van de rug heeft, of een slecht passend zadel.

siemoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 18:37

dieren-art is geweest en hij heeft net een nieuw zadel om dat ik ook dacht aan ze zader of een wond bij de singel

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:19

Je kan hem ook is loszetten of longeren. Kijken of hij er dan ook vandoor gaat. En anders moet je eventjes iemand erbij roepen die er naar wil kijken.

Ik ken ook een paard die pijn heeft. Eerst konden ze niks vinden. En dat paard deed maar druk, en wou alleen maar rennen. Ze heeft het aan der rug maar helemaal beter word ze niet. Dus gaan ze waarschijnlijk met haar fokken.

siemoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 16:59

Hoi ik heb hem vandaag in de bak losgegooit.nou dat doe ik nooit mee we hebben hem met man en macht weer moeten vangen hij raakt hele maal in paniek er door.egt zielig om dat tezien.toen heb ik nog ven er op gereden maar toen was hij supper lief zo als vroeger.maar ik wil hem niet nog eens dat aan doen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:00

denk juist dat je het vaker moet doen......... denk wel dagelijks

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:08

Tjonge, neem jij weer even de woorden uit mijn mond KiWiKo.
En siemoniek...je paard is eigenlijk gewoon even uit zijn dak gegaan omdat hij dat nodig had blijkbaar. Paarden horen nu eenmaal niet de hele dag op stal te staan en als ze er dan uit komen te moeten doen wat de baas wil. Geef ze, al is het maar een paar uur per dag even de gelegenheid om paard te kunnen zijn, dat houd niet alleen hun lichaam, maar zeker ook hun geest goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:17

siemoniek schreef:
Hoi ik heb hem vandaag in de bak losgegooit.nou dat doe ik nooit mee we hebben hem met man en macht weer moeten vangen hij raakt hele maal in paniek er door.egt zielig om dat tezien.toen heb ik nog ven er op gereden maar toen was hij supper lief zo als vroeger.maar ik wil hem niet nog eens dat aan doen

Als je dat vaker doet is die paniekreactie ook niet meer aanwezig als hij een keertje los is geweest en lekker uit zijn dak heeft mogen gaan, maar aansluitend weer in het gareel moet.
Een paard is een dier, en geen ROBOT!