Ruin slaat en bijt merrie in elkaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Winterpee

Ruin slaat en bijt merrie in elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 09:45

Afgelopen zondag ging mijn vriend buitenrijden, tenminste dat was de planning. Evora (merrie) stond ochtends al op de wei, toen mijn vriend genaamd mario aan kwam rijden zei iemand dat evora het wel naar de zin had. Ze volop aan het hinneken en rennen, echter toen mario haar ging halen was dit niet het geval....ze werd opgejaagd...gestampt en gebeten...
mario probeerde haar te redden maar helaas ging ze er onderuit en terwijl ze daar ligt/lag werd ze volop gebeten...mario heeft de zweep gehaald en met man en macht op dat andere paard (ruin) geslagen tot ie los liet. Daarna is ie ervoor gaan staan zodat iemand anders evora kon pakken en naar binnen kon brengen.
Toen ze binnen stond heeft ie mij gebeld en ik ben gelijk gekomen, evora stond helemaal in shock en had bijtwonden van voor naar achter, alsof ze door een roofdier te pakken is genomen. Ik heb accuut een dierenarts gebeld want ik was heel erg bang door de shock dat haar hart t zou begeven want ze is al wat ouder...dierenarts was er binnen 30min ter plaatse en heeft dr allerlei spuiten gegeven, wonden behandeld en nagekeken op kneuzingen. Resultaat veel au.....gelukkig is ze alweer aan de betere hand, rijden zit er voorlopig niet in...ze heeft ontelbaar veel wonden en zwellingen,, sommige ernstig sommige oppervlakig. Ze loop ook kreupel en we hopen dat dat door een wond komt en niet omdat er iets is beschadigd maar dat moet nog blijken en voor nu afwachten.
Ze is al wel weer wat vrolijker en attenter maar ook boos dat ze binnen moet blijven. Ze mag van ons niet meer de groep in en andere mensen willen hun paard daar ook niet meer bij...Het paard wat dit aanrichtte is een ruin van 7 jaar, hij staat al bijna twee jaar op de wei en heeft al 5 andere paarden van de wei gejaagd met en zonder verwondingen. de dierenarts spreekt van een gedragstoornis.
Ik vraag mij af iemand hier ook ervaringen mee heeft....en wat moet ik doen...terug in de wei...aparte wei...
Evora is tenslotte geen 21 geworden om zo afgemaakt te worden.

Sientje

Re: Ruin slaat en bijt merrie in elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:58

Jeetje, wat naar joh, dat ze zo te grazen is genomen! Hoop voor je dat ze snel herstelt. Daarna vrees ik dat er weinig anders voor je op zit dan de weide-indeling te veranderen. Kun je de groep niet opsplitsen?

Wij hebben hier een aantal ouwetjes en/of arbeidsongeschikte paarden lopen en een aantal jonge dieren. Wij proberen hier op stal bij de samenstelling van de landjes een beetje te zoeken naar paarden die bij elkaar passen. 'Ouwetjes' zoals die van jou, die komen bij ouwetjes, of bij jonge paarden die zich niet zo misdragen.
Wij hebben een ruin en een merrie staan die zich nog wel eens aan een ander paard vergrijpen. Die staan dus in elk geval bij elkaar en zijn dikke vrienden. Een aantal paarden kan hierbij staan en wordt getolereerd door of raakt zelfs bevriend met het duo.

Aan mijn merrie, die inmiddels rond de dertig is, heb ik de afgelopen jaren gemerkt dat ze steeds minder aankan in groepsverband. Voorheen kon je elk lastpak bij haar zetten, die knapte ze dan wel even op Knipoog maar met het vorderen der jaren is ze steeds voorzichtiger geworden en laat ze zich zelfs de hoek in drijven om klappen te ontvangen. Daarom kijk ik erg goed wie ik wel en niet bij haar kan zetten, vanuit dezelfde gedachte: ze is niet zo oud geworden om doodsbang de dag door te komen en aan het eind van de dag onder de blauwe plekken te zitten. Momenteel loopt ze met een 8-jarige en een 14-jarige merrie en dat gaat erg goed.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:02

goh wat schrikken zeg, ik zou haar iniedergeval niet meer bij hem neerzetten, misschien kun je inderdaad de wei indeling veranderen en bij haar een wat rustig paard neerzetten ofzo?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:03

Het is goed mogelijk dat de ruin een sociale gedragsstoornis heeft en jouw oudere merrie is een makkelijk slachtoffer. De rest gaat al snel meedoen. Zeker niet meer erbij zetten! Kijk of je wat vriendelijkere paarden (misschien wat oudere) bij haar kunt zetten en hou het goed in de gaten. Binnenstaan is natuurlijk ook niets. Een aparte wei dus met een of meerdere vriendelijke sociale paarden.
Heel rot dat dit is gebeurd en nog erger dat niemand meteen heeft gezien. Maar stel haar er niet meer aan bloot.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:10

Ik denk juist dat de merrie geen makkelijk slachtoffer is maar juist niet doet wat meneer wil en ze daarom gepakt wordt. Helaas is ze niet sterk genoeg om hem van zich af te slaan.

Misschien is het zinvol de ruin te controleren of hij geen klophengst is? Maar er zijn veel ruinen die dit drijvende/dominante gedrag blijven vertonen.

Ik zou eerder hem apart zetten (misschien met een maatje), aangezien hij al meerdere paarden heeft gepakt en andere mensen hun paard nu liever ook niet meer bij hem hebben staan.

Heel veel sterke en succes met je merrie, hopelijk kan ze snel daar (of ergens anders) met een leuk paard de wei in. Iig niet meer bij die tiran!

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 15:55

ja iedereen al bedankt voor de reactie's, ze heeft een vriendin die beschermt haar ontzettend ook vaak tegen mensen maar die stond heel toevallig binnen omdat ze gingen rijden. maar dan nog moet het niet kunnen...met of zonder vriendin....toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:59

Dat is niet misselijk, dat is echt gemeen gedrag, ik zou vragen dat paard apart van de groep te houden, eventueel met een andere ruin waarmee hij het wel kan vinden. Bij ons is ook amok in de groep hoor, mijn ruin wordt regelmatig getrapt en gebeten door de merries, maar niet zo op die manier. Maar op die manier zou mijn pensionhouder het ook absoluut niet willen hebben. Dan ging die apart met eventueel een andere.

Lise81, ik denk ook wel dat die merrie zich niet wil onderwerpen aan hem en idd ongehoorzaam gedrag vertoond in zijn ogen. TS is dit paard de baas van de kudde?

Wij hebben na maanden competitie een andere ruin die nu baas is, de baas van de kudde is nu 2e. Voorheen beschermde de 1e baas nog wel mijn paard, maar dat doet hij nu niet meer, hij heeft niet meer de positie daarvoor.
Misschien is er in jullie groep ook een rangorde die wordt uitgevochten en dat gaat vaak eerst onder de ruinen en dan komen de merries aan de beurt.

BV bij onze groep, er komt een nieuwe, de bazen scharen zich rond de nieuwe, de merries blijven op flinke afstand, dit kan zelfs wel 2 weken duren, dan is de rangorde tussen de ruinen bepaald en dan komen de merries. Mijn paard kreeg de laagste rangorde en helaas is hij nu pispaal van de merries. Kan zijn dat die ruin een hoge status heeft en dat jouw merrie voortdurend probeert onder zijn gezag uit te komen. Ik heb gemerkt dat de merries in onze kudde nog flink hengstig zijn.

Weet je wie er in jouw kudde alphamerrie is? Heb je ook al weer meer duidelijkheid. Paarden kunnen flink vechten, maar vaak is het ook omdat ze hun plaatje heel duidelijk willen hebben. Ook mijn paard is een beetje een einzelgänger en die ging ook vaak ergens staan grazen wat de alpha merrie absoluut niet wilde, hij moest achter blijven en mocht niet uit zichzelf lekker gras zoeken. De plek werd hem aangewezen, hij werd er gewoon naar toe gedreven, natuurlijk de plek die al was beknabbeld door de hogere in rang. Clown . Ga maar eens wat tijd aan de rand van de wei staan op verschillende momenten, het begin van de weidetijd en de eindtijd is erg leerzaam.

Overigens heeft mijn l*ulletje van de kudde een merrie aan het eind van de dag toen de kudde binnen gehaald werd een half uur door de wei gejaagd, hij was volledig pissed met open mond ging hij achter haar aan. Ze waren allebei wit van het zweet. MIjn paard kreeg daar natuurlijk de schuld van, van dat meisje, mijn paard is een draak Clown Haal ik hem de volgende dag uit de stal met een gigantische diepe snee aan de binnenkant van zijn bovenbeen van zijn achterbeen, op dat zachte gedeelte, daar kunnen ze zichzelf niet raken met rennen, was duidelijk een flinke trapwond en ik heb die merrie daar al eens zien trappen. Ze komt dan bij hem staan en gaat bij hem staan grazen en na een paar minuten zomaar uit het niets trapt ze hem keihard en rent dan snel weg. Hij is daar al 3 keer getrapt, ik weet zeker door die merrie.

Anyway in onze kudde is het alleen de merries die bijten en trappen en de ruinen dus niet. Snap ook niet waarom, maar onze merries zijn bitches.

Wat doet jouw merrie overdag op de wei?? Ja niet aardig van mij, maar is het wel een lieverdje??

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 18:08

ze is 21, staat afzonderlijk met een andere merrie. bemoeid zich eigen totaal niet met groep )dit zijn er maar 6) Maar die ruin die dit nu heeft gedaan heeft al 5 andere paarden bvehoorlijk verwond zodat die ook al overgeplaatst zijn, ze stonden eerst met 11en dus ik vermoed dat het aan de ruin ligt...de rest zijn merrie´s....haar vriendin berschermt haar maar die stond toevallig binnen...dus ze was alleen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:12

Heeft de ruin eerder dergelijk gedrag vertoond?

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 18:20

ja al bij 5 andere paarden een daarvan is in de keel gebeten en moest gehecht worden die andere 4 gewoon een paar rake klappen gehad en wat wonden...mijn paard heeft is nog het hefstige vandaar al die ophef ook op de manege

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:23

Jeetje wat naar!
Ik vind het eigenlijk ronduit belachelijk dat die ruin niet verplaatst word na zo'n aantal gebeurtenissen.

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 18:25

tja die mensen hebben 2 paarden in pension staan en de rest maar 1...zegt genoeg...

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:27

Mijn ruin is ook zo'n tiran maar het is gelukkig nog nooit zo uit de hand gelopen.
Mijn ervaring is dat merries die niet naar hem luisteren en van hem weglopen als ze hengstig zijn net zo behandelt worden als jouw merrie. Zo gaat het ook met ruinen die interesse in merries hebben of nieuw zijn.
Bij zulke paarden is het volgens mij het beste om ze in een redelijk constante ruinengroep zonder merrie's in de buurt te plaatsen, het liefst op een aantal hectare land.
Ze gedragen zich nog als hengst ondanks dat ze het niet meer zijn en bepalen wat er gebeurt in de groep. Zonder merries is er geen reden om agressief te zijn en is er veel meer rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:31

Ja scheiden, maar als je maar 1 ruin hebt met de rest merries?

Die mensen die 2 paarden hebben staan, moeten die 2 lekker samen zetten in een stuk wei en de rest apart ervan bij elkaar in een andere kudde. Een paard van 21 verdient rust buiten, die zijn over het algemeen ook niet de onruststokers die zoeken de rust juist op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:40

Winterpee schreef:
ja al bij 5 andere paarden een daarvan is in de keel gebeten en moest gehecht worden die andere 4 gewoon een paar rake klappen gehad en wat wonden...mijn paard heeft is nog het hefstige vandaar al die ophef ook op de manege

Ik snap ook niet dat die ruin niet uit de groep gehaald is. Al die onrust in de kudde door het eruit halen van paarden stimuleerd dit soort gedrag vaak ook.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:46

Winterpee schreef:
tja die mensen hebben 2 paarden in pension staan en de rest maar 1...zegt genoeg...

Ja maar als jullie allemaal één paard hebben staan, hebben jullie samen meer stemmen dan die ene eigenaar met twee paarden.. snappie m?

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:49

tamary schreef:
Winterpee schreef:

Ik snap ook niet dat die ruin niet uit de groep gehaald is. Al die onrust in de kudde door het eruit halen van paarden stimuleerd dit soort gedrag vaak ook.

Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de ruin want die is niet geschikt om op die stalling in pension te staan. Maar ik begrijp dat er andere regels gelden. Vervelende situatie.

@russel: ruin bij niet hengstige merries en eerst zelf toezicht houden?
Samen met shetlander die onder draad door kan weiden?
En anders maar gewoon alleen houden of een nieuwe eigenaar zoeken met geschikte soortgenoten.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:56

hoi! vreselijk voor de merrie zeg, er zit niks anders op dan de paarden apart in de wei te gaan zetten naar mijn mening. kleine koppeltjes maken of verschillende groepen,of zelfs in geval van gedragsgestoord apart. mijn ruin is ook gemeen,maar ik ben ook te voorzichtig met hem om hem bij andere paarden in te zetten. ik hou niet van wonden schrammen en blessures omdat er rangorde etc.vastgesteld moet worden,teveel risico! bij ons staan de paarden allemaal apart,als mensen willen dat hun paarden bijelkaar in gaan dan kan dat wel hoor, maar op dit moment gebeurt het nog niet.ze kunnen wel bijelkaar kroelen etc, en staan in landjes om elkaar heen. het meerendeel is sportpaarden,vind wel als er weinig mee gedaan word,het wel fijner voor paarden is om samen te staan hoor. maar in onze situatie werkt dit beter.succes ermee,en kom voor de merrie op.ze heeft dit niet verdiend,en heeft geen schuld hieraan!!
groetjes deess

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:56

Sorry maar wat bedoel je??

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:00

Wie bedoelt wat Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:03

Mijn exvriendje zijn vader had ook z'n monster van een ruin.
Bij die ruin kwam het waarsschijnlijk doordat ie altijd (tot z'n 4de) alleen had gestaan. (en daardoor daarna ook weer0
Hij was tot z'n 3de hengst en die mensen fokte hem zelf op.
En omdat hij dus als enigste hengst was moest hij altijd apart staan.
Nu valt ie alles aan wat maar in z'n buurt komt. (zelfs mensen zijn niet altijd veilig)
En nog blijft die man ze zo opfokken. (mij nog steeds een raadsel)

Ik vind ook dat hun dan maar apart moeten staan!

Jullie zijn toch met meer, kunnen jullie niet samen met z'n allen hier tegen in gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:05

dry schreef:
Wie bedoelt wat Haha!

Haha, jij.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:13

russel schreef:
Ja scheiden, maar als je maar 1 ruin hebt met de rest merries?

Daarop gaf ik antwoord maar misschien heb ik je verkeerd begrepen?

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:14

Dat beest heeft inderdaad een gedragsstoornis! Wij hebben net zo een ruin op stal staan die ook het sociale kuddeleven niet helemaal heeft meegekregen. Als hij het in zn kop krijgt dan jaagt hij net zolang achter zn slachtoffer aan tot iemand er tussen springt. Het laatste slachtoffer is overleden door de stress van het achterna gezeten worden (moet er wel bij zeggen dat dit paard waarschijnlijk al een zwak hart had). Hij doet hetzelfde bij schapen: pakt ze bij hun wol en slingerd ze door de lucht, vervolgens gaat hij er nog eens op staan en in bijten. Sindsdien staat hij dus niet meer bij schapen in het land en alleen bij paarden die hem de baas zijn.
Maar wat dat paard bij jouw merrie heeft gedaan is wel heel extreem, zelfs als ze op de grond ligt blijven bijten en aanvallen. Volgens mij is dat beest echt gestoord Gestoord , en ik zou mijn paard daar ook nooit meer bij in het land willen hebben. Is er een mogelijkheid dat je je paard in een andere groep op de wei kan zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:14

Ah so jah, nou dan laten ze hun eigen merrie met die schat van een ruin samen lopen en de rest in een andere wei.