voedingssupplementen of haver voor traag paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

voedingssupplementen of haver voor traag paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 16:36

Ik weet niet of deze topic hier goed staat, maar wie heeft er ervaring met voedingssupplementen voor trage paarden? En dan bedoel ik met name een paard dat op zich wel loopt, aleen met weinig impuls en ook totaal niet onder de indruk is als je aanspoort!

Haver wordt natuurlijk al heel lang gebruikt, maar ik vroeg mij af, moet je dat dan altijd geven, of juis kort voor een wedstrijd? (hoe kort ervoor?)

dolor

Re: voedingssupplementen of haver voor traag paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:56

dit moet rijtechnisch opgelost worden met behulp van een goede instructeur/instructrice.

of het moet iets medisch zijn waardoor hij zo sloom is. een bezoek van de da + bloedprikken kan hier duidelijkheid overbrengen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:01

Wij geven versgeplette haver aan alle paarden, gewoon als basis, niet als extra oppepmiddel.
Vaak zijn paarden traag als hun maag/darmstelsel niet helemaal 100% is. Je kunt eens proberen om elke dag een flesje activia van danone door het voer te kiepen, of levend biergist bij te geven, om de darmflora te verbeteren. In biergist zit bovendien vit. B waarvan ze fitter worden.
Als ie echt niet lekker aanvoelt zou ik bloed af laten nemen om te controleren of ie niet iets mist of dat zn spieren verzuurd zijn ofzo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:18

Ik ga met dolor mee, probeer het eens rijtechnisch op te lossen, beter aan het been maken..
Die van mij was ook erg traag toen ik hem kocht, en je moest het bijna vooruit stámpen..
Hij kreeg toen al 4 kilo voer per dag!!
Ik ben dat toen gaan terugbrengen naar een handje voer per dag (zo'n 200 gram!) en aan gehoorzaamheid gaan werken.
Aandrijven --> Geen reactie? Nog eens drijven en tegelijkertijd een tik met de zweep. En bij beweging heel uitbundig belonen. Na een paar keer had hij het al in de gaten en ging beter op het been reageren. Nu kan ik hem prima op zit rijden, en hoef ik maar met mijn knieën aan te drijven en draaft hij vlot weg.. En dat zonder haver of extra energie dingen..
Je kan hem altijd door de dierenarts laten controleren voor de zekerheid, maar als alles in orde is dan kun je het niet oplossen met alleen ander voer.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 10:20

Het paardje is inmiddels 16 en we hebben haar nu een jaar. Van de vorige eigenaresse weet ik dat ze altijd zo geweest is dus het is nu wel een beetje lastig om dat nog helemaal op te lossen. Ze is bij mij wel veel beter aan het been dan bijvoorbeeld bij degene die hem ook rijdt (het meest), die is wat minder consequent. Het zal dus nooit een super voorwaarts paard worden denk ik.. Het gaat mij er meer om dat ie net wat frisser wordt.
Overigens rijd ik uiteraard op die manier: 1 keer drijven, dan tik, maar dan reageert ze alleen op de zweep, dat is dus ook weer niet de bedoeling, want ik mag in de proeven niet met zweep rijden en ik hou er ook niet van omdat het snel rommelig wordt.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:29

ik heb ook een traag paard waar ik ook veel haver in heb gestopt en andere soorten biks heb gebrobeerd maar het hielp niks.
die van mij is ook sloom en is niks aan de hand met haar het ligt waarschijnlijk gewoon aan het type paard (tuiger).
ik zou toch ook proberen om hem beter voor het been te krijgen is wel moeilijk en bij iedere paard is dat verschillend bij de een moet je gewoon wat strenger zijn als een ander.
ik ben nu ook volop bezig om haar goed aan t been te maken.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:41

Ik denk dat je het toch rijtechnisch moet oplossen en als je het niet met de zweep wilt doen begrijp ik best. Probeer het anders met een klein spoortje. Succes