willemlover schreef:heee!
ik heb een probleempje, ik verzorg mijn shetlander hengst nu ong 2.5 jaar.
hij is nu ong. een half jaar van mij zelf, (over gekocht enzoo).
hij heeft altijd al gehapt, en dat is denk ik niet echt uit dat hij boos op je is ofzoo, want hij hinnikt altijd lief enzoo, en hij trapt veder ook niet..
maar, hij heeft vroeger niet zo'n goeie jeugd gehad, te weinig aandacht enzoo..
maar ik wil het hem wel graag afleren.
hij is nu 5.
iemand tips of iets?
xx
Sorry dat ik het zeg, maar het klinkt alsof je deze hengst beter ondoen van zijn mannelijkheid, omdat jij waarschijnlijk niet heel veel inzicht hebt in zijn gedrag (hormoonhuishouding).
Klinkt misschien hard maar je verzorgd hem al 2,5 jaar en hij hapt nog steeds terwijl dit soort dingen echt niet moeilijk af te leren zijn - ALS JE CONSEQUENT BENT!
Bijten is NOT DONE zoals andere het ook al aangeven.
Boos, lief, trappen, "slechte jeugd" (weinig aandacht van mensen is echt niet een slechte jeugd voor een paard - andere paarden zijn het aller belangrijkst!) zijn geen excuus en hebben er ook waarschijnlijk niks mee te maken - zijn hormonen wél en het feit dat hij hoger in rang wil zijn.
_vivi_ begon met zachte tikjes, wat idd niet werkt. Je moet gelijk optreden (als in een reflex) en het moet het gewenste effect hebben. (Zachte heelmeesters maken stinkende wonden!)
Een flinke tik/klap (klinkt hard...maar bijten doet ook pijn) of achterwaarts zetten (maar niet door tegen je paard te duwen).
Heb je het idee dat hij gaat bijten, duw zijn neus dan weg.
Zelf komt mijn tik toch vaak tegen zijn hoofd als een paard bijt, dat is de oorzaak en vaak het dichtste bij mijn lichaam op dat moment. Kopschuw worden ze niet als je het gewoon daar bij laat, of je moet net een gevoelig typ hebben, dan moet je wel trainen dat aan het hoofd zitten toch echt lekker is ipv vervelend (T-touch enzo)....
Nooit na een paar seconden pas straffen, dat snapt het paard niet. Op het moment zelf, 1x en dan is het weer klaar en ga je gewoon door waar je gebleven was.
En zoals de meeste zeggen: niet uit de hand voeren, daarmee werk je het bijt gedrag in de hand ipv dat het minder wordt.
Probeer meer grondwerk te doen met je shet, dat is hartstikke leuk en wordt je band beter van. Er zijn verschillende boeken over, waardoor je veel meer inzicht krijgt in het gedrag van het paard en hoe je daar mee om moet gaan.
--en dus minder hormonen in zijn lijf door castratie zou kunnen helpen.