Mijn shetlander hapt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

willemlover

Mijn shetlander hapt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 11:03

heee!

ik heb een probleempje, ik verzorg mijn shetlander hengst nu ong 2.5 jaar.
hij is nu ong. een half jaar van mij zelf, (over gekocht enzoo).
hij heeft altijd al gehapt, en dat is denk ik niet echt uit dat hij boos op je is ofzoo, want hij hinnikt altijd lief enzoo, en hij trapt veder ook niet..
maar, hij heeft vroeger niet zo'n goeie jeugd gehad, te weinig aandacht enzoo..

maar ik wil het hem wel graag afleren.
hij is nu 5.

iemand tips of iets?

xx

Meavey

Re: Mijn shetlander hapt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:35

Een knal voor zijn kano geven elke keer als hij het weer doet.
Een nooit uit je handen voeren, ook geen snoepjes.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:29

mijn vz shetje deet dat ook (merrie) ik gaf haar gewoon een tikje volgende x als ze beet iets harder nou uiteindelijk werd ze door die tikjes aleen maar happeriger en vervelender.

toen ben ik met wat ander begonnen als ze mij wou bijten ging ik haar gewoon terug plagen (min of meer beetje het happen uitlokken) ondertussne lette ik wel goed op me vingers natuurlijk en opeens had ze genoeg van mij en liep ze weg, dat heb ik een paar x gedaan ook met andere dingen als zij vervelend naar mij deet ging ik haar op een vriendelijke manier zonder haar pijn te doen gewoon terug pesten en nu hapt ze eigenlijk nooit meer.

aleen bij het borstelen van haar voorhand maar dat vind ze niet fijn en dat weet ik van haar dus doe ik daar rustig aan en als ze dan niet hapt beloon ik haar en dat gaat super.

mijn vz pony is er veel vriendelijker door geworden.

maar mischien hapt je pony ook wel om aantegeven dat hij iets niet fijn vind, probeer daar op te letten en b.v. net als mij met poetsen dat te veranderen dat kan soms al heel veel schelen.

succes er mee Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:48

SH-->OPG (Aangezien dit geen specifiek shetlanderprobleem is.)

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:51

als hij hapt, in zn neus knijpen, of een klap op zn hals geven.
niet zodat die pijn krijgt, maar dat hij schrikt, en het gaat verbinden met happen = schrikken = niet leuk
en dat het na een tijdje happen = niet leuk word
heel vage uitleg, maar je snapt het vast wel Tong uitsteken
succes

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:55

Actie is reactie.. hij doet jou pijn, dus jij doet hem 'pijn'. Bijten is niet toegestaan.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:56

iig geen eten uit de hand geven en even laten merken dat je hier niet van gediend bent. ik zou niet gelijk gaan slaan, maar het eerst met stemverheffing proberen. lukt dat echt niet, dan een tikje. maar niet op het hoofd, daar kunnen ze kopschuw van worden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:19

Telkens als hij hapt direkt een paar pasjes achteruit laten zetten. Het heeft ermee te maken dat hij hengst is en bovendien in de puberteit. Hij tast dus ook zijn grenzen af. Probeer consequent te zijn om meer problemen te voorkomen, want hij zal zo stilaan meer gaan kijken hoe ver hij kan gaan.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:02

willemlover schreef:
heee!

ik heb een probleempje, ik verzorg mijn shetlander hengst nu ong 2.5 jaar.
hij is nu ong. een half jaar van mij zelf, (over gekocht enzoo).
hij heeft altijd al gehapt, en dat is denk ik niet echt uit dat hij boos op je is ofzoo, want hij hinnikt altijd lief enzoo, en hij trapt veder ook niet..
maar, hij heeft vroeger niet zo'n goeie jeugd gehad, te weinig aandacht enzoo..

maar ik wil het hem wel graag afleren.
hij is nu 5.

iemand tips of iets?

xx

Sorry dat ik het zeg, maar het klinkt alsof je deze hengst beter ondoen van zijn mannelijkheid, omdat jij waarschijnlijk niet heel veel inzicht hebt in zijn gedrag (hormoonhuishouding).

Klinkt misschien hard maar je verzorgd hem al 2,5 jaar en hij hapt nog steeds terwijl dit soort dingen echt niet moeilijk af te leren zijn - ALS JE CONSEQUENT BENT!

Bijten is NOT DONE zoals andere het ook al aangeven.
Boos, lief, trappen, "slechte jeugd" (weinig aandacht van mensen is echt niet een slechte jeugd voor een paard - andere paarden zijn het aller belangrijkst!) zijn geen excuus en hebben er ook waarschijnlijk niks mee te maken - zijn hormonen wél en het feit dat hij hoger in rang wil zijn.

_vivi_ begon met zachte tikjes, wat idd niet werkt. Je moet gelijk optreden (als in een reflex) en het moet het gewenste effect hebben. (Zachte heelmeesters maken stinkende wonden!)
Een flinke tik/klap (klinkt hard...maar bijten doet ook pijn) of achterwaarts zetten (maar niet door tegen je paard te duwen).
Heb je het idee dat hij gaat bijten, duw zijn neus dan weg.
Zelf komt mijn tik toch vaak tegen zijn hoofd als een paard bijt, dat is de oorzaak en vaak het dichtste bij mijn lichaam op dat moment. Kopschuw worden ze niet als je het gewoon daar bij laat, of je moet net een gevoelig typ hebben, dan moet je wel trainen dat aan het hoofd zitten toch echt lekker is ipv vervelend (T-touch enzo)....

Nooit na een paar seconden pas straffen, dat snapt het paard niet. Op het moment zelf, 1x en dan is het weer klaar en ga je gewoon door waar je gebleven was.

En zoals de meeste zeggen: niet uit de hand voeren, daarmee werk je het bijt gedrag in de hand ipv dat het minder wordt.

Probeer meer grondwerk te doen met je shet, dat is hartstikke leuk en wordt je band beter van. Er zijn verschillende boeken over, waardoor je veel meer inzicht krijgt in het gedrag van het paard en hoe je daar mee om moet gaan.

--en dus minder hormonen in zijn lijf door castratie zou kunnen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:04

Terug'happen' naar zijn neus. Dus met je wijsvinger en je duim....

_Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:05

ja wat iedereen zegt gewoon straffen .. missvhien ziet hij het nu als een spelletje en denkt hij dat het leuk is en als je hem straft weet hij dat het niet leuk is Lachen

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:08

@lise81

mijn zachte tikjes werkte idd niet neej ^^ en ik voerde ook snoepjes uit de hand.
ik heb me toen ook meerverdiept in NH hoe ze het daar aanpakken en heb daarin een basis cursus gevold om idd het gedrag beter te leren kennen en beter naar je paard te luisteren.

elk paard is natuurlijk verschillend en reageert overal anders op maar bij romy werkte mijn eigen bedachte manier het beste is samen hang met die dingen die ik bij die NH cursus heb opgestoken.

ik heb het boek Grondwerk mischien ook iest voor jouw willemlover, daar staat ook een stukje in over beleeftheid enzo.

Claudiaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:11

Ik zou ook aan castreren denken,als je hem verder niet als dekhengst wil houden. Bij mijn nu ruintje is het heel snel overgegaan,doet het echt nooit meer. Had ook de bekende tips & tricks allemaal uitgeprobeerd. Het is echt hengstegedrag. Niks hielp.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:12

't Klinkt best ranzig, maar gewoon terug bijten. Meestal maakt dat zo'n indruk dat ze het niet snel weer doen.
Hoewel ik zelf ook een shethengstje heb gehad en die was het niet af te leren.
Slaan ben ik niet zo'n voorstander van. Je begint met een tikje en naar mate het gedrag gaat dat van tik, naar klap enz enz

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:13

Ik heb eens zitten bedenken hoe ik reageer als een paard naar mij hap, en mijn reaktie is meestal een zwaai met mijn arm Bloos en een harde auw Tong uitsteken
Ze schrikken hier van.
En idd niet voeren met je hand Vingers aflikken

siouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:45

haha, het probleem met mijn shet hengst ook. Sinds maart moet ik hem verzorgen... ben ik met hem beginnen trainen. want hij begon met de tijd onvriendelijker te worden. ik doe heel veel aan de hand met hem om vertrouwen te scheppen. bij mij helpt het als hij een poging tot bijten doet (nog net niet) stop ik gewoon in 1 keer draai mij naar hem om en kijk eens boos. hij bijt dan niet. of het efect heeft kan ik nog niet met zekerheid zeggen... want heb deze manier ook nog maar een tijdje. maar het heeft wel een licht effect hoor.
en het kleine shethengst probleempje is:
Shet is koppig hengst is koppig heb je gewoon een zeer koppige shetlander :s weet er alles van.
nja, koppig is niet echt het goede woord...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:41

siouk schreef:
en het kleine shethengst probleempje is:
Shet is koppig hengst is koppig heb je gewoon een zeer koppige shetlander :s weet er alles van.
nja, koppig is niet echt het goede woord...

Mijn shet heeft ook wel eens haar dag niet, maar meestal zijn ze koppig omdat ze het of niet begrijpen omdat de persoon het niet goed vraagt (denk aan je houding en hoe je iets doet) of door hebben dat ze toch meer in te brengen hebben.

Wel goed trouwens dat je op zo'n manier bezig bent, bij mij heeft dat ook erg goed gewerkt. En merries zijn écht niet makkelijker dan hengsten oid, die hormonen af en toe... Haha! Clown