paraplu training

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

paraplu training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 18:41

Mijn kwpn-er denkt dat hij dood gaat als er een plu aan gefiest komt in het bos, dan word hij helemaal gek en ookal is het weer weg, het punt waarop het net geweest is blijft op dat moment dood en dood eng.. Kortom, hij stelt zich vreselijk aan en daar wil ik wat aan gaan doen, voor zowel zijn welzijn als het mijne Nagelbijten / Gniffelen

Maar hoe pak ik dat het beste aan? Ik wou hem dus los gaan gooien in de bak of longering en dan een plu erbij pakken. Maar wat kan ik het beste doen met die plu? Zelf erbij gaan staan of hem het maar uit laten zoeken met het ding? Eerst dicht of gelijk open? Hoe laat ik hem er het beste aan wennen en vertrouwd mee laten raken zodat hij niet elke keer als hij er 1 ziet fietsen hals brekende toeren hoeft uit te halen Nagelbijten / Gniffelen

kort samengevat : hoe laat ik mijn paard zien dat een plu geen moordwapen is maar totaal onschuldig?

_Do_

Re: paraplu training

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:36

Grondtraining!
Als je een pilon hebt kan je daar in plu in zetten, eerst dicht en later open. Je werkt aan het halster met hem er naar toe. Steeds iets dichterbij doormiddel van oefeningen. Loop zelf achteruit en schuin voor je paard, zo ben jij leider en kan je hem in de gaten houden.
Als je naast de plu kan staan kan je langzaam oefenen met het zelf vasten houden van de plu terwijl je je paard ook vast hebt. Langzaam aan tot boven zijn hoofd. Plu draaien voor extra oefening.
Verwacht dit niet in 1 dag, kan wel gebeuren maar als hij echt angstig is dan kan het rustig maanden duren voordat je zo ver bent.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:24

Ik zou hem niet losgooien. Mijn ervaring is dat het los wel erg lastig is om je paard bij iets engs in de buurt te krijgen.

Eerst dichtgevouwen aan je paard laten zien. Gaat hij eraan ruiken, goed belonen, gaat hij gek doen gewoon negeren. Zo steeds een stapje verder.

Bij Anouar werkt dit super

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:29

Naar een paraplu moet je toewerken. Je moet hem eerst leren dat bewegingen van enge, felgekleurde en grote/knetterende dingen langs en om hem heen niet eng zijn.

Een manier daarvoor is het desensibiliseren met je handen, later een grondwerkstick met een string eraan, aansluitend met een opgeblazen plastic zak direct aan de stick later aan een touwtje aan de stick, voordat je aan dingen gaat beginnen zoals paraplu's.

Kijk even op deze filmpjes voor een idee. Je ziet mensen die bezig zijn met de Parelli friendly game.

Het begint zo:

http://www.youtube.com/watch?v=s3u8td-heV0

en uiteindelijk wordt het dit:

http://www.youtube.com/watch?v=qrfzQSVzWBE

En als je dat kunt, kun je naar een gesloten paraplu toewerken, die je iedere keer weer laat zien. Als hij daar niet van schrikt kun je proberen met een open paraplu.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:51

En nog een kleine tip: paarden zien het als bedreiging als dingen op ze af komen (en dat is de situatie die jij beschrijft). Ze worden nieuwsgierig als dingen bij ze vandaan gaan. Dus als je eenmaal aan die plu toe bent, ga met je paard aan de hand in de bak wandelen en draag de gesloten paraplu bij je. Loop voor hem uit (verwacht niet dat hij naast je blijft) laat hem zich verschuilen achter jouw rug. Probeer hem nieuwsgierig te krijgen.

Op het moment dat het niet eng meer is dat jij hem draagt kun je hem er verder mee confronteren. Niet loslaten, als hij in paniek er vandoor schiet kan hij niet nadenken. Dwing hem om na te denken. Halster aan, leadrope erbij en confronteren. Niet teveel geruststellen, doorgaan tot je ontspanning krijgt, hij zijn lippen likt of minstens 15 seconden zijn voeten laat staan. Uiteindelijk Plu ergens neerzetten en met hem in de bak gaan wandelen. Iedere keer weer langs die plu (en hem die plu aan beide kanten/beide ogen laten zien). Als jij de plu aanraakt, mag hij zich achter je rug verschuilen. Probeer hem zover te krijgen dat hij er uiteindelijk zelf aan gaat snuffelen. Loop de eerste paar keren, als het paard interesse in de paraplu toont, na de eerste voorzichtige stapjes gewoon bij het enge object vandaan. Hij zal daar zelfvertrouwen van krijgen, als je hem even wat anders laat doen (op cirkeltje longeren) en hem daarna weer naar de paraplu toebrengt, zul je zien dat hij iedere keer vrijwillig een stapje verder gaat.