_shawnee_ schreef:Heej wat leuk. Ik zou ook gewoon veel lezen in boeken of hier op bokt hoe andere mensen het aanpakken. Dan kun je altijd nog kijken welke aanpak bij jou en je pony het beste past. En inderdaad zoals Zitake ook zegt, iemand hebben waar je altijd op terug kan vaallen met vragen of problemen is ook erg handig.
Ik ben zelf ook ooit begonnen met welshjes zonder dat ik er veel van wist. En het is uiteindelijk allemaal goed gekomen! Veel plezier!
Dat wat ik dikgedrukt hebt, kan je wel proberen, maar het werkt niet goed. Uit een tekst kan je namelijk niet goed/niet opmaken, hoe je, je paard moet behandelen. Ik heb wel wat tips voor je, maar je zult ze wel vaker horen. Veel wandelen, veel vertrouwen opdoen, een band krijgen!. Veel aandacht geven, maar ook weer niet te veel, en hem lekker veulen laten zijn. Als ik jou was, zou ik hem bij andere veulens in het weiland zetten, je kan hem er makkelijk uit halen zolang je hem dichtbij hebt, en dan kan je even wat wandelen. Je moet gewoon zelf uitvinden wat je met hem moet gaan doen, of welke methode. Verder zou ik wel iemand uitkiezen met ervaring om op terug te vallen, als je het even niet weet.
Verder snap ik ook niet (maar misschien ligt dat aan mij), waarom je een jong paard neemt, als je nog niet zo veel ervaring hebt met jonge paarden, wat je zelf verteld. Als je er eentje verzorgd, is dat een stuk minder verantwoordelijkheid als wanneer je er zélf eentje hebt. Als je wel ervaring hebt met paarden, zou ik eerst oefenen op wat frissere paarden, die alsnog jong zijn, des noods rij je er eentje in om achter zijn karaktertrekjes te komen. Van observeren met je ogen kan je zeer veel leren. Stel, vlakbij je huis, of op een manege ofzo staat een veulen, van dezelfde leeftijd ongeveer, dan kan je genoeg leren van kijken hoe diegene met zijn paard omgaat, en zelf conclusies trekken, gaat die gene streng met zijn paard om, met een harde hand, kan je kijken of dat ook werkt op je veulen, zonder het schade aan te richten, werkt die gene met een zachte hand, kan je dat ook proberen, op een gegeven moment moet je er gewoon zelf achter komen wat het beste werkt tussen jullie
.
Sorry voor het lange verhaal