Wat te doen als je paard 'hangt'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Wat te doen als je paard 'hangt'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 11:46

Met de zoekfunctie kan ik mijn antwoord niet 'goed genoeg' vinden.

Ik hoop dat ik het topic hier juist plaats?!

Ik heb nogal een nare kwestie met mijn leasepony op dit moment.

Drie weken geleden ben ik met haar een buitenrit wezen maken. Tijdens het opzadelen heb ik haar vastgezet aan de trailer. (Dit deden we altijd en was ze gewend, nooit problemen mee gehad.)
Toen ben ik even bij haar weggelopen om iets uit de auto te pakken. (Ook dit is ze gewend. Om vast te staan én om alleen gelaten te worden.)
Doordat ik haar hoeven hard hoorde schrapen alsof ze viel schrok ik en ben naar haar toe gerend. Ze 'hing' met haar volle gewicht in haar halster. (Iedereen weet vast wel wat ik hiermee bedoel. Ze zat zowat op haar kont, hoofd in de lucht en keihard trekken! Zo hard dat er beweging in de trailer kwam. Ze was 1 brok paniek. Gelukkig kon ik haar meteen lostrekken door de paardenknoop in het touw.

Ik ken de merrie alleen ontspannen en relaxt. Ik ben er dus enorm van geschrokken. Ik weet niet wat er is gebeurt waardoor ze zo is gaan hangen en daar baal ik van.

Ik dacht dat het misschien kwam door de trailer, dus de eerstvolgende keer dat ik haar vastzette was aan een ring in een bakstenen muur. Absoluut geen beweging in te krijgen dus..
Ze is dan weer als vanouds relax maar zodra ze door krijgt dat ze vast staat (Door haar hoofd te bewegen of een stap naar achter te doen bv) raakt ze in paniek en begint weer te 'hangen'. Ik ruk haar altijd meteen los dus echt gevaarlijk word het gelukkig niet.
Na het trailerincident is het nog 3 keer gebeurt, terwijl ze dan gewoon aan de muur staat.

Heeft mijn merrie een trauma opgelopen door de trailer?
Wat kan er gebeurt zijn dat ze zo in paniek raakte?
Waarom hangen paarden?
Het belangrijkste: hoe help ik haar er vanaf?

(Zodra ze nu ook maar schud met het hoofd of ook maar enig paniek laat zien ruk ik haar los. Dit helpt altijd meteen om haar weer rustig te krijgen maar dit kan toch niet de goede manier zijn? Ze moet immers weten dat ze gewoon vast kan staan.)

Ik hoop op enige tips en/of ervaringen!

pol013

Re: Wat te doen als je paard 'hangt'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:14

Geen diee natuurlijk of dit in jou situatie ook helpt maar ik heb het volgende gedaan:

Mijn paard trok ook alles altijd los/ kapot. Toen hebben we hem voortaan iets langer vastgezet. Nooit meer problemen mee gehad.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:22

misschien is het ook een idee om voor zolang er nog geen andere oplossing is op stal te poetsen en zadelen zodat ze niet vast hoeft te staan....
bij ons op stal heb je ook buiten van die kleine vierkante paddockjes waar je je paard in kan zadelen zonder ze vast te zetten...

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:27

Ik denk dat je paardje flink in paniek is geraakt met het voorval met de trailer ( ik snap trouwens ook niet dat mensen hun paard aan de trailer zetten maargoed laten we dat maar buiten beschouwing laten) Ik denk dat je paard toen erg is geschrokken van de druk op het halster. Ze heeft ook ervaren dat als ze heeeeel hard trok jij de druk er weer vanaf nam. Dus ik denk dat het een combinatie is van druk voelen, dat eng vinden, en vervolgens heeeeel hard gaan hangen omdat jij haar dan weer los maakt.
Misschien is het wel een keer goed om een stevig halster om te doen (je hebt er speciale leren halsters voor) en vast te zetten aan een stevige ring die verankerd is in de muur. En ja nu krijg ik waarschijnlijk heel bokt over me heen. Maar laat haar dan maar hangen, totaal negeren. Dan leert ze dat ze niet los komt als ze gaat hangen, maar het beste gewoon rustig kan blijven staan.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:35

je krijgt niet heel bokt over je heen, tenminste mij niet
ik zou precies hetzelfde doen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:36

Haha nou gelukkig is er 1 iemand die het met me eens is Clown

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 12:39

Daar zat ik ook aan te denken ja.. Gewoon laten staan totdat ze zelf wel door krijgt dat ze vast staat en toch geen kant op kan.

Maar ik weet niet dat ik dit durf. Ik ben altijd bang dat ze haar nek breekt of zichzelf op 1 of andere manier pijn doet...
Ik wil het ook niet zo ver laten komen dat ze helemaal over haar toeren raakt, het is zo'n verschrikkelijk lief dier en die pure angst en paniek vind ik dan zo sneu dat ik altijd meteen de neiging heb haar te 'redden/ helpen'....

Misschien toch maar een keer over heen zetten dan! Nog meer mensen die hier ervaring mee hebben?

@evdpanne: Dit is uiteraard een optie en ook een hele veilige!
Als ik haar nu aan het poetsen en opzadelen ben heb ik gewoon zelf het halstertouw vast en ze zou eventueel ook even een box in kunnen ja..
Maar ik vind het wel noodzaak dat ze weer leert vast te staan, ik rijd vaak met haar buiten en kom vaak op andere locaties en dan is het gewoon superhandig!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:16

Wanneer je zeker weet dat het halster en de ring niet kapot kunnen zou je haar kunnen laten hangen, maar de druk op de nek wordt hierbij natuurlijk erg groot en kan voor tijdelijke of blijvende pijn zorgen. Daarnaast: wanneer het paard met het volle gewicht hangt en het gaat wel kapot heb je kans dat je paard achterover slaat en dat de schade nog groter zal zijn. Al is het natuurlijk wel een manier om te leren dat het niet opschiet.

Zelf heb ik een jaarling gehad die bij mij dus de ring wel kapot trok en dus losliep na het hangen. Steeds als zij wat naar achter stapt pak ik het halstertouw en zeg ik dat ze weer naar voren moet.

Misschien kan je ook met het paard een algemene ´wijken voor druk´-training doen. Dus wanneer je haar vast hebt en aan het halstertouw trekt dat je haar dan leert dat ze door naar voren te lopen van de druk af komt en dus NIET door te gaan hangen. Hopelijk leert het paard dan dat je beter niet tegen de druk in kan gaan, maar er beter naar toe kan gaan.

Ook kan je proberen wanneer je met zn 2en bent dat jij het paard vast zet en bij haar halstertouw in de buurt blijft. Wanneer ze dan wilt gaan hangen kan je de 2e persoon vragen of diegene het paard van achter druk wilt geven door een zweepje tegen de kont aan te leggen oid.

Succes ermee!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:24

Schiet met trouwens net te binnen dat je ook rubberen "touwen" op de markt hebt. Deze rekken mee waardoor de druk ten eerst niet zo hoog wordt, en ze schijnen ook eerder door te hebben dat trekken geen zin heeft. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar misschien is dat wat?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:23

Ik vind het moeilijk om op grond van de beschrijving te bepalen of dit angst is of uitproberen.

Misschien heb je wat aan dit topic:

viewtopic.php?f=119&t=819641&

Wijken voor druk (en dan vooral op het hoofd) is iig iets wat je weer even op kunt frissen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:30

marquez1 schreef:
Ik denk dat je paardje flink in paniek is geraakt met het voorval met de trailer ( ik snap trouwens ook niet dat mensen hun paard aan de trailer zetten maargoed laten we dat maar buiten beschouwing laten) Ik denk dat je paard toen erg is geschrokken van de druk op het halster. Ze heeft ook ervaren dat als ze heeeeel hard trok jij de druk er weer vanaf nam. Dus ik denk dat het een combinatie is van druk voelen, dat eng vinden, en vervolgens heeeeel hard gaan hangen omdat jij haar dan weer los maakt.
Misschien is het wel een keer goed om een stevig halster om te doen (je hebt er speciale leren halsters voor) en vast te zetten aan een stevige ring die verankerd is in de muur. En ja nu krijg ik waarschijnlijk heel bokt over me heen. Maar laat haar dan maar hangen, totaal negeren. Dan leert ze dat ze niet los komt als ze gaat hangen, maar het beste gewoon rustig kan blijven staan.

Ik zou mijn paard ook nooit aan de trailer vast zetten
Maar goed, áls het moet dan zou ik 'm ook een keertje laten hangen en een schop onder z'n hol geven zodat hij naar voren schiet Bloos

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 10:17

Ik dacht eerst echt dat het angst was maar ik begin daar nu toch aan te twijfelen. Ze weet dondersgoed dat wanneer ze ook maar enig druk op het touw zet ze los gemaakt word...

Bedankt iedereen!
Dat wijken voor druk is zeker iets wat ik ga opfrissen bij haar!!
Dan kan ik dat 'laten hangen' gelukkig bewaren voor als zelfs dít niet werkt..! Knipoog

PiietjuhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:50

mij verzorg pony heeft dit ook vooral bij het wassen,
mijn vader kent een speciale knoop,als je aan 1 stuk trekt is je pony los.
de meeste vaders kennen deze knoop hij i moeilijk uit te leggen maar ik haal me pony dan altijd meteen los.
hij gaat meestal hangen omdat hij ziet dat het water net voor zun hoeven langs loopt en hij heeft een beetje een hekel aan water.
ook kan je je pony en een ander geval gewoon een tikje op de kont geven zodat hij een pasje naar voren loopt .

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:00

Gewoon lekker vast laten staan, zodra ie gaat hangen niet losmaken maar op welke manier dan ook van achter voorwaarts druk verwekken (bv. met zweepje). Je hebt haar nu eigenlijk aangeleerd dat hangen = los. En dat zal ze onthouden ook. Mijn pony ging ook altijd hangen als hij bij de manege in de stand stond om op te zadelen enz. Alleen beschadige hij hiermee telkens een nekwervel (zo ongeveer ter hoogte van het 3e oor.) Dus toen hebben we een keer geprobeerd om hem 'achterstevoren' weg te zetten. Dus tussen twee palen met zn hoofd, met twee touwen (aan elke paal 1) vastzetten. Sindsdien hangt hij nooit meer. En nu kan ik hem thuis ook gewoon weer vastzetten aan het hek. (Ik had hem vaststaan aan een paal van de bak, toen ging ie hangen omdat hij schrok, met zoveel kracht dat hij de paal uit de grond sleurde, en er vandoor ging met een houtenpaal met punt aan de onderkant achter zich aan, dus toen ging hij hangen uit angst, terwijl het in het begin 'uitproberen' was. Daarom besloten m achterstevoren te zetten Knipoog)

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:04

mijn ging ook altijd hangen, met zijn gewicht had hij al meerdere touwen en halsters kapot getrokken, was het in eens zo zat , hij ging weer hangen en ik heb hem een schop onder zijn hol gegeven, tot nu toe heeft hij nooit meer gehangen en het is nu ongeveer een jaar geleden

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 10:24

Dat 'laten hangen' en 'schop onder de hol' is toch niet echt mijn manier van aanpakken.... Knipoog

Het is inderdaad waar wat jolienn zegt.. Ongemerkt heb ik haar aangeleerd 'hangen = los'.

Jaren geleden is haar het netjes meelopen, wijken voor druk etc natuurlijk al aangeleerd en ze loopt dan ook altijd zo braaf mee dat ik nooit druk hoef te geven. Ik denk dan ook dat ze het hele principe gewoon vergeten was ofzo...!

Gister tijdens een wandeling ben ik gaan oefenen; ik liet haar halthouden, stond voor haar en gaf druk op het halstertouw.
Tot mijn verbazing kwam ze dan ook niet naar voren wanneer ik druk gaf maar reageerde ze hetzelfde als wanneer ze vast staat! Ze trok dus terug! Ik ben net zo lang druk blijven houden totdat ze weer netjes stil stond. Op dat moment meteen de druk eraf en belonen.

Eigenlijk is dit dus gewoon 'laten hangen'. Het enige verschil is dat ik geen muur ben waardoor ze haar nek pijn kan doen of iets stuk kan trekken. Zelfde principe, stuk vriendelijker!! Én veiliger!!

Daarna werden de periodes van 'terug trekken' steeds korter. We gaan dit opbouwen totdat ze helemaal niet meer terugtrekt en zelfs mee zal gaan geven!

Ik vind het grappig dat zoiets zo makkelijk weer opgelost kan worden! Ook Zonder dat ik haar een schop onder de hol hoef te geven.... Haha!

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:43

ik had al van alles geprobeert om hem niet meer te laten hangen, inderdaad ook lopen en laten halthouden met wat druk op het touw, buiten het hangen kan ik alles met hem doen, bij mijn paard is het gewoon een kwestie van het zat zijn, niet meer willen wachten en hij weet hoe sterk hij is en hoe hij het moet doen, want zeg eerlijk een halster knapt ook niet zomaar, en het is echt in een tijd van nog geen twee seconde voor elkaar, is los en loopt dan vrolijk rustig naar zijn stal, er is in mijn geval niet 1 seconde paniek bij. en je moet er wel rekening mee houden dat er al een halster of 5 en een stuk of 13 touwen door hem zijn gesloopt. op het moment dat hij een schop onder zijn hol heeft gekregen stond ik er toevallig achter en had hij net een nieuw leren halster om. en het was ook ineens zo een reactie waar ik niet eens over nadacht. hoppa. maar goed ik heb wel het resultaat dat hij nou zo iets heeft van oke dan. je moet niet vergeten dat ik voor het lostrekken al meerdere keren een ostheopaat heb laten komen omdat zelf zijn tongbeen schreef stond, door de druk van achter zijn oren is er het e.a scheef gaan staan tot aan in zijn schoft toe. tja dan maar een keer een instinctieve schop onder zijn hol, hihi je moet niet denken dat ik hem dagelijks een trap geef.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 17:04

Het was ook niet aan jou gericht hoor!
In het algemeen is het gewoon niet hoe ik dingen aanpak.

En iedereen weet wel hoe ZAT je het af en toe kan zijn.. En je dan toch echt wel eens je behoedzaamheid verliest.. Bloos

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:16

Wat ook kan helpen is het touw door bijvoorbeeld de tralies weven. Het paard denkt dat het vast staat maar dat is dus eigenlijk niet zo. Als ze dan gaan hangen en geen weerstand op het touw tegenkomen dan zijn ze vaak zo verbaast dat ze dan maar blijven staan. Wel even in de buurt blijven zodat ze niet zomaar de kuierlatten kunnen nemen. Na een aantal weken kun je weer beginnen met een knoop aan een lang touw. En zo bouw je het dan op.

(maar ik vind een goed getimde schop onder hol ook een prima optie hoor. Hup en niet mutsen!)

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:59

Wat mrie zegt, doe ik ook altijd. Mijn paard had ook de neiging om te gaan hangen. Het is een joekel van 1.80 en ruim 800 kilo. Laten hangen leek ons niet echt het ideale idee. Hij trok alles kapot (met alle gevolgen van dien). Ik heb toen als ik ging poetsen het touw 2 slagen om het ijzer gedaan en inderdaad steeds opgebouwt, nu kan hij zonder problemen losjes vaststaan. Het zal in ieder geval niet mijn manier zijn om het met 'laten hangen' op te lossen. Wanneer ze blijven mutsen wil ik ze uiteraard ook wel eens straffen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:05

als de merrie het nooit eerder gedaan heeft komt het inderdaad door het trailer verhaal. Je zal "vergeten" zijn de achterstang erachter te doen......... Voortaan altijd als het paard erop staat, stang erachter en klep dicht....... maargoed nu mag je het op gaan lossen....

Laten kan risicos meebrengen, maar ik doe dat ook wel hoor Lachen Lachen waar ik meer voorstander van ben is een bezem alvast klaarzetten........ gaat ze hangen dan even vertellen dat ze toch echt weer naar voren moet.

De mijne is ook zo, hij gaat hangen als hij geen muur achter zich heeft.......... en das lastig.. Gek genoeg hangt hij bij de smid niet, maargoed die heeft hem inderdaad eens vastgezet met een koeienhalster Lachen Lachen en toen kwam hij niet los Lachen

Ik kwam later aan en zag een gruwelijk boos paard Lachen hij was echt boos....

Ik vind dat vaststaan niet zo een probleem, hij blijft namelijk los ook heel braaf staan......... dus ik laat hem altijd los staan

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:04

als de merrie het nooit eerder gedaan heeft komt het inderdaad door het trailer verhaal. Je zal "vergeten" zijn de achterstang erachter te doen......... Voortaan altijd als het paard erop staat, stang erachter en klep dicht....... maargoed nu mag je het op gaan lossen....(schreef KiWiKo)

Misschien moet je de beginpost nog een keer lezen, want ze had haar paard aan de trailer vastgezet, wat ik overigens ook altijd doe, want waar moet ik mijn paard anders aan vast zetten.

Je zou een soort stierenband om de hals kunnen doen. Door de ring van het halster haal je het touw en dit maak je vast aan de stierenband. Gewoon vastzetten met een veiligheidsknoop en in de buurt blijven aan de achterkant. Vaak is een flinke schreeuw al genoeg.
Toen wij vorig jaar zomer op de nationale waren met onze Haflinger was er daar ook een Haflinger die een leuk spelletje had bedacht. Kijken hoeveel halster ze binnen 1 uur kapot kon trekken. De eigenaren deden daar aan de beide ringen aan de zijkant van het halster een stroTOUWTJE (geen nylon) vastmaken en dan net iets korter dan de band van het halster die normaal achter de oren langs gaat. De Haflinger ging hangen en hield het heel snel voor gezien, want dit was dus echt niet prettig. Succes ermee!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:20

Mijn paard staat altijd netjes braaf vast aan haar stal. Nooit problemen mee tot een week geleden. Ik loop een paar passen weg om een borstel te pakken. En ze gaat hangen (heeft ze nog nooit gedaan). Mijn reactie was behoorlijk fel. Heb behoorlijk hard haar naam geroepen en een bezem tegen der kont gedouwd (met de haren). Was ook meteen over. Keek ze achterom of ze wilde vragen waarom dat niet mocht. Ze heeft het tot nu toe niet meer gedaan.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:01

Hey,
Mijn paardje doet ook zulke dingen... En daardoor heb ik een enorme schrik gekregen om een paard vast te zetten. Ik gebruik altijd een touw met een paniekhaak zo ben ik zeker dat ik ze direct los krijg. Heb ooit mijn vriendin haar paard willen losmaken met een gewone haak en die is gebroken en in mijn hand terrecht gekome, met als gevolg een enorme snijwonde en een stuk ijzer in mn hand. Dus voor mij liever niet meer! Scheve mond

Ik doe net hetzelfde als jij, als ze beginnen hangen trek ik ze ook meteen los. Ik doe liever dit dan dat mn paard zichzelf of iemand anders zeer doet of alles kapot trekt. Hij stopt namelijk niet tot hij los is. Ik weet wel hoe het komt dat hij dit doet... Ziek Ooit hing hij eens aan een hek en hij schrok en heeft alles los getrokken, met gevolg het hek hing aan hem (hek toch wel 2.5m lang) en hij isser in volle paniek mee op hol geslagen...Meer moet ik niet vertellen zeker Verdrietig Heel erg stom van mij om hem daaraan te binden Nors opkijken

Sinds dien als ik hem alleen liet trok hij zich los en kwam achter mij aan... Het is al veel verbeterd maar het ongeluk met het hek is nu ook al een jaar of 5 (of meer) geleden. Maar ik mag hem nooit op een vreemd terrein vastbinden en zeker niet alleen laten. Dus nooit aan de trailer, ik steek mijn touw wel door de ring maar ik knoop het nooit vast als ik hem aan de trailer poets ofzo. Hij blijft dan mooi staan en als ik wegga staat hij op de trailer. Thuis kan ik hem al ff alleen laten staan maar als hij iets engs ziet begint hij meteen te hangen.

Ik zie vaak mensen hun paarden op een wedstrijd uren aan de trailer staan zonder dat er iemand bij is zou zoiets zelf nooit doen. Heb echt een schrik op gedaan, laat mijn paard liever losstaan om te poetsen dan dat ik hem vastbind. Krijg het helemaal benauwt als een paard begint te hangen.