Paard schrikt uit het niets en stoot keihard zijn hoofd!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IndianHorse

Paard schrikt uit het niets en stoot keihard zijn hoofd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 19:18

Hoi,

mijn paard staat op stal in een boerderij. De deuren zijn hier groot maar vrij "laag" vergeleken met normale stallen.

Hij kan met zijn hoofd naar buiten kijken en doet dit dan ook de hele dag. De andere paarden ook en die hebben nergens last van.

Mijn pony is absoluut NIET kopschuw maar af en toe schrikt hij uit zichzelf zo verschrikkelijk hard dat hij keihard zijn hoofd stoot. Misschien ben ik te bang maar wil niet dat hij zijn hoofd stoot.

Af en toe gaat het zo hard dat het lijkt alsof hij staat te tollen op zijn benen. Eigenlijk heeft hij dus geen reden om te schrikken. Hij doet dit ook als hij alleen is en niets of niemand hem kan laten schrikken.

Je zal denken dat hij naar een aantal keer wel in de gaten heeft dat hij niet zijn kop recht in de lucht kan steken om achteruit de box in te lopen maar hem gewoon voor zich moet houden. Het is niet zo laag dat hij moet bukken om naar binnen te gaan, maar met zijn hoofd recht in de lucht past het net niet. De andere paarden hebben nergens last van.

Qua schrikken is mijn paard op stal de rust zelfe ... niets aan de hand en hangt lekker naar buiten te loeren. Heb het idee dat hij zodra hij zijn hoofd terug doet de box in hij schrikt dat hij weer naar binnen gaat ofzo en daardoor keihard zijn hoofd stoot.

Wat moet ik doen?? Ben bang dat hij zich ernstig verwond. Dit gaat nu al 2 maanden zo ... had vandaag ook weer een lelijke kras op zijn hoofd net tussen zijn oren.

Heb weleens gehoord van zo'n anti-stoot band. Zal dit helpen? Of moet ik me geen zorgen maken en is hij gewoon "hardleers" en komt hij er OOIT nog wel achter dat hij niet zo hoeft te schrikken en zijn hoofd niet zo hoog kan opbeuren????

Hopelijk weet iemand raad of kan me geruststellen. Groetjes

chamleona

Re: Paard schrikt uit het niets en stoot keihard zijn hoofd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:02

Ik denk dat je idd iets dergelijks als anti-stoot band kan doen. Dat helpt zeker wel. Ik denk niet dat hij hardleers is, sommige paarden zijn gewoon een beetje lomp. Ik ken er ook 1 die telkens zijn hoofd tegen de voerbak stoot.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:12

als de deur zo laag is, zou ik deze wat verhogen. gewoon een stukje boven de deur weghalen, en een stukje bij de bovendeur (als die er is) bij opzetten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:14

idd proberen te verhogen. Stootband heb ik geen ervaring mee

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 11:15

Haha hij is spierwit dus ik zal het maar als super-blond zien Haha!

Iemand enig idee waar ik zo'n band kan kopen????

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 11:16

De deur is niet superlaag ... zelfde effect als je gewoon een box hebt met enkel een luik (geen deur) waar je paard uit kan kijken.

Bovendien staat hij op een pension stal dus een stuk uit de muur slopen gaat moelijk vrees ik haha Haha! Anders had hij allang een grotere box van mij gekregen Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:18

ik zou iig drastische maatregelen nemen, een stootband kan voorkomen dat hij zich verwondt, maar de klap is er alsnog. grote kans dat hij al schade heeft als het vaker voorkomt. overleg ook even met de pensionhouder wat er mogelijk is. als je de stal te klein vindt, kan je ook nog verder kijken naar een andere stalling uiteraard. dit lijkt me voor je paard niet echt prettig, en de kans dat hij zich écht bezeert/ beschadigt is groot.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:19

Als een paard zijn hoofd hoog heeft, is hij alert of in paniek. Een paard dat ontspannen is, heeft zijn hoofd laag, staat te eten. Je kunt je paard leren dat hij zijn hoofd op commando laag houdt door bijvoorbeeld een hand achter zijn oren te leggen, of neerwaartse druk op het halstertouw uit te oefenen (op het moment dat hij zijn halster om heeft). De situaties waarin hij gespannen staat, waarin hij schrikt en zijn hoofd omhoog gooit, kun je op die manier oplossen. Hoofd laag is dan als het ware de "uitknop".
Op het moment dat hij hij hoofd laag houdt op commando, kun je hem ook leren dat hij een paar pasjes achterwaarts doet, met het hoofd laag. Misschien komt het dan in het paard op dat hij zijn hoofd niet hoog hoeft te doen om achterwaarts te gaan (en dan iedere keer weer zijn hoofd te stoten).

Ik zou je voor het aanleren van de "uitknop" naar dit artikel willen verwijzen. (helaas in het Engels, en ik heb op dit moment de tijd niet om het voor je te vertalen)

http://www.downunderhorsemanship.com/ar ... ghead.html

Leer je paard wijken voor druk aan het hoofd. Leer hem het hoofd laag te houden als hij achterwaarts gaat. Ga ook eens met hem wandelen aan de hand, laat hem grazen aan de hand met een lang halstertouw. Ga niet paniekerig doen als hij een keer op dat touw staat, laat het hem zelf uitzoeken. De eerste keren zal hij schrikken als hij merkt dat het hoofd vastzit, maar als hij leert nadenken, als de "uitknop" is geinstalleerd, als hij heeft leren wijken voor druk op dat hoofd raakt hij niet meer in paniek en zal hij leren dat een stapje achteruit met hoofd laag echt niet zo moeilijk is.

Vanaf dat moment kun je in de box gaan oefenen. Hand achter de oren, hoofd laten zakken en stapje achteruit. Als het voorbereidende werk goed is geweest, hoeft hij nooit meer zijn hoofd te stoten.

Rozebottel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:22

Ja, zo'n paard heb ik ook! Ik heb zelf een soort stootband gemaakt:

Losjes een stuk vloerbedekking om de bovenkant van het kozijn gezet (dus waar zijn hoofd tegenaankomt als hij schrikt) . Met schroeven en van die platte ringen, dan zit het beter vast. Met als extra 'kussen' een stuk schuimrubber erin. Dat valt dan achter het vloerbedekking, dus je paard kan er niet aan knagen... Sinds dat dit kussen er zit, schrikt mijn paard dus ook niet meer. Verward

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 11:44

Hoi,

ben inderdaad ook al op zoek naar een andere stal. Maar ja het gaat eigenlijk niet om de stal of wat dan ook. Als een paard ergens staat en ergens door naar buiten kijkt kan hij ook zijn hoofd stoten.

@Cassidy: ik rijd western met hem en oefen veel grondwerk/freestyle.
Op mijn commando loopt hij wel netjes naar achter. Dus zodra ik "back" zeg loopt hij netjes pasjes naar achteren totdat het goed is. Dit doet hij met zijn hoofd netjes ontspannen naar beneden ....

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:15

Heeft je paard geen problemen qua zicht? Misschien dat hij minder goed ziet aan 1 oog (of beide) dat hij daardoor af en toe zo schrikt?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:21

Cassidy schreef:
Ga ook eens met hem wandelen aan de hand, laat hem grazen aan de hand met een lang halstertouw. Ga niet paniekerig doen als hij een keer op dat touw staat, laat het hem zelf uitzoeken. De eerste keren zal hij schrikken als hij merkt dat het hoofd vastzit, maar als hij leert nadenken, als de "uitknop" is geinstalleerd, als hij heeft leren wijken voor druk op dat hoofd raakt hij niet meer in paniek en zal hij leren dat een stapje achteruit met hoofd laag echt niet zo moeilijk is.

Vanaf dat moment kun je in de box gaan oefenen. Hand achter de oren, hoofd laten zakken en stapje achteruit. Als het voorbereidende werk goed is geweest, hoeft hij nooit meer zijn hoofd te stoten.

Hele goede tip. Mijn paard is een ongelovelijke lomperd en het liefst zou je elke seconde van de dag bij hem zijn om hem te 'beschermen'. Tot we op het idee kwamen dat het misschien handiger was hem zelf te leren op welke manier hij kon voorkomen dat hij zich bezeerde. Juist doordat mijn paard niet meer in paniek raakt, als hij ergens vast zit, maakt hij het voor zichzelf een stuk prettiger.
Nadeel is wel dat hij nu de rust heeft om alles los te maken, en een ware ontsnappingskunstenaar is geworden ( waarbij hij bijvoorbeeld onder touwen doorkruipen met zijn 1.72 niet schuwt ).

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 12:28

@ Malibu: ik dacht daar ook al bang voor te zijn :S Echter volgens de dierenarts toen ik hem kocht niet ... zal hem toch weer laten onderzoeken

@ Erleyne: ik ga inderdaad dit toch nog meer met hem oefenen wie weet!!! Haha wel grappig om zo'n grote reus te zien kruipen Knipoog

Ik ga vanavond mijn pony voor de zekerheid terug zetten naar een binnenbox met een dichte deur.

Helaas weinig te zien voor hem ... minder te loeren en saaier maar voor zijn eigen best wil.

Zal hem laten onderzoeken door de dierenarts binnenkort en meer gaan oefenen zodat hij niet meer zo lomp is en wie weet leert hij het ooit nog ... ben waarschijnlijk TE bang ... maar een paard dat keihard en best vaak zijn hoofd stoot lijkt me absoluut niet goed en ook niet gezond!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:54

IndianHorse schreef:
@Cassidy: ik rijd western met hem en oefen veel grondwerk/freestyle.
Op mijn commando loopt hij wel netjes naar achter. Dus zodra ik "back" zeg loopt hij netjes pasjes naar achteren totdat het goed is. Dit doet hij met zijn hoofd netjes ontspannen naar beneden ....

Als je voor de box gaat staan en het commando back geeft, doet hij het dan ook?
Verder lijkt het me echt niet verkeerd om de "drop head down cue" te installeren.