ik moet mijn paard verkopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bbje

ik moet mijn paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 17:39

Ik heb altijd gezegd als er een paard bij mij komt dan blijft deze voor goed. Helaas heb ik mijn rug gebroken tijdens een val door een plotselinge rodeo partij van mijn paard. Mijn rug is nu zo slecht dat nog een val fataal kan zijn waardoor in het minst erge geval gehandicapt wordt en in het ergste geval verlamt raak. Volgens de arts kan ik beter niet meer gaan paardrijden. Echter met behulp van een corset kan ik wel weer rijden dat wil ik ook wel weer gaan doen! Echter nu blijkt dat mijn huidige paard een te groot risico is. Dit werd al gelijk gezegd. Ik kon mij hier niet gelijk bij neerleggen. Ik dacht er moet wat aan de hand zijn. Ze heeft misschien last van haar rug, of het zadel is niet goed, ze is niet goed genoeg ingereden (dit had ik pas laten doen omdat ik zelf zwanger was), misschien heeft ze wel last van haar hormonen of ligt het allemaal aan me zelf. Ik besloot toen om een dierenarts er bij te halen, het zadel na te laten kijken. Dit alles bleek in orde te zijn. Het kon nu dus nog aan het inrijden liggen of aan mij zelf. De dierenarts gaf aan dat het ook nog echt wel aan haar karakter kon liggen. Ik had zoiets ach dat zal wel mee vallen in de omgang is het zo’n ongelofelijk lief makkelijk paard. We besloten om haar bij de dierenarts te plaatsen om te zien hoe ze het daar deed. Bij mij kon er niemand op rijden (achteraf wilde er niemand op rijden) en daar waren mensen aanwezig die veel jonge paarden op een rustige en nette manier konden inrijden. Ik ben er toen elke week geweest. Na drie weken kreeg ik te horen, dat het niet goed ging met mijn merrie. Ze wende maar moeilijk en ze hadden haar alleen nog maar aan de longe gehad en daar was het 1 brok verzet. Ik zag ook in haar ogen ze was niet happy. De dierenarts gaf aan dat ik er ernstig rekening mee moest houden dat ze niet geschikt was voor mij. De week daarop ging het beter. Ze liep een stuk ontspanner zeiden ze. Ik ging toen ook een keer kijken bij het longeren. Ze was niet heel druk toch vond ik haar thuis bij mij vele malen ontspanner. Na deze week zijn ze er op gegaan en we zijn nu 4 weken verder. Echter ze blijft proberen zodra je er druk op legt (bijvoorbeeld door een been te geven) om in verzet te gaan. Je kan haar net voor blijven maar ze blijft proberen. Ik heb het mijn eigen ogen gezien. Het meisje wat er op zat was echt niet hardhandig en was heel eerlijk tegen haar. Ze kan zich wel heel even ontspannen maar zo uit het niets probeert ze het weer. Als ik nu niks aan mijn rug had gehad en ik had geen kind gehad. Had ik dit juist een uitdaging gevonden. Nu is ze een te groot gevaar en kan/mag ik het risico niet nemen van mijn man. Ook het advies van de dierenarts is niet doen ze is te onbetrouwbaar. Stiekem zou ik het nog steeds willen. Haar houden alleen om in het weiland te laten lopen is geen optie. Ze moet dus weg. Ik ben er helemaal kapot van.

Storm

Re: ik moet mijn paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:42

Moeilijke voor je, maar ik sta helemaal achter je en ik vind het een goede keuze die je gemaakt hebt.

Zoek een goed baasje voor haar, alles komt vast goed en dan heeft ze bij haar nieuwe baas nog een geweldig leven!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:46

he, wat rot zeg..
is het geen optie om haar te houden, en een leaser of bijrijder voor haar te zoeken?
bij zo'n paard moet je gewoon de juiste ruiter hebben, misschien komt ze daarmee wel uit de verf.
jij hebt dan je paard nog, om gewoon vanaf de grond mee bezig te zijn.
of wil je toch echt weer zelf gaan rijden, eventueel op een nieuw paard?
sterkte in elk geval met het verwerken en accepteren van je gebrek ivm je rug..
lijkt me zwaar voor je.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:48

Idd een moeilijke beslissing, maar voor beide een goeie oplossing denk ik.
Heel veel succes met de verkoop, dat je een goed baasje voor haar mag vinden!
En met de aankoop van een nieuwe?

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:52

Heel erg voor je, ik heb medelijden met je, ik zou echt niet zonder mijn viervoeter kunnen, Maar als je weet dat die ergens anders net zo gelukkig kan worden, Dan zou ik er wel voor open staan"D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:50

Ik kan me voorstellen dat je hier van baalt, maar je hebt je keuze gemaakt en in die keuze kan ik je alleen maar bijstaan. Toch zou je even verder kunnen kijken dan alleen maar rijden of de rest van haar dagen in het weiland te moeten blijven lopen: al eens aan ingespannen werk gedacht? Is de merrie geschikt om voor een karretje te zetten?

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 11:48

Aan verlease heb ik ook gedacht. Het is wel moeilijk om een geschikt persoon er voor te vinden en die dit ook wil. Bovendien weet ik niet of ik het aan kan zien dat een ander iedere dag op mijn paard gaat rijden. Ik ben bang dat ik dan niet de verleiding kan weerstaan om er zelf ook een keer weer op te gaan. Aan ingespannen heb ik ook wel aan gedacht. Ze is een gelderse. Alleen heb ik daar zelf weinig of geen ervaring in.

Lotzilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:23

Hoe moeilijk het ook is, je moet aan je eigen gezondheid denken, het zou wel mooi zijn als iemand in de buurt het paardje kan kopen en dan kun je hem nog opzoeken. Veel succes met je rug Ach gut

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:39

wat vervelend voor je! maar als ik in jou schoenen stond zou ik zelf toch liever iemand anders op mijn paard zien rijden zodat ik mijn paard kon houden, dan dat ik haar zou verklopen, dan weet je helemaal niet meer wat er me haar gebeurt.......zeker als het ze een moeilijk karkater heeft.....even heel hard wat ik nu schrijf....maar er zijn zoveel "makkelijkere""paarden te koop, dus een baasje vinden voor jou paardje is al iets moeilijker die daar tijd en geduld in wilt steken. en als dat strax ook niet lukt......komt die evengoed misschien wel in de salamie. mensen zijn soms so raar, schaffen een paard aan en ach lukt het niet dan weer op zoek naar een ander enz.............dus zou wel heel goed nadenken als je paardje je lief is! geef het de tijd, wie weet is het over een jaar heel anders.............en wie weet met een juiste bijrijder, komt het wel goed. je kan haar eventueel toch ook een jaar stil zetten in de wei en alleen verzorgen, knuffelen, poetsen etc.....vertrouwen winnen. nou ja iig heel veel suc6 met je keuze.
ik zou iig nooit mijn paard weg doen, al kan ik er nooit meer op, wat bij mij komt, gaat ook niet meer weg!!!! princiepekwestie

oOoKellyoOoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:44

Ik ben een paar jaar geleden ook gevallen en had drie wervels gebroken 1 onder de nek En de wervel L1 en L2.
Ik mocht abosoluut niet meer rijden En elke val kan fataal zijn zelf als ik van de trap dan kan het voor bij zijn.
Ik ben 3 jaar gestopt met rijden en heb een andere meid op hem laten rijden. Toen heb ik het langzaam weer opgepakt.
Het is een keuze die je maakt. Ik wou super graag weer opstappen en heb er geen spijt van. Ik had het me nooit vergeten als mn paardje toen weg heb gedaan. Hij is nu 22 en geniet met volle teugen en ik van hem.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:52

Hoe moeilijk ook, maar ook ik zou deze beslissing in jouw geval nemen.
Ik ben nu zelf ook wat ouder Knipoog en moeder en dan sta je echt wel even heel anders in het leven dan voorheen! Neem de tijd voor een goed adres, ben eerlijk tegen geïnteresseerden en ook voor jou komt wel weer de tijd dat je een betrouwbaar paardje vindt met voor jou nieuwe uitdagingen!

Heel veel succes en sterkte en ik zou me persoonlijk niet van de wijs laten brengen van mensen die menen dat je een paard kost wat kost moet houden. Een paard is ook veel gelukkiger bij een eigenaar die bij hem past!
Verder ken ik een aantal mensen die zeggen nooit hun paard weg zouden doen, waarvan ik voor het paard hoop dat ze het echt toch wel een keer doen Knipoog !

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:53

Een verschrikkelijke moeilijke keuze...

Ik heb zelf mijn paard verkocht toen ik na een val van hem een hersenbloeding kreeg en dus "minder" werd als voorheen.

Hij pikte dit echt super op van mij en maakte er te veel en te erg misbruik van, waardoor ik, hoe verdrietig ook, afscheid van hem hem genomen....

Het is verschrikkelijk, maar.... denk aan jezelf! het is moeilijk nu, en dat zal het altijd blijven, maar vertrouw ook op het oordeel van de DA in dit geval.

Sterkte met je beslissing!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:05

Rot voor je. Ik hoop dat je een goed baasje kan vinden waarbij ze wel happy is. Zo´n moeilijk paard verleasen lijkt me lastig. Ik vraag me ook af hoe het zit met verzekeringen als er iets gebeurt met de ruiter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:33

Als er geen kans is dat je er ooit zelf op kunt zou ik niet verleasen. Mocht de lease stoppen of het paard door een blessure niet meer te rijden zijn, heb jij hem terug en de kosten ervoor ook. Hoe pijnlijk het is voor jouw, verkopen lijkt me in dat geval toch de beste optie.

Je zei dat je weinig ervaring had met mennen. Daar valt aan te werken....

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:49

Je hebt een goeie keuze gemaakt hoor Knipoog ...
Ik sta achter je Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:47

Potverdikkie zeg, wat een kl*te situatie, ik benijd je niet.

Als je puur je verstand gebruikt zou je er goed aan doen om je paard te verkopen aan een ervaren persoon, maar je bent gehecht aan je paard, dus dat beslis je niet even zomaar.
Als je alle voors en tegens tegen elkaar afweegt, zou het voor het paard misschien beter zijn om bij iemand terrecht te komen die er voor de volle 100% voor kan gaan en die dit lichamelijk ook aankan.

Ik heb in een andere situatie gezeten jaren geleden heb ik door mn reuma op het punt gestaan opm mn d-pony te verkopen, we reden volop wedtr en dat ging erg goed, ze bleek veel in dr mars te hebben.
Door mijn reuma kon ik dit niet meer uitoefenen en hoogstens recreatief rijden, dat vond ik niet eerlijk tegenover haar, zij wou en kon immers meer...........totdat ze op een dag kreupel uit de stal kwam, wij de DA gebeld en fotos laten maken, spat bleek de diagnose, ze moest een jaar op rust en daarna kon er evt weer rustig met haar een ritje gemaakt worden....slik
Door dit voorval hoefde ik geen keus meer te maken ze kon blijven en heb daarna nog jaren met plezier recreatief met haar kunnen rijden.
Ik heb daarna nog vaak eraan gedacht, wat als ze nu geen spat had, dan had ik haar toch verkocht, hoe moeilijk ook.

Ik zou als ik jou was je voordat je besluit je paard te verkopen, me eens proberen te verdiepen in het mennen, wellicht bied dit mogelijkheden voor jullie en geloof me als je dat eenmaal onder de knie hebt is dat ook een hele leuke tak van de paardensport, waar je veel voldoening uit kunt halen en heel misschien voor jou paard die zo staakt onder het zadel een hele positieve omslag.....wie weet!

Veel sterkte in je besluit, probeer hierin het welzijn van je paard het hoogst mee te laten wegen, alleen dan kun jij je er ook bij neerleggen, denk ik.

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:00

Is herafrichting geen optie? Hier is een stal waar ze topwerk leveren in dat opzicht

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:16

Nou Matsjo, ze loopt wel de kans dat ze het niet overleefd of verlamt raakt als ze er weer valt. Dan is paardrijden zowieso gewoon een erg groot risico. Dus herafrichting is voor bbje volgens mij niet de oplossing.. het blijft een paard en in dit geval ook nog een jong paard met karakter. Het wordt niet opeens een mak schaap.
Heel veel succes en sterkte bbje. Hopelijk vind je een goede nieuwe eigenaar en kan jij op een veiligere manier van de paardensport genieten.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:27

De optie mennen is al genoemd. Na het lezen van jouw verhaal was dat namelijk ook mijn eerste reactie. Het is veiliger voor jezelf en misschien ook wel de juiste manier van werken voor jouw paard. Het is het proberen waard. Probeer iemand te vinden met verstand van mennen en die jou onder begeleiding jouw paard hier in op kan leiden. Mocht dit nu na een aantal maanden het niet blijken te zijn, dan kan je haar altijd nog verkopen. En voor hetzelfde geld vindt zij het fantastisch en jij ook, dan heb je tweemaal winst behaald.

Hier in de buurt weet ik wel iemand daar leuk voor is, maar geen idee waar Leusden ligt.

Flighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:54

Wat rot voor je zeg!!
Ik wens je heel veel strekte me de keuze die je moet maken.
Neem er in ieder geval goed de tijd voor, en denk ook goed aan jezelf!!
Nogmaals strekte!!

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:35

Evelijn schreef:
Nou Matsjo, ze loopt wel de kans dat ze het niet overleefd of verlamt raakt als ze er weer valt. Dan is paardrijden zowieso gewoon een erg groot risico. Dus herafrichting is voor bbje volgens mij niet de oplossing.. het blijft een paard en in dit geval ook nog een jong paard met karakter. Het wordt niet opeens een mak schaap.
Heel veel succes en sterkte bbje. Hopelijk vind je een goede nieuwe eigenaar en kan jij op een veiligere manier van de paardensport genieten.

Ik ken een paard dat ook altijd rodeo bleef gaan, paar maandjes daar en hijs nu kipmak Lachen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:39

Gewoon verkopen, hoe hard het ook lijkt. Als je haar in het land zet en er niets mee doet wordt ze voor jou alleen maar een bron van frustratie en geldzorgen, en dat blijft toch niet duren. Een jong gezond paard waar je zelf niets aan hebt gewoon maar laten staan lost toch helemaal niets op...

Geen enkel paard is het waard dat je ervoor verlamd raakt. Je hebt ook een gezin om aan te denken heb ik begrepen. Probeer een goede thuis voor haar te zoeken met een ruiter die haar gerdag wel kan aanpakken.

Koop voor jezelf een braver/ouder dier. Als het allemaal achter de rug is zal je blij zijn dat het zo gegaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:51

Ik zou ook een geschiktere baas/bazin voor haar zoeken.
Na een hernia-operatie kon ik niet meer dagelijks rijden en de KWPN merrie die ik toen had werd erg heet en vervelend van weinig rijden. Omdat ik met mijn halve rug onzeker was geworden begon ze ook nog fratsen te krijgen zoals niet van huis willen e.d., wat ze daarvoor dus nooit gedaan had (wel mijn 'schuld' dus).
Ik heb toen een 17 jarige merrie gekocht, superbraaf, en daar ging het rijden zo fijn mee dat ik weer steeds vaker ging rijden, omdat ze geen fratsen zoals schrikken, stoppen en bokken had kwam ik er tenminste zonder rugpijn vanaf, sterker nog, ik werd er alleen maar soepeler van. Ik heb mijn andere merrie toen verkocht en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad, want het klikte gewoon niet meer, het was voor ons allebei niet goed geweest als ik haar gehouden had. Ik heb toen heus wel een traantje gelaten, maar ik heb nu tenminste weer erg veel plezier in mijn paarden, dat plezier was me wel vergaan als ik mijn andere merrie gehouden had. Die had nu dan doelloos in de wei staan rotten.