paard valt opeens gericht aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

paard valt opeens gericht aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 08:39

ik zal de situatie even kort (en hopelijk duidelijk) beschrijven Lachen

mijn fjordje staat samen met een tuiger en een welshje in de wei.
Toen ik daar gisteren aan kwam om met Diddle (de fjord) naar de overburen te gaan om in de longeerbak te werken dacht ik, ik poets wel even gauw in de wei.
dus die andere 2 paarden er ook omheen, en de tuiger stond wat dicht bij diddle.

ik heb haar geleerd, dat als ik me groot maak, of tegen haar boeg duw, dat ze dan onvoorwaardelijk naar achter moet gaan, dit omdat ze vrij opdringerig durft te zijn.

Ik heb haar weggeduwt, en ze ging wel, maar niet echt vlot.
tot ik haar vanuit m'n ooghoek naar me zie loeren, oren in haar nek. dus ik heb haar aangekeken, wilde naar haar toestappen om haar verder weg te ''duwen'' en toen kwam er een heerlijke gil uit, draait ze om, en ik zie 2 hoefijzers voor m'n ogen.. Nagelbijten / Gniffelen

(ik heb geschreeuwd tegen dr, dat kwam wel over geloof ik, en heb haar even heel duidelijk van me af gejaagd in de wei)

toen ik met mn pony terugkwam, deed ze weer exact hetzelfde..
waarop ik dus maar met een zweepje ben gaan rondlopen zodat ze niet te dichtbij durft te komen.

Ik heb daarna nog 5 min staan aaien en kroelen met haar, maar zogauw ik haar ''terug'' liet gaan werd ze kwaad, en ging ze ook proberen te bijten..
ik ben op een ''lief'' moment weggelopen

Wáár o wáár kan dit door komen?
*is ze jaloers omdat ik mijn paardje zo vaak meeneem? (met hun wordt zo'n 3x per week iets gedaan, met de mijne 6x
*had ze haar dag niet?
*heeft ze me de oorlog verklaard?
òf.. *komt het omdat ik nu zwakker ben (ik heb op het moment Spit, wat dus inhoudt dat ik ontzettend veel last van mijn onderrug heb, en ik loop moeilijker en langzamer enz.)

graag oplossingen, zodat er nog rust in de weide is als ik er ook ben Lachen

Coberlina

Re: paard valt opeens gericht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:40

Het kan er wel mee te maken hebben als je moeilijker loopt. Een paard merkt meteen dat je bvb zwakker bent en daarom minder bedreigend. Waarschijnlijk was ze wel onderdanig tegenover jou, maar niet met volle 100% overtuiging. En zodra ze de kans ziet dat jij enigszins te overwinnen valt, neemt ze de kans om te proberen boven jou te staan.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 09:47

hoe moet ik daarmee omgaan als het (bijvoorbeeld) morgen weer gebeurt?
beide paardjes zijn vrij dominant tov mij, en ik dacht dat goed opgelost te hebben door ze te leren dat ze weg moeten lopen als ik me groot maak..
(ze kunnen bij de eigenaars vrij veel uithalen.. ik ben daar dus niet van gediend)

vond het wel een beetje schrikken Bloos

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:50

Ik neem dus aan dat je normaal nooit in het weiland poetst. Je staat op dat moment in de kudde, met de tuiger als leider. Die ziet jou dan als mogelijke rivaal. Neemt niet weg dat je dit gedrag natuurlijk wel meteen moet afstraffen, wat je dan ook goed hebt gedaan. Volgende keer toch maar dat zweepje mee of liever een longeerzweep. En een rake klap geven, ook al is het dan jou paard niet, vind ik in dit geval wel terecht.
Heb je de kans, moet je hem eigenlijk als hij je aanvalt even met de zweep achterna. Maar kijk wel goed uit alsjeblieft!!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 09:53

normaal poets ik ook gerust in het weiland (zie het als een weide, met een ingang naar de bak. op de korte kant van de bak zit het ''toegangshek'' ze kunnen dus altijd in weide en bak lopen)
maar als ik ga rijden in de bak, begin ik al met de andere 2 in de weide op te sluiten door de verbinding tussen weide en bak met het hek te sluiten.
nu moest mijn beest toch mee dus liet ik ze lopen (is vaker hoor Lachen )

als ik een zweep heb is ze toch al niet in de buurt (zwepen zijn eng vindt ze) dus dat is wel een veilige. Maar ik blijf het vreemd gedrag vinden, zo opeens (er loopt daar ook weleens een meisje van 6 door de wei Nagelbijten / Gniffelen )

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 09:54

aerdenhout1 schreef:
Ik neem dus aan dat je normaal nooit in het weiland poetst. Je staat op dat moment in de kudde, met de tuiger als leider. Die ziet jou dan als mogelijke rivaal. Neemt niet weg dat je dit gedrag natuurlijk wel meteen moet afstraffen, wat je dan ook goed hebt gedaan. Volgende keer toch maar dat zweepje mee of liever een longeerzweep. En een rake klap geven, ook al is het dan jou paard niet, vind ik in dit geval wel terecht.
Heb je de kans, moet je hem eigenlijk als hij je aanvalt even met de zweep achterna. Maar kijk wel goed uit alsjeblieft!!

klopt, de tuiger is de leider, dan komt mijn pony, en dan de welsh
dat heb ik dus gisteren gedaan, maar zonder zweep (en ik had hem niet nodig, want opeens was ze wel onder de indruk van me??)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:54

volgende keer een stapje voor zijn denk ik?
als ik een paard met de oren in de nek naar me zien kijken dan zorg ik er meteen voor dat ik die uit mijn buurt krijg...

merries kunnen nogal es met die nukken aankomen, en helemaal als ze hengstig zijn en dat niet allemaal even lekker gaat Knipoog
is ze misschien hengstig?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 09:56

pfoe, of ze hengstig is vind ik een goede.. waaraan zie je dat nog meer dan aan alleen ''pissen''? (ik heb een ruin, en weinig ervaring met merries Clown )
dit was de eerste keer dat ze zó keek (dat ik het zag dan)
ik zoek een foto van haar, ze kijkt namelijk altijd vrij onvriendelijk, maar dat doet ze dan ook naar iedereen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:59

merries kunnen dan gaan lopen gillen als je bij ze in de buurt komt, zijn erg gevoelig voor aanraking, en gewoon aanstelleritis dus Tong uitsteken
niet alle merries hebben dat hoor, meeste zijn juist veel aanhankelijker en veel liever.

maar ja zou kunnen hoor dat dat het is..dat ze even in de knoop zit met d'r hormonen?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:01

In een kudde paarden kunnen altijd dit soort dingen gebeuren. Het gaat dan niet langer alleen om de verhoudingen tussen jouw en het paard maar ook de verhoudingen tussen de paarden onderling komen erbij, dat maakt het al een stuk ingewikkelder (en soms vaak ronduit gevaarlijk). Dat ze zich niet achteruit laat duwen is sowieso al veelzeggend, ik denk dus echt dat ze je even wilde laten zien dat ze je aankon (mogelijk ook door je rug ja). Een tijd goed aandacht besteden aan grondwerk lijkt me een goed plan, om de verhoudingen weer goed duidelijk te maken, anders kon het wel eens zijn dat je vanaf nu een heel ander paard aan d'r hebt. Dat zou zonde zijn toch?

En in de wei poetsen bj de andere paarden zou ik nu dan maar even niet doen, want nu het een keer mis gegaan is, zou ze het makkelijk opneiuw kunnen proberen en dan begin je toch weinig tegen zo 'n groot dier. Dus dat vind ik op dit moment gewoon gevaarlijk.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:02

ik zou het zo niet weten als je normaal ook zo poetst enz.

wil er miss niet iemand anders mee morgen ?? dan ben je iig niet alleen als er iets gebeurd ofsow
en als ze hengstig is dan sproeit ze vaak (teminste mijn merrie Bloos )

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 10:07

HannahFrouk schreef:
In een kudde paarden kunnen altijd dit soort dingen gebeuren. Het gaat dan niet langer alleen om de verhoudingen tussen jouw en het paard maar ook de verhoudingen tussen de paarden onderling komen erbij, dat maakt het al een stuk ingewikkelder (en soms vaak ronduit gevaarlijk). Dat ze zich niet achteruit laat duwen is sowieso al veelzeggend, ik denk dus echt dat ze je even wilde laten zien dat ze je aankon (mogelijk ook door je rug ja). Een tijd goed aandacht besteden aan grondwerk lijkt me een goed plan, om de verhoudingen weer goed duidelijk te maken, anders kon het wel eens zijn dat je vanaf nu een heel ander paard aan d'r hebt. Dat zou zonde zijn toch?

En in de wei poetsen bj de andere paarden zou ik nu dan maar even niet doen, want nu het een keer mis gegaan is, zou ze het makkelijk opneiuw kunnen proberen en dan begin je toch weinig tegen zo 'n groot dier. Dus dat vind ik op dit moment gewoon gevaarlijk.

klopt dat het gevaarlijker kan zijn, maar de afgelopen 3 (misschien wel 4 ben de tel kwijt) maanden heb ik nergens last van gehad.
dit deed ze altijd wel (leest terug hoe ik het beschreven heb in de beginpost)
ze ging wél, maar minder vlug (maar ik kwam ongetwijfeld minder sterk over)

grondwerk?
hoe en wat? ik heb geen flauw idee of daar oefeningen ofzo voor zijn.. (waarschijnlijk doe ik het onbewust, maar duidelijke beschrijving van zo efficient mogelijk iets oefenen zou fijn zijn Lachen ) wel heb ik me voorgenomen dat het paard van mij geen eten meer krijgt.
het is ook niet mijn paard trouwens.
niet in de weide poetsen, oke
maar wat als ik mijn paard uit de weide wil halen..
als ik met een zweep aankom zal die van mij ook niet zonder slag of stoot komen (maar weglopen omdat hij dat niet leuk vindt)
...
sorry voor de vragen hoor Lachen maar ik wil niets ''kapot maken'' Bloos

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 10:08

hier trouwens een foto van haar meest zichtbare uitdrukking
Afbeelding
niet de vriendelijkheid zelve dus.. maar echt agressief is deze uitdrukking niet vind ik Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:12

Zoooo...kijkt die even hooghartig!! Zo van..laat me met rust want anders weet ik nog niet WAT ik ga doen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 16:20

aerdenhout1 schreef:
Zoooo...kijkt die even hooghartig!! Zo van..laat me met rust want anders weet ik nog niet WAT ik ga doen.

''maar het zal niet leuk zijn'' Clown
ja, die blik heeft ze idd Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:20

ik vind het juist niet hooghartig.....
maar dat is denk ik persoonlijk?

lijkt me juist eerder een blik van een dier wat niet lekker in haar velletje zit...
wat word er met dat paard gedaan eigenlijk?
word die gereden of gepoetst of wat?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 16:24

ellepel schreef:
ik vind het juist niet hooghartig.....
maar dat is denk ik persoonlijk?

lijkt me juist eerder een blik van een dier wat niet lekker in haar velletje zit...
wat word er met dat paard gedaan eigenlijk?
word die gereden of gepoetst of wat?

ze wordt door iemand gereden (1 of 2x per week) en ze staat voor de kar.
of ze het rijden leuk vindt betwijfel ik, maar echt oordelen kan ik niet, aangezien ik die man alleen nogm aar heb horen praten

''je moet diddle aan de teugel rijden hoor, of kun je dat nog niet?''
(euh, ik ben scheef, onzettend scheef, dus ga mijn paard niet vragen recht te zijn ? )
''goed tegenhouden van voor, en dan veel been''
(ja daag, dan gaatie omhoog Clown )

maargoed, ik heb hem pas 1x op het paard zien zitten Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:31

is dat een man die zo is van hup paard gebruiken en als ie klaar met haar is gaat ze meteen de wei in?
zonder poets ,zonder knuffel?

hoeft niks te zeggen hoor, maar ik ken wel het verhaal van een dier ook van een man die echt helemaal geen aandacht kreeg, zadel er op, rijden en daarna hup zo de wei weer in, geen borsteltje, geen aai, geen bedankje.. Knipoog
dat dier was ook helemaal sjaggie,liet zich ook niet pakken
nu word er wel mee getut en is hij helemaal op gebloeid..en komt altijd even bij je kijken Haha!

kan heel goed zijn dat ze stikjaloers geweest is op de aandacht die jij diddle gaf.
nog geen reden van haar om zo naar jou toe te reageren hoor,

misschien vermenselijk ik dat paard wel,maar zou verklaarbaar zijn..

wat zou er gebeuren als je de volgende keer met een borsteltje de wei in ging en haar es ging poetsen?
gewoon beetje mee omtutten zodat ze geen reden heeft voor jaloezie?

weet niet hoor,maar dat zou ik denk ik doen Haha!
en dan zou ik tegen haar zeggen dat ze niet meer zo boos moet doen, en anders zou ik heeel boos worden op d'r

haha wie weet luisterd ze wel Tong uitsteken

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 16:36

kijk, daar heb ik dus ook aan gedacht
jaloers omdat ik elke dag met mn paardje kom prutsen..
ik kan het weleens proberen, dan doe ik dat zondag ofzo, àls ze zich morgen behoorlijk gedraagt tegen me Lachen

ze staat bij opzadelen nogal te draaien en te tieren, de naverzorging weet ik niet Lachen (weet wel dat die man uitgebreider poetst dan ik Nagelbijten / Gniffelen maar ik vind dat ik Diddle zijn vacht niet teveel moet verstoren.. ga dan nog wel een half uur om zn hals hangen Clown )

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:40

Een paard dat deze hooghartige houding aanneemt zit dan ook meestal niet echt lekker in zijn of haar vel daar heb je dus volkomen gelijk in ellepel. Het geeft in elk geval aan dat ze eigenlijk niemand vertrouwd, alleen zichzelf.
Jaloers zijn kent een paard niet.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 16:41

wat is volgens jou de reden aerdenhout?
dat ze me nu als zwakkeling ziet en mij wel even mores kwam leren?
morgenavond gaat mijn vriend mee, is er iig iemand bij als er wat mocht gebeuren Nagelbijten / Gniffelen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:42

hmm aandacht tekort krijgt ze dan haast niet he als de eigenaar wel poetst enzo?.
ik vind toch haar blik wat vreemd,wat pijnlijk en gewoon niet lekker in haar vel.

maar ze mag dat niet afreageren op jou Knipoog

wij hebben wel jaarlingen in de groep staan die ook maar zelden in handen komen en die willen nog wel es heel opdringerig voor je neus gaan staan zo van toe nou kriebel me nou,maar als ze aggresief zouden gaan doen,kregen ze van mij een trap onder hun***

ben benieuwd wat ze morgen doet Knipoog

aerdenhout, zit wel wat in hoor, misschien niet direct jaloers.
alhoewel...waarom niet eigenlijk?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:56

Wij denken veels te veel dat paarden kunnen denken als mensen en dat kunnen ze toch echt niet! Jaloers in de zin van...hij wel en ik niet, nee dat kennen ze niet. Machtsvertoon, dus uitproberen hoe ver je kan gaan om je plaats in de kudde hoger te krijgen wel. Maar ook dan is de gedachtengang niet zoals wij dat zouden hebben, dus met voorbedachte rade van, als ze nu vanmiddag binnen het hek komt dan zal ik d'r wel even.
Gelukkig zijn paarden best dom, anders zouden wij er nooit iets mee kunnen omdat ze vele malen sterker zijn.
Maar het is best moeilijk om jezelf in de gedachtengang van een paard in te leven. Kijk ook maar eens hoe verschrikkelijk fout het soms ( nou eigenlijk wel heel vaak) gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:00

ik vroeg me net eigenlijk ook een beetje af of het wel echt tegen haar bedoeld was en niet tegen diddle?
dat de merrie tegen diddle zo lelijk deed,maar zij daar net tussen stond?
of kan dat niet

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:11

Ik was er niet bij dus weet ook niet voor wie de trap bedoeld was. Maar Naaltje heeft wel goed opgelost door de merrie toch even op haar nummer te zetten. Hoe verknipt een paard ook is, en hoe mishandeld ze ook zijn, je mag je NOOIT, maar dan ook NOOIT, door een paard laten bijten of trappen zonder het af te straffen.