Tips om te kijken of het paard vals is en hoe te 'behandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

Tips om te kijken of het paard vals is en hoe te 'behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 08:59

Hoi,

Na aanleiding van een bijt van een paard (nogal gemeen) (viewtopic.php?f=1&t=847497&hilit=)
zou ik graag een topic willen starten waarin iedereen me tips en adviezen kunnen geven zodat de pony weer 'normaal' kan worden en de weg die ik ben ingegaan kan vervolgen.

Ik ben namelijk te gek op de pony om weg te doen en voor zover ik weet heeft hij niks kwaads in zijn zin. Hij heeft nog nooit gebeten.

Afgelopen woensdag heeft Dustie me gebeten, donderdag hielp ik alweer om hem te zadelen en vrijdag deed ik zelfstandig zijn deken enzo weer op.
Zaterdag uit weide gehaald en zondag aan de longeerlijn (waarbij Roverrr van bokt) me heeft geholpen.

Iedereen is gek op de pony, hij mankeert niks (DA is erbij geweest) en heeft totaal geen bedenkbare reden.

Maar kan iemand me tips geven hoe ik hem nu het beste weer aan het werk kan zetten?
Ik dacht zelf aan Longeren (met singel, maar zonder echte bijzet, omdat hij dat nog nooit had gedaan). Oja, Dustie is een pony van 23 jaar!!!

Zal hij bang zijn dat zijn luxe leventje hem zou worden afgepakt? Kapitein heeft dit namelijk ook gehad, maar in mindere mate. Hij kreeg namelijk elke dag winterwortels,appels,musli, knoflook-snipper en snoepjes. Nu krijgt hij 1 appel, 1 winterwortel en een beetje musli met knoflook erdoor heen.

Alle tips zijn welkom (behalve verkoop hem, want dat is voor mij nu nog geen optie, wil eerst zeker weten dat ik er alles aan gedaan heb).

Mindfields

Re: Tips om te kijken of het paard vals is en hoe te 'behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:03

Ik zou na 1 beet echt niet ineens gaan denken dat de pony vals is....?

Hij is 23 en als hij altijd lief geweest is was dit denk ik een vergissing. Niet ineens van alles gaan veranderen denk ik. Gewoon goed opletten dat hij niet over jouw grenzen gaat, dus als jij hem ergens neerzet, en hij doet een stapje naar voren, meteen weer terug laten stappen, dat soort dingen. je grenzen duidelijk maar eerlijk aan geven en dan komt het vast wel goed.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 09:14

@mindfields, een 'gewone' beet doe ik ook niet zo moeilijk over, maar je grijpen, mond draaien en door een stal van 3 x3 trekken, noem ik geen beet meer...
vandaar mijn vraag.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:24

Dat is een rotstreek van je pony zeg Boos! , ik heb even in je vorige topic gekeken. Of je pony echt vals is vraag ik me af, het was een eenmalige actie begrijp ik. het is en blijft een dier met alle onvoorspelbare(en soms onverklaarbare) reacties die daar bij horen. Als hij zich verder weer normaal gedraagt zou ik me niet te veel zorgen maken. Als hij het vaker doet is er misschien meer aan de hand.
Was het geen voedernijd? Mijn paard dreigt ook altijd wat als ze eten heeft. Ik ben dan ook altijd op mijn hoede. Ik denk dat je je pony in elk geval moet laten merken dat je niet bang bent. Zelfverzekerd doen wat je altijd met hem deed, en niet opeens als en prinsje gaan behandelen. In de gaten houden en in elk geval geen dreigementen accepteren. Ik kan me voorstellen dat dat lastig is want je hebt nu natuurlijk de bibbers. Ik wens je veel succes! Knipoog

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 09:26

gelukkig heb ik een hoop mensen om me heen die willen helpen en me in de gaten houden. Het is nu zo dat ik wel weer veel durf en veel probeer te doen, want een pony krijgt me er niet snel onder...

Ben wel blij dat jullie mijn idee bevestigen dat hij niet perse vals hoeft te zijn...

edit: vergeten: denk eerder dat ik hem harder aanpak dan hem als een prins te behandelen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:47

IK zou aan grondwerk gaan doen om de verhoudingen recht te zetten. Een eenmalige beet is geen teken van een vals paard.
En te hard aanpakken op een moment dat het niet nodig is, en verzuimen om hem hard aan te pakken op momenten dat het wel nodig is, is ook niet goed.
Zo hard als het moet, zo zacht als het kan....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:59

Inderdaad even de verhoudingen checken. Hem veel later opeens hard aan het werk zetten, heeft geen zin. Grondwerk en kijken of hij jou als leider accepteert is veel belangrijker.
Ga ook na of er een oorzaak voor de beet geweest kan zijn.. was hij pissig om een of andere reden? Was er iets anders? Deed jij iets anders? Had hij voer?

Het kan geen kwaad om voor jezelf de omstandigheden waaronder het gebeurde te evalueren.

En begin gewoon met rustig grondwerk.
Flink aan het werk zetten lost niets op en flink longeren kan voor een paard van die leeftijd best nadelige gevolgen hebben. Het belast de gewrichten nogal en niet elk ouder paard kan dat hebben, gezien die dan toch al soms wat minder soepel zijn. Zou je hem op die wijze pijn bezorgen, dan geef je hem een goede reden om chagrijnig te worden.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:12

Ik zou hem eerder even met rust laten en alleen maar een beetje grondwerk doen dan hem hard aan het werk te zetten.
Volgens mij is deze actie een uiting van onvrede en frustratie.
Dit denk ik omdat je schrijft dat hij anders altijd zo lief is.
Sommige paarden geven eerder al subtiele signalen en andere geven in een keer goed aan dat de maat vol is. Het kan natuurlijk zijn dat jullie signalen gemist hebben maar daar ga ik niet vanuit.
Ik las in het andere topic dat er sinds een paar maanden meerdere mensen op rijden?
Misschien heeft deze pony daar veel moeite mee?
Is er verder wat veranderd is in zijn leefsituatie wb bv voer, beweging en rust?

Ik wens je veel succes met je pony en met je wond.